To upgrade, or not to upgrade...

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Momenteel heb ik een PC met de volgende hardware als mijn game PC:

i5 2500
16GB RAM (4x 4GB G.Skill Ripjaw F3-10666CL9-4GBRL)
6870 videokaart van XFX
Samsung 840 EVO 250GB
En een 3TB disk van Seagate

Zelf heb ik de instelling om per 2 nieuwe versies een nieuwe GPU te kopen. Voordat ik overstapte op mijn 6870 had ik ook inderdaad een 4850 in mijn PC zitten. Deze upgrade was toen (inmiddels twee jaar geleden denk ik) ook een flinke upgrade te noemen.

Mijn vraag is echter, is dat met een 6870 naar een R9 290 ook het geval en hoeveel zal ik dan qua performance erop vooruitgaan?

Daarnaast; ik heb de eerste game (ik weet even niet welke) al gezien die als systeemeis een i5 2400 heeft, mijn CPU zit dus nét binnen die marge en daarmee krijg ik ook de vraag: kan ik dan niet beter CPU upgraden en zo ja, naar welke? Momenteel heb ik de Asus P8P67 LE als moederbord. Als ik al de CPU moet gaan upgraden, dan vervang ik het liefste niet ook nog eens het moederbord, tenzij het echt niet anders kan.

Qua budget... Die heb ik eigenlijk niet; wel wil ik het liefste de meeste bang, voor de minste buck met nu natuurlijk wat voor mij het handigste is om te upgraden. Als het alleen de videokaart is, wil ik maximaal 350 euro kwijt zijn eigenlijk, want voor rond dat bedrag kan je op zich al een leuke R9 290 kaart scoren.

Naar nVidia graphics heb ik eigenlijk nog niet echt gekeken, ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik liever bang voor de buck heb en dus AMD videokaarten. Overclocken is een optie, maar zal daar vast niet ver mee komen, laat staan dat het veel performance meer geeft, dus ik denk niet dat ik uiteindelijk zal gaan overclocken, het levert te weinig op anno 2014.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
een hoop in de bulk van de spellen.
Ik ben van een 2500k naar een 4670k gegaan (rest grotendeels gelijk) en de enige game waarbij ik verschil merk is Supreme Commander FAF, bij een pop cap van 1000 met 7 AI en dan alleen in end-game.

Oftewel een CPU upgrade is performance wise niet de moeite (wel verbruik, ben zelf namelijk van ATX naar ITX case gegaan en heb upgegrade vanwege de veel betere performance per watt).

Als je resolutie 1080p is zou ik upgraden naar een gtx770 msi Gaming, als je speelt op hogere reso's (1440p) zou ik voor een 280x gaan. over het algemeen geld hoe meer high-end hoe slechter de bang-buck.

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 09-01-2014 14:37 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Dank voor je bericht, de resolutie is inderdaad 1080p op het moment.

• eL_Jay
heb je plannen om binnen 2 jaar naar 1440p of UHD up te graden?

Ikzelf probeer als richtlijn te nemen 5 jaar technische levensduur voor een i5 k en 2 a 3 jaar voor een mid-range GPU, dus dat ik halverwege de geplande levensduur van de CPU/mobo de gpu een upgrade geef met een kaart van 150 a 300 euries. Voor modale reso's en niet super veeleisende spelers zou ik iets vergelijkbaars aanraden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zelf heb ik nog niet echt plannen om naar 1440p of hoger te gaan. Mocht mijn 2443BW van Samsung het begeven, dan pas zal ik zoiets overwegen, maar geen idee hoe lang dat dus gaat duren, aangezien de monitor het nog perfect doet.

Het liefste wil ik bijvoorbeeld Battlefield 4 op 1080p toch wel op zijn minst op high of ultra (als dat met BF4 écht verschillend is) met 60fps kunnen draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2014 14:46 ]

• eL_Jay
Als je pc echt op basis van 1 game wilt bouwen zou ik voor een amd gaan. Want BF3/4 zijn AMD titels.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Of je gaat er tussenin zitten en tikt een tweedehands 7950/70 op de kop, dat is al een groot verschil qua fps.
hou je ook nog geld in je portemonnee voor je volgende upgrade.

