• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Ik heb een vreselkijke hekel aan deze maatschappij. Het enige wat mensen nog schijnt te interesseren is GELD(bah) en status.

Ik praatte al een tijdje geleden met een jongen bij mij op school. Die jongen kon ik al niet zo goed uitstaan. Hij vond dat goede punten het enigste was waarvoor je naar school ging. |:( Ik zei dus:"Ik leer om mijzelf te ontwikkelen, niet goede punten." Waarop hij antwoordde:"Ik heb later dan wel een vette ferrari en veel geld." Wat vinden jullie?

Gaat school over een maatschappelijke positie veroveren of is het toch een soort verheven ontwikkelingsinstituut. De tweede fase doet me sterk dat eerste vermoeden.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zeg zeker geen bah tegen geld, maar geld en bezit moeten niet je levensdoel vormen. Het is inderdaad een duidelijke trend van de laatste jaren dat je alleen echt meetelt als je onder de 40 bent, een goeie baan hebt, er goed uitziet, en natuurlijk ook gezond bent.

Als je ziek wordt, dan wordt je gedumpt, en mensen die zich vaak 20 of 30 jaar bij een bedrijf in het zweet hebben gewerkt worden als oud vuil afgevoerd omdat ze 'jong spul' nodig hebben.

Mensen kijken alleen nog naar papiertje (opleiding), en ze gaan voorbij aan de ervaring van veel mensen die al een tijd meedraaien in een bedrijf. Natuurlijk is een goeie opleiding prima, maar ervaring is minstens zo belangrijk. Ik vind het dan ook een verarming als in een bedrijf alle ouderen eruit worden gegooid om door een paar jonge onervaren managers etc. opgevolgd te worden.

Daarnaast zie je ook duidelijk dat steeds minder mensen plezier in hun werk hebben. Ze willen bepaald werk niet gaan doen omdat ze het leuk vinden, nee 'het verdient zo goed' |:( Met als resultaat dat veel mensen totaal doorgedraaid en depressief zijn na een paar jaar omdat je dat niet volhoudt. Zonder hart voor je werk zul je nooit op een gezonde manier goed vooruit komen.

Ik vind dat de maatschappij op dit moment heel oppervlakkig, dom en kortzicht in elkaar zit. Maar ja, mensen zullen er wel van leren en dan gaat de trend weer de andere kant op: alles is veranderlijk en vervalt van het ene uiterste in het andere :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Wat wil je dan, geld afschaffen? Vertel is hoe het beter kan dan?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 07 juni 2001 21:49 schreef morgoth het volgende:
Probeer je ons uit de tent te lokken? Ik neem tenminste aan dat je zelf ook wel beter weet ;) Natuurlijk heeft iedereen geld nodig, maar de maatschappij is steeds materialistischer en harder geworden. We zijn rijker dan ooit, en er loopt een record aantal mensen bij een psychiater. Met andere woorden: we hebben alles wat we willen hebben, maar het lijkt ons niet echt gelukkiger te maken. Integendeel zelfs.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Als muziek je lust en je leven is, kost het geld.
Als je lust en je leven geld kost, moet je geld (kunnen) verdienden.
Als je geld verdiend, kun je nog niet van je lust en leven genieten, omdat anderen met meer geld nog meer kunnen doen (nu of in de toekomst?).
Geld is een must om aan je persoonlijke behoeften te kunnen voldoen (al zou geld in de vorm van schelpen of aardappels zijn).

Komt er een eind aan?
ooit.
Het ligt eraan wat je eigen doelstellingen zijn, wat je wilt bereiken en niet onbelangrijk: in hoeverre je in staat bent anderen te benadelen.

Verwijderd

Ik denk ook dat het geheel ligt aan over welke leeftijdsgroep je kijkt.
Als jij kijkt bij pubers bv, dan spreek ik even over kinderen rond de 12 en 18 jaar. Dan kan ik me op zich wel voorstellen dat die leeftijsgroep meer aandacht heeft aan geld. Die groep mensen heeft dat namelijk hard nodig op dat moment :)
En die leeftijsgroep kan je op zich ook niet kwalijk nemen dat ze absoluut geen interessen hebben in school. Ik bedoel school is gewoon ronduit K*T :(

Ik ben het er wel mee eens dat school er is zodat je later tenminste een goeie baan kan krijgen. Ik bedoel als je geen goeie baan wil krijgen, waarom zou je dan doorgaan met scholing. Het gaat mij dan wel over een baan die ik leuk vind, en niet die goed verdient. Het helpt meestal wel als het goed verdient, maar ik hou het liever leuk.

