Concept voor een MMORPG

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ten eerste, ik kon geen ander subforum vinden waar dit in zou passen. Dus ik hoop dat dit niet verwijderd wordt.

Het afgelopen jaar heb ik veel nagedacht over het maken van een concept/script voor een videogame, hierbij heb ik veel ideeën gekregen die naar mijn mening potentie hebben.

Er zijn echter een aantal punten die ik graag zou willen weten voordat ik hier aan zou beginnen.

- Nemen videogameontwikkelaars wel eens een concept van iemand anders aan?
- Kan je een concept in zijn geheel copyrighten?
- Wees eerlijk, is dit een verloren zaak?

groeten,

Astaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 10:56
Copyrighten kost niks en dat ben je automatisch, indien je het ergens vastlegt en kunt bewijzen dat het van jou is en door jou is bedacht. Ik denk niet dat grote ontwikkelaars zomaar een concept van een random persoon aannemen. Je kunt beginnen bij een minder of onbekend (misschien lokale?) bedrijf of een bedrijf inhuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Nfear op 09-01-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een idee kun je niet vast leggen. Copyright ligt alleen op zaken die ook echt te kopieren zijn, dus boeken, afbeeldingen etc. etc. Dus pas als jij je idee uitwerkt zou je er eventueel rechten aan kunnen verbinden. Wat ik zou doen als ik jou was is net als bij een filmscript je idee uitwerken. Dan moet je wel echt heel specifiek zijn, wereld omschrijven, personages omschrijven, concept art maken etc. etc.
Hoe meer je in dit script zet hoe beter.
Als je dit hebt gedaan kun je pas rechten verlenen aan je idee (copyright). Dus dan kun je stappen ondernemen als je ziet dat iemand je idee heeft overgenomen. Echter dan zit je natuurlijk nog met het probleem dat als jouwn idee niet voor anderen beschikbaar is dit ook niet te kopieren is. Maakt iemand nu precies het idee dat jij hebt, zijn ze gewoon eerder dan jou met dit idee.

Anders kan iedereen wel roepen bij elke game of film dat hun dat bedacht hebben.

En als je dan je idee goed uitgewerkt hebt moet je er gewoon de boer mee op gaan naar ontwikkelaars. Je weet maar nooit.

En eerlijk gezegd. Tenzij je heel veel vertrouwen hebt in je idee en bereid bent er heel veel uren in te steken is het een verloren zaak. Ook denk ik niet dat je kunt aan komen zetten met een MMORPG die zich af speelt in de middeleeuwen met vapieren, orcs, zombies, magiers etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:35:

En eerlijk gezegd. Tenzij je heel veel vertrouwen hebt in je idee en bereid bent er heel veel uren in te steken is het een verloren zaak. Ook denk ik niet dat je kunt aan komen zetten met een MMORPG die zich af speelt in de middeleeuwen met vapieren, orcs, zombies, magiers etc.
Tja, ik ben natuurlijk van mening dat het een goed idee is. Waarschijnlijk zal ik er ook meer mensen bij moeten betrekken, zodat er ook met andere ogen naar wordt gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 18:12:
[...]

Tja, ik ben natuurlijk van mening dat het een goed idee is. Waarschijnlijk zal ik er ook meer mensen bij moeten betrekken, zodat er ook met andere ogen naar wordt gekeken.
Je kunt het ook op een andere manier aanpakken bedacht ik mij. Ik weet niet of jezelf games kan ontwikkelen. Maar zoek mensen op die je kunnen helpen, bijvoorbeeld game ontwikkelaars, en zorg dat je de financiele middelen krijgt om het zelf te ontwikkelen. Als het echt een goed idee is zou je op een platform zoals Kickstarter.com best wel een aardig startbedrag bij elkaar moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 18:33:
[...]

Je kunt het ook op een andere manier aanpakken bedacht ik mij. Ik weet niet of jezelf games kan ontwikkelen. Maar zoek mensen op die je kunnen helpen, bijvoorbeeld game ontwikkelaars, en zorg dat je de financiele middelen krijgt om het zelf te ontwikkelen. Als het echt een goed idee is zou je op een platform zoals Kickstarter.com best wel een aardig startbedrag bij elkaar moeten krijgen.
Nja, ik weet zelf niks van programmeren etc. dus dat gaat hem niet worden. Tevens worden indie games ook niet vaak echt een succes, dus ik denk niet dat ik zoiets snel zou doen. Daarbij komt ook nog dat je brits staatsburger moet zijn om iets op kickstarter te zetten.

