Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik fotografeer al jaren en mijn huidige camera is de canon EOS 350D, met 2 EF-S en 1 EF lens.
Tot nu toe alleen maar hobbymatig gefotografeerd, maar ik wil mijn pijlen langzaamaan op de professionele markt gaan richten en me gaan richten op het genereren van inkomsten dmv fotografie.

Nou heb ik een aantal camera's op het oog maar zie door de review- en vergelijkingssites het bos niet meer en twijfel wat nou eigenlijk een verstandige keuze is met het oog op de professionele markt.

De volgende camera's zijn de afgelopen weken mijn review gepasseerd:
Canon EOS 5D MK2 (Body) (tweedehands)
Canon EOS 6D Body
Canon EOS 7D Body
Canon EOS 70D Body

De 6D hikt eigenlijk vreselijk tegen of misschien wel over de grenzen van mijn budget maar is fullframe én nieuw.
De 5D is nog onzeker en gebruikt.
Voor beide daarentegen zal ik iig 1 nieuwe lens er bij moeten kopen (Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM).

Wat betreft de 7D en 70D. Deze verschillen zo weinig kwa specs met goedkopere cropped sensor camera's, dat ik denk tja waarom dan niet een 100D of 700D kopen.
Tja, waarom niet? Maar zijn deze dan wel goed genoeg voor de professionele markt?

Waar focus ik me momenteel op kwa fotografie:
-Landschappen
-Stilleven
-Macro
-Portret
-Microstudio

Ik maak weinig foto's met beweging, weinig fotografie in duistere omstandigheden. Gebeurt dit wel dan vind ik alles vanaf ISO 6400 veelal toch teveel ruis hebben.
Toeters en bellen boeien me niet. Als ze er op zitten, leuk maar zal ze niet missen als het er niet op zit.
Zoals WIFI, GPS, Live View, Touchscreen, 20 focus-points, kantelbaar scherm, Video opname.

Kortom; Canon, liefst tot 1500 euro en kwalitatief goed genoeg voor de professionele markt.

Hopelijk is er iemand die me een beetje op weg kan helpen!
Thanks!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is er een reden dat je met die 350D niet professioneel kan werken? Zou je niet beter die 1500 euro spenderen aan lenzen of andere randapparatuur die je werk makkelijker maken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

350d is wel ECHT een dinosaurus inmiddels, je hoeft echt niet met de nieuwste apparatuur te werken, maar ik zie zeker wel voordelen om die 350d eens te upgraden voor hem :)

Verder zijn die camera's allemaal goede camera's natuurlijk waar je prima professioneel mee kan werken. Iedereen zal wel zeggen dat het geen drol uitmaakt of je een crop camera gebruikt of een FF, maar als je budget het toelaat is een 5dmkII of een 6d een hele mooie camera om mee te werken ook al zou je daarbij enkel een 24-105mm gebruiken.

Als je een 70d koopt kun je ook prima mee uit de voeten wellicht, enige is dat je dan misschien nog steeds altijd in je achterhoofd houd dat je toch een full frame camera wilt hebben ooit.

Als ik zelf nu niets had en ik mocht 1500 euro besteden, misschien dat ik dan zelfs voor een 5d classic zou gaan met 2 primes.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 21:38 ]

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Het is even afhankelijk denk ik wat je onder professioneel verstaat. Als je bedoelt dat je klanten moeten zien dat het professioneel is kan je denk ik niet om de 5D MKII heen, die heeft nou eenmaal een profi look. De EF-S lenzen kan je dan in ieder geval niet meer gebruiken. Anders als tweedehands je niet uitmaakt is een 7D echt een goede optie, het is echt een heel goede camera en bij veel vergelijkingen niet beter of slechter dan de 70D, maar tweedehands is hij voordelig te kopen. Wil je graag een kantelscherm en Wifi en vooral filmen, dan is de 70D een goede keus.Wil je graag nieuw en full frame? 6D (of doorsparen voor een 5D MKIII) Zo moeilijk is de keus niet lijkt me.

Staar je alleen niet blind op full frame. Het heeft in specifieke gevallen wat voordelen, maar veel mensen zien het als superieur, wat het niet altijd is. Er zijn scenario's waarin een cropcamera beter is, zoals bij natuurfotografie waarbij de cropfactor je lenzen automatisch verlengen.

