Goedendag, voor mijn thuisnetwerk ben ik op zoek naar een degelijke oplossing voor het groeiende aantal wifi apparaten. de huidige oplossing, een sitecom 300n op N only (ch.11) in de meterkast en een oude belkin ernaast met een 2e alternatief netwerk, non overlapping channel(1) voor oudere apparaten die geen N ondersteunen. waarbij de hoofdreden voor deze splitsing de fysieke netwerkpoorten zijn.
alleen nou zijn beide kastjes gisteravond een beetje zwaar overbelast geweest en hebben de geest gegeven. geen probleem. ik was al bezig met een plan voor een degelijk netwerk. het is alleen een tijd geleden dat ik mij hier mee bezig heb gehouden.
nou zat ik te denken;
(oudere) ziggo modem > degelijke router(geen wireless)
vanuit de router 3 kabels (her)trekken (cat6)
1. TV woonkamer, direct op NAS/netwerkspeler
2. Computerhoek beneden > via een 4port switch naar A verbindingen
3. werkkamer bovenverdieping > via een 4port switch naar B verbindingen
De A en de B verbindingen vanaf de switches bestaande uit(cat5e/cat6 verbindingen naar)
A1; Vaste computer(heavy use)
A2; netwerkprinter
A3; Wireless Access Point
A4; spare wired voor occasional laptopaansluiting
B1; Vaste computer(very heavy use)
B2; game console
B3; PVR
B4; Wireless Access Point
op deze manier staat er via punten A3 en B4 centraal in de benedenverdieping en bovenverdieping een access point. dit aangezien de scheiding tussen de verdiepingen het draadloze signaal dermate dempt dat er een zwak signaal overblijft wat continue wegvalt. dit eet de batterij van telefoons etc op.
op deze manier staan ook de access points topologisch gezien op dezelfde afstand van de router. het is ook de bedoeling dat het 1 draadloos netwerk wordt. ssid's en security zelfde, channel 1, en de andere op channel 6. is non overlapping en 11 is erg druk in deze buurt.
is deze setup aan te raden en op welke punten moet ik extra goed letten?
alleen nou zijn beide kastjes gisteravond een beetje zwaar overbelast geweest en hebben de geest gegeven. geen probleem. ik was al bezig met een plan voor een degelijk netwerk. het is alleen een tijd geleden dat ik mij hier mee bezig heb gehouden.
nou zat ik te denken;
(oudere) ziggo modem > degelijke router(geen wireless)
vanuit de router 3 kabels (her)trekken (cat6)
1. TV woonkamer, direct op NAS/netwerkspeler
2. Computerhoek beneden > via een 4port switch naar A verbindingen
3. werkkamer bovenverdieping > via een 4port switch naar B verbindingen
De A en de B verbindingen vanaf de switches bestaande uit(cat5e/cat6 verbindingen naar)
A1; Vaste computer(heavy use)
A2; netwerkprinter
A3; Wireless Access Point
A4; spare wired voor occasional laptopaansluiting
B1; Vaste computer(very heavy use)
B2; game console
B3; PVR
B4; Wireless Access Point
op deze manier staat er via punten A3 en B4 centraal in de benedenverdieping en bovenverdieping een access point. dit aangezien de scheiding tussen de verdiepingen het draadloze signaal dermate dempt dat er een zwak signaal overblijft wat continue wegvalt. dit eet de batterij van telefoons etc op.
op deze manier staan ook de access points topologisch gezien op dezelfde afstand van de router. het is ook de bedoeling dat het 1 draadloos netwerk wordt. ssid's en security zelfde, channel 1, en de andere op channel 6. is non overlapping en 11 is erg druk in deze buurt.
is deze setup aan te raden en op welke punten moet ik extra goed letten?