Toon posts:

nieuwe pc samengesteld en gelijk problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vorig weekend een upgrade voor mn pc gehaald en heb sindsdien alleen nog maar gezeik.
heb een r9 290x d5 videokaart gehaald een amd FX-9590 cpu, de spire TME3 cpu koeler, 1866-919 evo Potenza geheugensims en de GA-990FXA-ud3 moederbord van gigabyte.

telkens als ik net begint te gamen loopt mn pc vast. bij het begin ook veel blue screen's maar dat lijkt na de biosupdate nu over te zijn alleen het vastlopen ( scherm bevroren) blijft als ik een spelletje wil spelen.

iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

gr michel

Verwijderd

Wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen? Kijk ook eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Doe eens wat duidelijker de specs van je PC door ?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:08
Wat voor voeding heb je? Als het een goedkoop gaar ding is en niet stabiel de juiste voltages en vermogen kan leveren, kan je PC ook vastlopen.

Verwijderd

Topicstarter
1200watt voeding van thermaltake.
is wel wat jaartjes oud inmiddels aangeschaft toen de 4870 x2 net uit waren gekomen om er daar 2 van in crossfire te kunnen draaien.

en wat heb ik zelf allemaal geprobeerd. heb mn bios geupdate, heb het geprobeerd met 1 geheugensim ipv alle 4 kijken of dat wat scheelde heb een andere cpu cooler geprobeerd ( coolmaster v8) en ben nu de hangen en opstartproblemen troubleshooter aant doornemen om te kijken wat ik nog meer allemaal kan proberen

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-02 23:18
het kan misschien aan je videokaart driver liggen.
Heb je die al geupdated of naar een stabiele versie gedaan?

[ Voor 37% gewijzigd door Redesign1 op 09-01-2014 20:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb de amd drivers van vorige maand voor de R9 serie. of die stabiel is weet ik niet tho?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30
Of probeer het juist eens niet bij de videokaart te zoeken en stress de CPU met WPrime ofzo.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

Nemesizz

Untouchable

Nu is de AMD FX 9000 serie eigenlijk een soort 'factory overclocked' FX 8000 serie, maar toch zie ik de CPU niet in de CPU-support list staan.

Ik weet niet zeker of dat een groot probleem vormt (gezien het eigenlijk 'dezelfde' CPU's zijn) maar het kán wel een oorzaak zijn waarom je PC raar reageert. Ik zie in de list CPU's (1 eigenlijk maar) met een TDP van 140W, maar vergeet niet dat die FX 9000 serie iets van...220W TDP heeft, dat is nogal een groot verschil.
Het kan dus zijn dat je PC instabiel word bij zware belasting (zoals gamen).

Maar goed, 'meten is weten' dus je kan het beste een paar tests gaan doen om te kijken of iets duidelijker word (je geeft niks aan in je opening post dus weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt).
- temperaturen meten
- Memtest86 nachtje laten lopen
- andere voeding (1200W zegt niet alles, kan zijn dat het ding al 'versleten' is, en je hardware is qua verbruik niet mals)
- enz enz

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
welke revisie moederbord heb je ?
staat links onder op het moederbord zelf

ik zie dat de rev 1.0 in iedergeval de fx 9590 niet in de support list heeft staan
kijk even goed of hij ondersteund wordt door de revisie moederbord die je hebt

er zijn een hoop amd bordjes die moeite hebben met de cpu te voeden
omdat de tdp enorm hoog is bij die 9590 cpu`s

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Probeer eerst even een overzichtelijke lijst op te stellen met alle hardware die in je PC zit, dat is veel makkelijker om je advies te geven.

Verwijderd

Topicstarter
deze topic kan dicht. Bleek oververhitting van cpu te zijn, en dat is nu opgelost met een AlphaCool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT, Waterkoeling set.

in ieder geval bedankt voor de hulp. ben er achter gekomen dankzij WPrime zoals er geopperd werd om te gebruiken

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nemesizz schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 21:30:
Nu is de AMD FX 9000 serie eigenlijk een soort 'factory overclocked' FX 8000 serie, maar toch zie ik de CPU niet in de CPU-support list staan.

Ik weet niet zeker of dat een groot probleem vormt (gezien het eigenlijk 'dezelfde' CPU's zijn) maar het kán wel een oorzaak zijn waarom je PC raar reageert. Ik zie in de list CPU's (1 eigenlijk maar) met een TDP van 140W, maar vergeet niet dat die FX 9000 serie iets van...220W TDP heeft, dat is nogal een groot verschil.
Het kan dus zijn dat je PC instabiel word bij zware belasting (zoals gamen).

Maar goed, 'meten is weten' dus je kan het beste een paar tests gaan doen om te kijken of iets duidelijker word (je geeft niks aan in je opening post dus weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt).
- temperaturen meten
- Memtest86 nachtje laten lopen
- andere voeding (1200W zegt niet alles, kan zijn dat het ding al 'versleten' is, en je hardware is qua verbruik niet mals)
- enz enz
CPU zou en mag niks uitmaken qua wattage, mijn 8320 zuipt ook makkelijk 250-300W op een minder high end moederbord, het kan makkelijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:57:
deze topic kan dicht. Bleek oververhitting van cpu te zijn, en dat is nu opgelost met een AlphaCool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT, Waterkoeling set.

in ieder geval bedankt voor de hulp. ben er achter gekomen dankzij WPrime zoals er geopperd werd om te gebruiken
Jesus Christus, overdrijven is ook een kunst, een simpele H80i had het ook al makkelijk voor je gedaan :P
Maar dat is aan jezelf!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
nouja hij werkt weer goed tenminste. misschien dat het met een mindere koeler ook kon maar nu weet ik zeker dat ik safe zit. 35 gr met vol belasting. dus nu weer lekker gamen tnx all

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:10:
nouja hij werkt weer goed tenminste. misschien dat het met een mindere koeler ook kon maar nu weet ik zeker dat ik safe zit. 35 gr met vol belasting. dus nu weer lekker gamen tnx all
35 graden is wel erg laag voor full load :). Waarschijnlijk had je bij je vorige koeler te veel/weinig koelpasta gebruikt of was de koeler niet goed gemonteerd.

Verwijderd

Topicstarter
zou best kunnen. ik ben vergleken met jullie maar een leek op dit gebied wilde gewoon een pc die weer ff meekon en dacht dat in elkaar zetten lukt me zelf ook wel. Maar er zijn zat dingen waar je rekening mee moet houden waar ik niet aan gedacht had
Pagina: 1