Het plan blijft toch om een goed uitgewerkt concept te schrijven en die proberen aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:02:
[...] Het plan blijft toch om een goed uitgewerkt concept te schrijven en die proberen aan te bieden.
Houd er goed rekening mee dat gamebedrijven continu concepten (al dan niet deels werkend) krijgen aangeleverd van mensen, waaronder van hun eigen mensen. Dat is stevige concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Caelorum schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:38:
[...]

Houd er goed rekening mee dat gamebedrijven continu concepten (al dan niet deels werkend) krijgen aangeleverd van mensen, waaronder van hun eigen mensen. Dat is stevige concurrentie.
Ja, ik weet dat gamedevelopers zelf teams hebben die videogames bedenken. Daarom vroeg ik me ook af of ze uberhaupt een concept van een buitenstaander mogen aannemen.

Mja, ik van mening dat "mijn game" echt iets unieks zou zijn op de MMORPG markt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:54:
[...]

Ja, ik weet dat gamedevelopers zelf teams hebben die videogames bedenken. Daarom vroeg ik me ook af of ze uberhaupt een concept van een buitenstaander mogen aannemen.

Mja, ik van mening dat "mijn game" echt iets unieks zou zijn op de MMORPG markt. :P
Uniek =/= winstgevend

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik niet met zekerheid zeggen nee, maar ik verwacht het wel.

Het heeft allerlei goede elementen uit MMORPG's en ook nog goede elementen uit andere genres. Dit maakt het naar mijn mening een videogame met veel potentie.

Veel potentie is meestal gelijk aan veel winst. :P

Uiteraard zegt één mening niet heel veel, maar wederom verwacht ik dat veel mensen het met mij eens zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Je idee moet je ook niet voorleggen aan videogameontwikkelaars maar aan investeerders. Als je investeerders vindt dan zijn er ook wel videogameontwikkelaars die het willen ontwikkelen. Geen geld = geen spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maniak schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:23:
Je idee moet je ook niet voorleggen aan videogameontwikkelaars maar aan investeerders. Als je investeerders vindt dan zijn er ook wel videogameontwikkelaars die het willen ontwikkelen. Geen geld = geen spel.
Klopt, maar dan moet je wel alles klaar en gecopyright hebben. Niemand gaat natuurlijk in gebakken lucht investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 15:55
Eerlijk: Is een verloren zaak tenzij je velen miljoenen op je rekening hebt staan, of iemand vind die jou dat kan lenen/kan investeren.

Een goede mmo maken kost toch wel snel 4-5 jaar om het speelbaar te maken en dan heb je een groot team nodig die allemaal moeten worden betaald. En na die 4-5 jaar moet je natuurlijk ook nieuwe content om de zoveel tijd maken, zodat mensen niet verveeld raken.

Ik weet niet of je al wat ervaring hebt met games maken, anders zou ik eens beginnen met een simpel 2D game met RPG maker, of serieuzer met een klein team een leuke innovatieve game te maken en hopen dat het een hit wordt op Steam.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 14:35
Ik gooi het ook op een verloren zaak. Een goed spel is het resultaat van een samenkomst van gunstige omstandigheden, niet alleen een goed idee.

Als je inderdaad genoeg tijd hebt, kun je een en ander proberen uit te werken met bijvoorbeeld GameMaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DutchEZmoder schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:03:
Eerlijk: Is een verloren zaak tenzij je velen miljoenen op je rekening hebt staan, of iemand vind die jou dat kan lenen/kan investeren.

Een goede mmo maken kost toch wel snel 4-5 jaar om het speelbaar te maken en dan heb je een groot team nodig die allemaal moeten worden betaald. En na die 4-5 jaar moet je natuurlijk ook nieuwe content om de zoveel tijd maken, zodat mensen niet verveeld raken.

Ik weet niet of je al wat ervaring hebt met games maken, anders zou ik eens beginnen met een simpel 2D game met RPG maker, of serieuzer met een klein team een leuke innovatieve game te maken en hopen dat het een hit wordt op Steam.
Oh, maar ik ben niet van plan om de game zelf te maken…

Zoals in de OP vermeld, het plan is om een concept te schrijven voor een videogame en dan hopen dat een videogame ontwikkelaar er interesse in heeft. En ja, ik zal ook investeerders moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Dit hele topic komt toch over alsof je nog op de middelbare school zit. Op een ochtend wakker werd met volgens jou een goede idee en nu zomaar denkt dat het een goed idee is of winstgevend is?

