Kan iemand uitleggen hoe het virus, die je blijkbaar kan krijgen door een filmpje over Michael Schumacher z'n ongeluk te kijken, werkt? Is het een lek in flash oid?
Heb ook even gezocht op google, maar raak niet door het woud van sites heen die allemaal (na)roepen van 'klik er niet op!!11!panic!', zonder verder nuttige info te geven.
edit: toch iets gevonden:
Kortom, als dit klopt, en je zou zo dom zijn om een webplayer_us.exe van een random site te openen dan verdien je het imo ook.De virus doet zich voor als een link naar een video, die "exclusieve beelden" belooft van het moment van Schumacher's ongeval. De link naar deze zogenaamde video verwijst naar de website video-baash.com, maar wanneer je daar vervolgens op de Play-knop klikt, moet je de video eerst delen op je Facebook account. Op deze manier weet het virus zich op een gemakkelijke en snelle manier te verspreiden op sociale media. De volgende stap in het proces is dat de website je vraagt om een andere "video player" te installeren, zodat de video zou kunnen worden afgespeeld. Je dient hiervoor een uitvoerbaar bestand te downloaden genaamd "webplayer_us", wat helemaal geen video player is, maar wel een virus dat je op deze manier toelaat zich te installeren op je computer. Vanzelfsprekend krijg je de video zelf nooit te zien, want die is er helemaal niet.
[ Voor 76% gewijzigd door spone op 09-01-2014 19:37 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Verdienen vind ik een groot woord, maar we kunnen wel stellen dat dit niet echt een gerafineerd virus is nee..
Kijk, dat is nuttige info. Thanks!spone schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:34:
Heb ook even gezocht op google, maar raak niet door het woud van sites heen die allemaal (na)roepen van 'klik er niet op!!11!panic!', zonder verder nuttige info te geven.
[...]
Kortom, als dit klopt, en je zou zo dom zijn om een webplayer_us.exe van een random site te openen dan verdien je het imo ook.
Lijkt mij een gevalletje Clickjacking. Dit zie je vaker met groot nieuws items.
En weer een nieuw woord geleerdLnC schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:15:
Lijkt mij een gevalletje Clickjacking. Dit zie je vaker met groot nieuws items.
En AVG en Microsoft (toch wel veel voorkomende virusscanners op thuis PC's) zien de webplayer_us.exe uit je tweede link gewoon als veiligLnC schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:08:
Virustotal report en hier nog een over deze malware.
Dat is niet echt lekker aangezien de meeste mensen deze gratis versies hebben draaien. Nog erger vind ik dat Kaspersky en Symantec deze .exe herkennen als veilig. Van deze bedrijven verwacht je toch dat ze hier snel op zitten.
Ik weet dat ze deze bestanden allemaal moeten testen, maar het ene bestand is 3 weken geupload en de andere 3 maanden geleden naar virustotal.
Misschien ben ik te ongeduldig hoor
Ik weet dat ze deze bestanden allemaal moeten testen, maar het ene bestand is 3 weken geupload en de andere 3 maanden geleden naar virustotal.
Misschien ben ik te ongeduldig hoor
Het valt me nog mee dat we nog geen capriolen zien zoals bij de Boston Bombings. Daar werden gewoon massaal emails gestuurd naar mensen met een link erin die ze naar een pagina met YouTube video's stuurde , vervolgens werd er op de achtergrond een website in een iframe ingeladen die een prachtige exploitkit had.
Linkje: Barracuda Labs
Linkje: Barracuda Labs
Pagina: 1