Videoediting - Externe opslag, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 17:22
Ik maak veel korte promo's, weddingfilms en dergelijke en gebruik daarvoor mijn iMac 27 inch. Nu heb ik zelf niet zoveel interne opslag (1TB) en daarom gebruik ik dus een externe 3TB schijf van Lacie (usb 3.0, geen thunderbolt).

Deze schijf wordt weer gemirrored met een andere externe harde schijf en er wordt ook een backup weggeschreven met backblaze.

Nu is deze oplossing opzicht wel goed, maar ik vraag me af of het beter kan en hoe andere video editors dit doen. Daarnaast zitten beide schijven nu al tjokvol en gooi ik niet graag oude data direct al weg. Zit zelf wel te denken om meer in RAW en prores te gaan filmen of in de toekomst 4K. De ruimte is nu al beperkt, gemiddeld project neemt 50 tot 100GB in beslag.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Met een Nas? Meer harddrives? Ik ben op zoek naar een goede totaal oplossing waarbij performance en betrouwbaarheid het belangrijkst zijn en waarbij de data natuurlijk op een goede wijze wordt gebackupped?

Zijn er misschien goede bronnen te vinden waarbij ik dit kan uitzoeken, vind het lastig om zomaar wat zelf uit te vogelen.

Alvast bedankt! :)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Je hebt tegenwoordig NAS'en met 8 poorten erin, waarin je dus (theoretisch) 8x 4TB schijven in kunt zetten. Dat zou je even lucht moeten geven. Echter de backup neemt natuurlijk net zoveel ruimte als kosten met zich mee.

Wellicht de vraag omkeren, heb je echt zoveel data nodig per project? Als je hier en daar een GB kan minderen, zet dat geen zoden aan de dijk, maar wellicht hoef je niet alle info te bewaren?

* Moet leren lezen, p***o's gelezen, waar toch echt promo's stond... :o

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:19
Ik zou iets nemen wat met snel aangezien 4k raw video bewerken nog al een aanslag is op je systeem en NAS valt dan eigenlijk al af aangezien je dan max 1Gbit/s per seconde hebt.
Is een drobo 5 misschien niks voor jouw heeft een thunderbolt aansluiting en kan eventueel een msata SSD in als preformance buffering.
http://www.drobo.com/products/professionals/drobo-5d/

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-01 18:37
Zelf heb ik voor mijn videoediting een speciale machine gebouwd. Edit op een Imac 21 inch, en heb een oude xeon machine gekocht en vervolgens 8 harddisks erin gebouwd.
Vervolgens via zfsguru/freenas of dergelijk ze aangeboden voor zowel een windows machine, of een imac.
Ook mijn timemachine backup heb ik ook via deze manier op de nas.

Mijn schijven in de nas, heb ik via zfs (soort van raid, maar ook een zekerheid dat je bestanden niet corrupt raken). Voordeel van deze manier van een nas maken, is dat je het zo gek kan maken als je wilt.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een sas extender kaart gekocht en kan nu max 16 schijven aansluiten, en ook een gigabit netwerk kaart erin gezet. Haal nu ongeveer 80mb/s en dat is veel sneller dan de meeste standaard Synology, Qnap of dergelijke.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12-2025

Midas.e

Is handig met dinges

Of een WD thunderbolt 6TB eraan hangen, dat haalt zon 250MB/s over TB en geeft je de ruimte die je nodig hebt. Goedkoop zijn ze niet.

Hacktheplanet / PVOutput

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DarkShadow schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:26:
De ruimte is nu al beperkt, gemiddeld project neemt 50 tot 100GB in beslag.
Cameramensen filmen zo veel mogelijk om altijd voorzien te zijn van goede beelden. Dat is vrij logiscg, maar de vraag is, wil je alles gaan bewaren? Gebruik je het nog nadat je de hele video hebt gerenderd (vaak een video tot enkele GB's groot).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:14
Waarom moet de opslag snel zijn? De meeste bestanden zul je niet vaak meer gebruiken. Dan is het waarschijnlijk snel genoeg als ze op een NAs staan. Het afspelen van de bestanden kan rechtstreeks van de NAS.

Mocht je ze verder gaan bewerken, dan kopieer je de betreffende bestanden naar de NAS. Een standaard NAS trekt een gigabit lijn vol. Met 100 MB/s is ook een bestand van 50 GB binnen 10 min binnen. Dat zal wel te overzien zijn. Zo niet, dan is zijn er ook NASsen met 10GB NIC's waardoor het al binne een minuut kan.

Is is dan de vraag welke NAS endat is weer afhankelijk wat je nodig hebt. Misschien is een 4 of 5 bay NAS met gigbit NIC al voldoende. Maar het kan ook gaan naar een Synology RS3614xs+ met ruimte voor 36 schijven (met uitbereidingsunits) en dual 10GbE NIC's....
http://www.synology.com/nl-nl/products/overview/RS3614xs+

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Zo, ik denk dat TS overspoeld is met ideeën en hints. Kijken wat hij ervan vindt :)
Pagina: 1