Je weet op dit moment nergens iets vanaf en je eerste plan is meteen een MMORPG. Als je niet kunt inzien wat hier mis mee is dan ga je denk ik niet ver komen. Niet dat een MMORPG niet kan maar je lijkt nogal blind voor de extra obstakels.

Games maken is geen verloren zaak maar gewoon maar met een idee in je hoofd rondlopen wel. Ik heb al 100den van dit soort projecten gezien. Iemand die een ""goed idee" heeft. Misschien kan de persoon zelfs nog programeren of modelleren. Maar er gebeurd nooit wat. Het strand in goede bedoelingen en onervarenheid.

Niet om je af te zeiken maar het lijkt alsof je totaal geen idee hebt waarmee je bezig bent, je geen idee hebt van de branche waarin je wilt werken (video game industrie) en je geen flauw idee lijkt te hebben hoe game-development daadwerkelijk werkt.

Dus op dit moment ligt het denk niet aan je "idee" (waar je al jaren mee rondloopt zonder er iets aan te doen) maar aan jou. Als je er echt wat mee had gewild was je al begonnen op de 1 of andere manier ipv een half gare forumpost waaruit eigenlijk alleen maar je onwetendheid blijkt.

Geld etc heb je allemaal niet nodig (als startup) mits je het goede karakter maar hebt maar zoals aangegeven lijk je daar nog niet over te beschikken op dit moment. Een bedrijf starten is nog nooit zo goedkoop geweest. Maar zoals gezegd je lijkt je geen idee te hebben van het hoe en wat. Dus ik zeg: Volkomen kansloos, niet vanwege je idee maar omdat je er zelf totaal geen moeite voor doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Postius op 12-01-2014 14:46 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 14:18

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Eensch! Het hele idee van een 'game concept' verkopen in de game industrie is op zijn zachts gezegd nogal vaag en totaal niet realistisch zonder een proof of concept. Hoe moet ik dat zien? Je maakt een businesscase compleet met plan van aanpak, kosten-baten analyse en de hele santenkraam en die verkoop je? Wie wil dat nou kopen? Ik zie er geen brood in mits je met iets tastbaars komt waarmee je bewijst dat je concept werkt. Een game dus.

En daar ga je nat. Ik heb dit zelf (als ICT-er) in het verleden een aantal keer geprobeerd (en gefaald) in verschillende richtingen. Zelfs bij zoiets ogenschijnlijk simpels als een game app voor android heb je al veel vaardigheden nodig. Kijk hier maar eens naar en lees je in. Niet alleen heb je programmeervaardigheden nodig maar je moet ook bijvoorbeeld het design niet vergeten. Dat betekend omgang met bijvoorbeeld photoshop en 3D programma's. Wat jij tot nu toe gedaan hebt is het 'leuke werk' om het zo maar te noemen. De toplaag uitdenken: wat wil ik voor game maken? Dat is het doel en het puntje van de ijsberg.

Ooit heb ik voor een MMO game genaamd Subspace / continuum een nieuwe zone gemaakt. Zeg maar een nieuw level waarin speler kunnen inloggen waarbij ze een nieuwe speelstijl van de game krijgen voorgeschoteld. Hierbij is de game in feite af, toch moest ik veel doen om dit level 'up-and-running' te krijgen. Denk aan leveldesign. Gelukkig was dat toen nog 256 kleuren en later 24bit. Ik heb honderden uren zitten photoshoppen en zitten mappen om dit level er mooi uit te laten zien. Daarnaast moesten er bots worden geprogrammeerd, duizenden soorten settings worden ontworpen en getest. Dan moest ik nog een staff samenstellen van mensen die moderators, super moderators en systeemoperators wilden zijn. Dan moet je nog een server zien te regelen waarbij een stukje PR om te hoek komt kijken. Kortom je moet van alle markten thuis zijn en dat valt vies tegen. Je kunt dit dan ook niet in je eentje. Hoeveel Indie (independent video game) makers zijn er nu eigenlijk? Bar weinig dunkt me. En ook deze mensen zijn vaak niet in hun eentje.

