Vraag over de GHZ van mij pc.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.237 views

• piqueno11
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-12 21:15
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een HP pc met 4gb ram ( zelf met 2gb vergroot) maar de GHZ staat op 1.80ghz.

Is er een manier om dit wat te verhogen? Wat moet ik kopen/vervanger dat de ghz verhoogt?

Hoe heeft dat ding :D en hoe ziet het eruit ? :9

En tot hoeveel kan ik het maximaal verhogen zonder dat mijn pc stuk gaat ofsow want ik heb helemaal geen ervaring zeg maar.

Alvast bedankt ! _/-\o_

Huidige setup : I5-4460 @ 3.2GHz -ASRock B85M Pro4 - MSI Radeon R9 280 Gaming 3G - Crucial MX100 256GB SSD - Crucial Ballistix 8GB 1600mhz - CoolerMaster N300 - Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• Misha1994
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2024
De manier om dit te verhogen heet overklokken. waarom zou je dit willen doen?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Er is een manier om dit te verhogen, dit noem je overklokken. Dit geschied in het bios, maar dat zal bij een (dichtgespijkerd) Bios van HP lastig zijn. Een andere manier om dit te verhogen is een snellere processor kopen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt je PC overclocken, maar dat lijkt me vrij onverstandig als je helemaal geen ervaring hebt.

Beter kun je een nieuwere PC kopen als je prestaties tekort komt. Overclocken is niet geheel zonder risico als je niet weet wat je aan het doen bent.

• piqueno11
kan je die processor makkelijk vervangen? of mischien van andere pc's die ik thuis heb liggen eruit halen en in deze stoppen?

Huidige setup : I5-4460 @ 3.2GHz -ASRock B85M Pro4 - MSI Radeon R9 280 Gaming 3G - Crucial MX100 256GB SSD - Crucial Ballistix 8GB 1600mhz - CoolerMaster N300 - Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-12 19:11

two

Ipv al die vragen... Is het niet slim om dit gewoon te googlen? Heb je zelfs sneller antwoord.

Signature

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mocht je dat willen doen is het wel handig op te weten welke CPU er nu in zit te zien via CPU-Z
Je kan ook de CPU vervangen door een sneller model afhankelijk van wat voor een HP computer je hebt.

Gezien je ervaring lijkt het zelf vervangen van de CPU geen goed idee. Als je in de regio twente woont wil ik best helpen.

p.s. model type nummer van HP is ook wel handig om te weten.

• Misha1994
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2024
piqueno11 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:07:
kan je die processor makkelijk vervangen? of mischien van andere pc's die ik thuis heb liggen eruit halen en in deze stoppen?
Lijkt me niet slim als je geen ervaring hebt/niks aan de koeling doet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die is te vervangen ja. Maar die moet wel compatible met je PC.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

elk processor 'platform' ook wel socket genoemt is anders. Voor huidige intel processoren (Haswell genaamd) gebruik je het 1150 socket. De voorganger hiervan was op het 1155 socket. en de voorganger daarvan was op 1366 of 1156 socket. Deze zijn niet onderling uit te wisselen

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54
Ho! Stop! Voordat jullie beginnen over overklokken en nieuwe systemen denk eens aan het volgende;

1) We weten zijn/haar systeem specificaties niet eens.
2) Die 1,8GHz kan wel de idle stand zijn van de CPU.

Dus, piqueno11, vertel ons eerst eens de specs van jouw systeem, of het typenummer. Dan kunnen wij wel op de site van HP zien wat er in zit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• piqueno11
bobsquad schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:08:
Mocht je dat willen doen is het wel handig op te weten welke CPU er nu in zit te zien via CPU-Z
Je kan ook de CPU vervangen door een sneller model afhankelijk van wat voor een HP computer je hebt.