Als ik je voorwaarden lees: Weinig / niet in het duister en geen video, klapscherm wifi enz. dan zou ik zeggen dat full frame niet nodig is en dat de 70D ook niet nodig is. Als de profi looks van de 5D MKII er niet toe doen kom ik uit op een 2e hands 7D met geld over voor een paar mooie primes...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-01 09:22
Ik heb laatst een mooi vergelijk van de 7D en 70D voorbij zien komen, misschien dat je daar iets aan hebt:

http://www.grantatkinson....and-canon-eos-7d-compared

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:01
Zelf kwam ik ook van een 350D (die het overigens nog steeds prima doet 8) ) En had ik dus ook een combinatie van EF en EFS lenzen. Juist omdat ik geen budget had om ook gelijk mijn lenzen te vervangen besloot ik voor nog een APS-C camera te gaan. En dan enkel nog maar EF lenzen aan te schaffen voor wanneer ik over stap naar een full frame.
Toen, inmiddels 2(?) jaar geleden, koos ik voor de 7D vanwege de ingebouwde waterpas en 100% viewfinder. Tot de dag van vandaag heeft dat ding mij niet teleurgesteld. En klanten hebben ook nooit gezegd: jeetje wat een amateuristische camera heb jij. Of daar überhaupt de schijn van gegeven, maar dat komt ook vast door de geleverde foto's O-)

- overigens schiet ik met de 7D niet graag op iso 3200, iets wat ik met de 5D MK III zonder moeite doe
- Sommige lenzen heb ik nog steeds niet dus mocht ik ze nodig hebben huur ik ze gewoon.

Nieuw zou ik de 7D nu niet meer aanschaffen, simpelweg omdat die te oud is voor een nieuwe aanschaf. Maar tweedehands (mits in goede staat) is het nog wel interessant omdat je dan ook budget over houd voor een nieuwe lens. En (in geval van nood) kan je je EF-S lenzen nog gebruiken.

Een 70D valt voor mij al gelijk af vanwege het gebruik van SD kaarten ipv CF kaarten.

welke lenzen heb je nu eigenlijk? iets van 17-55, 55-200 en de 50mm 1.8? in dat geval zou ik enkel de 50mm nog gebruiken, voor die andere twee zou ik altijd een 24-70 70-200 combinatie huren (en mee berekenen in de prijs). Maar zijn nog wel handig om te kunnen gebruiken als het niet anders kan.

Al met al, moeilijk moeilijk..

Denk toch de beste optie voor jou zal zijn een 2e hands 7D icm (2e hands) lens zoals 24-70 2.8. (vind ik persoonlijk veeel fijner dan de 24-105)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:02
Wil je je 350D met bijbehorende lenzen nog gebruiken? De twee EF-S lenzen gaan niet passen op een FF camera, dus dan moet je ook nieuwe lenzen kopen.

Zelf ben ik van een 350D onlangs naar een 40D overgestapt (tweedehands) en heb de laatste jaren meer geld in mijn lenzen gestopt dan in de body. De EF en/of L lenzen kan je altijd nog gebruiken (zelfs op analoge EOS :) ) en gaan vele jaren mee.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Een 7D ziet er net zo pro uit als een 5D2 (redelijk zelfde qua body).
Maar als ik landschappen en portret lees, denk ik toch aan fullframe, zeker in combinatie van een paar specifieke primes hiervoor. Welke lenzen heb je nu eigenlijk?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-01 23:44
Ben ook wel benieuwd naar je lenzen eigenlijk :)

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:44
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:21:
Hoi,
De 6D hikt eigenlijk vreselijk tegen of misschien wel over de grenzen van mijn budget maar is fullframe én nieuw.
Jij zou ook slim kunnen kopen. Zo heb mijn 5D3 toestellen met BTW dagen bij MediaMarkt gekocht.

€2350 dacht ik toen ze nog steeds €2900 waren.

Einde van januari of begin juni :+

6D + 50 1.8II + 24-105 is wel een goeie combo. Vergeet niet dat je ook vaak flitsers moet gebruiken :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• analogworm
Universal Creations schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:12:
Een 7D ziet er net zo pro uit als een 5D2 (redelijk zelfde qua body).
...
Echt wel, alleen i.c.m mijn SMC Takumar 35mm f3.5 wordt ik altijd uitgelachen.. Totdat ze de foto's zien O-)

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 09:46
Ik maak weinig foto's met beweging, weinig fotografie in duistere omstandigheden.
De 6D lijkt mij hier uitermate voor geschikt. Beter dan de 5DmkII.

Je zou ook voor de 5DmkII kunnen kiezen, maar als het serieuzer wordt wil je op termijn toch weer upgraden richting 6D of 5DmkIII.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 14:55

Royz

Kleurenblind!!

Bean77 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:23:
[...]
Je zou ook voor de 5DmkII kunnen kiezen, maar als het serieuzer wordt wil je op termijn toch weer upgraden richting 6D of 5DmkIII.
Is dat zo? Waarmee zou hij tekort schieten dan?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Hamed
Ik denk zelfs dat een FF of cop camera eigenlijk niet boeit.

Pas geleden een pro fotograaf gezien die met 60D + 17-85 een bruiloft deed fotograferen. Heel soms pakte hij een 50 1.4

Achteraf zijn foto's bekeken. Ik kon het verschil echt niet zien. Het gaat eigenlijk meer om ervaring en vooral op de juiste manier belichten/flitsen.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

• Bean77
Royz schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:29:
[...]