Edit: ik wil je niet ontmoedigen, ik heb zelf altijd veel plezier beleeft aan het werken aan een game of liever gezegd onderdeel van een game. Ik heb er echter nooit een rooie cent uitgehaald op 200 dollar en een baseball petje na. En dat was een donatie. Ik denk alleen dat je een denkfout maakt: er gaan meer tijd inzitten dan je denkt. Puur een gameconcept verkopen bestaat niet tenzij je dit idee kunt onderbouwen met een zogenaamd proof of concept. Zo gaat dat ook in de ICT wereld wanneer er applicaties worden aangeschaft. De leverancier komt met een POC en bewijst in een demo of pilot dat zijn product werkt. Zelfs bij 'het beste idee van Nederland' op TV moeten de mensen hun idee 'laten zien'.

[ Voor 12% gewijzigd door FloydRaalte op 12-01-2014 15:28 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Postius schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:42:
Dit hele topic komt toch over alsof je nog op de middelbare school zit. Op een ochtend wakker werd met volgens jou een goede idee en nu zomaar denkt dat het een goed idee is of winstgevend is?
Ten eerste, wat heeft dit in vredesnaam met de middelbare school te maken… Er zijn mensen op de middelbare school die al een stuk meer hebben bereikt dan jij ooit zal doen.

Ten tweede, ik denk zelf dat het een goed idee is. Dit baseer ik mijn ervaringen met het spelen van MMORPG's en die van anderen. Daarbij, een goed idee is meestal winstgevend… zou het anders wel een goed idee zijn?
Je weet op dit moment nergens iets vanaf en je eerste plan is meteen een MMORPG. Als je niet kunt inzien wat hier mis mee is dan ga je denk ik niet ver komen. Niet dat een MMORPG niet kan maar je lijkt nogal blind voor de extra obstakels.
Ik heb het hier over een concept. Denk hierbij aan een verhaal, tekeningen en ideeën voor mogelijke gameplay.
Games maken is geen verloren zaak maar gewoon maar met een idee in je hoofd rondlopen wel. Ik heb al 100den van dit soort projecten gezien. Iemand die een ""goed idee" heeft. Misschien kan de persoon zelfs nog programeren of modelleren. Maar er gebeurd nooit wat. Het strand in goede bedoelingen en onervarenheid.

Niet om je af te zeiken maar het lijkt alsof je totaal geen idee hebt waarmee je bezig bent, je geen idee hebt van de branche waarin je wilt werken (video game industrie) en je geen flauw idee lijkt te hebben hoe game-development daadwerkelijk werkt.

Dus op dit moment ligt het denk niet aan je "idee" (waar je al jaren mee rondloopt zonder er iets aan te doen) maar aan jou. Als je er echt wat mee had gewild was je al begonnen op de 1 of andere manier ipv een half gare forumpost waaruit eigenlijk alleen maar je onwetendheid blijkt.

Geld etc heb je allemaal niet nodig (als startup) mits je het goede karakter maar hebt maar zoals aangegeven lijk je daar nog niet over te beschikken op dit moment. Een bedrijf starten is nog nooit zo goedkoop geweest. Maar zoals gezegd je lijkt je geen idee te hebben van het hoe en wat. Dus ik zeg: Volkomen kansloos, niet vanwege je idee maar omdat je er zelf totaal geen moeite voor doet.
Hoe kom je hier allemaal bij man? Je zit nu allemaal assumpties te maken over wat ik allemaal wel niet wil doen…

Ik heb hier alleen vermeld dat ik een concept voor een videogame wil maken, niet dat ik in de game industrie ga werken en dat ik ongelooflijk veel verstand van zaken heb.

Ik stelde een drietal vragen over concepten, en hier kom jij mijn karakter beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FloydRaalte schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:21:
[...]

Eensch! Het hele idee van een 'game concept' verkopen in de game industrie is op zijn zachts gezegd nogal vaag en totaal niet realistisch zonder een proof of concept. Hoe moet ik dat zien? Je maakt een businesscase compleet met plan van aanpak, kosten-baten analyse en de hele santenkraam en die verkoop je? Wie wil dat nou kopen? Ik zie er geen brood in mits je met iets tastbaars komt waarmee je bewijst dat je concept werkt. Een game dus.
Kijk, dit wilde ik graag weten. Echter, ik heb het hier over een idee voorleggen, niet over een plan van aanpak schrijven om te bewijzen dat het een succesvol/winstgevend idee is.

