budget systeem januari 2014 te heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
Beste tweakers,

ik heb het budgetsysteem besteld, maar dit wordt te heet en veroorzaakt hierdoor BSOD's. Wat heb ik (waarschijnlijk) fout gedaan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat meer informatie kan geen kwaad, of moeten we gokken?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Fietsbel schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 00:25:
Wat meer informatie kan geen kwaad, of moeten we gokken?
ik begrijp je probleem. Nou ik heb de fans uit de BBG (1 casefan en 1 losse) netjes aangesloten en ik weet echt niet dus waarom ie alsnog te heet wordt. reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2014 voor de hardware. Ik heb de budget samenstellen 1 op 1 overgenomen. Geen koelpasta oid, maar dat schijnt niet nodig te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door thomasmoors op 09-01-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:55
draaien de fans netjes?, wellicht zit je cpu cooler er niet goed op. wat koelpasta halen, schoonmaken, opnieuw vastzetten kan wonderen doen.

weet je trouwens zeker dat het door de warmte komt en niet door een driver issue ofzo?

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
coredalae schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 00:32:
draaien de fans netjes?, wellicht zit je cpu cooler er niet goed op. wat koelpasta halen, schoonmaken, opnieuw vastzetten kan wonderen doen.

weet je trouwens zeker dat het door de warmte komt en niet door een driver issue ofzo?
Ja, want wat eerst voorviel was dat de koeler niet goed vast zat en eraf viel. Toen viel de PC uit na 30 seconden. Nu deze wel goed bevestigd zit (door 2 bevestigingspinnen af te moeten knippen die niet in een gaatje konden). duurt het 5 tot 10 minuten voor hij te heet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 15:49
Alsnog denk ik dat meer, en met name relevante, informatie handig kan zijn. Om je een eindje op weg te helpen:
  • Wat noem jij "te heet"? Heb je de temperaturen gemeten met iets als CoreTemp en zo ja, welke waardes krijg je daar?
  • Onder welke omstandigheden worden de CPU "te heet"? Is dit tijdens simpele dingen als browsen, of tijdens een LinX run?
  • Zit de CPU koeler wel goed bevestigd, heb je dit al eens nagekeken?
  • Extra koelpasta is niet nodig omdat er op de stock koelers altijd al een soort van koelpasta zit. Dit heb je hopelijk toch niet verwijderd?
  • Weet je zeker dat de bluescreens komen door te hoge temperaturen en niet door iets anders? Welke code krijg je en wat betekent deze (even Googlen)?
thomasmoors schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 00:36:
[...]
Nu deze wel goed bevestigd zit (door 2 bevestigingspinnen af te moeten knippen die niet in een gaatje konden). duurt het 5 tot 10 minuten voor hij te heet word.
Als ik dit al lees betwijfel ik of de koeler wel goed zit. Je zou zeer zeker niets hoeven te modificeren aan de koeler om deze op een s1150 moederbord te plaatsen. Grote kans dus dat de koeler gewoon niet (goed genoeg) contact maakt met de CPU.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Ik begin te vermoeden dat je helemaal gelijk hebt. Ik denk dat ik de koeler op de verkeerde plaats heb zitten ;(

[ Voor 38% gewijzigd door thomasmoors op 09-01-2014 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 15:49
Ik hoop voor je dat, mocht het inderdaad het geval zijn, je de koeler ondanks de afgeknipte pinnetjes nog goed kunt bevestigen. Anders zul je moeten kijken voor een nieuwe aftermarket koeler, of even bij het V&A gedeelte vragen of iemand in de buurt bij jou een stock s1150 koeler over heeft (menig Tweaker gebruikt deze toch niet).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
Moi_in_actie schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 00:48:
Ik hoop voor je dat, mocht het inderdaad het geval zijn, je de koeler ondanks de afgeknipte pinnetjes nog goed kunt bevestigen. Anders zul je moeten kijken voor een nieuwe aftermarket koeler, of even bij het V&A gedeelte vragen of iemand in de buurt bij jou een stock s1150 koeler over heeft (menig Tweaker gebruikt deze toch niet).
het zijn gelukkig de tegenovergestelde pinnen, dus
xo
0x

waardoor het nog aardig blijft zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thomasmoors schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 00:50:
[...]

het zijn gelukkig de tegenovergestelde pinnen, dus
xo
0x

waardoor het nog aardig blijft zitten
Nee dat kan echt niet. Je moet een nieuwe koeler kopen. Die pennen zijn gemaakt om een bepaalde contactdruk op de heatspreader te geven en 'nog aardig blijven zitten' is niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:55
pricewatch: DeepCool GammaXX 300

succes en nu wel het boekje lezen.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
ik schaam me diep, maar het is opgelost: een cpu fan is geen air intake. Overigens merk je niets van 2 missende pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 08:50

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik blijf dat prachtig vinden; advies vragen aan een groep van een paar honderduizend man met verstand en dat dan volledig in de wind slaan.

