Schoonmaakbedrijf opzoek naar nieuwe PC.

Pagina: 1
Acties:

• kafje45
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:57
Goedemiddag,

wij hebben een schoonmaakbedrijf en 1 pc voor alle administratie etc.
Deze pc is inmiddels al 3 á 4 jaar oud en begint nu wel redelijk vaak vast te lopen en herrie te maken.
Dus zijn wij opzoek naar een nieuwe pc.

Hier de informatie:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
- Nocore (intersoft) zwaar boekhoudprogramma
- Office
- Foto's bewerken (niet zwaar)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Printer ( HP Color Laserjet CM2320fxi MFP )
Beeldscherm ( HP L2208W )
Toetsenbord & muis ( Simpele hardware )
Logitech speakerset ( Simpele hardware )

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Wij willen er in ieder geval 1 of meerdere SSD's in.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt niet zoveel uit, liefst weinig geluid. Niet al teveel energie verbruik.

Wij willen een pc die niet vastloopt en ook gemakkelijk in de toekomst het boekhoudprogramma (Intersoft) aan kan.
Naarmate de tijd vordert wordt het programma ook steeds groter, daarom willen wij ons hierop voorbereiden.

Mochten jullie nog vragen hebben dan kunnen jullie deze kwijt in dit topic. :)

Met vriendelijke groet,

Kevin

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Vraag 1: Hoe belangrijk is de administratie voor jullie?
Vraag 2: Hoe erg is het als je data kwijt raakt?

Dat vind ik persoonlijk twee kritische vragen omdat die bepalen of je alleen een pc moet kopen, of misschien ook iets om je gegevens op te slaan zonder ze kwijt te raken. Ik wil je niet zenuwachtig maar hoe erg is het voor de organisatie als de pc per direct stopt met werken?

All-Round nerd | iRacing Profiel

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58

FlyEragon

Alien Monkeys

Mooie start post ! Maar toch mist er iets :

3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 16:27

Plato112

Da is toch nie normaal!

Naast wat FlyEragon zegt, is het misschien ook verstandig om aan te geven hoe zwaar dat Nocore nu eigenlijk is en of er eventuele systeemeisen bekend zijn voor dit softwarepakket. Daarnaast weten we nu niet of het zwaar belastend is voor de processor of misschien het werkgeheugen.
Aangezien Nocore het enige programma van de drie is dat een systeem wellicht echt kan belasten is dit nogal van belang, want het zal bepalend zijn voor de keuze van de hardware en dus de prijs.

Speed limits are like herpes.

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-04 09:07
Ik ken Nocore vanuit een zijtak van mijn werkgever.
Dit programma vraagt niet ontzettend veel cpu kracht of opslag. (ging hier moeiteloos via afgeknepen Citrix systeem), maar de toekomst van nocore ligt toch in de cloud. het is niet ondenkbaar dat ze binnen nu een een jaar aan hun klanten gaan vragen deze overstap te maken.
Is het geen idee om dit als SAAS toepassing van hen af te nemen? Je hebt dan aan een basis pc met een goede internetverbinding, - zeg de helft van je budget- genoeg.
(eventueel een systeem uit de BBG laten samenstellen, twee goede schermen eraan voor de ARBO, en klaar. )

Kleine Edit: ik bedenk me net dat de database voor dit programma al op een server moet staan bij jullie, of draai je dit lokaal? Want dan is een goede backup/Raid natuurlijk een harde eis.
En maken jullie ook gebruik van een BI toepassing? (Nocore werkt samen met i8 hiervoor dacht ik)

[ Voor 19% gewijzigd door tpb102718 op 08-01-2014 16:55 ]

• kafje45
w4rguy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:03:
Vraag 1: Hoe belangrijk is de administratie voor jullie?
Vraag 2: Hoe erg is het als je data kwijt raakt?

Dat vind ik persoonlijk twee kritische vragen omdat die bepalen of je alleen een pc moet kopen, of misschien ook iets om je gegevens op te slaan zonder ze kwijt te raken. Ik wil je niet zenuwachtig maar hoe erg is het voor de organisatie als de pc per direct stopt met werken?
1.
De administratie is redelijk belangrijk, zoals bij ieder bedrijf lijkt mij. Er werkt hier iemand 3 dagen in de week op 't kantoor.

2.
Wij hebben een abonnement van Mindtime backup geloof ik, dus onze gegevens worden iedere avond geback upt.

Voor nood zouden we eventueel uit kunnen wijken naar onze laptop mocht de pc er ineens mee stoppen.
Maar dit hebben we natuurlijk liever niet.

