BX Master & PIII 866

Pagina: 1
Acties:

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-08 13:57

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Ik heb een MSI BX Master.
En sinds kort een PIII 866 133MHz 256 KB cache Slot 1

Maar ik krijg hem niet op 866.
Hij draait nu op 650 :Ž(

Volgens de site van MSI wordt deze wel gesupport door dit mobo.

Moet ik, behalve de nieuwste bios, nog iets anders instellen. Automatisch is hij dus op 650. En als ik hem handmatig op 7.5x 100 duurt het jaren voordat de PC klaar is met het opstarten/testen VGA BIOS*.

*Mobo ledjes geven dit aan en beeldscherm blijft na de melding van de CPU snelheid hetzelfde en duurt erg lang, totdat ik hem maar uitzet....

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 21:36 schreef niQ2001 het volgende:
Moet ik, behalve de nieuwste bios, nog iets anders instellen. Automatisch is hij dus op 650. En als ik hem handmatig op 7.5x 100 duurt het jaren voordat de PC klaar is met het opstarten/testen VGA BIOS*.

*Mobo ledjes geven dit aan en beeldscherm blijft na de melding van de CPU snelheid hetzelfde en duurt erg lang, totdat ik hem maar uitzet....
Logisch, de P3 is gelocked.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26
Je moet de FSB op 133 zetten, dan heb je i.p.v. 6,5*100=650MHz namelijk 6,5*133=866MHz. Alleen hopen dat je bord dat stabiel kan draaien.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Dit zegt de product specificatie op de MSI homepage:

FSB - 66~155MHz clocks are supported. (According to product specification, FSB above 100MHz is not guaranteed to work properly with your CPU)

CPU Support Status
MODEL: BX Master

Intel PIII (Coppermine, Slot 1, FSB 133) 866MHz [overclocking]

Dan zou het moeten werken.... Ik ga vanmiddag na mijn werk gelijk aan de gang.

Verwijderd

moet zeker werken, heb de msi 6163 pro (bx master is hier iets uitgebreide versie van)
met de laatste bios van msi draait mijn pIII 866 zonder probleempjes (6,5*133), kan alleen niet meer zover overklokken (zal wel aan no-name geheugen liggen :'( bussnelheid kan namelijk wel tot 150 mhz

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Mooi om te horen dat het sowieso bij iemand werkt dat maakt mijn kansen weer wat groter. ;)

Maar...

Moet ik dan nog iets op het mobo veranderen.
Er zitten een paar jumpertjes rond de CPU...

Of is een instelling in de BIOS genoeg.

Moet al het geheugen dan ook 133 zijn of werkt dit ook met 100mhz geheugen??

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:42

AlexAuto

Parttime Tweaker

Same problem here!

Ik kan mijn multiplier niet verzetten. Die staat vast op 5.5 :( .

Heb hem nu op 126 MHz FSB staan, wel geprobeert om hem hoger te krijgen, maar vanaf 733 MHz crashed hij alleen maar.
En ik heb 133MHz (No-Name) geheugen :?

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

BX master BIOS 5.6, 512MB brand PC133, Matrox G400, P3 650E stepping cb0

Nu stabiel op 866 na extra koelen van de AGP kaart.Daarvoor crashes bij 3D games.

( AGP loopt nu dus op 89Mhz x 2 )

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Dus het enige wat ik moet doen is de multiplier op 6.5 x 133 zetten?

Mijn PC loopt dan nog steeds vast :'(

Moet mijn geheugen 133 zijn? Het is nu 100
Moet ik één van die jumpers omzetten?

Hoe krijg ik dit gedaan? Ik dacht dat het een eitje zou zijn een nieuwe CPU....

Verwijderd

Natuurlijk moet de geheugen 133 mhz zijn! Dusseh gauw een paar reepjes van 133 mhz halen, ze zijn tegenwoordiog niet zo duur meer :Y) !

Verwijderd

Als je een 133 mhz proc op de bxmaster zet dan overklok je het mobo eigenlijk.
Dit betekend dus dat je geheugen op 133mhz gaat lopen. Dus een 100 mhz geheugen loopt niet altijd op 133mhz. En je videokaart agp gaat dan op 89 mhz lopen omdat je FSB verhoogt. Dus je videokaart moet het ook aankunnen. Trouwens het is verstandig (maar niet altijd nodig) om je chipset van je mobo te koelen. Meestal is geleidingspasta genoeg maar een klein fannetje is beter.
Dus met goed geheugen en een goede videokaart moet het zeker kunnen.

Verwijderd

De veel hogere PCI bus kan inderdaad goed het probleem vormen: Trek alle kaarten (behalve je VGA, duh) uit je systeem, en ga dan kijken of het wel wil werken op 133Mhz FSB, zo niet? Kan je misschien ff een andere DIMM proberen...

Suc6

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Okay, ik heb nu 3x 128 133 dane-elec erin zitten. ;)

toch start hij niet met 6.5x 133...
6.5x 100 is het hoogste wat kan. (locked 6.5x neem ik aan)

De ledjes van het mobo geven volgens de handleiding: Testing VGA bios...

