• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen de 105mm micro vr en ben uiteraard aan het testen wat deze lens kan. Ik heb een vraag over de vr functie. Deze heb ik bij handheld shooting bijna altijd aan. Welke sluitertijd zou ik ongeveer moeten kunnen halen op f/2.8? Als ik onder de 80 kom zie ik duidelijk dat het beeld bewogen is, op 80 soms ook. Ik neem aan dat dit mede te maken heeft met het redelijk lange brandpunt en het feit dat het een aardig zware lens is?

Ik weet dat bij Macro de vr functie niet zo nuttig is, maar ik gebruik de lens ook voor portretten en dergelijke.

Is een groter diafragma gevoeliger voor beweging?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Nee, het diafragma bepaald dit niet, behalve dat hoe groter je diafragma hoe korter de sluitertijd is.
Houd je de sluiterknop eigenlijk wel half ingedrukt net voor het maken van de foto? Anders werkt de VR niet.
Door de VR zou je onder normale omstandigheden tot 4stops winst moeten kunnen halen. Aangezien je een aps-c camera hebt, zou je zonder VR volgens de vuistregel op 1/160sec scherpe foto's moeten krijgen.
Met iedere stop verdubbelt dit, dus met 4 stops zou je zelfs met 1/10sec scherpe foto's moeten kunnen krijgen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Cobiwan
  • Niet online
Ik gebruik af on. Ik hoor vr wel aangaan als ik de af on knop gebruik, maar ik heb ergens gelezen dat vr pas werkt als je de sluiterknop half ingedrukt houdt. Misschien is dat het?

Verwijderd

VR werkt beter wanneer je voor het maken van de foto de sluiterknop een tijdje half ingedrukt houdt (1 seconde ofzo). Daarna dus niet loslaten, maar zachtjes doordrukken zodat de foto wordt gemaakt.
De sluitertijd waarop je een onbewogen foto kunt maken verschilt per persoon en per brandpuntsafstand. Des te meer je bent ingezoomd, des te meer wordt ook de trilling van de camera uitvergroot.
De vraag is hier dus: welke sluitertijd haal je zonder VR en welke sluitertijd haal je met VR, en bij welke brandpuntsafstand? Ik zou niet meteen uitgaan van 4 stops, maar het lijkt me toch wel dat je met VR aan een drie keer zo lange sluitertijd (3 stops) zou moeten kunnen halen als zonder VR.
Ik zou zeggen, ga het eens testen. Baseer je onderzoekje niet op één enkele foto maar maak er een stuk of 10 per instelling. Negeer dan de extreme waarden en bereken een gemiddelde over de rest.
Ik ben benieuwd naar wat je gaat vinden...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 14:55
Houd er ook rekening mee dat VR niks doet aan bewegende onderwerpen. Met VR zou je op zich wel wat langzamer dan 1/100e moeten kunnen, mits je niet al te bibberige handen hebt, maar het kan natuurlijk niet ervoor zorgen dat de persoon of het ding dat je fotografeert minder gaat bewegen.

The devil is in the details.

• Cobiwan
  • Niet online
Dat laatste weet ik Ja. Ik fotografeerde een stil liggende woonboot. Ik zal de af on button tijdelijk uitzetten en normaal focussen en eens flink gaan testen. Het is wel apart dat de vr duidelijk aan gaat met de af on Button maar dus mogelijk nog niet werkt. Je hoort hem namelijk klikken en zo. Misschien gaat hij pas echt werken als hij de sluiterknop herkent.

• Hahn
Dat zal het niet zijn denk ik, als je 'm hoort, dan werkt 'ie.

Verwijderd

Bij mij gaat de VR niet aan met de AF-ON knop, alleen bij het half indrukken van de sluiterknop.
D200 + 70-300mm VR

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En VR klikt normaalgesproken volgens mij ook niet? VR geeft een zoemend geluid. Was het niet gewoon de AF motor die je hoorde?

Anyway: test het inderdaad eens zonder die af-on knop en dan merk je snel genoeg of er een verschil is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
Afhankelijk van de lens klikt de Vr wel degelijk... De 70-300VR duidelijk. De 16-85 wat subtieler...

• Cobiwan
  • Niet online
Met wat snelle tests zonder AF-ON lijkt VR wel gewoon te werken. Ik had rond de 1/40 geschoten en ingezoomd op het camerascherm. Morgen kan ik de foto's bekijken op mijn pc om echt te zien of het werkt.
De 105mm VR klikt wel, althans dat lees ik in verschillende reviews. Ik denk dat VR aangaat met AF-ON, maar pas echt werkt als de sluiter wordt ingedrukt.

Al zie ik hier http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157631282542702/ dat bij de D4 en de D800 de AF-ON button VR aanzet.

Ik heb btw een D3200.

Edit: ik heb nog even zitten spelen met de lens en ben tot de conclusie gekomen dat VR gewoon werkt. Ik zal de lens wel niet goed stil hebben gehouden. Als ik op 1/13e een foto neem met VR en zonder VR zie ik toch wel verschil. En in mijn geval gaat de VR dus al aan met de AF ON knop.

[ Voor 40% gewijzigd door Cobiwan op 09-01-2014 22:15 ]

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Volgens Nikon zelf doet Af-on niks met VR - die kickt alleen in bij het half indrukken van de sluiterknop (zie hier en hier)

De D800 schijnt wat dat betreft een uitzondering te zijn die het nodige commentaar uitlokt

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Cobiwan
  • Niet online
Hmm, ik hoor toch echt een motor aangaan als VR aanstaat op de lens en ik AF ON indruk. Ik hoor exact het zelfde met de sluiterknop en ik hoor dit niet als VR uitstaat.

• Cobiwan
  • Niet online
Volgens mij licht het er vooral aan dat ik mijn camera niet goed stilhoud. Ik heb laatst gezocht naar hoe je een DSLR goed vasthoudt en ik had geen 3 contactpunten met mijn lichaam. Ik merk dat het al wat beter gaat... Soms is ie op 1/50e scherp, soms wil 1/100 al niet lukken :p.

• Hahn
Hoe houd jij 'm beet dan? Want je 2 handen en je oogkas zijn al 3 contactpunten hè :P

• Cobiwan
  • Niet online
Bedoel dat je je ellebogen tegen je lichaam aanhoudt.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Nee, dat hoeft ook niet. Gewoon 2 armen en je hoofd is genoeg om redelijk stabiel houden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Cobiwan
  • Niet online
Ik merkte anders wel verschil toen ik in ieder geval op echt stilhouden ging letten, dus daar is denk ik nog wel verbetering te halen bij mij.

• Hahn
Yup, het helpt ook wel als je je armen bij elkaar houdt in plaats van je ellebogen een meter naast je lichaam houdt. Maar jij zei dat je geen 3 contactpunten had, dus ik vroeg me af of je 'm niet tegen je oogkas aanhield misschien :)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik weet niet wat voor body je hebt maar het totale gewicht maakt ook uit. Een D3100 is moeilijker stil te houden dan een D800, ook de balans kan verschil maken, zware lens / lichte body ligt niet lekker in de hand vaak.

Maar ja het belangrijkste toch wel is je houding, ademhaling en vooral de manier van vasthouden ;)

www.maartendeboer.net

• Cobiwan
  • Niet online
Dat ben ik dus nu aan het oefenen :). Ik merk wel verschil, maar het moet nog even in mijn systeem terechtkomen.
Pagina: 1