• eL_Jay
KillerAce_NL schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:51:
Of je gaat er tussenin zitten en tikt een tweedehands 7950/70 op de kop, dat is al een groot verschil qua fps.
hou je ook nog geld in je portemonnee voor je volgende upgrade.
Nadeel is dat je niet weet wat je in huis haalt, ikzelf zal niet snel relatief fragiele componenten als een PSU, mobo of videokaart halen waarvan ik de geschiedenis niet ken en je met een korte hands-on niet de eventuele problemen blootlegd. Een HDD, RAM (levenslange garantie vaak) monitor, case of cpu (zeker locked) kan je vaak wel zonder problemen 2de hands kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 09-01-2014 15:02 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
eL_Jay schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:48:
Als je pc echt op basis van 1 game wilt bouwen zou ik voor een amd gaan. Want BF3/4 zijn AMD titels.
Het is wel de game die ik het meeste speel, met af en toe een andere game, zoals PayDay 2. Anders speel ik voornamelijk wat kleinere, simpelere indie games.

• eL_Jay
CptChaos schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:04:
[...]
Het is wel de game die ik het meeste speel, met af en toe een andere game, zoals PayDay 2. Anders speel ik voornamelijk wat kleinere, simpelere indie games.
Dan zou ik een R9 halen. (ikzelf zou voor de 270x gaan vanwege de goede performance per watt) maar ik denk niet dat je daarmee 60fps gaat halen op ultra MP

Wat benchmarks, make your pick

270x in BF3 http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_270X_Gaming/8.html en BF4: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_270X_Gaming/9.html

280x BF3 http://www.techpowerup.co...X_Direct_Cu_II_TOP/7.html

290 reference BF3 http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/7.html

• Tony_M
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:24
http://www.trustedreviews...-gtx-770-which-is-fastest

Zoals te zien in die review scoort de radeon inderdaad beter op battlefield, maar op andere games legt die het af tegen de 770. Daarnaast denk ik zelf dat wat je wint op BF met de radeon te verwaarlozen is. Je grootste voordeel is eigenlijk het verbruik van de kaart.

En is je CPU een k versie?
Voor mij heeft een OC op mijn Q6600 toch wel flinke impact gehad met uiteraard een upgrade van grafische kaart. Zo kan je het toch nog iets rekken en kun je eventueel kijken wat broadwell gaat doen aan het einde van het jaar.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik weet niet of ik een K-versie heb of niet. Al zou ik die wel hebben, denk ik niet dat overclocken wel zoveel gaat schelen. Daarnaast heb ik de koeling niet op orde voor overclocking, ik zit momenteel met stock koeler, op stock speeds gaat dat perfect, ook tijdens gaming.

Voordeel is natuurlijk wel, als ik een AMD kaart pak voor Battlefield, dat ik dan ook strakjes gebruik kan maken van Mantle, lijkt me ergens ook wel weer gaaf, maar zeker niet noodzakelijk hoor.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2014 15:20 ]

• Tony_M
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:24
OC zou ik dan ook zeker niet aan beginnen ;)

Ja, dat is AMD in mijn optiek: Geoptimaliseerd voor een paar spellen. Voor mij persoonlijk is het meer hoe ze over de gehele linie scoren. Het liefst wil je 60fps of hoger draaien, daaronder ga je wellicht merken dat je frames mist of dat het allemaal niet zo soepel meer loopt.

