Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

onmogelijke boot cd/dvd- Medion -Akoya MD 8868

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mij een Akoya MD 8868- Medion aangeschaft met win 8.1-64b voorgeinstaleerd.
Daarin zit er een dvd/cd speler "TSST Corp SH21DB" i n. ( Werkt goed )
Ik heb deze in de BIOS als eerste in de rang geplaatst, om eigenlijk als eerste met één of andere Boot cd te kunnen opstarten.
Ik heb nu al 3 boot cd's willen gebruiken ( Acronis en Paragon.. ) maar tot mijn verwondering loopt mijn pc gewoon door tot aan mijn windowscherm.
Niettegenstaande de Boot cd's wel werken op andere pc's.
Ook met Linux Minten ubuntu geen resultaat.
Er komt zelfs geen enkele nota op het scherm zodanig dat ik één of andere toets zou moeten indrukken, uitgenomen met de recovery cd van Medion zelf..!! Een zelfgemaakt inbouw trucje in de Bios door Medion zelf ??
Mag ik jullie deskundig advies aub?

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vermoed het volgende. Je Medion heeft een UEFI, de opvolger van het oude BIOS. Veel (oudere) boot discs hebben nog geen EFI boot record en kunnen daarom alleen booten in BIOS-modus. Hiervoor moet je in de UEFI bij boot settings iets zoals legacy bios boot, compatibility mode, CSM of BIOS+UEFI boot inschakelen.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
Je zou ook in Windows zelf zeggen dat hij anders moet booten. ga hiervoor naar:

Rechterbovenhoek -> Settings -> Change PC Settings -> Update and recovery -> Recovery -> Advanced setup.

Ik draai windows in het engels dus moet je even kijken hoe het precies zit.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het antwoord.
Er staat daar maar enkel mijn usb stick( UEFI USB KEY INTENSO ) in vermeld, geen dvd/.cd drive.
Maar als ik eerst in mijn windows moet om aan mijn usb stick te geraken, wat moet ik dan doen als hij niet meer wil opstarten in win8.1??
Toch eigenaardig dat hij geen boot cd's wil opstarten, enkel deze van Medion zelf ;;;???
Al geprobeerd om een linux boot cd te starten ( acronis gaat ook niet ) maar zonder resultaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 23:40 ]

• jkerkhov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 14:20
Hoi,

Ik had een soortgelijk probleem. Ik wilde namelijk een UEFI recovery bootdisk maken, zodat ik net als op mijn andere computers een macrium reflect rescue disk kan gebruiken.

* als je niets wilt veranderen heb je een disk of USB-stick nodig volgens UEFI formaat. Er zijn alternatieven om in de bios iets te wijzigen, maar ik weet niet welke gevolgen dat heeft.
* ik heb vervolgens via macrium reflect (free) een recovery usb stick aangemaakt (en daarbij kan je aangeven dat het een UEFI formaat moet zijn)
* en ook toen ik de UEFI usb-stick had gemaakt wilde deze niet opstarten.
* als proberend en zoekend kwam ik er achter dat windows 10 een optie heeft... Vanuit de ingelogde primary user + de shift toets ingedrukt houden en op herstarten/ opnieuw opstarten drukken (ik hield de linker shift toets in), vervolgens kom je in een menu waarmee je wel vanaf de USB stick kunt opstarten (ik kreeg het niet voor elkaar om een cd of dvd daarvan te starten en heb dat opgegeven). Overigens zag ik niet direct dat één van de opties ook echt de usb drive was (voor de bovenste gekozen en die werkte).

Mijn bron (soortgelijke werking maar dan voor windows 8): http://www.howtogeek.com/126016/three-ways-to-access-the-windows-8-boot-options-menu/

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Succes in ieder geval.

[ Voor 13% gewijzigd door jkerkhov op 04-02-2016 10:15 . Reden: Oplossing iets scherper neergezet ]

Jeroen K