Gezien je ervaring lijkt het zelf vervangen van de CPU geen goed idee. Als je in de regio twente woont wil ik best helpen.

p.s. model type nummer van HP is ook wel handig om te weten.
Ben nu op kantoor maar volgens mij was het een HP dc5800 versie.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nounou, dat Ho Stop was niet nodig. De mensen die hier op deze vragen aan het reageren zijn, zijn zich daar volledig van bewust dat een aantal dingen niet duidelijk gemaakt zijn door de TS. (althans, ik iig en TerW-Dan lijkt mij ook)

Echter heeft de TS zo weinig kaas gegeten van PC's dat het vragen naar specs al een opgave kan zijn. In dit geval vermoed ik trouwens dat we het over een C2D systeempje hebben, met een 775 socket.

Edit: een p33 s775 C2D systeem met een Intel Celeron 430 Processor (1.8-GHz, 512K L2 cache, 800-MHz FSB). hopeloos verouderd en practisch niet up te graden. Overklokken heeft geen zin, dat verschil merk je niet, kost veel tijd (als het bios dit al toelaat)

[ Voor 27% gewijzigd door millman op 09-01-2014 16:16 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat we beter bij het begin kunnen beginnen. Eerste les:

GHz zegt niks. Dat telefoons meer hebben tegenwoordig (2,3GHz, oftewel 2300MHz quad core, dus 4 er van, komen er aan) wil niet zeggen dat ze per MHz hetzelfde doen. Een MHz betekent niks meer dan "operaties per seconde", en het zegt niks over hoe effectief die operaties zijn, of hoe veel een operatie doet.

Tweede les:

Ja, je kan een processor meer dan wat z'n handleiding zegt laten lopen, dat is ongeveer hetzelfde als elk apparaat opvoeren (auto, brommer, wat dan ook): niet altijd aan te raden. Zeker als je niet weet wat je doet, wat dit topic wel heel erg de indruk over geeft.

Derde les:

Geheugen en processor ALLEEN bepalen de snelheid van een PC niet. Dat is het hele plaatje: geheugen (en hoe snel dat is), videokaart, processor, voeding, moederbord, opslag (HDD? SSD?), en zelfs hoe goed je hem koelt, hoe veel je er op aansluit, en of hij geaard aan is gesloten. Dat, en natuurlijk: HOE je er mee omgaat op het gebied van software.

Vierde les:

Een PC met een trage processor, maar een snelle SSD en een snelle videokaart is soms nuttiger dan "de dikste 4GHz" i7 processor met 16GB geheugen, maar met een 5200rpm laptop harddisk en een Intel videokaart --- voor bepaalde taken. Rara hoe kan dit?

• piqueno11
Umbrah schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:16:
----

Een PC met een trage processor, maar een snelle SSD en een snelle videokaart is soms nuttiger dan "de dikste 4GHz" i7 processor met 16GB geheugen, maar met een 5200rpm laptop harddisk en een Intel videokaart --- voor bepaalde taken. Rara hoe kan dit?
Ik wil er geen spelletjes op spelen en dergelijke, daar heb ik mijn ps4 voor.

Maar bij het streamen etc etc van die dingen is het nogal traag. en loopt het soms vast enzo.

Dus het is niet voor spelletjes, wil m'n pc wat sneller hebben zodat ik makkelijker kan streamen en films kijken enzo

• piqueno11
Het is dus een HP Compaq dc5800 Small Form Factor PC

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

een p33 s775 C2D systeem met een Intel Celeron 430 Processor (1.8-GHz, 512K L2 cache, 800-MHz FSB). hopeloos verouderd en practisch niet up te graden. Overklokken heeft geen zin, dat verschil merk je niet, kost veel tijd (als het bios dit al toelaat)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hallo piqueno11, je openingspost laat zien dat je nog niet heel veel kennis hebt van computercomponenten. Desondanks is enige vorm van eigen inzet om te weten te komen wat 'GHz' is ook niet ondernomen en lijkt het er op dat het topic vervalt in advies over je computer. Daarom sluit ik je topic.

Wil je advies over nieuwe componenten die je kan aanschaffen, dan raad ik je aan een topic in CAA aan te maken. Leg dan wel goed uit welk systeem je hebt, wat je wil bereiken en wat je zelf al hebt gevonden. Zie ook Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.