Ik denk dat je 2 dingen nu kunt doen:
- Je wacht nog even en kijkt hoe lang het systeem nog mee wilt aan jouw eisen. Deze zomer staat er voor Haswell cpu's nog een aantal veranderingen op het program en Broadwell staat voor eind 2014 gepland. Daarnaast zijn er geruchten dat in februari/maart de 800M series van nvidia uit gaan komen. Vrij zeker is in ieder geval Q1 2014. Jij hebt met een desktop weinig aan een mobile versie, maar dan kan je verwachten dat er natuurlijk ook daar wat te gebeuren staat... Even 1 of 2 maandjes geduld denk ik dan ;)

- Je koopt nu een grafische kaart en je kijkt of het dan aan jouw wensen voldoet. Zo niet, dan kan je altijd nog een CPU upgrade doen.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Ingame performance stock 2500 vs 4560 is ongeveer 5% met een titan, hoe minder je videokaart hoe minder dat verschil word. Nee het is dus absoluut niet beter je CPU te vervangen. Ik denk zelf dat je met een 770 of R9 280 of 90 gewoon een zieke bak aan perfomance upgrade krijgt. De 6870 is inmiddels echt low end geworden.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:58
En om de bovenstaande stelling van 5% verschil nog even te beargumenteren voila: Leesvoer

En om je keuze van videokaart nog even te behelpen: nog meer leesvoer

[ Voor 35% gewijzigd door analogworm op 09-01-2014 16:36 ]

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Toplink Analogworm!
ik had inderdaad wel even een linkje mogen geven naar een bron en baseerde me hierop
http://www.ocaholic.ch/mo...m.php?itemid=1158&page=13

Grappig genoeg komen ze daar op bijna exact dezelfde 3.5% gemiddeld verschil max uit als bij anandtech. Wellicht een idee om een draad te maken met links naar handig leesvoer voor wel/niet oc en ingame cpu, ram, moederbord en hyper threading performance.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Flaat schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:23:
Wellicht een idee om een draad te maken met links naar handig leesvoer voor wel/niet oc en ingame cpu, ram, moederbord en hyper threading performance.
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen bedoel je? :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zo hey, een jaar geleden alweer (dat had ik niet verwacht). Ik weet het, een oud topic, van mijzelf.
Maar ik heb nog niets gedaan ook, mede vanwege de eerdere adviezen uit dit topic.
De wens is er echter nog wel, om dit jaar dan toch echt te gaan upgraden.
Budget en specs zijn hetzelfde gebleven evenals de eisen, alleen zoek ik dus een wat meer up-to-date advies.

Een kleine aanpassing is er wel; ik heb me afgelopen jaar regelmatig betrapt op het streamen van mijn gameplay naar Twitch. Ik zou dan dus ook graag gebruik willen maken van wat mogelijkheden daarvoor (zoals Quick Sync), zodat het streamen ook wat soepeler / gemakkelijker gaat.

Streamen doe ik over het algemeen via Twitch en (sinds deze week) af en toe via Steam Broadcasting. Voor Twitch gebruik ik OBS om te streamen en deze heeft een mooie optie voor Quick Sync, om met behulp daarvan te streamen. Aangezien het encoden dan immers hardwarematig gaat, lijkt mij dat al een flinke stap vooruit ten opzichte van nu en zoek ik dus eigenlijk een moederbord + CPU combinatie wat dus overweg kan met Quick Sync.

Zelf wil ik natuurlijk ook qua GPU wat meer meegaan met de tijd, ik zit namelijk nog steeds met mijn XFX 6870. Dat is zeker geen slechte kaart, maar voor de nieuwe games die komen gaan, gaat een upgrade wel degelijk een must worden. Ik ben niet heel erg merk afhankelijk, dus dat maakt mij niet zoveel uit. Het liefste heb ik een bang for the buck kaart en eigenlijk stiekem wel fan van de AMD GPU chips; komt ook mooi uit, want met Mantle zou ik dan wel wat extra FPS krijgen in games als Battlefield 4.

Ik kan echter niet echt iets vinden over GPU's die aanstaande zijn met AMD chipsets, dus mijn vermoedens zijn dat qua GPU advies het ditmaal naar nVidia gaat. Qua voeding ga ik dat wel trekken, dat is een modular voeding van Coolermaster, 620W geloof ik, type aanduiding weet ik even niet, maar gaat intussen al wel 4,5 jaar mee, ongeveer en ik verwacht dat deze nog wel even meekan.