Is dat zo? Waarmee zou hij tekort schieten dan?
zoals topicstarter aangeeft wil hij zich gaan focussen op de professionele markt. De centrale focuspunt van de 6D is veel beter dan de 5dmii en volgens sommigen een tikkie beter dan de 5dmiii. Omdat hij nadrukkelijk aangeeft dat hij geen bewegende personen e.d. te fotograferen zou ik kiezen voor de 6D.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 14:55

Royz

Kleurenblind!!

Bean77 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:37:
[...]

zoals topicstarter aangeeft wil hij zich gaan focussen op de professionele markt. De centrale focuspunt van de 6D is veel beter dan de 5dmii en volgens sommigen een tikkie beter dan de 5dmiii. Omdat hij nadrukkelijk aangeeft dat hij geen bewegende personen e.d. te fotograferen zou ik kiezen voor de 6D.
Maar als hij aangeeft:
-Landschappen
-Stilleven
-Macro
-Portret
-Microstudio

Hoe zie jij dat de focus van de 5DII tekort zou komen hierin dan? Of andersom, waarom zou hij die veel betere focus van de 6D moeten hebben om dit te kunnen doen, juist omdat hij geen nacht of bewegende mensen fotografeert?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• analogworm
Bean77 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:23:
[...]

De 6D lijkt mij hier uitermate voor geschikt. Beter dan de 5DmkII.

Waarom zou je over je budget gaan spenderen en dan maar een enkele lens om te gebruiken overhouden én je CF kaarten ook niet meer. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat glas en skills belangrijker zijn dan de body. In die zin voldoet een 7D nog steeds, kunnen CF kaarten gebruikt blijven worden, kunnen oude lenzen gebruikt blijven worden en is er zelfs ruimte voor nieuw glas. Zodoende lijkt mij dat de most bang for buck optie.

• Bean77
Royz schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:42:
[...]

Maar als hij aangeeft:
-Landschappen
-Stilleven
-Macro
-Portret
-Microstudio

Hoe zie jij dat de focus van de 5DII tekort zou komen hierin dan? Of andersom, waarom zou hij die veel betere focus van de 6D moeten hebben om dit te kunnen doen, juist omdat hij geen nacht of bewegende mensen fotografeert?
volgens mij schrijf ik nergens dat de focus van de 5dmii tekort komt, maar dat ik die van de 6D beter vind.
Op voorhand weet je nooit in welke situaties je terrecht komt. Ik ben blij met de hogere iso prestaties van de 6D bijvoorbeeld als ik in een minder goed belichte ruimte foto's maak. Ook dat geeft mij net meer marge dan de 5dmii.

Maar goed, je kan evengoed de discussie voeren dat hij zijn 350D kan behouden en eerst kan investeren in kwalitatieve lenzen. Ik vind de 5dmii een goede camera, maar gezien zijn ambitie denk ik dat de 6d daar beter op aansluit.
Anyway, uiteindelijk blijven we toch altijd wel van bodies veranderen omdat er altijd wel een nieuwe of betere komt in verloop van tijd.

• Universal Creations
Bean77 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 11:28:
volgens mij schrijf ik nergens dat de focus van de 5dmii tekort komt, maar dat ik die van de 6D beter vind.
Op voorhand weet je nooit in welke situaties je terrecht komt. Ik ben blij met de hogere iso prestaties van de 6D bijvoorbeeld als ik in een minder goed belichte ruimte foto's maak. Ook dat geeft mij net meer marge dan de 5dmii.
Maar iets wat je niet nodig hebt en je betaalt er wel flink voor, is toch gewoon zonde van het geld. En om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit met mijn 5D2 niet kunnen focussen (met AF hulplicht van de EX430-II) met het middelste focuspunt. ISO prestaties van de 6D boven iso6400 zijn beter door betere algoritmes. Met wat nabewerking van de RAWs komt de 5D2 echt een heel eind. Gezien zijn fotografie heeft ie dat niet bepaald nodig.

• Jolke
analogworm schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:58:
[...]

Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat glas en skills belangrijker zijn dan de body. In die zin voldoet een 7D nog steeds, kunnen CF kaarten gebruikt blijven worden, kunnen oude lenzen gebruikt blijven worden en is er zelfs ruimte voor nieuw glas. Zodoende lijkt mij dat de most bang for buck optie.
:Y pcies!

