[8] BSOD - HDD probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerDee
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 15:36
Systeem gegevens: Server/Mediacenter

Ik heb in maart 2012 een systeem samengesteld als mediacenter/HTPC, later heb ik nog een videokaart erbij gekocht om ook als game pc te kunnen gebruiken. Sinds het bouwen van het systeem had hij een enkele keer last van een blue screen maar dit werd steeds vaker en vaker. Een nieuw installatie loste het probleem vaak voor een aantal maanden op om vervolgens nog harder terug te komen. Ik heb overal zitten zoeken waar het aan heeft kunnen liggen en afgelopen kerstdagen dacht ik de boosdoener gevonden te hebben, één van de twee HDD's die al direct in mijn systeem zaten (3TB Seagate Barracuda). Deze kwam namelijk niet door de quickfix test van SeaTools heen.

Vorig jaar (februari 2013) had ik al twee nieuwe 3TB erbij geplaatst (ook seagate baracuda's, gelijk aan de eerste twee) waarvan één nog geheel leeg en kwam door de quickfix test heen. Ik ben daarom gelijk begonnen met overzetten van data en heb de slechte HDD offline gehaald om te kijken of de blue screens uitbleven, dit bleek het geval. Erg blij met mijn bevindingen en "reparatie" heb ik mijn systeem opnieuw ingericht daarbij sata kabels gewisseld en op logische manier aangesloten op het moederbord. De twee Sata3 poorten heb ik in gebruik voor SSD en een van de HDD's, maar de andere 3 schijven zaten op de Sata 2 Intel controller (4 poorts), enkel de kabels en schijven op de Intel controller heb ik gewisseld.

Echter 2 dagen laten begon het weer opnieuw, en wat blijkt: de schijf waar ik alles op had gezet, die eerder vlekkenloos door de test heen kwam, kwam er nu niet meer doorheen. En is in mijn ogen nu de veroorzaker van de bluescreens. Nu ben ik verder gaan kijken naar de hardeschijven en heb ik HDD Sentinel geinstalleerd, die geeft aan dat de vervangende schijf een health heeft van 76% (de HDD die in eerste instantie fouten verzorgde zat op 83% heb ik nagekeken).

Zolang hij niet door de diagnostic selftest heenkomt van SeaTools heb ik gelezen dat ik ze ter vervanging kan opsturen naar Seagate, dit is geen probleem, ze hebben ook beide nog garantie. Maar ik zit er nu mee wat dit veroorzaakt kan hebben, hoe kan een schijf die nog prima in orde en ongebruikt was binnen 2 dagen naar 76% health zakken?

Ik vraag me af of de Sata-poorten er iets mee te maken kunnen hebben, en ik dus waarschijnlijk hetzelfde probleem krijg met de nieuwe schijven. Hierbij moet ik zeggen dat ook SeaTools vastloopt als het schijven op de Intel controller moet vinden, hij bevriest dan bij het zoeken naar ATA schijven. Op de ASMedia controller gaat hij wel verder, en zo heb ik ook de testen met de schijven uitgevoerd.
Verder las ik op internet iets over stroom toevoer, kan het zijn dat mijn voeding te zwak is waardoor dit optreed?

Wie kan mij helpen? Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:15
Wat je zou kunnen proberen te herleiden of de sata controller steeds op dezelfde satacontroller is aangesloten. Wissel ook eens de sata kabels. misschien zit er een kapotte tussen. Wat ook inderdaad kan is dat de PSU te wisselvallig is. Is het een a-merk powersupply? En kijken even hoeveel je systeem trekt.

Ik zie 4 hdd's en een videokaart voor games. Geen idee welke maar dat trekt behoorlijk wat stroom. Zou voor de zekerheid er zelf een 500 watt voeding in zetten. Maar ik ben nogal makkelijk daarin.

Wat betreft de schijven als je nog garantie hebt, altijd opsturen en laten vervangen. Alleen nog wel goed zoeken waar het fout gaat. Hoop dat je wat aan de tips hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerDee
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 15:36
elan schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:25:
Wat je zou kunnen proberen te herleiden of de sata controller steeds op dezelfde satacontroller is aangesloten. Wissel ook eens de sata kabels. misschien zit er een kapotte tussen. Wat ook inderdaad kan is dat de PSU te wisselvallig is. Is het een a-merk powersupply? En kijken even hoeveel je systeem trekt.

Ik zie 4 hdd's en een videokaart voor games. Geen idee welke maar dat trekt behoorlijk wat stroom. Zou voor de zekerheid er zelf een 500 watt voeding in zetten. Maar ik ben nogal makkelijk daarin.

Wat betreft de schijven als je nog garantie hebt, altijd opsturen en laten vervangen. Alleen nog wel goed zoeken waar het fout gaat. Hoop dat je wat aan de tips hebt.
Bedankt voor je reply
Ik kan helaas niet meer herleiden welke Sata poorten ik heb gebruikt op welke schijven omdat ik alles los heb gehad, ik verdachte eventueel de sata kabel, maar die heb ik niet meer gebruikt. De sata poorten waren niet verdacht daarom niet op gelet welke poort de schijven in eerste instantie op aangesloten zaten, na tweede corrupte hdd heb ik natuurlijk wel genoteerd.

Wat betreft de powersupply heb ik een OCZ 500W (OCZ ModXStream Pro 500W), dat zou voldoende moeten zijn zou ik zeggen. Zeker gezien ik tijdens het gamen een hdd gebruik en de andere functioneren voor media opslag, die alleen gebruikt worden tijdens Plex streaming, dit gebeurt praktisch nooit tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
Heb je na een bugcheck wel een memory.dmp in c:\windows? Indien dat niet het geval is lijkt het probleem inderdaad storage related. Wat voor melding krijg je te zien als Windows stopt?