HTPC aankoop advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Marco1234
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-03 23:56
Beste tweakers,

Na een tijd gezocht te hebben naar een convertible laptop om mijn stereo installatie aan te sturen, te internetten / algemeen gebruik en full hd films op te kijken, heb ik nu besloten om toch maar een compromis te maken op het gebied van vorm en en voor een HTPC te kiezen.

De lenovo flex 15 heeft een slecht beeldscherm, de sony vaio flip 15a maakt teveel herrie en de Acer R7 heeft wifi problemen en kleinere zwakke punten. Ik kwam er gewoon niet uit en heb dus besloten om het scherm en het systeem los van elkaar te kopen, aangezien ik het geheel toch niet zal verplaatsen.

Hopelijk lukt het me met jullie hulp en in deze vorm om een mooi systeem aan te schaffen.
Ik heb weinig ervaring met het samenstellen van een PC, en wil jullie daarom graag om advies vragen.

Mijn ideale HTPC is:

- Helemaal stil / fanless
- Heeft toch veel hoofdruimte / pit voor snelheid bij algemeen gebruik (8 gb ram, bijv. haswell i5, evt ULV versie voor passieve koeling)
- SSD of SSD cache voor het OS
- 2 tb hdd
- Windows 8.1.
- een goede dedicated geluidskaart
- gamen hoeft niet.
- Wifi ontvangst

Hebben jullie ook ideeën voor het touch screen? 15 inch is in principe al genoeg, 23 inch is echt de max denk ik aangezien het scherm op mn nachtkastje komt wat tegen mn bed aan staat, en ik dus met mn hoofd praktisch in het scherm zit. Ik wil graag een kwaliteitsscherm dat zich goed leent voor Full HD films kijken, touch screen is en bij voorkeur mat.

De PC plus het scherm wil ik het liefst ruim onder de 1000 euro kopen.

Bedankt! :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Al gekeken naar de Haswell i5 NUC en dan icm een passief gekoelde kast van Streacom:
http://www.streacom.com/n...ell-product-announcement/

http://anandtech.com/show...54250wyk-ucff-pc-review/5

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Ik raak een beetje in de war van je TS. In de titel staat dat je een HTPC (home theater pc) wilt, maar even verder zie ik dat je een beeldscherm op je nachtkastje wilt? Een 15" scherm op je nachtkastje noem ik nu niet bepaald een HTPC (heeft maar weinig overeenkomsten met een thuisbioscoop).

Mijn eerste ingeving is dan ook waarom geen tablet? Voordelen: Goedkoop, passief, touchscreen en je kan er ook XBMC op draaien. Het scherm is alleen wel iets kleiner dan 15", maar je kan het systeem ook makkelijk op schoot pakken. In het 10" segment heb je enorm veel keus, zowel in Android variant als in W8 variant. Je hebt zelfs ook grotere tablets van 12" of 13". Wat minder handzaam, maar wel groter beeld.

Een "HTPC" is natuurlijk ook een optie, maar misschien kun je algemeen gebruik wat beter definiëren? Want snelheid bij algemeen gebruik hangt natuurlijk volledig af van wat precies algemeen gebruik is. Overigens is snelheid bij algemeen gebruik in veel gevallen niet afhankelijk van een i5 of 8GB geheugen, maar van een SSD. Ik heb op het werk laatst nog een pc in elkaar gezet met 4GB en een Pentium G3320 en dat is de snelste computer waar ik ooit mee heb gewerkt door de goede SSD (samsung 840evo).

Als je volledig passief wilt heb je 2 opties naast de Intel NUC + passief gekoelde kast. De eerste is pricewatch: Streacom FC8 Evo Zwart het voordeel is dat je hier vrij veel keus hebt qua hardware (intel en AMD). Als tweede heb je de pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter een mooi compact kastje inclusief voeding, het nadeel is wel dat je hier perse een Intel moederbord moet gebruiken met 19v aansluiting (enige moederbord in de pricewatch pricewatch: Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)).