Ik heb een Creative Geforce2 MX (een krijgertje...)
Ik heb mijn oude Diamond Viper erin gezet maar die gaf het zelfde probleem...

Ik heb geprobeerd te starten met beide kaarten zonder alle andere kaarten erin (geen geluid, isdn, tv...)

Zal een andere videokaart helpen?
Of moet ik maar voor altijd op 650mhz draaien met mijn PIII 866 :'(

Iemand een idee?

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 22:15 schreef niQ2001 het volgende:
Okay, ik heb nu 3x 128 133 dane-elec erin zitten. ;)

Ik heb een Creative Geforce2 MX (een krijgertje...)
Ik heb mijn oude Diamond Viper erin gezet maar die gaf het zelfde probleem...

Ik heb geprobeerd te starten met beide kaarten zonder alle andere kaarten erin (geen geluid, isdn, tv...)

Zal een andere videokaart helpen?
Of moet ik maar voor altijd op 650mhz draaien met mijn PIII 866 :'(

Iemand een idee?
Je kunt het best beginnen door te booten met een enkel geheugenreepje. Meerdere repen zorgen vaker voor stabiliteitsproblemen.
Als je echt zeker wil zijn dat je het niet aan je vga kaart moet je maar even een oude pci videokaart scoren ergens. Deze zijn vast nog wel te leen van iemand of voor een spotprijs te koop.
Heb je trouwens de jumpers verzet op je moederbord? Dit moet namelijk als je gaat overklokken. Kijk anders even in het manual van je mobo.
Probeer dit eens!!

Verwijderd

hhmmzzz..

ik heb hier een MSI 6119 (erg oud).. nieuwe bios erop.. cpu erop... (PIII 733EB) nix..

abit slotket III, ingesteld op:
FSB 100, 1,7V...

zooi erin..
PIII 550... hhmm.. OC'en.. hhmm.. 733EB :)

dus als ik hem als 133MHz FSB cpu erin zet doet hij dus gewoon niks, op 100MHz FSB wel en dan met overclocken op 133! :9

mijn moederbord ondersteund normaal eigenlijk alleen maar PII/Celeron met 100MHz FSB want ik heb de eerste revisie die dus zelfs met bios geen PIII ondersteund (de VCore dan he!)

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 22:15 schreef niQ2001 het volgende:

Misschien heb je de AGP divider op 1/1 staan? En dat ie dan je AGP dus op 133 MHz laat lopen? Is maar een wilde gok hoor. De AGP divider moet iig op 2/3 staan.

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 10:03 schreef IRBaboon het volgende:

[..]

Misschien heb je de AGP divider op 1/1 staan? En dat ie dan je AGP dus op 133 MHz laat lopen? Is maar een wilde gok hoor. De AGP divider moet iig op 2/3 staan.
daar zit wat in ja..

een 440BX en 133MHz FSB geeft hoge AGP snelheid.. wat veel 'oude' kaartjes niet kunnen! ik heb een TNT2, V3, V5, GF2MX, Radeon 64MB gehad..

alleen de GF2MX en Radeon 64MB kunnen goed met 133MHz overweg... de TNT2 trok maar tot 112MHz, V3 alleen 100MHz, V5 eigenlijk ook wel 133MHz maar sloeg dan wel eens vast..

dus zou best kunnen dat de AGP het gewoon niet aankan

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

Het kan zijn dat je PC133 CAS 3 geheugen hebt. Had ik eerst ook. Dus als je het geheugen op CAS333 zet zal hij wel op 133FSB+ booten. Mijn BX board zit nu op een 148FSB en mijn geheugen is de bottleneck.

CAS333 is wel heel traag voor je geheugen en gezien de geheugenprijzen zou ik gewoon efkes een goed dimmetje bestellen.

Ik gebruik overigens een Gainward CardexpertGeforce2GTS en die heeft geen problemen met de hoge AGPbus snelheid.

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
-Knip- Misschien heb je de AGP divider op 1/1 staan? En dat ie dan je AGP dus op 133 MHz laat lopen? Is maar een wilde gok hoor. De AGP divider moet iig op 2/3 staan. -Knip-

En hoe zie ik op welke divider mijn AGP staat en hoe ik kan hem eventueel omzetten?? :?

Ik het boekje van het mobo staat niets in over dit... (Dit misschien AGP 66/133MHz 3.3v device support)

Is het een BIOS setting of een mobo jumper?
In het BIOS zie ik niets staan... ;(

Hoe en wat???

Verwijderd

Bij mij is het een bios setting, maar ik heb een abit bordje. Kan ook best zijn dat het een jumpersetting is bij jou, geen idee.

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Iemand anders wel ervaring met een BX Master AGP divider?? :?

Aan de MSI site http://www.msi.com.tw/ heb ik ook niet veel want die is off-line..

• niq

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Topicstarter
Ik heb hem nu op 866 gekregen!! :D (zie 1e post)

Wat ik gedaan heb? Mijn USB hub afgekoppelt (E-tech, self powered).

En het werkt meteen...

Maar kan iemand mij uitleggen waarom mijn PC niet opstart als mijn 4 poorts USB hub aan is gesloten? Kan die geen FSB 133 aan ofzo??
:? :? :?
Pagina: 1