• A_rjen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Sinds gister wordt het geheugen in slot 2,3,4 niet meer herkend. Er zat 8gb in (2x4), zodra ik slot 1 niet gebruik krijg je de bios piep tonen en blijft piepen.
Heb het geheugen ook in mijn eigen pc geprobeerd, werkt prima.
Nu vermoedt ik dus dat het moederbord het probleem is, maar is er nog een kans dat het aan bijvb de processor ligt?
Bios is up to date.

setup:
Asus m4a87td evo
Amd phenom II 965be
Hd 6870

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
onderlaatst toevallig je cpu opnieuw geseat?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• A_rjen
Nee, hier is niks aan gedaan.
Hij draaide tot ongeveer 4 weken geleden altijd goed.. Vanaf toen zo nu en dan een foutmelding bij het opstarten en soms een bsod met een melding over memory dump

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Aangezien je toch iets moet vervangen is het misschien beter om te upgraden, naar bijv een goedkope FX build zoals ik heb.

• A_rjen
Is ook de bedoeling hoor, heb zelf ook een FX.
Plan was om eerst het moederbord te upgraden en dan over een paar weken de processor naar een FX.
Maar zou leuk zijn als de oorzaak het moederbord is, dan kan er nog gewoon gebruik worden gemaakt van de pc in die tussen tijd. Want beide vervangen zit er op dit moment even niet in ;)

Verwijderd

Als ik het goed begrijp, gebruik je de zwarte slots op je mobo. Als dat het geval is, zou je de blauwe slots eens kunnen proberen.

• A_rjen
Helaas doet hij dan niks meer, dit had ik al geprobeerd. Zoals ik al zei, het geheugen wordt alleen nog maar herkend zodra het in het eerste slot zit, zo dicht mogelijk bij de processor (is een blauw slot).
Met het geheugen uit mijn eigen pc erin, precies het zelfde probleem..

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geheugen controller zit op de processor, lijkt me onwaarschijnlijk dat de banen op het moederbord naar alle geheugen banken beschadigt zijn. Probeer eerst eens de CPU opnieuw te plaatsen, even controleren op gebogen pinnetjes etc.

• A_rjen
Heb de CPU er net uit gehad, de pennetjes zien er prima uit. Na terug plaatsing zijn de problemen nog het zelfde helaas..
De piep is lang kort kort dit zou wijzen op een GPU probleem maar als er in slot 1 geheugen zit is er geen piep. Maar de andere sloten worden niet herkend :S
Andere videokaart plaatsen biedt ook geen oplossing, vreemd.......

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Al een harde reset gedaan van je BIOS ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• A_rjen
Ook dat heb ik gedaan en de bios ge update, dit hielp ook niet helaas

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Het is niet waarschijnlijk, maar kan natuurlijk altijd dat ergens iets een opdonder heeft gehad zoals een te hoog voltage of misschien is er een vorm van ESD opgetreden een keer.

Sommige moederborden hebben er ook moeite mee als slot 1 geen reepje heeft, dan werken de andere ook niet. Maar zoals je beschrijft is nu eigenlijk alleen slot 1 nog werkend. Apart hoor, ik gooi het toch op slijtage oid. Heb je al gekeken of je geheugenreepjes nog in orde zijn? Geen opgeblazen geheugenchip te zien bijvoorbeeld (kun je vaak wel zien zelfs als er een heatspreader op zit)? Zo heb ik bij de bouw al eens een setje ram sloten weten te vermoorden :)

Misschien al gedaan, maar heb je al geprobeerd om op twee sloten single channel te draaien, bijvoorbeeld 3/4 of 1/2 ? (Dit was mijn workaround destijds ^^)

[ Voor 33% gewijzigd door Vayra op 09-01-2014 14:16 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• A_rjen
De geheugen reepjes werken nog prima in mijn eigen pc, ook die reepjes heb ik omgewisseld maar het probleem blijft.
Single channel biedt ook geen oplossing, helaas..
Denk dat het tijd wordt voor een vervroegde upgrade :) , want ik kom er met dit bord en processor echt niet uit..
Hopelijk is dit een goede upgrade AMD FX-6300 Black Edition + ASRock 970 Extreme3 R2.0

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Zolang je niet heftig gaat overclocken met dat setje wat jij op het oog heb is het goed te doen daarmee.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• A_rjen
Overclocken is niet de bedoeling maar als koeler komt er een MUGEN 3 rev B op, dus de koeling moet geen probleem zijn..
Het is de game pc van de vrouw, battlefield was voor haar goed speelbaar met de oude setup, zolang dat zo blijft is het geen probleem :P

[ Voor 21% gewijzigd door A_rjen op 09-01-2014 17:25 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Gezien je al andere geheugenbankjes hebt geprobeerd en verschillende slots gebruikt hebt kun je er niet veel meer aan doen. Waarschijnlijk dus door slijtage kapot gegaan.

In dit geval zit er niets anders op dan een ander mobo aanschaffen ;).
Pagina: 1