Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59
Hallo,

Voor ons werk hebben we een Samsung tablet met GPS gebruik om inventarisatiefoto's te doen.
Het idee werkt heel erg leuk, en als ik dat test dan lijkt de nauwkeurigheid wel goed te zitten.

Echter uit de eerste echte fieldtest blijkt de nauwkeurigheid 100 meter te zijn, al is het traject wel goed.

Is het normaal dat de GPS tag in foto's vanuit een tablet een dergelijke afwijking hebben? Als je locatiebepaling gebruikt lijkt dat altijd wel heel nauwkeurig...

Het grootste nadeel in deze is dat ik nu 650 foto's met de hand mag gaan plaatsen waar het anders maar 5 minuten werk was :P.

Is er een instelling waarmee je de nauwkeurigheid kunt instellen? Want zoals die geo tag nu is heb je er gewoon niks aan...

Afbeeldingslocatie: http://gaim.nl/files/asd13142rwf.png

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 18:53
Ik volg hier niet helemaal wat de plek is waar je daadwerkelijk was en wat de GPS op dat moment zei dat je was.

- de GPS van een telefoon/tablet is een stuk minder nauwkeurig dan een echte GPS. Plaatsbepaling wordt verbeterd aan de hand van WiFi accesspoints en bij navigatie door aannames te doen dat je niet zomaar van een weg af kan vliegen. Ook kan het zijn dat je GPS gegevens cached om te voorkomen dat hij continu aan moet blijven staan. Maar dan zou je locatie vooral achterlopen op je daadwerkelijke plek.
- was er veel hoogbouw aan één kant van je echte locatie?
- staat er ergens welk geodetisch datumsysteem je kaarten gebruiken? Zou WGS '84 moeten zijn.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59
https://maps.google.nl/ma...&hnear=Noorderkanaal&z=20

Dit was de locatie, ter plaatsen van rondje 10 en 27. Ter plaatsen van rondje 69 zijn ook nog 2 locaties opgenomen (nummering ligt aan software, niet op letten) van die foto serie, maar die liggen geografisch gezien op de locatie van rondje 10.

En objecten die het signaal kunnen verstoren kunnen vast wel voor een afwijking zorgen, maar niet van precies 100m (wat de afstand is tussen deze rondjes op de tekening).

In een open veld lijkt me niet dat Wifi kan helpen plaatsbepalen. Hooguit globaal, zoals met de telefoonmasten. En zorgen dat je een snellere GPS fix hebt.

En ik weet niet precies wat je met de 'geodetische datumsysteem' bedoelt, maar de waarde die wordt opgeslagen in de foto is;

Breedtegraad 51; 56; 1.486999999
Lengtegraad 4; 25; 44.035999999
Hoogte 34

En dergelijke waardes komt dus voor op meerdere foto's waardoor de locatie dus exact hetzelfde is terwijl deze daadwerkelijk steeds enkele meters uit elkaar liggen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 18:53
Ok, ik denk dat je in de laatste zin zegt dat meerdere werkelijke locaties naar één gerapporteerde locatie worden gemapt?

Heel veel consumenten-GPS'en blijven dezelfde waardes doorgeven als je locatie volgens hem binnen enkele tientallen meter ligt. Op die manier is het zo dat als je stilstaat je je locatie niet ziet "zwabberen". Maar als je langzaam beweegt zal hij dit ook doen en telkens naar een nieuwe plek "springen" als je over de threshold heengaat. Dit heet "static navigation".

Daarnaast valt het me in je plaatje op dat de punten op behoorlijk "constante" afstand uit elkaar liggen. De linker 2 en de rechter 3 punten lijken bijna onder exacte dezelfde hoek en afstand van elkaar te liggen. Mogelijk is de resolutie van opslaan heel beperkt en wordt iedere meting afgerond.

Zouden de coördinaten die je daar noemt op de foto moeten liggen? Want ik kom ongeveer 1km ten westen daarvan uit.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
GPS-nauwkeurigheid van dit soort apparatuur is bijna altijd te laag om accuraat te kunnen meten.
A standard GPS receiver for civil use offers an accuracy down to a few meters. In praxis the number and geometry of the received satellites influences the accuracy considerably, and in daily use, accuracies of about 20 m can be expected. More sophisticated GPS receivers as they can be found for land survey cost several thousand dollars and achieve an accuracy of a few centimetres.
http://www.kowoma.de/en/gps/accuracy.htm