Verwijderd

Topicstarter
7D voert hier de boventoon merk ik.
Tweedehands ben ik altijd een beetje huiverig voor met gevoelige electronica, maar zolang het van een fotozaak komt kan ik er altijd mee terug natuurlijk.
Mijn lenzen:
Sigma AF 18-125mm f/3.5-5.6 DC
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro

Een klein overzicht wat ik allemaal met de 350d heb gemaakt, let wel, niet heel representatief het is vooral een bij elkaar gegooide verzameling van vanalles en nog wat om de kale plek op mijn domeinnaam op te vullen: http://www.dutch-essentials.nl/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2014 13:37 ]

• Hamed
70D is ook wel oky hoor :*)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

• analogworm
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:33:
7D voert hier de boventoon merk ik.
Tweedehands ben ik altijd een beetje huiverig voor met gevoelige electronica, maar zolang het van een fotozaak komt kan ik er altijd mee terug natuurlijk.
...
Dat snap ik. Je kan met een beetje googlen al vrij veel vinden over hoe je 2e hands foto apparatuur kan beoordelen. Ik zou zelf dus altijd langsgaan, dan kan je ook de verkoper beoordelen op betrouwbaarheid.
Hier bijvoorbeeld een medetweaker die van zijn 7D af wil ;)
V&A aangeboden: Canon EOS 7D Zwart

EDIT: Zo even gauw de advertentie doorkijkend lijkt het mij een prima deal, zeker gezien de flashkaarten, extra accu's en de shutter count (20k van de rated 150k). En hij ziet er goed onbeschadigd uit. Tegen 50% van de prijs van een 2e hands MK II. :*)

En soms zijn er ook occassions te vinden bij de fotozaak, vaak met 3 maanden garantie.

[ Voor 20% gewijzigd door analogworm op 10-01-2014 14:56 ]

• elhopo
Ik heb zelf een tweedehands 7D gekocht met 2300 clicks op de teller. Was 1,5 jaar oud. Er zat zelfs nog garantie op, dus dat is al een lager risico. Als het verhaal verder klopt (ik heb de factuur meegekregen) en je ziet aan de camera dat ie er netjes uit ziet en met testen gaat ook alles goed (geen stofjes op de sensor enz) kan je volgens mij niet fout gaan. De 7D is nagenoeg onverwoestbaar (er staan filmpjes van op internet waar hij na een brandje nog gewoon werkt, zoals deze http://www.youtube.com/watch?v=RCT-YMgjm9k)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb de titel even aangepast.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• analogworm
Auw, ik heb niet vaak bij dat soort filmpjes dat ik t voel rillen en eigenlijk niet wil zien.. Maar man wat hebben ze die 7D mishandeld zeg.. :+

Verwijderd

Het lijkt me volstrekt zinloos een body van 2000 euro te kopen, puur op advies van anderen. Je moet zelf weten waarom je daarvoor geld uit geeft. En als je dat op dit moment nog niet weet, ben je wellicht nog niet aan een nieuwe body toe.

Er zit qua uiteindelijke foto's maar weinig verschil tussen de bodies, en crop of FF. Tuurlijk, tegenwoordig heb je meer MP's. Maar is dat op dit moment een probleem voor je? Op welke formaten denk je te gaan printen? Voor A4 heb je niet zo veel MP's nodig. Voor een enorm 35x45cm bruidreportage fotoboek, waar je over twee bladzijden een foto in landschap print wordt het wat kritischer... Maar ben je voorlopig nog niet mee bezig denk ik.

FF levert je hoofdzakelijk een groter effectief f-nummer. (Net als de brandpuntafstand simpelweg vermenigvuldigen met de cropfactor. 50mm f/2.8 op crop komt overeen met 80mm f/4.5 op FF)
Maar daar moet je dan wel gebruik van maken! Een FF body met een f/4 lens is zonde. Dan had je net zo goed een crop met een f/2.8 lens kunnen blijven gebruiken. FF bodies moet je dus over nadenken wanneer je op crop geen lenzen met een groot genoeg diafragma kunt krijgen.
Verder levert FF een iets hogere scherpte. Maar net als bij MP's, is dat meestal niet het kritische punt bij je foto's. Grote delen van de foto zijn sowieso buiten je scherptediepte. En wanneer je de scherptediepte heel groot maakt, loop je weer tegen de diffractie limiet aan. (En daar heb je bij FF net zo veel last van als op crop)

Modernere bodies leveren je verder vooral betere AF, en meer instelmogelijkheden. Handig en nuttig, maar in de meeste gevallen niet datgene wat een foto maakt of breekt. Dan gaat het toch meer om compositie en belichting. Het zou goed kunnen dat het voor jou zinvoller is om je geld uit te geven aan studio flitsers o.i.d.

Mijn insteek is dat je pas iets nieuws moet kopen, wanneer je tegen de beperkingen van je huidige apparatuur aanloopt. En dan weet je eigenlijk vanzelf wat je wilt kopen.

Ik heb fantastische portret foto's gezien van iemand die alleen een 300D + 50mm f/1.8 had. En die werkte professioneel! Als men enthousiast is met je portfolio, dan kijken ze vermoedelijk niet meer zo hard naar de apparatuur die je gebruikt.

