Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet niet of dit het juiste deel van het forum is om dit te vragen, maar ik zou graag jullie advies willen.
Ik ben in het bezit van een Tamron SP 70-300 f4-5.6 USD VC in combinatie met een Nikon D3100.
Nu zag ik de Tamron 70-200 f2.8, die zonder VC. Ik wil altijd al een 70-200 f2.8, maar ze zijn vaak veel te duur. Deze is nog wel betaalbaar, maar ik hoor veel mensen over een trage AF motor. Ook na het bekijken van dit filmpje waar hij met m'n eigen lens vergeleken wordt: YouTube: Tamron 70-200 f2.8 VS Tamron 70-300 F/4-5.6 VC - AMAZING RESULTS!!

Ik gebruik hem voornamelijk op de crossbaan en aangezien de 70-200 niet uitschuift bij het zoomen, denk ik dat dat ook een voordeel is. Hieronder staan 2 foto's om hetgeen ik fotografeer wat duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1z18tht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2je1j75.jpg

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 19:33

bobcom

Dedicated dabbler

De guy in het filmpje zegt het al: de 70-300 VC is scherper dan de 70-200. Denk niet dat je met die laatste dus betere foto's maakt dan die je liet zien (ook al heeft de VC daar niks mee van doen). Bovendien: wat schort er aan de foto's die je hebt getoond dat je een kortere lens of een grotere opening nodig hebt? Ik zou behoorlijk tevreden zijn met zulke foto's

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:03
Niet topic relevant, maar wat een vette foto's! Ook als extra dat de personen je nog aankijken ook, erg nice!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Gezien de DoF, bokeh en kwaliteit zou ik niet meteen zeggen dat deze met zijn huidige Tamron 70-300 gemaakt zijn. Eerder Canon 70-200 2.8..

Is die tamron van jou nou zo goed, is de fotograaf zo goed of zijn deze foto's toch door iemand anders gemaakt?

[ Voor 31% gewijzigd door Scirocco op 09-01-2014 21:51 ]

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De info van de 2de foto zegt Nikon D310, F4.5, 1/1600sec op 85mm.
Is dus zeker niet met een canon gemaakt, maar met zijn 70-300.
(de 1ste foto heb ik niet gechecked, maar zal hetzelfde zijn).

Zijn prachtige foto's hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik kan jullie garanderen dat dit met de Tamron 70-300 gemaakt is!
F2.8 op een zoomlens leek me erg mooi, maar ook omdat de ISO prestatie van de D3100 naar mijn mening niet super is (ik moet vrij snel naar 800 op een namiddag) dacht ik dat die extra stop licht handig kon zijn.

Ook zie ik vaak die witte Canon's bij m'n collega's of de Nikkor VR2, alletwee ook 70-200mm f2.8 lenzen. Vandaar dus de overweging.

Misschien is het beter om in een D5100 te investeren?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

die 70-300 tamron is echt een puike lens hoor! zo-zo bouw, maar mega strakke stabiliteitsregeling!
Een beetje serieuze 70-200 kom je toch in het segment sigma 2.8 (1200 euro?) En de nikkor variant (VRII) is dan weer significant beter dan die (en significant duurder ook)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 19:33

bobcom

Dedicated dabbler

Die extra stop mis je minder dan die 100 extra mm, lijkt me zo - zeker gezien de kwaliteit in het middelste bereik. En 800 is niet erg als je foto's er niet ruizig van worden.

Ik zou voorlopig beginnen die Tamron 70-300 wit te spuiten :+

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Impressive, dat haal ik met mijn 55-250IS'je niet :9

Vooral de eerste viel mij op door de bokeh. Achtergrond is ver weg, maar ziet er toch beter uit dan verwacht van zo'n lens.

Tja, als je geld over hebt, kun je voor een lichtsterkere lens gaan. Maar gezien je foto's gaat het je ook goed af met de tamron.

Verwijderd

Scirocco schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:46:
Impressive, dat haal ik met mijn 55-250IS'je niet :9

Vooral de eerste viel mij op door de bokeh. Achtergrond is ver weg, maar ziet er toch beter uit dan verwacht van zo'n lens.
Daar kan de lens niets aan veranderen hoor....

Is gewoon een functie van brandpuntafstand, diafragma, en afstanden tot onderwerp en achtergrond.