Verder zijn dit mooie compacte kastje, maar ik zie dat je een dedicated geluidskaart wil plaatsten (waar sluit je die dan op aan? High end audio?) Wifi kaartje, HDD + SSD. Dan is een klein kastje weer niet zo handig (lees dat gaat nooit passen). Je kan dan een grotere behuizing nemen met een lompe tower kooler om hem passief te krijgen maar gaat dat mooi staan op je nachtkastje? En je wilt met wifi verbinden, maar

Nogmaals ik wordt niet helemaal wijs uit de TS. Zoals ik het nu voor me zie is het nogal een schizofreen systeem. Probeer eerst eens goed de situatie te schetsen zoals je het systeem gaat gebruiken, inclusief de apparatuur waar je de pc op aan gaat sluiten.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Hey, denk dat je hier mischien wel wat aan hebt, heb hem ff aangepast aan je wensen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670T Tray€ 190,42€ 190,42
1Asus H81T€ 68,-€ 68,-
1Toshiba MQ01ABB, 2TB€ 126,53€ 126,53
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,10€ 93,10
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,95€ 19,95
1LG 23ET83V-W Wit, Zwart€ 259,-€ 259,-
2Crucial CT51264BF160BJ€ 31,-€ 62,-
1Plextor PX-128M5M 128GB€ 86,04€ 86,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 905,04

Ik zou hem zelf niet zo duur hebben uitgevoerd, voor hd films heb je gewoon geen quadcore nodig maar ik ik kan me met je budget wel vinden in het gevoel dat je headroom wil.

Nog wat opties
Goedkopere CPU's
pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed
pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed
pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed
Zou zelf voor de goedkoopste gaan als je gebruik echt alleen maar Films en internetten is.

Caching ssd ipv full size
pricewatch: MyDigitalSSD BP4 mSATA Solid State Drive 30GB

en 4gb ram lijkt me voldoende

Ik had zoiets nu gekocht, heb onlangs zelf een HTPC gekocht maar alle Thin mini moederborden waren nog 100+ euro en de Celeron Haswell was er nog niet dus dat werd me te duur. Nu de goedkopere Asus borden er zijn is het zeer goed te doen.

Kastje zou zelfs achter het scherm gehangen kunnen worden, en is dus 100% passief gekoeld. Bekijk vooral ook de review van de kast hier op Tweakers die is erg goed.

Je moet wel nog ff kijken hoe je een wifi antene kabel voor zo'n Mpci-e wifi kaart moet kopen en/of die erbij zitten daar heb ik nog niet naar gekeken

• jaapsander
Mooi moederbordje! Alleen nog wel jammer dat hij nog niet te verkrijgen is. Verder wel een erg goede oplossing. Overigens zou ik bij HTPC gebruik niet zo snel voor een Pentium of Celeron gaan aangezien deze geen clearvideo en 3D ondersteunen. Maakt je dit niet zoveel uit, dan is een Pentium wel een goed idee.

Overigens kun je een veel goedkopere setup maken met een iets grotere behuizing en AMD setup (met als voordeel een betere GPU).

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
jaapsander schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:42:
Mooi moederbordje! Alleen nog wel jammer dat hij nog niet te verkrijgen is. Verder wel een erg goede oplossing. Overigens zou ik bij HTPC gebruik niet zo snel voor een Pentium of Celeron gaan aangezien deze geen clearvideo en 3D ondersteunen. Maakt je dit niet zoveel uit, dan is een Pentium wel een goed idee.

Overigens kun je een veel goedkopere setup maken met een iets grotere behuizing en AMD setup (met als voordeel een betere GPU).
Ja maar niet geheel passief! :)

Nee je hebt gelijk hoor maar dit is gewoon erg leuk spul, als Azerty zegt dat ze hem over 10 dagen hebben kan je hem wel binnen 2 weken verwachten ieg. Ik had hetzelfde toen ik de toen nieuwe pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU bestelde, die kwam 11 dagen later aan dus prima te doen met een beetje geduld.

Als je alleen XMBC via Linux draait en geen 3d wil kijken kan je ieg gerust weg met zo'n haswell celeron, mijn Celeron 1037u (1.8ghz) heb ik nog nooit enig probleem zien hebben zelfs met Full hd high bitrate films.

• jaapsander
Geheel passief icm een streacom kast kan wel, ook met een goedkopere (en completere AMD setup) Persoonlijk vind ik geheel passief nogal overgewaardeerd, 1 goede casefan/cpufan op laag rpm is in veel gevallen al genoeg om het geheel mooi koel en stil te houden.

Overigens is een mooie stille setup voor onder de tv een klein beetje onzin (als een wat grotere kast mooi bij je audio apparatuur past), maar op je nachtkastje kan ik me er wel wat bij voorstellen. Echter kan ik me nog niet zoveel voorstellen bij een 15"scherm op je nachtkastje, ik zou eerder een tablet nemen en een NAS. Stream je je films gewoon naar je tablet (gebruik wel een goede router).

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 09-01-2014 17:13 ]

Pagina: 1