• tricky-design
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 09:16
Gisteren las ik een mooi artikel: http://www.diyphotography...me-excuse-me-while-i-rant. Het gaat niet om wat voor apparatuur je hebt, maar wat je ermee doet.

Verwijderd

Topicstarter
@ AHBdV, goede tips. Ik loop met mijn 350d zeker wel tegen beperkingen aan, maar ik ga eens op een rijtje zetten welke dat zijn...had ik nog niet gedaan, wel een goed idee.

@tricky-design, top artikel, heel verhelderend en helaas realiteit.

• analogworm
tricky-design schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:43:
Gisteren las ik een mooi artikel: http://www.diyphotography...me-excuse-me-while-i-rant. Het gaat niet om wat voor apparatuur je hebt, maar wat je ermee doet.
Das allemaal wel leuk en aardig, maar ik ben reuze blij dat ik mijn 350D voor de 7D heb omgewisseld. Vooral die miniatuur zoeker van de 350D is nou ja.. miniatuur.. 8)7

• Jolke
Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:51:

[...]

Ik heb fantastische portret foto's gezien van iemand die alleen een 300D + 50mm f/1.8 had. En die werkte professioneel! Als men enthousiast is met je portfolio, dan kijken ze vermoedelijk niet meer zo hard naar de apparatuur die je gebruikt.
:? Is toch altijd zo, het resultaat is toch belangrijk, niet waarmee! Als het met niet-professioneel apparatuur gelukt is, des te beter is de fotograaf! Ik word altijd moe van mensen die professioneel apparatuur kopen en dan denken per definitie goede foto's te maken, omdat ze goed spul hebben... :F

• Universal Creations
Ja en met een Ford Transit kun je ook racen als je Sabine Schmitz heet...
Open deuren en zo. Volgens mij gaat het daar helemaal niet om. Het gaat om wat het beste is dat binnen het budget past. En of dat nu een aps-c met kitlens is of een 1Dx met 8 L lenzen, doet er niet toe.

funkeydogz heeft nu denk ik al behoorlijk wat feedback gehad met tips om te bepalen wat bij hem past, dus we wachten in spanning af nu op wat daar uit komt ;)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Gezien je lens line-up icm. je onderwerpenlijst zou ik zeker vooralsnog bij crop blijven: een 60d, 70d of (gebruikte) 7d moet meer dan voldoen. Voor je portretten en stillevens kan je dan wat lichtsterke en betaalbare primes halen, zoals een 35/2.0, een 50/1.8 en een 85/1.8. In dat geval ben je voor max. zo'n € 1600 klaar en kun je (de beste van) je lenzen blijven gebruiken en later altijd doorgroeien naar full frame als je dat echt nodig denkt te hebben.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• analogworm
Met zo een combinatie van primes heb je inderdaad wel een erg sterke set. Zoiets heb ik ook, maar dan de Pentax versies 8)

Zelf mis ik dan nog wel iets van 17 of 24mm, ivm de cropfactor is 35mm toch gewoon een schattige 50mm.

De keuze voor primes of zoom is natuurlijk heel persoonlijk. Zelf vind ik primes echt heel fijn werken. Dan ben ik toch meer geneigd om na te denken over de te gebruiken brandpuntsfatand en vooral mijn eigen positie. Zodoende helpt c.q. dwingt het mij heel erg om weloverwogen composities te maken. Met zooms wordt ik stiekem toch een beetje lui. :+

Aan de andere kant zijn zoomlenzen natuurlijk superflexibel. Dus het is helemaal afhankelijk of je voor je werk die flexibiliteit kan opgeven, of juist nodig hebt.

Verwijderd

In mijn opinie wordt je met primes juist lui, en pak je gewoon die standaard prime voor de situatie, waarmee je dan je onderwerp framed. Met zooms heb je geen standaard brandpuntafstand, en wordt je juist veel vrijer in je keuze van je positie, en kun je makkelijker andere afstanden uitproberen.

Flexibel zijn in je onderwerp afstand vergt een continue wisselen van de primes op je body, hetgeen ik vrijwel niemand zie doen. Meestal neigt men er toe om zelfs alles met één prime te schieten, hetgeen dus automatisch heel erg veel restrictie oplegt aan de onderwerp afstand. Bij zooms is het wisselen van positie, (en daardoor kadering) zo automatisch, dat je er helemaal niet over nadenkt. Daardoor lijkt het soms alsof het minder weloverwogen is, maar dat is het niet.

• Universal Creations
Met een zoom houd je hetzelfde perspectief, waardoor je al gauw op je plek blijft staan. Je bent dan namelijk niet op de hoogte van een ander perspectief. Zodra je met je voeten moet gaan zoomen verandert het perspectief en ben je daar ook sneller bewust van en dwingt je tot een afweging maken. Iets wat je bij een zoom niet hoeft te doen.
Dat is ook de reden waarom mensen met primes meer gedwongen worden om na te denken. Beperkingen eisen namelijk meer creativiteit (daar zijn een miljoen praktijkvoorbeelden bij te bedenken).