De relatief hoge blur hier, ontstaat gewoon doordat het voorwerp relatief dichtbij staat, en de achtergrond relatief ver weg. Zou met jouw 55-250 lens exact dezelfde blur opleveren.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12 15:09
paQ schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:27:
die 70-300 tamron is echt een puike lens hoor! zo-zo bouw, maar mega strakke stabiliteitsregeling!
Een beetje serieuze 70-200 kom je toch in het segment sigma 2.8 (1200 euro?) En de nikkor variant (VRII) is dan weer significant beter dan die (en significant duurder ook)
Voor een crop camera is de Nikkor 70-200mm f/2.8 VR (dus niet de VR II) al een uitmuntende lens. Op full-frame hebben de hoeken wat last van vignetering. Ik heb die lens gehad op een D200 en hij is angstig snel en extreem scherp.

Als ik naar de fotos hierboven kijk, kun je met de huidige lens al goed uit de voeten.

Een upgrade naar een D5x00 zie ik niet zoveel in wat dat gaat brengen voor dit soort situaties.

• paQ
  • Nu online

paQ

ja wellicht...
Ik heb de Sigma zelf gehad, en was al heel heel erg goed eigenlijk. Best geschrokken nog desondanks met het verschil met mijn huidige VRII.
Maar die tamron lens is echt veel bang for the buck. Als het om bovenstaande foto's gaat zou ik helemaal niets veranderen eigenlijk. Je schiet hooguit met een nikkor wat vaker (meteen) raak. En nu zul je best wel eens af en toe dat ene shot missen omdat ie bewogen of onscherp is...

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:37

Major_ton

Shoot!

Met dit soort fotografie zou ik eerder kijken voor een andere body met een hogere FPS en meer autofocus punten, dan dat ik een andere lens zou wensen. Je huidige lens is prima. De oude Tamron 70-200mm f/2.8 is best scherp en rendert mooi, maar de AF is behoorlijk drama. Die is traag en inaccuraat en dat wil je echt niet in jou geval. Spaar door voor een Nikon D7100 of tik voor een leuke prijs een Nikon D300s op de kop. Heb je denk ik meer plezier van.

Some infinities are bigger than others.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. De USD motor van Tamron is soms inderdaad ook aan de trage kant. Ik mocht eens met een 70-200 f2.8 VR2 schieten icm D3S en man man wat een snelle autofocus. Was er maar een lens die zo snel kon focussen in een goedkoper pakketje. Ik had inderdaad al gekeken naar een D5200 of een D7100, duurder wordt het eerst echt niet. Goede ISO prestatie en veel megapixels vind ik belangrijk. Kunnen jullie hier nog wat over zeggen?

• paQ
  • Nu online

paQ

de sigma 70-200 is niet echt langzamer hoor, de Nikkor wel accurater (!)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:37

Major_ton

Shoot!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:21:
Bedankt voor jullie reacties. De USD motor van Tamron is soms inderdaad ook aan de trage kant. Ik mocht eens met een 70-200 f2.8 VR2 schieten icm D3S en man man wat een snelle autofocus. Was er maar een lens die zo snel kon focussen in een goedkoper pakketje. Ik had inderdaad al gekeken naar een D5200 of een D7100, duurder wordt het eerst echt niet. Goede ISO prestatie en veel megapixels vind ik belangrijk. Kunnen jullie hier nog wat over zeggen?
Waarom vind je veel megapixels belangrijk? Print je graag groot? De D7100 is een erg capabele camera met een zeer goed AF-systeem, maar dat geldt ook voor de D300s. Waar de D7100 z'n meerwaarde toont is op basis van de megapixels en de ISO prestaties. Als je de ambitie hebt om hiermee verder te gaan is de D7100 meer zinvol om aan te schaffen (op dit moment) dan een 70-200mm f/2.8 lens. Ik ben zelf ook begonnen met een D3100 en de eerste extra lens die ik kocht was een 70-200mm f/2.8 van Sigma. Helaas bleek die niet goed te zijn (plus een aantal andere die ik had geprobeerd) en dus is die terug gegaan. Tijdens dat traject maakte ik een upgrade naar de D7000 waar ik uiteindelijk de Nikkor 70-300mm VR bij heb gekocht. Helaas bleek de D7000 ook niet mijn ding te zijn en nu heb ik een D800. De Nikkor 70-300mm VR heb ik nog steeds en die bevalt mij goed. Jouw Tamron variant schijnt zelfs nog iets beter te zijn dan de Nikkor, maar dat heb ik zelf niet kunnen testen. Mijn advies om je body te upgraden ipv de lens komt dus niet uit de lucht vallen, echter het blijft een advies, want mijn traject hoeft niet voor iedereen te gelden natuurlijk. Doe wat goed voelt en wat je zelf leuk vindt natuurlijk. Tevens moet je eerlijk blijven naar jezelf en weten dat de finaciële inverstering niet direct terug te zien is in het resultaat als je je eigen kwaliteiten niet mee zal upgraden.