Sorry hoor, maar er wordt meermaals aangegeven dat een CPU koeler met 2 pinnen vragen om problemen is en uiteindelijk waarschijnlijk zelfs schade aan de PC kan veroorzaken. Maargoed, je moet het helemaal zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Dit heeft geen zin, voeg met je post iets toe aan het topic of reageer niet.

[ Voor 72% gewijzigd door nedernakker op 12-01-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta9vdp
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Dit heeft geen zin, voeg met je post iets toe aan het topic of reageer niet.

[ Voor 82% gewijzigd door nedernakker op 12-01-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:20

Thomg

Aww yiss

thomasmoors schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 09:30:
ik schaam me diep, maar het is opgelost: een cpu fan is geen air intake. Overigens merk je niets van 2 missende pinnen.
Qua eigen ervaring...
Ik had een Arctic freezer 7, wel een paar jaar geleden onderhand, en brak ook de pinnen af.
Ook diagonaal, zoals jij beschreven had.
Ik zag de temperatuur omhoog gaan met 1c idle en 5c load ( oid, was niet zo bijzonder ), de pc was dus nog prima bruikbaar.
Nu heeft een stock koeler wel wat minder koelvermogen, maar niet zoveel slechter.
Ik bestelde maar wel meteen een Mugen 2 omdat ik het niet vertrouwde, maar het is zeker wel te doen.

Ik zou gewoon proberen linx te draaien en je temps te loggen, als het niet boven de 85 zit komt het wel goed.

Ik vind dat men hier wel erg wantrouwend is. Het werkt wel, zolang je het maar wel eerst gecontroleerd hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 12-01-2014 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het hoort idd niet echt een heel groot probleem te zijn, het Intel mountsysteem een beetje kennende. Echt 100% superjoepiegeweldig is 2 pinnen missen natuurlijk niet, maar het moet opzich wel goed genoeg zijn voor de budgetbak.

Het goed plaatsen van fans in je kast zal inderdaad al een stuk meer helpen denk ik.

Mochten er wel problemen komen, dan heb je voor de spreekwoordelijke appel en een ei een vervangend koelertje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

thomasmoors schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 09:30:
Dat er twee pinnen niet bevestigd zijn om de CPU koeler op zijn plaats te houden is verre van ideaal. Doordat de 4 pinnen de koeler vastzetten op het moederboard zorgt ervoor dat de koeler goed contact maakt met de processor. Twee pinnen minder zorgt zoals ik het zie, voor minder druk van de koeler op de processor, en dus minder tot slecht contact.

Mijn inziens is het beste om de koeler eraf te halen, nieuwe koelpasta erop (nadat je de oude eerst verwijderd heb natuurlijk :P) en dan de koeler met alle 4 de pinnen bevestigen.
Mocht dit niet lukken, dan kan je altijd nog kijken naar een aftermarket koeler voor je processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 11:50
vergeet niet dat cpu koelers vroeger alleen een stangetje door het midden hadden lopen. Met 2 pinnen diagonaal heb je hetzelfde idee, maar dan diagonaal in plaats van verticaal :)

Naar mijn ervaring met stock koelers blijft het wel zitten, maar het contact zal wat minder zijn. Als de koelpasta er goed tussen zit moet het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
TS: waarom niet gewoon een nieuwe cooler halen?
Je vraagt hier advies omdat je bang bent dat er iets niet goed is en nu ga je op deze manier alsnog het risico lopen dat er iets fout gaat. Die pinnen zitten er niet voor de sier op.

En ja het kan mogelijk goed gaan maar onthou goed: resultaten van tweakers behaald in het verleden, geven geen garanties voor de toekomst!!!

Waarom het risico lopen voor een paar euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 19:30
Geen koelpasta zegtie

Goh wat gek hij word te warm:O
Pagina: 1