• Jolke
Universal Creations schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:12:
Met een zoom houd je hetzelfde perspectief, waardoor je al gauw op je plek blijft staan. Je bent dan namelijk niet op de hoogte van een ander perspectief. Zodra je met je voeten moet gaan zoomen verandert het perspectief en ben je daar ook sneller bewust van en dwingt je tot een afweging maken. Iets wat je bij een zoom niet hoeft te doen.
Dat is ook de reden waarom mensen met primes meer gedwongen worden om na te denken. Beperkingen eisen namelijk meer creativiteit (daar zijn een miljoen praktijkvoorbeelden bij te bedenken).
Precies, en dat is dan ook de reden dat je vaak hoort dat je voeten de beste zoom zijn. Vooral dat stukje over bewuster een foto maken. :Y

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gaat meer richting het prime vs zoom topic, maar uitgaande van het regeltje dat het nemen van een foto de laatste stap is in het proces van een foto maken, zou in theorie een zoom of prime niet uit moeten maken. Immers kijk je toch eerst en kies je het perspectief en de compositie voordat je de camera naar je oog tilt? Ik krijg het idee dat veel voorstanders van primes de werkvolgorde anders hebben.

Maar goed, AHBdVs advies aan de TS om eerst eens te inventariseren wat de gebreken zijn aan de huidige camera en op basis daarvan criteria op te stellen voor de nieuwe camera lijkt me het beste. Gezien de opgegeven doeleinden ben ik eens dat de TS misschien het beste eens kan kijken naar belichting in plaats van een nieuwe camera, alhoewel een 60D of nieuwer/duurder natuurlijk ook andere voordelen kan bieden (verbeterde ergonomie/bediening, vooral).

Verwijderd

Topicstarter
Mja..moeilijk hoor. Meeste reacties neigen naar cropped zie ik.

Hier nog even mijn citeria op een rijtje met wat aanvullingen/aanpassingen.

HUIDIG
-Landschap
-Portret
-Stilleven
-Architectuur
-Macro
-Close-up (Portable mini studio)

TOEKOMST MOGELIJK ER BIJ
-Voedsel
-Studio
-Posters A3
-Vergrotingen A4

-bij minder licht toch zonder flits fotograferen op een niet te hoge isowaarde
-(uit de hand bij) zonsopgang- en ondergang fotograferen
-flexibiliteit in scherptediepte bij weinig licht
-Foto´s moeten zeer goed in bewerkingsprogramma (PS) te bewerken zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 14:15 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:13:

-bij minder licht toch zonder flits fotograferen op een niet te hoge isowaarde
-(uit de hand bij) zonsopgang- en ondergang fotograferen
-flexibiliteit in scherptediepte bij weinig licht
Als ik dit lees, denk ik eerder aan een lichtsterke lens dan aan een nieuwe body. Denk aan bv. een Sigma 17-50/2.8 of een Sigma 18-35/1.8 of een prime als je lichtsterker of een langer brandpuntsafstand wilt (30/1.4, 50/1.8, 85/1.8, die kant op). Met de 17-50/2.8 heb je ook stabilisatie, wat ook kan helpen bij het uit de hand schieten met langere sluitertijden (let wel op dat je dan vaak zelf de sluitertijden aan wilt sturen en ISO vast wilt zetten, aangezien je camera niks doet met het feit dat een lens stabilisatie heeft).

• analogworm
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:13:
Mja..moeilijk hoor. Meeste reacties neigen naar cropped zie ik.

....
Mare waar neig je nu zelf naar adhv alle adviezen die je hebt gekregen? En vooral waarom? Ik ben van mening dat je onderhand wel genoeg advies hebt gekregen om op zijn minst een aantal opties uit te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks dat ik geen volledig 100% doorslaggevende argumenten heb, heb ik na veel plussen en minnen besloten om uiteindelijk toch voor fullframe te gaan.
Eén van de belangrijkste argumenten die je her en der leest en ook hier in de reacties is, dat niet de apparatuur maar de fotograaf bepaald of iets een goede foto wordt. Dit in ogenschouw nemende wordt het keuzebereik voor een nieuwe camera, zeker als je je (nog) niet specifiek op een bepaald onderwerp richt, heel breed. In feite als je camera's in een vergelijking naast elkaar gaat leggen lijken de verschillen tussen een camera van 300 euro en 1500 euro haast verwaarloosbaar...waarom dan dit prijsverschil...waarom dan niet die van 300 euro nemen ipv die van 1500 euro? Waarom ff ipv crop?