Nu werk ik zelf ook, en niet omdat het leuk is, maar omdat het geld in het laatje brengt, en ik denk dat de meeste kinderen rond mijn leeftijd (16) eerder denken aan een goed betaalde baan dan aan een leuke baan. Het gaat gewoon nu niet erom of je een leuke baan hebt. Als hij wel leuk is is dat zeker mooi meegenomen, maar de meeste banen die je worden aangeboden als je nog op school zit zijn meestal na een tijd altijd wel saai :Z

Als je dan kijkt, waarom zitten we op school. Ik denk voor meerdere redenen toch wel. Voor goeie scholing sowieso. Voor later dat ook in ieders geval. Maar ik denk ook wel voor sociale contacten en gewoon sociale bij spijkering.
Als we school niet hadden, dan kende we elkaar ook niet en dat zou jammer zijn.

Ik denk niet dat de tweede fase speciaal slecht is, het is er voorwat ze het wouden en dat is gelukt ook, alleen is het gewoon super hard werken, maar ik moet toegeven dat als je goed pland je het allemaal wel red. Maar het sluit zeker wel goed aan op een vervolgopleiding.

Ik denk dat ik nou wel genoeg gesproken heb.

houdoe, SweeT

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 07 juni 2001 21:54 schreef Reggeaman het volgende:
Als muziek je lust en je leven is, kost het geld.
Als je lust en je leven geld kost, moet je geld (kunnen) verdienden.
Als je geld verdiend, kun je nog niet van je lust en leven genieten, omdat anderen met meer geld nog meer kunnen doen.
Geld is een must om aan je persoonlijke behoeften te kunnen voldoen (al zou geld in de vorm van schelpen of aardappels zijn).

Komt er een eind aan?
ooit.
Het ligt eraan wat je eigen doelstellingen zijn, wat je wilt bereiken en niet onbelangrijk: in hoeverre je in staat bent anderen te benadelen.
Als je in de kern als mens niet gelukkig bent, dan zul je het van geld of bezit ook echt niet worden.

Muziek (jouw voorbeeld) is een liefhebberij, en als je je daar mee bezig kunt houden dan is dat een aanvulling op je geluk. Het is echter fout om het geluk buiten jezelf te zoeken. Veel mensen vluchten in een relatie in de hoop dat een ander hun gelukkig kan maken, en weer anderen gaan dure dingen kopen in de hoop dat ze er gelukkig van worden.

Wat is geluk eigenlijk? Mijn eigen idee over geluk is: tevreden zijn met jezelf en je leven, en daarbij ook nog tevreden zijn met wat je hebt. Veel mensen zijn nooit tevreden, want ze willen altijd maar meer en meer. Het is nooit genoeg. Als het nooit genoeg, zul je nooit tevreden zijn met wat je hebt. Geloof me, ik ken genoeg van dat soort voorbeelden in m'n omgeving. Allemaal figuren die geluk in de verkeerde dingen proberen te zoeken.

Verwijderd

Ik ben het er overeens dat je geluk niet kan kopen met geld.
Je kan leven zonder geld.
Ik snap dat je zegt dat je op zich alles echt goed pas hebt met geld, en ook dus dingen die je gelukkig maken.
Maar die kan je ook krijgen zonder geld.
En ik vind geluk hoe moet je daar van spreken, ik bedoel wat verstaan wij in een gewoon helemaal niet tolerante maatschappij nog onder geluk? :'(
ik ben gelukkig, en ik kan dat makkelijk volhouden zonder geld, maar ja ik denk dat als ik bij mijn moeder weg ga, uit huis dus, dat ik dan toch echt geld nodig heb, want in deze maatschappij ben je anders gewoon verstoten en kan je beter oprotten naar een ander land.

houdoe, SweeT

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 22:01 schreef Exirion het volgende:
Wat is geluk eigenlijk? Mijn eigen idee over geluk is: tevreden zijn met jezelf en je leven, en daarbij ook nog tevreden zijn met wat je hebt. Veel mensen zijn nooit tevreden, want ze willen altijd maar meer en meer. Het is nooit genoeg. Als het nooit genoeg, zul je nooit tevreden zijn met wat je hebt. Geloof me, ik ken genoeg van dat soort voorbeelden in m'n omgeving. Allemaal figuren die geluk in de verkeerde dingen proberen te zoeken.
Well spoken. Niemand lijkt tegenwoordig nog te beseffen wat het betekent om tevreden te zijn met wat je hebt. Alles moet meer en beter en liefst zonder inspanning. Tja dat gaat niet lukken.

Meeste mensen hebben ook niet meer het vermogen om zich zelf te analyseren. Om tot rust te komen en eens goed na te denken wat ze nu eigenlijk willen. Als je niet eens eerlijk tegen jezelf, over jezelf, kunt zijn dan houdt het op. Dan zul je, je zelf steeds tegen blijven komen zonder dat je het in de gaten hebt.