Some infinities are bigger than others.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat een body inderdaad een zinvollere investereing is. Nu is het ook mogelijk om objectieven/ SLR's te huren. Misschien is het een goed idee om een keer een 70-200 2.8 VR2 te huren om te kijken of het verschil duidelijk te zien is? Het enige waar ik tegenaan zit is die borg. Hoe moeilijk doen de verhuurders als je hem weer terugbrengt? Heeft iemand daar ervaring mee?

• PageFault
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:21:
Kijk naar de oude 70-200 f/2.8 VR, die is onder de 1000 euro te krijgen. Zolang jij bij crop blijft, is dat je beste keuze naast de lens die je al hebt (als ik je fotos bekijk).

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:56:
Het enige waar ik tegenaan zit is die borg. Hoe moeilijk doen de verhuurders als je hem weer terugbrengt? Heeft iemand daar ervaring mee?
Was je van plan om die lens compleet onder de modder in te leveren of wat? Zo lang de lens niet smerig of beschadigd is krijg je die borg gewoon terug natuurlijk. Desnoods doe je er voor de zekerheid even een regenhoes omheen (kan me voorstellen dat als je kort langs de crossbaan staat dat je wel eens wat zooi over je heen krijgt?).

En voordat je een lens gaat huren: bedenk je goed wat het gevolg is als je een lens huurt die je eigenlijk niet kan betalen (als je hem zo willen kopen). De kans is immers groot dat je na een dagje huren alsnog die lens graag wilt hebben :P

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 13-01-2014 08:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga denk ik toch voor een andere body. Ik zit tussen de volgende modellen te twijfelen:

- D300
- D90
- D7000
- D5100

Die laatste schijnt een erg goede sensor te hebben (zelfde als de D7000), dat is eigenlijk de enige reden waarom ie er tussen staat. Wat advieseren jullie. Ik heb nu een D3100

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor dit soort snelle sporten lijkt een goed (en uitgebreid) AF systeem en wat hogere fps me erg prettig? Dan hebben de D7000 en D300 duidelijk een flinke voorsprong op de andere modellen. D300 is op die twee punten beter dan de D7000, maar op veel andere vlakken wel wat verouderd natuurlijk. Deze twee hebben ook het voordeel dat ze professioneler gebouwd zijn met enige weather sealing en dergelijke.

Hoeveel waarde hecht je aan video? If any: D90 en D300 vallen af, want zwaar verouderde en beperkte videofunctie.

Als de D7000 binnen budget valt, zou ik geen D5100 kopen. Tenzij een klapschermpje een must is ;)

Anyhow: wat zijn beperkingen van je huidige camera waar je tegenaan loopt?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2014 16:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een camera die me qua IQ dichter bij het FX formaat brengt. Ook is het handig als hij stof en waterdicht is. Ik heb op een of andere manier het gevoel dat ik met de D3100 niet de mooiste plaatjes krijg. De D7000 is ook 2e hands nog erg duur voor mij. Een D300 past dan weer wel in mijn budget. Vraag is: is hey het waard t.o.v. de D3100?

• jk1982
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-11 16:12
Tering, dit zijn echt al supervette foto's zeg!

Zit ik als amateur naar een D7000 te kijken om mee te beginnen.
Wist niet dat je met een D3100 ook zulke plaatjes kunt schieten..

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

jk1982 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:47:
Tering, dit zijn echt al supervette foto's zeg!

Zit ik als amateur naar een D7000 te kijken om mee te beginnen.
Wist niet dat je met een D3100 ook zulke plaatjes kunt schieten..
Dat soort plaatjes kan je zelfs met nog mindere camera's schieten. Hier komen hele andere facetten van het fotograferen kijken dan gear (snelle lens helpt hier natuurlijk wel een beetje).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit behoorlijk te twijfelen of ik een D300 body (dus niet de D300s) of een Sigma 70-200 f2.8 (zonder OS) moet aanschaffen. Kosten beide ongeveer evenveel

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De D300 is wel weather-sealed en ik kan me voorstellen dat het op jouw locaties soms erg smerig kan zijn. Er zijn ook beperkingen aan de D300 t.o.v. de D3100 (geen video, een stuk zwaarder, lagere resolutie).

Een f2.8 is wel lekker lichtsterk, maar wel weer zwaarder. De lenzen ken ik geen van allen, dus daar kan ik weinig van zeggen. Je gaat sowieso 100mm inleveren.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 13:25
Ik zie nergens de 70-200 F4 van Nikon langskomen, is daar een reden voor? Ik vind het een heerlijke lens, presteert (bijna) net zo goed als de 2.8 variant en een stuk lichter en goedkoper. Had hiervoor de de Sigma die jij noemt maar ben heel erg blij met de overstap.