Zie het idee gewoon simpelweg als een concept met verhaal, artwork en gameplay ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:32:

- Nemen videogameontwikkelaars wel eens een concept van iemand anders aan?
- Kan je een concept in zijn geheel copyrighten?
- Wees eerlijk, is dit een verloren zaak?

groeten,

Astaat
- Probeer het. Emailtje met je concept en of vraag is zo gestuurd.
- Nee.
- Waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:55

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:25:
[...]

Kijk, dit wilde ik graag weten. Echter, ik heb het hier over een idee voorleggen, niet over een plan van aanpak schrijven om te bewijzen dat het een succesvol/winstgevend idee is.

Zie het idee gewoon simpelweg als een concept met verhaal, artwork en gameplay ideeën.
Zoals gezegd, zonder game, ontwikkelingsteam, connecties of wat aantoonbare ervaring met het ontwikkelen van games geef ik je weinig kans, zeker omdat het een MMORPG moet worden die erg veel kost om te maken. Ik denk dat uitgevers net zoals bijvoorbeeld filmmaatschappijen elke dag veel 'amateur' concepten/scripts toegestuurd krijgen en er gewoon niks mee doen omdat het of niet op niveau zit (onvolledig of gewoon mindere kwaliteit) of ze er gewoon niks mee kunnen omdat je niet met geld, ontwikkelervaring of een team komt. En zelfs heb je de ervaring of een team, dan is kickstarter een betere weg tegenwoordig lijkt me.

Beste kans is om het uit te werken in een (kort) verhaal (als dat het beste van je idee is) of zelf aan de slag gaan met programmeren om wat van je gameplay ideeën (dan zal je ook zien dat tussen idee en een goed werkende gameplay mechanic nog wat verschillen kunnen liggen) in een kleinere game uit te werken om zo verder te komen.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:20:
[...]

Ten eerste, wat heeft dit in vredesnaam met de middelbare school te maken… Er zijn mensen op de middelbare school die al een stuk meer hebben bereikt dan jij ooit zal doen.

Ten tweede, ik denk zelf dat het een goed idee is. Dit baseer ik mijn ervaringen met het spelen van MMORPG's en die van anderen. Daarbij, een goed idee is meestal winstgevend… zou het anders wel een goed idee zijn?
Je hebt een idee, maar dat is zuiver gebaseerd op speelervaring van jou en een handjevol anderen. Je hebt verder geen idee wat de technische limieten zijn, en je kunt mogelijke consequenties van beslissingen die je neemt onmogelijk inschatten. Je hebt gewoon het volledige plaatje niet in je hoofd.

Ik snap dat je je idee hier niet gaat posten omdat je vooralsnog op zoek bent naar een manier om er geld aan te verdienen, maar het zou me verbazen als er niet met gemak gehakt van wordt gemaakt door mensen die die kennis wel bezitten.

En ja, dat is een aanname, misschien ben jij wel die ene uitzondering die het wel voor elkaar heeft. In de praktijk is het echter zo dat de mensen die een idee hebben dat wel gebaseerd is op voldoende kennis, ook weten hoe ze met dat idee geld kunnen verdienen. Andersom is het eigenlijk altijd zo dat mensen die een idee hebben maar op een forum moeten vragen hoe ze daar geld mee kunnen verdienen, niet weten hoeveel kennis ze eigenlijk missen en dus de potentie van hun idee helemaal niet eens in kunnen schatten.
[...]

Ik heb het hier over een concept. Denk hierbij aan een verhaal, tekeningen en ideeën voor mogelijke gameplay.
Hij doelt op hetzelfde wat ik hierboven zeg: Je begint met een concept voor een MMORPG, terwijl de kans dat je dáár de benodigde achterliggende kennis voor hebt al helemaal nihil is. Van alle soorten games die je kunt maken, is een MMORPG namelijk een van de moeilijkere vormen.
[...]