Zoals AHBdV zegt "Het lijkt me volstrekt zinloos een body van 2000 euro te kopen, puur op advies van anderen."
Is zo...zelfde geldt voor de overige mogelijkheden. Uiteindelijk moet je na veel nadenken toch zelf de keuze maken.

Daarom ben ik dus na veel lezen, navragen en jelui zeer welkome adviezen, kijkend naar de toekomst, huidige financiële situatie, toekomstige financiële situatie, flexibiliteit, onderbuikgevoel en onder het kopje investeren voor de toekomst toch uitgekomen op fullframe.

De battle gaat nu tussen een 2ehands 5d mk2 en een 6d...

Tot zover heel erg bedankt voor het meedenken! Zeer gewaardeerd!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 15:48

ötzi

eclecticus

6D heeft iets betere ruisonderdrukking bij hogere ISO waardes, alleen wel overstappen op SD dan...

[ Voor 56% gewijzigd door ötzi op 14-01-2014 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ötzi schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:36:
6D heeft iets betere ruisonderdrukking bij hogere ISO waardes, alleen wel overstappen op SD dan...
Heb al jaren SD in al mijn telefoons. Zie itt de meningen het probleem niet.

Verwijderd

Topicstarter
De keuze is gemaakt!

Het wordt de 6d.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42

vhal

ಠ_ಠ

Leuke keuze, je betoog heeft mij ook doen helpen met mijn mogelijke keuze. Wat betreft SD-kaartjes, deze zijn wel een flink stuk goedkoper dan een CF. Dat ze mogelijk wat langzamer zijn, soit.

Strava

• elhopo
Het blijft denk ik een lastige keuze. Bij mij geldt dat ik na een paar weken al niet meer weet wat ik betaald heb ergens aan, maar als het tegenvalt erger ik me er nog jaren aan. Daarom betaal ik meestal maar wat meer en geniet er van...

6D lijkt me in ieder geval een prima camera! Veel succes ermee in ieder geval.

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:37:
[...]

Heb al jaren SD in al mijn telefoons. Zie itt de meningen het probleem niet.
Das wel wat anders dan een camera he ;) Als je de snelheid (of gebrek daar aan) van SD gewend bent mis je niks, als je eenmaal een snelle camera met CF kaartjes gewend bent dan wil je niet meer anders ;)

Mooie keus in ieder geval, ga je heel veel plezier mee beleven denk ik!

www.maartendeboer.net

• Jolke
Goede keuze. Laats ook iemand gesproken die deze gekocht had als opvolger van de 7D en er zeer tevreden mee was.

Ga je de EF-S lenzen te koop zetten?

• Bean77
gefeliciteerd, mooie aanwinst :)

Nog wel een tip dat je er erg in moet houden dat wanneer je GPS gebruikt en je camera uitzet je GPS aan blijft staan (en zodoende je batterij leeg loopt). Na gebruik van je GPS moet je in het menu weer uitzetten.

Nu heb ik nooit met CF kaarten gewerkt en weet dus niet wat ik dus zou missen, maar in mijn 6D heb ik nog nooit het gevoel gehad dat de SD kaarten het lieten afweten. En ik denk gezien de focus van TS dat dit voor hem ook geen enkel probleem zal zijn.

Wel foto posten in het aanwinst topic als de 6D binnen is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bean77 op 15-01-2014 10:27 ]

• Universal Creations
Je merkt het verschil tussen snelle CF en snelle SD als je in RAW gaat bursten. De schrijfsnelheid van SD komt eigenlijk nauwelijks boven 25-30MB/s uit, terwijl en CF ook 60+ MB/s kan wegschrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Jolke schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:40:
Goede keuze. Laats ook iemand gesproken die deze gekocht had als opvolger van de 7D en er zeer tevreden mee was.

Ga je de EF-S lenzen te koop zetten?
--Ik heb m'n 350d, de Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM en Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC aan een maatje aangeboden, hij neemt het spul over. De Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro hou ik, die past op de 6d.
Bean77 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:26:
gefeliciteerd, mooie aanwinst :)

Nog wel een tip dat je er erg in moet houden dat wanneer je GPS gebruikt en je camera uitzet je GPS aan blijft staan (en zodoende je batterij leeg loopt). Na gebruik van je GPS moet je in het menu weer uitzetten.
-- Ja GPS en WIFI zijn stroomslurpers! Maar ik zie (nog) niet veel toepassingen waarbij ik dit zal gaan gebruiken. Wellicht van de zomer, dan varen we altijd van kustplaats naar kustplaats in Frankrijk of Scandinavië en dan weet ik achteraf nooit waar ik de foto's heb genomen....vooral Scandinavië met die buitenissige plaatsnamen.
Maar bedankt voor de tip!
Nu heb ik nooit met CF kaarten gewerkt en weet dus niet wat ik dus zou missen, maar in mijn 6D heb ik nog nooit het gevoel gehad dat de SD kaarten het lieten afweten. En ik denk gezien de focus van TS dat dit voor hem ook geen enkel probleem zal zijn.
--Zie mijn reactie iets lager...
Wel foto posten in het aanwinst topic als de 6D binnen is ;)
--Zal ik zeker doen!
Universal Creations schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:34:
Je merkt het verschil tussen snelle CF en snelle SD als je in RAW gaat bursten. De schrijfsnelheid van SD komt eigenlijk nauwelijks boven 25-30MB/s uit, terwijl en CF ook 60+ MB/s kan wegschrijven.
--Ik kan over de werkelijke praktijk weinig zeggen, maar als SanDisk beweert een snelheid tot 95 MB/s te halen dan zal de realiteit er niet heeel erg ver naast kunnen zitten lijkt me want dan zouden ze geen kaart meer verkopen op den duur.