Dingen als CLI en Crossfire hoeven voor mij dan weer niet, ik trap niet in die marketing grapjes.

In concreto wil ik eigenlijk weer meer high end kunnen gamen. Ik heb daarom ook reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2015 doorgenomen, daarin wordt echter een "K-CPU" geadviseerd, maar ik heb geen overclock behoeftes, een andere CPU past dan dus beter, maar welke is dat dan wel? Zelf heb ik al even zitten kijken en vergelijken, ik kom zelf uit op de i5 4590 of de i5 4460, maar wat is jullie advies? Helaas is in de BBG voor de high end PC geen alternatieve CPU geadviseerd voor mensen die niet willen overclocken, anders had ik die sowieso overwogen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 02-01-2015 00:02 ]

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Het leukste voor het geld lijkt me voor jou een i5-4460 met een G1. Sniper B5 bordje icm een R9 290 (grappig dat die kaart dus nog steeds heel relevant is). Bang/buck is, zeker 2e hands, onverslaanbaar bij die kaart.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09
CPU hoeft helemaal nog niet geupgrade te worden lijkt me. Ik zou eerst een betere kaart kopen en als het dan nog niet goed is, de rest van het systeem aanpakken. De genoemde R9 290 of een GTX 970 zoals die in de BBG wordt genoemd zijn al grote verbeteringen ten opzichte van je huidige videokaart.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
"Probleem" is dat ik met mijn huidige moederbord en CPU combinatie géén Quick Sync heb, iets wat ik juist wel wil hebben in verband met streaming.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 02-01-2015 00:02 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-03 23:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

NitroX infinity schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:37:
CPU hoeft helemaal nog niet geupgrade te worden lijkt me. Ik zou eerst een betere kaart kopen en als het dan nog niet goed is, de rest van het systeem aanpakken. De genoemde R9 290 of een GTX 970 zoals die in de BBG wordt genoemd zijn al grote verbeteringen ten opzichte van je huidige videokaart.
Ben ik het 100% mee eens, en mocht je toch een iets lagere kaart willen, haal dan alsjeblieft geen GTX770. De 280X heeft een 3GB framebuffer (en je hoeft geen 1440P+ te hebben om die te kunnen benutten) en ik ben er zeker van dat net die 3GB je een hoop gaat schelen als je 2 generaties wacht. Qua performance maakt het geen ruk uit en met die kaart kun je prima Battlefield 4 op ultra spelen en als je de AA op 2x zet of uit kom je ook makkelijk aan de 60FPS in elke situatie.

CPU zit tegenwoordig ook niet meer zo'n gigantische sprong in dat ik zeg: ja, het wordt echt eens tijd dat ie eruit vliegt! In 2000-2010 kon je dit compleet elk jaar doen met elke keer steeds maar hoger wordende prestaties.
CptChaos schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 00:01:
"Probleem" is dat ik met mijn huidige moederbord en CPU combinatie géén Quick Sync heb, iets wat ik juist wel wil hebben in verband met streaming.
Ik weet niet wat je wil streamen maar toen ik nog een AMD Phenom ii x4 965BE had (die met 4.2Ghz ongeveer gelijk loopt met jou of iets beter is dan je 2500K) trok die alles prima vooruit qua streaming. Natuurlijk is het nu met een 8-core helemaal geen probleem meer maar ik denk niet dat je om die reden zou moeten upgraden.