• Ivo
Op donderdag 07 juni 2001 21:49 schreef morgoth het volgende:
Geld wordt zo langzamerhand een obsessie. Ik zal het wat verduidelijken. Papa Roach heeft hier een liedje over geschreven. Between Angels & Insects. Hier een gedeelte van de lyrics:

There's no money
There's no posessions
Only obsessions
I don't need that shit
Take my money
Take my obsession

I just wanna be heard
Loud and clear are my words
Coming from within
Man, tell 'what you heard
It's about a revolution in the heart
And in your mind
You can't find the conclusion
Lifestyle and obsession
Daimond rings get you nothing
But a life-long lesson
And you're pocket book stressin'
You're a slave to the system
Working jobs that you hate
For that shit you don't need
It's too bad the worls is based on greed
Step back and stop thinking 'bout yourself
Start thinking about

There's no money etc.

Cause everything is nothing
And emptiness is in everything
This reality is just a fucked up dream
With the flesh and the blood
That you call your soul
Flip it inside out, it's a big black hole
Take your money, burn it up like an asteroid
Posessions they are never gonna fill teh void
Take it away and learn the best lesson
The heart, the soul, the life, the passion

Present yourself, press your clothes
Comb your hair and clock in
You just can't win, just can't win
The things you own, own you

Deze songtekst is toch redelijk duidelijk. Het enige waar ik niet zeker over ben is: Kan het geld worden afgeschaft?

A slave to the system wil ik nader toelicheten. Ieder mens is afhankelijk gemaakt van geld, want je WIL er bijhoren. Je moet bijvoorbeeld wel de schoenen van 260 piek hebben in plaats van dat stomme merk wat niemand draagt. Een heel leuk voorbeeld:
Je betaalt 2,50 voor een fles coca cola terwijl je ook de Herschi had kunnen pakken van 1,50. Dze 1,00 is reclamegeld. En verrek ik betaal meer om in die film die ik op mijn vrije uurtje kijk gestoord te worden door: ALWAYS COCA COLA, BEUH.

Mij idee is dus, KOOP GEEN EXTRA DURE DINGEN DIE ALLEEN MAAR GEBASEERD ZIJN OP HET WINSTBEJAG VAN DEZE MAATSCHAPPIJ, MAAR PROBEER DIT SYSTEEM TE ONTWRICHTEN.(Best wel anarchistisch, niet?)

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid bied. Wel wil ik van jullie horen of geld kan worden afgeschaft? Ik weet het niet.

Verwijderd

Kan Geld worden afgeschaft?
Ik denk het niet. Roep maar eens over de hele wereld:
"Geld wordt bij deze afgeschaft en is helemaal niets meet waard" of iets in die richting. Ik weet dan bjna wel zeker dat je de helft (met name de armen die met voedselgebrek en recht tot instemming) op jedak krijgt die reageren van: "Ja kom zeg.. wij hard werken voor Geld en nu wordt het opeens afgeschaft".

Ik wens je succes!

btw. belangen mogen niet ten koste gaan van levens.

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Ik heb een vreselkijke hekel aan deze maatschappij. Het enige wat mensen nog schijnt te interesseren is GELD(bah) en status.
idd, helemaal mee eens. 'k zal niet gelijk beginnen met afschaffen te roepen, maar zo af en toe denk ik er wel over. Ruilhandel is zo gek nog niet :)

In ieder geval kan het mij weinig boeien dat geld. Natuurlijk is het leuk om straks is een kast van een huis ergens op een leuk landgoed te wonen. Maar daar wordt je echt niet gelukkiger door hoor.

'k zou me ook heel gelukkig voelen als ik ergens op een klein eilandje zonder welke voorziening dan ook woonde. Een beetje groente verbouwen, visje vangen, rondwandelen etc.. Lijkt me wel wat :)

Van al dat gestress tegenwoordig wordt ik echt niet goed. Alles moet gisteren af zijn, om maar zoveel mogelijk te verdienen.

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Ivo
Het geld moet ook niet plotsklaps worden afgeschaft, maar subtieler. Dit is eigenlijk de aanleiding om nog een probleem te bespreken.

Het geld overheerst tegenworrdig de politiek. Hierdoor wordt de accijns op benzine veel te belangrijk geacht om af te schaffen en ipv benzine een elektrische motor te gebruiken. Met een beetje moeite van de kant van de overheid is een auto zo een stuk schoner.

Het milieu wordt dus verdrongen door de economie.

BAH economie zuigt. Kill it!

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 22:39 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Het geld moet ook niet plotsklaps worden afgeschaft, maar subtieler. Dit is eigenlijk de aanleiding om nog een probleem te bespreken.

Het geld overheerst tegenworrdig de politiek. Hierdoor wordt de accijns op benzine veel te belangrijk geacht om af te schaffen en ipv benzine een elektrische motor te gebruiken. Met een beetje moeite van de kant van de overheid is een auto zo een stuk schoner.