3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.
Zou hier iemand niet een begin samenstelling kunnen maken?
Ik ben hier namelijk niet zo heel handig in, hou het liever bij de schoonmaak :)
Naast wat FlyEragon zegt, is het misschien ook verstandig om aan te geven hoe zwaar dat Nocore nu eigenlijk is en of er eventuele systeemeisen bekend zijn voor dit softwarepakket. Daarnaast weten we nu niet of het zwaar belastend is voor de processor of misschien het werkgeheugen.
Aangezien Nocore het enige programma van de drie is dat een systeem wellicht echt kan belasten is dit nogal van belang, want het zal bepalend zijn voor de keuze van de hardware en dus de prijs.
Ik kan nergens online vinden wat de systeemeisen nu precies zijn voor dit programma..
Dus ik weet zelf ook niet wat het programma nu precies belast..
Ik ken Nocore vanuit een zijtak van mijn werkgever.
Dit programma vraagt niet ontzettend veel cpu kracht of opslag. (ging hier moeiteloos via afgeknepen Citrix systeem), maar de toekomst van nocore ligt toch in de cloud. het is niet ondenkbaar dat ze binnen nu een een jaar aan hun klanten gaan vragen deze overstap te maken.
Is het geen idee om dit als SAAS toepassing van hen af te nemen? Je hebt dan aan een basis pc met een goede internetverbinding, - zeg de helft van je budget- genoeg.
(eventueel een systeem uit de BBG laten samenstellen, twee goede schermen eraan voor de ARBO, en klaar. )

Kleine Edit: ik bedenk me net dat de database voor dit programma al op een server moet staan bij jullie, of draai je dit lokaal? Want dan is een goede backup/Raid natuurlijk een harde eis.
En maken jullie ook gebruik van een BI toepassing? (Nocore werkt samen met i8 hiervoor dacht ik)
Wij draaien nocore lokaal, backup is al geregeld.
Of wij gebruik maken van een BI toepassing is mij niet helemaal duidelijk.

[ Voor 59% gewijzigd door kafje45 op 09-01-2014 14:26 ]

• kafje45
FlyEragon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:04:

Ik ben hier namelijk niet zo heel handig in, hou het liever bij de schoonmaak :)

• kafje45
Plato112 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:09:
Ik kan nergens online vinden wat de systeemeisen nu precies zijn voor dit programma..
Dus ik weet zelf ook niet wat het programma nu precies belast..

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als ik de eisen zo zie, dan kom je prima uit de voeten met het basis systeem uit de BBG:

reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2014

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• kafje45
Het zou misschien kunnen dat we daarmee uit de voeten kunnen, maar ik wil toch een sterk systeem.
Mochten er later nog andere programma's bij komen etc. dan willen wij hierop voorbereid zijn.
Vandaar ook ons budget van 1500 euro.
Die willen wij graag benutten om de pc zo snel en krachtig mogelijk te laten zijn.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

kafje45 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:21:
[...]

Jazeker, maar dan gaat er een uurmetertje lopen ;).

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik denk dat er nogal wat verwarring bij je is wat betreft de snelheid van systemen van tegenwoordig. Vier jaar geleden was er nog een duidelijke scheiding te zien tussen langzaam en snel, maar tegenwoordig is zelfs de langzaamste processor van de huidige generatie snel genoeg voor simpele taken. Maar als je écht een sterk systeem wilt dan is bijvoorbeeld het gamesysteem uit de BBG een erg goede basis:

reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2014

Laat de de videokaart weg, de i5 4670k heeft al een ingebouwde GPU. Dan heb je voor €750 een prachtig systeem.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nou, daar zijn behoorlijk wat componenten in die niet nodig zijn voor zo'n simpele PC. Ik denk dat ik het zo zou doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 101,49€ 101,49
1ASRock B85 Pro4€ 61,70€ 61,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,85€ 48,85
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 21,50€ 21,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,03€ 57,03
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,03€ 113,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,59

Eventueel kan je de processor upgraden naar een i5 als je wat meer kracht wil hebben, het budget is er ruim. Dan krijg je dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 152,99€ 152,99
1ASRock B85 Pro4€ 61,70€ 61,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,85€ 48,85
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 21,50€ 21,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,03€ 57,03
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,09

[ Voor 31% gewijzigd door Beroemdheid op 09-01-2014 14:59 ]

Fractal Design Core 1100 review

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:50
Het lijkt wel of alle Tweakers PC-verkopers zijn :P

Maar naar mijn mening kan het eigenlijke probleem:
> Deze pc .... begint nu wel redelijk vaak vast te lopen en herrie te maken.
Veel goedkoper opgelost worden dan er tot 1500 Euro tegenaan te gooien voor een nieuwe PC

Ik werk dagelijks op PC's van meer dan 6 jaar oud en die lopen niet vast en herrie maken ze ook niet.
Herrie maken komt namelijk meestal door een slechte koeling al gevolg van stof.
Als je een PC dagelijks gebruikt zou ik hem minstens jaarlijks (laten) ontstoffen aan de binnenkant. Zelf doe ik dat met een luchtpomp (zo één voor rubberboten), dan blaas ik hem helemaal schoon van binnen.

