[Verkeerd Product] Retour via koop op afstand of normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:44
Beetje rare titel, maar ik kon het niet beter onder woorden brengen.

De situatie:
- Op 21-12-2013 ben ik op zoek gegaan naar een hoesje voor mijn iPhone 5C. Een niet-nader-te-noemen winkel had een leuke hoes, op het plaatje, maar was niet op voorraad. Kon besteld worden en thuis laten bezorgen. Dit gedaan, in de winkel betaald .

-3-1-2014 Eindelijk het hoesje binnen gekregen en past voor geen meter. Terugdoen dus.

- Op 7-1-2014 ben ik langs de winkel gegaan. Ze konden hem niet terugnemen omdat de bon ouder was dan de 10 werkdagen voor het omruilen. Ik zou nog teruggebeld worden door de regio manager (natuurlijk niet gebeurd)

Nu is mijn vraag; valt dit verhaal onder de gewone omruilgarantie van een winkel, of de wet koop op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:38

Garyu

WW

Ze hadden natuurlijk dat ding gewoon op 7-1 terug moeten nemen, ook al is de bon ouder dan 10 dagen. Je hebt het ding immers pas op 3-1 gekregen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
Ja, daar zat ik dus ook mee. Maar dat konden ze dus niet bij de winkel omdat de bon al ouder was dan twee weken. Dat is dus gewoon hun probleem eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kun je je niet beroepen op non-conformiteit? Tenslotte voldoet het hoesje niet aan de eigenschappen die je mag verwachten, namelijk dat 'ie goed past om de telefoon. Dat doet 'ie niet, dus non-conform. De winkel moet je dan repareren (lijkt me onmogelijk), een gelijkwaardig alternatief bieden of de koop kan worden ontbonden. De eerste 6 maanden na aankoop moet de winkel bewijzen dat de non-conformerende eigenschap veroorzaakt is door de koper en niet af-fabriek aanwezig was of had kunnen zijn. Dit laatste lijkt me in jouw geval ook niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.
Maar in de winkel gewoon mondeling aan de balie gevraagd en betaald? Dan is er vast geen sprake van koop op afstand. Maar je hebt simpelweg niet gekregen wat je hebt gevraagd en waar je voor hebt betaald. Tenminste: heb je aan de balie gevraagd naar 'dat mooie hoesje' of 'laat mij de 5C-hoesjes zien ... ah doe die maar'? Als dat tweede: lijkt me inderdaad non-conformiteit. Of noem het 'garantie' :+

Maar mocht het zo zijn dat je zelf in een boekje keek en naar een mooi hoesje wees, is het vast een ander verhaal want dan kreeg je precies wat je wilde hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 09-01-2014 11:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is geen sprake van koop op afstand als je het daar in de winkel besteld / gekocht hebt. Er kunnen dan voorwaarden zijn die toch retour of omruil mogelijk maken, maar de winkel is vrij die voorwaarden te bepalen.
Zowel koop op afstand als de ruiltermijn die ze geven vallen dus af.

Zoals woelders zegt, is er wellicht wel sprake van non-conformiteit.

Staat het hoesje geadverteerd als geschikt voor jouw telefoon? Heeft de winkel geadviseerd dat dit hoesje voor jou een oplossing zou zijn?

Is het antwoord op minimaal één van deze vragen "ja", dan voldoet het hoesje blijkbaar niet aan de verwachtingen. Dan is het zaak je klacht duidelijk te maken, en om een oplossing te vragen.
De winkel zal dan of aannemelijk moeten maken dat het product wél voldoet, of inderdaad met een oplossing moeten komen.

Doen ze dat niet, dan zou je de koop kunnen ontbinden. Let wel dat over het algemeen meer resultaat geboekt wordt met vriendelijkheid en geduld. Je mag 100x recht hebben, maar als de winkel de deur dicht gooit dan is wat je rest een zaak starten, en die kost je altijd tijd en moeite, los van eventuele kosten als je niet in het gelijk gesteld wordt.
In milde vorm geldt dat ook voor eventuele keurmerken waar de winkel bij is aangesloten: daar is vaak een klachtencommissie waar je terecht zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
Wat ik zelf heel raar vind aan dit hele verhaal, de verkoper in de winkel gaf me gewoon gelijk! Dat het hoesje niet mooi past om de iPhone. Dus ja, de verkoper heeft me dit hoesjes geadviseerd en voldoet totaal niet aan de verwachtingen.

We morgen morgen nog maar weer eens naar de winkel en nog een keer mijn klacht duidelijk maken.

Bedankt zover!
Pagina: 1