Dus is de bewering dat een SD kaart traag is, mogelijk een oude achterhaalde uitspraak?

http://www.cameranu.nl/nl...t/h86_234_232234#tab-info

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 15:28 ]

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:17:

-Ik heb m'n 350d, de Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM en Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC aan een maatje aangeboden, hij neemt het spul over. De Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro hou ik, die past op de 6d.
....
ai, uiteraard goed om nog wat geld te vangen voor je oudere apparatuur. Maar ik mag toch hopen dat je ook budget beschikbaar stelt voor een extra lens of misschien zelfs meerdere lenzen? Enkel maar een 105mm beperkt je heel sterk in wat voor opdrachten je aan kan nemen / onderwerpen je kan fotograferen. Maar dat snap je zelf ook wel lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:40:
[...]

ai, uiteraard goed om nog wat geld te vangen voor je oudere apparatuur. Maar ik mag toch hopen dat je ook budget beschikbaar stelt voor een extra lens of misschien zelfs meerdere lenzen? Enkel maar een 105mm beperkt je heel sterk in wat voor opdrachten je aan kan nemen / onderwerpen je kan fotograferen. Maar dat snap je zelf ook wel lijkt mij.
Heb ik aan gedacht ;)
Deze, Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM, zit er bij...

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:26:
[...]

Heb ik aan gedacht ;)
Deze, Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM, zit er bij...
Dan daarna even door sparen voor een 70-200 2.8 en je hebt een mooie allround kit :Y

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 15:48

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:17:
--Ik kan over de werkelijke praktijk weinig zeggen, maar als SanDisk beweert een snelheid tot 95 MB/s te halen dan zal de realiteit er niet heeel erg ver naast kunnen zitten lijkt me want dan zouden ze geen kaart meer verkopen op den duur.

Dus is de bewering dat een SD kaart traag is, mogelijk een oude achterhaalde uitspraak?
De SD kaart haalt misschien die snelheid, de kaartlezer van de 6D is de beperkende factor (max 30 MB/s)
iig mooie keuze, collega heeft m ook en is erg tevreden.

• Universal Creations
Het probleem zit hem in de controller. Bij een CF zit ie in het kaartje, maar bij een SD niet en is de snelheid sterk afhankelijk van de controller in de camera/kaartlezer. Testresultaten: http://www.robgalbraith.c...e7de5.html?cid=6007-12452
En de snelste camera SD-kaartlezer: http://www.robgalbraith.c...e9ec1.html?cid=6007-12451

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 18:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij valt en staat het met de eis of hij in staat moet zijn om snelle fps te willen schieten. Goeie buffer en wegschrijfsnelheid is dan wel van belang, maar volgens mij is dat niet echt een eis/wens van de TS. Maar het verschil tussen een snelle SD en een reguliere CF is al aanzienlijk.
offtopic:
Side note, grappig dat het pseudoniem Robert Galbraith eigenlijk J.K. Rowling is (schrijfster van Harry Potter boeken).

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 15-01-2014 20:21 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Universal Creations
Deathchant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:20:
Volgens mij valt en staat het met de eis of hij in staat moet zijn om snelle fps te willen schieten.
Universal Creations in "350D inruilen: prosumer camera gezocht" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Deathchant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:20:
Volgens mij valt en staat het met de eis of hij in staat moet zijn om snelle fps te willen schieten. Goeie buffer en wegschrijfsnelheid is dan wel van belang, maar volgens mij is dat niet echt een eis/wens van de TS.
Stond inderdaad niet op de agenda...
Universal Creations schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:48:
Het probleem zit hem in de controller. Bij een CF zit ie in het kaartje, maar bij een SD niet en is de snelheid sterk afhankelijk van de controller in de camera/kaartlezer. Testresultaten: http://www.robgalbraith.c...e7de5.html?cid=6007-12452
En de snelste camera SD-kaartlezer: http://www.robgalbraith.c...e9ec1.html?cid=6007-12451
Aha kijk... Weer wat geleerd!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 22:51 ]

Pagina: 1