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een budget van 300-400,- en dan kan ik me die duurdere lenzen (nog) niet veroorloven. Video gebruik ik echt nooit, ben alleen maar plaatjes aan het schieten. Hoe zwaar iets is maakt me ook niet uit. Het voordeel van de D300 leek me inderdaad die weather sealing en de 1/8000 seconde sluitertijd. Ook de AF met 51 punten en 15 cross-type punten leek me wel handig. Ik heb nu namelijk 9 en 1 cross-type punt. Het grote nadeel van de D300 vind ik toch wel zijn IQ bij hogere ISO. Nu weet ik niet hoe groot dat verschil in werkelijkheid is. Zou de AF ook sneller worden door die 51 punten, of is dat puur aan de AF motor in de lens?

Verwijderd

Ik vraag me af of je blij gaat worden van de beeldkwaliteit van de D300 ten opzichte van de D3100...

Verwijderd

Topicstarter
Dat vroeg ik me dus ook al af :)

Verwijderd

Ik kan niet echt een goede vergelijking vinden...
Op DxO mark krijgen de sensors dezelfde scores, maar is de D3100 wel beter bij hogere ISO.
http://www.dxomark.com/Ca...rsus-Nikon-D300___664_440

Hier kan je 100% crops vergelijken op verschillende ISO waarden van de D3100 met andere camera's. Helaas niet met de D300, maar wel de D300S.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/18

Waar loop je nu precies tegenaan met de D3100 dat je een andere body wil?

ps. Als je geld uit gaat geven aan een nieuwe body wil je toch ook een duidelijk betere beeldkwaliteit ervoor terug, lijkt mij? Aan de andere kant: misschien krijg je dat ook wel vanwege meer gelukte foto's vanwege betere autofocus etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:15:
Ik kan niet echt een goede vergelijking vinden...
Op DxO mark krijgen de sensors dezelfde scores, maar is de D3100 wel beter bij hogere ISO.
http://www.dxomark.com/Ca...rsus-Nikon-D300___664_440

Hier kan je 100% crops vergelijken op verschillende ISO waarden van de D3100 met andere camera's. Helaas niet met de D300, maar wel de D300S.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/18

Waar loop je nu precies tegenaan met de D3100 dat je een andere body wil?

ps. Als je geld uit gaat geven aan een nieuwe body wil je toch ook een duidelijk betere beeldkwaliteit ervoor terug, lijkt mij? Aan de andere kant: misschien krijg je dat ook wel vanwege meer gelukte foto's vanwege betere autofocus etc.
Ja dat is precies waar ik naar opzoek ben, betere IQ. Ik weet alleen niet of ik dat met een betere lens of body kan krijgen. De D7000 zou ik meteen kopen als ie niet zo prijzig was, ik vind dat persoonlijk een mooie combinatie van de D90 en de D5100. Ik gebruik alleen de M mode, dat je met een D90 meer controle hebt doordat je die rolletjes (ben ff de naam kwijt) bij je vingers in de buurt hebt zal best wezen, maar het heeft niet echt een hoge prioriteit voor mij. Als het erop zit is het erg handig natuurlijk, maar IQ is 'alles' voor mij :) Moet ik anders gewoon doorsparen voor de D7000? Die zal vast in prijs dalen door de komst van de D7100

Verwijderd

Ik vraag me zelfs af of de beeldkwaliteit van de beste APS-C camera van Nikon op dit moment (D7100) de investering waard is, ten opzichte van de D3100... Waar je natuurlijk wel echt voordeel van gaat hebben is het grotere aantal foto's wat je per seconde kunt nemen en beter autofocussysteem. En misschien de grotere zoeker. Maar dan vraag ik me wel af: heb je vaak problemen met het AF systeem van de D3100? Beperkt het jou?
Ik denk niet dat de focus in de praktijk sneller wordt met een beter focussysteem. Wel accurater.

