Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Random freeze, ik ben ten einde raad

Pagina: 1
Acties:

• gidion1987
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
Beste mede-Tweakers,

Twee weken geleden had ik kortsluiting in mijn pc. Dit kwam door een brakke stroomkabel. Daarop is de videokaart overleden en ik vertrouwde de voeding niet meer. Ook zag ik in Windows een South Bridge error. Ik heb dus het volgende vervangen:
- Voeding
- Videokaart
- Moederbord
- Koelpasta van de processor

Nu heb ik random freezes. Memtest heb ik een nacht laten draaien, geen fouten. Prime95 een hele dag, geen probleem. Ik startte daarna een Word document op en na 5 minuten slaat het systeem vast. De cursor in Word die hoort te knipperen waar je typt, blijft dan of continu aan of continu uit. Het enige wat ik kan doen, is op de resetknop drukken. Windows geeft dan aan dat deze niet correct is afgesloten.

Mijn setup:
AMD Phenom X4 965 3.4 ghz
Asus M5A97 LE R2.0,sAM3+
Corsair CX 430W
Intel SSD X25 80GB
WD Green 1TB Sata
2x 4GB OCZ RAM 1333 mhz
1X DVD brander

Heeft iemand enig idee waar ik het in moet zoeken?

Gr,
Gidion

• kkbizz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-11 09:43
heb je al geprobeert windows opnieuw te installeren?
of de hdd te checken?

[ Voor 17% gewijzigd door kkbizz op 10-01-2014 07:58 ]

• gidion1987
kkbizz schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 07:57:
heb je al geprobeert windows opnieuw te installeren?
of de hdd te checken?
Na het inbouwen van het nieuwe moederbord, moest dat wel. Het is een andere chipset. En een Windows her-installatie was het eerste waar ik aan dacht ;)

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Geheugen al getest las ik? Steeds 1 stickje met Memtest86 steeds een nachtje om zeker te weten? Het kan wellicht ook een DOA moederbord zijn.

• gidion1987
iamzero456 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:12:
Geheugen al getest las ik? Steeds 1 stickje met Memtest86 steeds een nachtje om zeker te weten? Het kan wellicht ook een DOA moederbord zijn.
Ik had er wellicht bij moeten zetten, dat voordat ik het mobo vervangen had last had van spontane freezes en reboots van het systeem. Ik verdacht de voeding ervan en de south bridge.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Door de kortsluiting kan natuurlijk ieder deel van de PC naar de gallemiezen zijn. De enige keus die je hebt is helemaal kaal starten en langzaam maar zeker onderdelen toevoegen. Ofwel:

Kleed je PC uit tot de bare essentials. In dit geval Mobo/CPU/Mem/SSD. ALLE andere zaken er uit slopen. Doet hij het dan nog dan weet je in ieder geval dat het niet HDD/CD zijn. Vervolgens SSD loskoppelen, HDD aansluiten, windows installeren op de HDD en opnieuw testen. Doet hij het dan nog dan is het zeker een probleem met Mobo of CPU. Daarmee kun je dan langs de winkel om met een andere CPU te testen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Misschien je ssd, gebruik je pc zonder ssd.
Indien het de ssd is, dan moederbord firmware en ssd firmware updaten.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Kans is het grootst dat dit gewoon een geheugen issue is gezien het feit dat een prime95 run wel goed gaat maar op het moment dat je daadwerkelijk je pc gaat gebruiken hij freezed.
Haal al je geheugen er eens uit en draai een tijdje op slechts 1 module, crashed hij nog steeds? volgende module proberen. Als je dan nog last blijft houden van random freezes is het niet je geheugen maar hoogstwaarschijnlijk een harddisk en/of voeding.

• gidion1987
Allen dank voor het antwoorden. Het bleek iets simpels te zijn. De DVD speler zorde ervoor dat het systeem bleef hangen. Ik had dat ding nooit verdacht en ik gebruikte hem om een boot-cd met tools op te starten. Het is gelukkig opgelost! :)
Pagina: 1