Netflix PS3 doet geen 5.1 output

Pagina: 1
Acties:

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-01 08:55
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort de volgende opstelling:
- Pioneer VSX-323-K
- Boston Acoustics SoundWare XS 5.1
- Samsung UE39F5000
- PS3

Nu werkt deze opstelling prima met 5.1 audio tijdens het kijken van digitale TV of het spelen op de PS3, maar het gaat mis als ik op mijn PS3 Netflix wil kijken. Ik heb er een keer 5.1 audio uit gekregen (was puur toeval volgens mij, heb niks veranderd), maar meestal meldt Netflix dat er 2.0 audio word gebruikt. Bij het testen heb ik uiteraard gebruik gemaakt van Netflix-films die 5.1 geluid ondersteunen.

Volgens de Netflix helpdesk ligt het aan het feit dat ik een externe receiver gebruik, en die worden blijkbaar niet ondersteund. Dit snap ik alleen niet, want het maakt toch niet uit voor Netflix wat er aan de andere kant van het draadje hangt? Daar zijn volgens mij nou juist die Audio-standaarden voor (Dolby Digital, etc.).

Heeft iemand hier ervaring mee? Heb ik een instelling over het hoofd gezien wellicht?

Hulp wordt erg op prijs gesteld! :)

EDIT: Overigens voor de duidelijkheid; PS3 is met HDMI verbonden aan TV, en TV is dan weer met optisch kabeltje verbonden met de receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiimmeh op 09-01-2014 10:41 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
[b][message=41560962,noline]
Ik heb er een keer 5.1 audio uit gekregen (was puur toeval volgens mij, heb niks veranderd), maar meestal meldt Netflix dat er 2.0 audio word gebruikt. Bij het testen heb ik uiteraard gebruik gemaakt van Netflix-films die 5.1 geluid ondersteunen.
Als Netflix aangeeft dat 't materiaal wat jij afspeelt 2.0 is, dan is er geen 5.1 geluidsspoor beschikbaar en zal je versterker dus ook geen 5.1 weergeven. Jij geeft aan dat jij met testen Netflix films hebt gebruikt met 5.1 spoor, dan is 't niet gek dat 't daar wel bij werkt :)

Je kunt nog via de luistermodussen op je AB (ALC/Stereo/Direct etc. - 4 knopjes naast elkaar) kijken of je 't geluid over alle speakers kan krijgen, maar echt 5.1 zal dan niet lukken.

• Tiimmeh
Smithkj schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:28:
[...]

Als Netflix aangeeft dat 't materiaal wat jij afspeelt 2.0 is, dan is er geen 5.1 geluidsspoor beschikbaar en zal je versterker dus ook geen 5.1 weergeven. Jij geeft aan dat jij met testen Netflix films hebt gebruikt met 5.1 spoor, dan is 't niet gek dat 't daar wel bij werkt :)

Je kunt nog via de luistermodussen op je AB (ALC/Stereo/Direct etc. - 4 knopjes naast elkaar) kijken of je 't geluid over alle speakers kan krijgen, maar echt 5.1 zal dan niet lukken.
Excuus, volgens mij is de uitleg niet helemaal duidelijk geweest.
Wat ik bedoel is dat de testfilm wel 5.1 ondersteunt (volgens Netflix tenminste), maar dat Netflix mij vervolgens tijdens het afspelen vertelt dat het 2.0 aan het afspelen is. Het kan zijn dat het niet goed gecatagoriseerd is door Netflix, en dat de film dus werkelijk 2.0 audio bevat, maar ik kan dus niet achterhalen of Netflix op dat moment aan het downgraden is naar 2.0 of dat het de standaard output is van die film.
2.0 over alle speakers lukt overigens prima. Ik zal het vanmiddag eens proberen met een andere 5.1 film.

EDIT: verkeerd gecatagoriseerd door Netflix zou wel verklaren waarom het wel een keer is gelukt een 5.1 film te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Tiimmeh op 09-01-2014 10:34 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
ah, okee, dan is 't duidelijk. ja dan zul je 't in Netflix moeten zoeken. Heb je geprobeerd de film te googelen icm Netflix? wellicht dat de specs van de film daar staan (incl. audioformaat). als daar staat dat 't 2.0 is, dan lijkt me de verklaring duidelijk. Als er 5.1 staat, dan moet je kiken naar andere verklaring.