Hoe kom je hier allemaal bij man? Je zit nu allemaal assumpties te maken over wat ik allemaal wel niet wil doen…
Zijn punt is: Als je hier écht wat van wil maken, waarom begin je dan hier?
Ik heb hier alleen vermeld dat ik een concept voor een videogame wil maken, niet dat ik in de game industrie ga werken en dat ik ongelooflijk veel verstand van zaken heb.
Wat eigenlijk hetzelfde is als zeggen dat je een volledig ontwerp voor een auto wilt maken, zonder in de autoindustrie te werken en verstand van zaken te hebben (behalve dan dat je auto hebt gereden).[/]
Ik stelde een drietal vragen over concepten, en hier kom jij mijn karakter beoordelen?
Ja, hij beoordeelt wat hij ziet, als het allemaal niet klopt: Bewijs het tegendeel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 07:44
Voor de topicstarter. De man die de paperclip heeft verzonnen werkte ook niet in die imdustrie. Elk goed idee heeft kans van slagen al zal je ook wat geluk moeten hebben. Echter het niet proberen is ten allen tijde falen. Gewoon ervoor gaan en zien wat er op je pad komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Patriot schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:10:
[...]

Je hebt een idee, maar dat is zuiver gebaseerd op speelervaring van jou en een handjevol anderen. Je hebt verder geen idee wat de technische limieten zijn, en je kunt mogelijke consequenties van beslissingen die je neemt onmogelijk inschatten. Je hebt gewoon het volledige plaatje niet in je hoofd.

Ik snap dat je je idee hier niet gaat posten omdat je vooralsnog op zoek bent naar een manier om er geld aan te verdienen, maar het zou me verbazen als er niet met gemak gehakt van wordt gemaakt door mensen die die kennis wel bezitten.

En ja, dat is een aanname, misschien ben jij wel die ene uitzondering die het wel voor elkaar heeft. In de praktijk is het echter zo dat de mensen die een idee hebben dat wel gebaseerd is op voldoende kennis, ook weten hoe ze met dat idee geld kunnen verdienen. Andersom is het eigenlijk altijd zo dat mensen die een idee hebben maar op een forum moeten vragen hoe ze daar geld mee kunnen verdienen, niet weten hoeveel kennis ze eigenlijk missen en dus de potentie van hun idee helemaal niet eens in kunnen schatten.
Vanwege gebrek aan kennis van zaken zal ik inderdaad veel inschattingsfouten maken. Dit zou voor hun echter geen probleem zijn, dat zou namelijk genoeg reden zijn om niks met het idee te doen.

Hier geld aan verdienen zou mooi meegenomen zijn, maar daar ging mijn post echt niet over.

Ik wil gewoon een idee voorleggen aan een videogame ontwikkelaar, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:45:
[...]
Als het dat is moet je gewoon wat e-mailadressen op gaan zoeken van gamebedrijven (in de MMO hoek) en het idee opsturen. Veel meer zal je niet kunnen doen tenzij je een vliegticket en kaartje voor GDC (of ander vergelijkbaar evenement) wil kopen. Dan kan je het daar persoonlijk aan de man proberen te brengen bij de investeerders.

Verder ben ik het eens met wat iedereen hier heeft gezegd. Het is niet onmogelijk, maar de kans dat jij dat éne goede concept hebt is nihil. Zoals gezegd nemen bedrijven niet genoegen met gewoon een idee. Vaak willen ze op zijn minst een prototype of pitch zien.

Voor de mail kan ik het je aanraden om het concreet en zo klein mogelijk te houden, maximaal 3 pagina's en bedenk goed dat het idee goed moet overkomen. Het moet zichzelf namelijk verkopen op zo'n manier dat een bedrijf/investeerder er op zijn minst over nadenkt zijn ~50 miljoen of zelfs meer in wil stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:45:
[...]

Vanwege gebrek aan kennis van zaken zal ik inderdaad veel inschattingsfouten maken. Dit zou voor hun echter geen probleem zijn, dat zou namelijk genoeg reden zijn om niks met het idee te doen.

Hier geld aan verdienen zou mooi meegenomen zijn, maar daar ging mijn post echt niet over.

Dan stuur je ze een mailtje? Als voorleggen echt het enige is dat je wilt doen, is dat toch niet zo moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Niemand gaat slechts jouw idee voor een MMO kopen. Je zult op zijn minst aanstalten moeten maken voor het opstarten voor een klein bedrijfje, je idee concreter maken, uit je hoofd halen en op papier uitwerken in een vast businessplan. Zelfs als je naar een videogame ontwikkelaar gaat moet je daar aankomen met een business plan en de projectie van de inkomsten en kosten van je idee wanneer het doorgevoerd zou worden (Op zijn minst wat income statements voor de komende 10 jaar en hoeveel geld ze nodig zou hebben om te kunnen beginnen met je idee). Wanneer je idee echt heel goed is en je business plan ook, zullen ze je waarschijnlijk meteen een (voor hun relatief lage) som geld geven om je idee over te kopen, of ze vragen of je bij ze in dienst wil treden, mits je een enig passende achtergrond hebt en je het idee afstaat aan het bedrijf middels een door een jurist slim in elkaar gedraaid contract. En ze je wellicht z.s.m weer op straat knikkeren.