[ Voor 20% gewijzigd door Kuusj op 02-01-2015 00:21 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Waarom gebruik je OBS voor het streamen? Ik gebruik zelf bijvoorbeeld RAPTR/Gaming Evolved icm met mijn R9 290 en dat werkt eigenlijk vrij goed en gebruikt je GPU voor het streamen van je gameplay :) Nu heb ik zelf ook nog 'maar' een i7 2600 en kan je vertellen dat die echt geen bottleneck vormt voor een R9 290.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 00:17:
Ik weet niet wat je wil streamen maar toen ik nog een AMD Phenom ii x4 965BE had (die met 4.2Ghz ongeveer gelijk loopt met jou of iets beter is dan je 2500K) trok die alles prima vooruit qua streaming. Natuurlijk is het nu met een 8-core helemaal geen probleem meer maar ik denk niet dat je om die reden zou moeten upgraden.
Ik stream diverse games. Van Action Henk, tot Pay Day 2, Battlefield 4 en Project CARS. Diverse games dus en daar zullen ongetwijfeld games bij komen, zoals GTA V. Ook wil ik wellicht wat met video encoding gaan doen, dan lijkt Quick Sync mij gewoon ontzettend handig. Aangezien ik dat nu niet heb en dat dus wel wil gaan kunnen gebruiken, lijkt het me handiger om dan ook meteen te upgraden. Ik weet dat het voor de CPU nog niet echt ontzettend hoeft, al scheelt het niet veel meer, als ik games als Metal Gear Solid: Ground Zeroes vanavond zo eens testtee. ;)
DarkBlaze schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 00:26:
Waarom gebruik je OBS voor het streamen? Ik gebruik zelf bijvoorbeeld RAPTR/Gaming Evolved icm met mijn R9 290 en dat werkt eigenlijk vrij goed en gebruikt je GPU voor het streamen van je gameplay :) Nu heb ik zelf ook nog 'maar' een i7 2600 en kan je vertellen dat die echt geen bottleneck vormt voor een R9 290.
Een GPU gebruiken voor het streamen, terwijl diezelfde GPU in gebruik is, om video output naar je monitor te sturen, geloof je het zelf? ;) Maar goed, het zal (net als OBS en al die anderen) aanhaken aan de DirectX video output. Wordt het vaak toch weer CPU based om te encoden, vandaar dat ik Quick Sync ervoor wil gaan gebruiken. :)

RAPTR gebruik ik niet, want als ik mijn accounts koppel, weten ze gelijk welke games ik wel en niet heb, ik wil daar zelf controle over houden, zal vast een optie voor zijn binnen RAPTR, maar ik heb geen zin om over te stappen, OBS gebruik ik al heel lang (en met volle tevredenheid) en werd ook aangeraden door maten van me, waarvan eentje ook best into streaming is en er veel voor uitgezocht heeft. :)

Gaming Evolved is nogal bloated en gebruikt daardoor ook nogal veel te veel RAM (had het eens per ongeluk geïnstalleerd op mijn PC). True, ik heb 16GB, dus waar zeur ik over, maar dan nog vind ik het ongehoord dat - een extra tool - zoveel RAM verbruikt, terwijl Steam zelfs een fractie ervan gebruikt.

En ik ben zelf intussen gewend aan OBS, dus waarom zou ik overstappen op iets anders? :)
Maar goed, dit is offtopic.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 02-01-2015 00:46 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

CptChaos schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 00:43:
[...]
Een GPU gebruiken voor het streamen, terwijl diezelfde GPU in gebruik is, om video output naar je monitor te sturen, geloof je het zelf? ;) Maar goed, het zal (net als OBS en al die anderen) aanhaken aan de DirectX video output. Wordt het vaak toch weer CPU based om te encoden, vandaar dat ik Quick Sync ervoor wil gaan gebruiken. :)

Gaming Evolved is nogal bloated en gebruikt daardoor ook nogal veel te veel RAM (had het eens per ongeluk geïnstalleerd op mijn PC). True, ik heb 16GB, dus waar zeur ik over, maar dan nog vind ik het ongehoord dat - een extra tool - zoveel RAM verbruikt, terwijl Steam zelfs een fractie ervan gebruikt.
Ja dat geloof ik zelf, zoals ik zeg ik heb het toch echt zelf getest met BF4 op max scheelde het misschien 1fps als ik vsync uit zet :+ En nee het is dus NIET cpu based, maar hij gebruikt echt je GPU. Ge gebruikt bij mij wel 15mb, steam zit op dik 70mb dus hoe je daar bij komt weet ik ook niet maar goed als jij liever OBS blijft gebruiken is dat natuurlijk jouw keuze ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1