• Tiimmeh
Ok, nou ik heb een heleboel geklooit met settings, en ik heb nu een 5.1 signaal uit Netflix gekregen dat ook hoorbaar is (Netflix speelt het alleen maar af bij films, niet bij series?).
Probleem is alleen dat ik mijn PS3 daarvoor direct heb moeten aansluiten aan de receiver. Niet heel handig dus als ik weer terug wil schakelen naar digitale TV (dan moet ik het kabeltje weer terugzetten in de TV). Nu ondersteunt mijn TV wel Dolby Digital, maar die optie is niet te selecteren.

Heb gezocht naar mensen met hetzelfde probleem, en het blijkt dus de TV te zijn. Deze kan blijkbaar niet het 5.1 signaal van de HDMI-kabel doorschakelen naar de optical out (LINK en LINK).
Niks aan te doen dus helaas. Ik ga maar eens op zoek naar een splitter voor een optische kabel, suggesties?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ehm, je hebt toch een behoorlijke receiver, waarom sluit je niet gewoon alles via HDMI daarop aan, en de TV op de HDMI out van de receiver? Volgens de handleiding zeg maar ;)

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
Bovenstaande zou mij inderdaad ook het meest logisch lijken. Je hebt 4 HDMI inputs, ruimte zat om alles in te pluggen dus. Hierna kun je ook veel gemakkelijker switchen tussen de verschillende inputs op je versterker, met een enkele afstandsbediening, zonder verwisseling van kabels. Dan heb je ook geen audiokabels meer nodig.

Vreemd dat televisies anno 2013 nog altijd problemen hebben met doorgifte Dolby Digital 5.1 via optical. Mijn drie jaar oude Sony TV (L900) doet dit wel (na instellen in menu en ook flink wat geklooi en testwerk).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Tiimmeh
Probleem is alleen dat mijn TV geen ARC ondersteunt. Levert dat geen problemen op als ik digitale TV wil kijken? Ik gebruik een CI+ module, dus bij digitale TV loopt audio van de TV naar de receiver, maar met de PS3 loopt het van de receiver naar de TV. 2 richtingen dus, en dat lukt volgens mij niet zonder ARC?

EDIT: overigens is het niet helemaal waar dat mijn TV geen 5.1 output kan doen, want met digitale TV krijg ik wel gewoon 5.1 audio.
Is het overigens niet een mogelijkheid om met HDMI de PS3 aan te sluiten op de receiver, en digitale TV gewoon op optisch te houden? Volgens mij omzeil ik dan die ARC, en dan hou ik ook de optie om te schakelen zonder nieuwe afstandsbedieningen of kabelwisselingen. Dan gaat vanuit de TV audio-output dus via de optische kabel, en beeld-input van receiver naar de TV via HDMI.

EDIT 2: ik denk dus aan zo'n oplossing (linker opstelling): LINK

[ Voor 53% gewijzigd door Tiimmeh op 09-01-2014 12:24 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zonder ARC moet je idd je TV nog weer apart optisch aansluiten op je receiver. Andere apparaten gaan direct met HDMI op de receiver en dan sluit je HDMI out aan op de TV.

• Tiimmeh
Heeft wat getreuzel gekost met de aansluitingen (die apparaten blijven toch altijd weer berucht om 't net even niet in één keer te doen ;) ), maar het werkt nu allemaal geweldig!

Veel dank voor alle hulp, en natuurlijk de doorslaggevende tip om HDMI te gebruiken ookal heb ik geen ARC-TV.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Gelukkig. De meeste televisies doen wel 5.1 over de optische uitgang, maar alleen als het van interne bronnen komt (tuner/mediaspeler). Alles wat over HDMI binnen komt, wordt dan naar DD 2.0 gezet.

• Tiimmeh
Daarom gaat er ook een HDMI van de PS3 eerst naar de receiver; zodat ik die 5.1 niet verlies (mijn TV kan namelijk ook geen 5.1 doorschakelen).
Pagina: 1