Betere beeldkwaliteit zul je duidelijker gaan merken bij een nieuwe lens, maar... de Tamron die je al hebt is gewoon al echt een goede lens. Wil je duidelijk beter, dan gaat het je veel geld kosten. De andere optie is overstappen naar full frame, maar ook dat is duur.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Dingen die mij echt beperken bij de D3100, nouja dingen, het is eigenlijk 1 ding en dat is de ISO prestatie. ISO 800 vind ik echt niet meer kunnen en hoger is al helemaal niks. Daarnaast lijken vele megapixel wel wat, soms moet ik wat croppen en dan verlies je gauw detail. Ik heb soms wel het probleem dat de AF scherpstel waar ik niet wil dat ie scherpstelt, maar aan de andere kant schiet ik 70/80 % raak. Ik ben een beetje in de war nu haha, weet eigenlijk niet meer wat ik wil/moet. :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 16:48
Hoge iso is op andere aps-c camera's nauwelijks beter. Dus je moet er of genoegen meenemen, of overstappen op fullframe, of langere en/of lichtsterkere lenzen nemen, zodat je minder hoeft te croppen of lagere iso nodig hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

ISO 800 vind je een probleem bij de D3100? Waarom dan? En schiet je jpg of RAW? Wat doe je aan ruisreductie?

• Universal Creations
Als je flink moet croppen kan ik mij wel voorstellen dat iso800 op aps-c net wat teveel ruis oplevert. Als je dan ruis gaat reduceren, komt er helaas niet meer detail in je foto. Ik vond iso800 en zelfs iso1600 doorgaans wel heel netjes eruit zien op mijn 450D destijds (en nu nog als ik die foto's terug zie), maar met veel croppen en 'net-niet' licht, kom je in de problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Het croppen komt niet vaak voor dus misschien ben ik te snel ontevreden. Ik schiet wel RAW en haal de meeste ruis wel weg, maar zoals hierboven gezegd verlies je wat detail. Eigenlijk zouden meer megapixels me dan het meest vooruit helpen als ik het zo lees. Ik denk dat je het verschil tussen 14 en 24 mp wel kunt zien?

• Universal Creations
Met meer megapixels wordt je ongecropte foto niet beter. Je kunt wat meer croppen, mits je niet al te hoge iso hebt, want je loopt dan tegen dezelfde limiet aan van een aps-c sensor.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja daar zeg je wat, misschien toch maar die Sigma 70-200 F2.8 nemen? Zodat je toch nog 1 stop meer licht hebt?

• Universal Creations
1+ stops, want naar het lange eind heb je meer dan 1 stop winst. Punt is wel dat je dan meer moet croppen met 200mm, dus je wint dan weer eigenlijk niet zoveel. Daarnaast zijn er vele Sigma 70-200's uitgebracht en zijn zeker niet allemaal even goed.
Je budget maakt het erg lastig. Je kunt wel iets betere optiek krijgen, maar wil je echt beter, dan kost het een klap meer. Ik zou bijna zeggen dat je beter over kunt stappen naar Canon en een 70-200 f/4L kopen. Deze is ragscherp, heeft een goede snelle AF en kost relatief weinig... Maar ja, die past niet op Nikon ;)

Verwijderd

Misschien is er nog wel winst te behalen in de nabewerking...? Hoe reduceer jij je ruis?

En misschien kan je het geld ook beter uitgeven aan andere dingen die je helpen mooie foto's te maken? Zoals eerder al vermeld, een goeie cover voor je lens? Een flitser / lichtset? Goeie kleding waarmee je lekker in de modder kan rollen :P ? Of trips naar mooie events?

Ik ben ondertussen ook wel benieuwd naar wat je met je foto's doet. Publiceer je ze? Druk je ze af?

• PageFault
Als je goed belicht, dan valt de ruis wel mee op ISO 800...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:51:
Misschien is er nog wel winst te behalen in de nabewerking...? Hoe reduceer jij je ruis?

En misschien kan je het geld ook beter uitgeven aan andere dingen die je helpen mooie foto's te maken? Zoals eerder al vermeld, een goeie cover voor je lens? Een flitser / lichtset? Goeie kleding waarmee je lekker in de modder kan rollen :P ? Of trips naar mooie events?

Ik ben ondertussen ook wel benieuwd naar wat je met je foto's doet. Publiceer je ze? Druk je ze af?
Ruisreductie doe ik in Lightroom, daarnaast probeer ik natuurlijk zo min mogelijk iso 1600 te gebruiken. Misschien kan ik m'n geld inderdaad beter steken in een fototas, die ik nog steeds niet heb. Ik heb al wel een statief, paraplu en 2 speedlites. Daarnaast nog 3 lenzen en een body. Dat alles moet ik nu los meenemen. Publiceren doe ik op facebook, maar ik ben bezig met een eigen website, dat vind ik toch een stuk mooier en je valt er geen andere mensen mee lastig die er geen belang bij hebben. Ook probeer ik een perskaartje te regelen voor grotere events :)