Het milieu wordt dus verdrongen door de economie.

BAH economie zuigt. Kill it!
Een combinatie zou een goed begin van economisch-strategische methode zijn om bijvoorbeeld van de enorm hoge benzineprijzen af te komen.

• Ivo
Op donderdag 07 juni 2001 22:59 schreef Reggeaman het volgende:

[..]

Een combinatie zou een goed begin van economisch-strategische methode zijn om bijvoorbeeld van de enorm hoge benzineprijzen af te komen.
Wat bedoel je met een combinatie? :?

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 23:06 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een combinatie? :?
Combinatie van een electromotor en een benzinemotor zodat je kan bepalen of er benzine door je portomonee vloeit door anderen te benadelen of stroom t.o.v. natuurlijk opwekbare stroom die door je portomenee vloeit?

• Ivo
Op donderdag 07 juni 2001 23:17 schreef Reggeaman het volgende:

[..]

Combinatie van een electromotor en een benzinemotor zodat je kan bepalen of er benzine door je portomonee vloeit door anderen te benadelen of stroom t.o.v. natuurlijk opwekbare stroom die door je portomenee vloeit?
Aangenomen dat relatief gezien de mileuvriendelijke methode duurder is. Denk jij dat er dan een groot deel van de mensen voor de duurdere maar milieuvriendelijke methode kiest. Dacht het niet. Dat is nou juist het probleem van de economie. Zo lang het geld heerst komt er geen beter milieu.

Verwijderd

Een beter millieu hangt samen aan een "het probleem van de economie", wat wat mij betreft alleen mar het eigen belang is.

Zolang de mens van mening is dat "de economie" een grotere rol speelt dan het millieu, heeft de mens het mis. En daar komen ze nog wel achter want het millieu (inclusief fossiele brandstoffen) is niet onbeperkt.
Een samenwerking en een keuze tussen die twee is op dit moment een keuze tussen mensen die voor het millieu kiezen en mensen die voor het geld kiezen.

Deze keuze wordt nu al bepaald door een maximum bedrag wat aan een liter benzine wordt gesteld t.ov. een vriendelijkere methode als de trein.

Zolang het geld heerst komt er dus wel een beter millieu.

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 23:59 schreef Reggeaman het volgende:
Een beter millieu hangt samen aan een "het probleem van de economie", wat wat mij betreft alleen mar het eigen belang is.

Zolang de mens van mening is dat "de economie" een grotere rol speelt dan het millieu, heeft de mens het mis. En daar komen ze nog wel achter want het millieu (inclusief fossiele brandstoffen) is niet onbeperkt.
Een samenwerking en een keuze tussen die twee is op dit moment een keuze tussen mensen die voor het millieu kiezen en mensen die voor het geld kiezen.

Zolang het geld heerst komt er dus wel een beter millieu.
Groeiende economie en een gezond milieu gaan niet samen op dit moment. Groeiende economie gaat ten koste van natuur omdat er bij groei steeds meer geproduceerd moet worden, wat leidt tot meer druk op de natuur (fabrieken, wegen enz).
Wat dit betreft denk ik dat de mens de mogelijkheid tot vooruitzien kwijt is.. ik denk dat in de nabije toekomst de zaak (lees: aarde) flink verkloot wordt.

Er moet sowieso altijd wat verschrikkelijks gebeuren voordat er echt maatregelen genomen worden (ga maar na: atoombom werd ook gebruikt voor dat men inzag hoe ernstig het was). Wat er nu gebeurt met miliebescherming is peanuts...
Dit alles is weer een resultaat van de drang naar geld..zoals verkoop van regenwoud aan grote houtkap-bedrijven enz.
Dagelijks worden tevens grote plakken regenwoud platgebrand door boeren en indianen voor akkerbouw, waar deze grond niet geschikt voor is. Na een paar jaar groeit er niets meer, resultaat: erosie.
Volgende plak wordt platgebrand.. enz.

Als het besef komt dat het niet meer zo verder kan hoop ik dat de wetenschap ver genoeg is om het tij te keren. Ik denk dat de hulp van die kant moet komen.....

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25

FCA

Het probleem met geld is, is dat het als een status-symbool wordt gezien, of dat je er status-symbolen voor kunt kopen. Het is als het ware net als met het pronken van veren door pauwen: "Kijk 's, de mijne is groter als de jouwe"

Als je geld afschaft, dan krijg je alleen maar andere dingen die ervoor in de plaats komen. Ik persoonlijk vind genoeg geld om de dingen te doen die ik wil doen wel handig, maar het op gaan potten tot je miljoenen hebt, kan ik niet begrijpen...
Geld moet rollen

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1