Voor bedrijven in de gaming business gaat het niet om hoe leuk, of uniek of hoe cool het idee is. Het gaat er om of het geld op levert. Aan jou de taak om ze te overtuigen dat het geld oplevert in een business plan. Zonder business plan gaat je dit sowieso niet lukken. Ook zal je sowieso met eigen geld over de boeg moeten komen in de eerste fase, via zogenaamde ''Seed Financing'', geld die je uit eigen zak of die van vrienden en kennissen verkrijgt.

Investeerders gaan ook geen risico nemen in iets dergelijks risicovols. Mits je ze 50% rente garandeert met een onderpand op het huis van je ouders o.i.d.

[ Voor 31% gewijzigd door Momentumlol op 12-01-2014 21:15 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Ik geloof dat hij slechts de inspirator achter het project wil zijn, een creative director zoals Peter Molyneux of Sid Meier, maar dan de light versie, suikervrij :)
Dus geen heel business plan, geen kosten/baten, alleen de basis leggen van het creatieve proces en dan delegeren....(of in de aftiteling genoemd worden en thuis poen scheppen :) )

Het probleem is dat om iets vast te leggen je een heel solide plan moet hebben. Geen korte pitch en dan zo van "En de rest zoeken jullie zelf wel uit...toch ?"
Alleen mensen die al diep in het wereldje zitten komen weg met minder inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ideeen zijn waardeloos, uitwerking van een idee is wat waarde heeft. Zonder enige uitwerking van je idee (een werkend prototype) gaat niemand je verhaal uberhaupt aan willen horen.

Daarnaast zijn MMO's gewoon enorm risicovol: ze kosten erg veel geld en de kans dat ze winstgevend worden is erg klein, laat staan dat je dat geld terugverdient.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

mercapto schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:20:
Het probleem is dat om iets vast te leggen je een heel solide plan moet hebben.
Ja daar fungeert een business plan dus voor. In een business plan staan niet alleen cijfertjes hoor.

@TS. Sowieso zul je er tijd en geld voor uit moeten trekken. En de meeste jongemannen die het gelukt is om vanuit niks zoiets op te zetten waren er óf heel vroeg bij óf hebben vanuit vrienden of kennissen een startkapitaal kunnen krijgen. Helaas.

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Momentumlol schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:24:
[...]

Ja daar fungeert een business plan dus voor. In een business plan staan niet alleen cijfertjes hoor.
Yup, wou even de paradox aantonen :)

Optie 1 : Geef het op.
Optie 2 : Veel huiswerk doen en er voor gaan.
Optie 3 : Een partner zoeken voor het zakelijke aspect en er samen voor gaan.

Veel tijd, moeite en uiteindelijk geld, gaan nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
UIt je verhaal wordt mij niet helemaal duidelijk wat je idee is. Volgens mij is er onderscheid te maken tussen een IP (Intellectual Property); de setting van het verhaal, en ideeen voor gameplay die onafhankelijk zijn van de IP. Een IP is vrij breed maar kun je ook omschrijven als een universum. Voorbeelden zijn de werelden van Halo, Super Mario of Warcraft. Een IP is niet perse gebonden aan een bepaalde game, genoemde voorbeelden hebben al films, games en ouderwetse bordspellen opgeleverd.

Je idee is sowieso erg lastig om aan de man te brengen maar bij een IP zou je kunnen kijken hoe je je setting zonder een game aan de man kunt brengen. Misschien kun je een boek schrijven dat zich afspeelt binnen die setting of iets anders creatiefs verzinnen. Als blijkt dat je IP populair is dan ontstaat er mogelijk ook vraag naar een spel.

Als je een idee voor gameplay mechanics hebt zou je denk ik dit het beste vanuit de industrie zelf aan de man kunnen brengen. Zoek een baantje binnen de industrie of zoek een spel die al deels in hetzelfde genre zit en wat in ontwikkeling is. Mogelijk kun je via een forum of via de mail daar je idee inbrengen en hebben ze daar wat aan.
Pagina: 1