Zo'n cameratas uitzoeken valt ook niet mee zeg haha

Verwijderd

Ok, de ruisreductie in Lightroom is prima, maar er zijn betere resultaten te behalen met gespecialiseerde software. Niet dat je heel veel verschil zult gaan zien, maar het is toch weer een stapje in de richting van betere beeldkwaliteit. Nadeel is wel dat het een extra stap in je workflow is. Als een gekeken naar één van deze applicaties? http://www.amateurphotogr...ion-software-applications

Je publiceert je foto's dus online? Op welk formaat? Eerlijk gezegd denk ik niet dat je nog veel kunt verbeteren aan je beeldkwaliteit w.b.t. dit doel. Het wordt een ander verhaal als je grote afdrukken gaat maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een winkel gevonden die beide lenzen had ( om even terug te komen op het lenzenverhaal). De 70-200 was loeisnel, misschien niet zo snel als een nikkor vr2 maar duidelijk sneller dan de 70-300. Nou hoor ik jullie denken, hoe kan dat. Als je van tevoren focust op een punt waar je een foto gaat maken, dus bijvoorbeeld alvast in een bocht scherpstellen waarna een motor langs komt, is ie gewoon snel. Een ander verhaal is het als je bijvoorbeeld eerst een foto van een husi in de verte maakt en daarna van iets wat heel dicht bij je is. Dat kan ff duren en dan hoor je de motor ook.

Nu zit ik dus weer te wtijfelen tussen die lenzen. Hij is namelijk wel heel scherp, en die 2.8 natuurlijk :P

• PageFault
Voor crop zou ik lekker de ouwe 70-200 f/2.8 VR pakken. Ik twijfel eraan of VR II sneller is in focussen hoor, denk het niet. De VR is wat beter en je hebt op full frame wat minder last van vignetering.

Verwijderd

Topicstarter
De nikkor vr I zit ver boven mijn budget. Ik overweeg hier de Tamron versie zonder VC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels gesproken met iemand die de Tamron ook gebruikt heeft voor de motorsport en hij vertelde dat het een miskoop was vanwege de AF snelheid.

Ik heb daardoor besloten door te sparen voor de Sigma 50-150 f2.8 OS HSM. Ik betwijfel echter of de AF motor wel sneller is dan de USD motor van Tamron. Iemand ervaringen daarmee? De Sigma krijgt een 8 voor optische kwaliteit en mijn huidige Tamron een 5/6. Daar ga ik dus wel op vooruit. De Sigma kost 699,-

Echter is de kogel nog niet helemaal door de kerk, want ik overweeg ook de Nikon D5200, een andere body dus. Deze heeft 39 AF punten vs. de 11 die ik nu heb, maar zal dat helpen de focus sneller te maken? Daarnaast is 24mp en 720p filmen met 60fps ook welkom, de body kost 389,-

Wat zouden jullie advieseren? Een 2e hands Nikkor zit er niet in, het gaat echt tussen deze 2 opties.

Verwijderd

Heb je nu problemen met je autofocus? Verder schiet je weinig op echt denk ik met de d5200. Hij heeft meer megapixels, maar heb je veelal niet nodig in de praktijk. ( met 2 megapixel heb je al een 1080p hd scherm gevuld).

Ruisprestaties zullen ook niet veel beter zijn, het blijft een aps-c sensor. En volgens mij ging het in het begin daar toch vooral om? Dat je een meer lichtsterke lens wil omdat je niet graag op hogere iso's wilt schieten?

Andere optie is misschien niets kopen en oefenen met toch net wat langere sluitertijden d.m.v. panning techniek bijvoorbeeld? Je geeft nu aan dat je iso 800 niet meer vind kunnen, wat gebruik je dan voor sluitertijden overdag?

Een snelle prime geen betere optie?

Of misschien leren door de ruis heen te kijken (niet op 100% inzoomen en gaan zitten kijken, maar bekijk het eens gewoon op web formaat / het formaat waarop je het gebruikt? Vaak valt het dan hardstikke mee met die ruis )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 10:18 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 10:11:

[...]

Of misschien leren door de ruis heen te kijken (niet op 100% inzoomen en gaan zitten kijken, maar bekijk het eens gewoon op web formaat / het formaat waarop je het gebruikt? Vaak valt het dan hardstikke mee met die ruis )
Dat is natuurlijk geen echte optie, hè... bekijk je foto's op een klein formaat :F

• Universal Creations
Jolke schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:40:
[...]

Dat is natuurlijk geen echte optie, hè... bekijk je foto's op een klein formaat :F
Hij heeft wel gelijk. Je moet opzij zetten dat je met hoge iso veel ruis hebt op 100%. Als je de foto's op 1080p bekijkt, ziet het er vaak prima uit en dat is zo'n beetje de resolutie waarop je foto's vaak bekeken worden.

Verwijderd

Jolke schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:40:
[...]

Hoezo niet? Als je je foto's bijvoorbeeld gebruikt voor op het web, dan stel je ze niet tentoon op 100% pixel niveau, maar misschien 1000 pixels breed. Dan valt de ruis toch veel minder op? Dat lijkt heel anders dan dat je zelf in lightroom op 100% zit te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels weer een aantal keer gehoord dat je beter voor een lens kunt gaan dan voor een body.

Ik ben er vrijwel zeker van dat ik de Sigma 50-150mm 2.8 OS ga halen, maar de 105mm 2.8 van Nikon blijft ook om de hoek kijken. Ik heb deze nog niet eerder vermeld maar had hem zelf wel in de gaten. Ik denk dat de Nikkor scherper is dan de Sigma, maar om een prime elk weekend op de baan te gaan gebruiken lijkt me nogal een risico.

• Universal Creations
Wat is het risico aan een prime? Heb je voldoende lengte met 150mm?

Verwijderd

Waarom een risico? Ik denk JUIST minder risico op zand enzo, i.v.m. minder bewegende delen aan de lens waar zand tussen kan.

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:01
Ik heb dit topic een tijdje gevolgd wegens eigen behoefte om een telelens aan te schaffen. Nu voel ik me toch geroepen om het een en ander op een rijtje te zetten en wellicht de TS te helpen;

Je opent met de vraag om advies voor het aanschaffen van een tamron 70-200 F/2.8 ter vervanging van de 70-300. Daarnaast opper je de vraag om misschien je D3100 body te upgraden voor betere prestaties bij hoge ISO waarden.

In de daarop volgende posts kom ik de volgende voorstellen van je tegen:

Tamron 70-200 F2.8 zonder VC pricewatch: Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Nikon)
Nikon 70-200 VR 1 tweedehands ongeveer 1000 of 1100 euro

- D5200 pricewatch: Nikon D5200 Zwart
- D7000 pricewatch: Nikon D7000 Zwart
- D300 (geen D300s) 2e hands tussen 300 en 400 euro denk ik?
- D90 pricewatch: Nikon D90 Zwart
- D5100 pricewatch: Nikon D5100 Zwart

Op de volgende bladzijde zie ik het volgende staan:
Ik heb een budget van 300-400 euro.
Ik ben een beetje in de war nu haha, weet eigenlijk niet meer wat ik wil/moet.
Ik heb geen cameratas.

Sigma 70-200 F2.8 pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Nikon)
(non IS = 500 euro ? )
50-150 f2.8 OS HSM http://tweakers.net/produ...komma-8-apo-ex-dc-os-hsm/
105mm 2.8 van Nikon blijft ook om de hoek kijken. pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro

Je noemt 6 body’s waarvan er 4 boven je budget zijn. Je noemt 5 lenzen die allemaal niet binnen je budget passen. Je geeft aan dat je geen cameratas hebt, en dat je je spullen los mee moet nemen.

Ik zie je foto’s en die zijn prachtig. Maar het is mij niet helemaal duidelijk welke kant je op wilt?

Als je graag iets wilt kopen: koop een fototas!
Wil je je verder ontwikkelen: probeer eens een dagje met een pro mee te lopen langs de crossbaan
Wil je gewoon graag een 70-200 F2.8: Sparen en kopen.

Ik hoop dat je er iets mee kunt, als ik in de verkeerde richting denk hoor ik het ook graag.

Verwijderd

Topicstarter
Artemiev schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 00:02:
Ik heb dit topic een tijdje gevolgd wegens eigen behoefte om een telelens aan te schaffen. Nu voel ik me toch geroepen om het een en ander op een rijtje te zetten en wellicht de TS te helpen;

Je opent met de vraag om advies voor het aanschaffen van een tamron 70-200 F/2.8 ter vervanging van de 70-300. Daarnaast opper je de vraag om misschien je D3100 body te upgraden voor betere prestaties bij hoge ISO waarden.

In de daarop volgende posts kom ik de volgende voorstellen van je tegen:

Tamron 70-200 F2.8 zonder VC pricewatch: Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Nikon)
Nikon 70-200 VR 1 tweedehands ongeveer 1000 of 1100 euro

- D5200 pricewatch: Nikon D5200 Zwart
- D300 (geen D300s) 2e hands tussen 300 en 400 euro denk ik?
- D90 pricewatch: Nikon D90 Zwart
- D5100 pricewatch: Nikon D5100 Zwart

Op de volgende bladzijde zie ik het volgende staan:
Ik heb een budget van 300-400 euro.
Ik ben een beetje in de war nu haha, weet eigenlijk niet meer wat ik wil/moet.
Ik heb geen cameratas.

Sigma 70-200 F2.8 pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Nikon)
(non IS = 500 euro ? )
50-150 f2.8 OS HSM http://tweakers.net/produ...komma-8-apo-ex-dc-os-hsm/
105mm 2.8 van Nikon blijft ook om de hoek kijken. pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro

Je noemt 6 body’s waarvan er 4 boven je budget zijn. Je noemt 5 lenzen die allemaal niet binnen je budget passen. Je geeft aan dat je geen cameratas hebt, en dat je je spullen los mee moet nemen.

Ik zie je foto’s en die zijn prachtig. Maar het is mij niet helemaal duidelijk welke kant je op wilt?

Als je graag iets wilt kopen: koop een fototas!
Wil je je verder ontwikkelen: probeer eens een dagje met een pro mee te lopen langs de crossbaan
Wil je gewoon graag een 70-200 F2.8: Sparen en kopen.

Ik hoop dat je er iets mee kunt, als ik in de verkeerde richting denk hoor ik het ook graag.
Bedankt voor je reactie, ik snap dat het allemaal heel onduidelijk is, ik wist zelf ook niet meer wat ik nou wel en niet moest doen.

Even een overzichtje:

- Cameratas: Heb ik inmiddels
- Budget: Inmiddels 700,-
- Body: Besloten de D3100 te houden
- Lens: Huidige lens (Tamron 70-300) verkocht, nog aan het twijfelen tussen: Sigma 50-150 f2.8 OS, Sigma 70-200 f2.8 OS en Nikkor 105mm f2.8

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Betreft het risico van de 105mm, ik ben bang dat er situaties zijn waarin ik genoodzaakt ben om te gaan zoomen, bijvoorbeeld als het object aan de andere kant van een sloot staan (ik noem maar wat).

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:50:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik snap dat het allemaal heel onduidelijk is, ik wist zelf ook niet meer wat ik nou wel en niet moest doen.

Even een overzichtje:

- Cameratas: Heb ik inmiddels
- Budget: Inmiddels 700,-
- Body: Besloten de D3100 te houden
- Lens: Huidige lens (Tamron 70-300) verkocht, nog aan het twijfelen tussen: Sigma 50-150 f2.8 OS, Sigma 70-200 f2.8 OS en Nikkor 105mm f2.8

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Betreft het risico van de 105mm, ik ben bang dat er situaties zijn waarin ik genoodzaakt ben om te gaan zoomen, bijvoorbeeld als het object aan de andere kant van een sloot staan (ik noem maar wat).
Dat is al een stuk concreter. De Sigma 70-200 weegt bijna 1,5 kg. Hier zul je misschien rekening mee moeten houden ten opzichte van het gewicht van je camera. Zoom lijkt inderdaad prettig, als je niet even een stapje achteruit of dichterbij kunt doen. Ik kan me voorstellen dat je meerdere ronden in de zelfde bocht door brengt bijvoorbeeld.

En om het dan maar weer even moeilijker te maken: pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
De Nikon 70-300 koop ik zeker weten niet, dan had ik beter m'n eigen lens kunnen houden :) Ik heb besloten dat ik voor de Sigma 50-150 ga, aangezien hij optisch beter schijnt te zijn dan de Canon 702-- f2.8 USM L

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-12 20:14
nieuwe of oude versie? in het geval van de nieuwe kan je wat betreft formaat en gewicht ook met een 70-200 f/2.8 rond lopen. Zijn net zo groot en zwaar.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• paQ
  • Nu online

paQ

en is DX vs full frame bij de 70-200....

• Universal Creations
Ja, maar als je een DX camera hebt, maakt dat geen fluit uit. De 50-150 presteert zelfs nog iets beter op een paar punten. Waarom ze die zo groot hebben gemaakt, is mij ook een raadsel, want de oude 50-150 was wel een stuk compacter, wat vrij logisch is met 50mm minder telebereik.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-12 20:14
Het verschil zit in de OS. En juist doordat ze de lens zo groot hebben gemaakt kan ie zo goed presteren. (oversized front element om vignetting tegen te verminderen en dat soort truukjes)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de Sigma 50-150 f2.8 OS HSM in huis. Zeer tevreden, ontzettend scherp voor een zoom ( scherper dan m'n 50mm 1.8 Nikkor) en dat voor een relatief kleine prijs
Pagina: 1