Als de processor te heet wordt kan hij vastlopen dus dat zou daarmee ook verklaard zijn.
Je kunt ook overwegen Windows opnieuw te (laten) installeren, daar wordt hij meestal ook sneller van.
Eventueel laat je een SSD installeren bij de betere PC winkel daar wordt hij ook sneller van (mits er niet al
een SSD in zit natuurlijk).

Maar we hebben meer CPU kracht nodig ! Kan wezen, ik betwijfel echter of jullie op dit moment al in
staat zijn de CPU in jullie huidige PC 100% te belasten. De marketing van Intel werkt goed, de meeste
mensen denken dat ze een sterkere CPU nodig hebben terwijl dat eigenlijk wel mee valt. Kijk maar eens in Windows Taakbeheer bij "prestaties" wanneer en hoe lang jullie de CPU 100% bezig houden.

Als jullie liever 600 Euro of meer aan een nieuwe willen uitgeven prima, ik houdt jullie niet tegen
maar ik vraag mij af of dat niet ontzettende overkill is.

Je zou voor de grap eens naar een PC winkel moeten gaan en vragen wat het kost om de PC te laten
ontstoffen en er een SSD in te zetten. Volgens mij ben je dan voor 200 Euro klaar en kan die PC weer jaren mee.

[ Voor 14% gewijzigd door peterpv op 09-01-2014 15:18 ]

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Hier een ijzersterke build waar je zeker 5 jaar mee vooruit kunt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 258,99€ 258,99
1ASRock Intel H81 H81M-DGS€ 38,90€ 38,90
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 47,85€ 47,85
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,48€ 32,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,79

- Krachtige i7 processor van de laatste generatie Haswell
- 16 GB ram geheugen zodat je zeker bent dat nocore kan slurpen
- 240GB SSD om binnen 10 seconden op je bureaublad te zijn na een cold boot
- 1TB harde schijf om je documenten te bewaren, je kunt eventueel voor 4TB gaan.

Je moet eigenlijk alleen zelf nog een leuke behuizing zoeken voor pak 'm beet 20 a 80 euro.

Edit: ik zie dat het moederbord een 4+2 power phase heeft wellicht dat iemand je een "beter" bord kan aanraden (reken 2/3 tientjes meer).

• kafje45
dylanvana schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:30:
Hier een ijzersterke build waar je zeker 5 jaar mee vooruit kunt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 258,99€ 258,99
1ASRock Intel H81 H81M-DGS€ 38,90€ 38,90
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 47,85€ 47,85
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,48€ 32,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,79

- Krachtige i7 processor van de laatste generatie Haswell
- 16 GB ram geheugen zodat je zeker bent dat nocore kan slurpen
- 240GB SSD om binnen 10 seconden op je bureaublad te zijn na een cold boot
- 1TB harde schijf om je documenten te bewaren, je kunt eventueel voor 4TB gaan.

Je moet eigenlijk alleen zelf nog een leuke behuizing zoeken voor pak 'm beet 20 a 80 euro.

Edit: ik zie dat het moederbord een 4+2 power phase heeft wellicht dat iemand je een "beter" bord kan aanraden (reken 2/3 tientjes meer).
Dankjewel voor dit voorstel, ziet er goed uit.
Wat houd een 4+2 power phrase precies in?

• dylanvana
Dat heeft te maken met het aantal cores (de i7 heeft 4 fysieke cores en met hyper threading 8 virtuele cores). Ik durf niet te zeggen of de i7 4770 (wat overigens de sterkste processor is op dit moment) ook prima werkt op een moederbord met 4+2 power phase (op de pagina van het moederbord staat wel dat i7's ondersteund worden). Anders moet je een bord hebben met 6+2 of 8+2 power phase.

Maar Tweakers kennende zijn er vast mensen die hier een antwoord op kunnen geven.

• peterpv
Nee, heeft niks te maken met het aantal cores maar het aantal DC-DC convers op het moederbord welke de CPU voeden. Over het algemeen betekent meer "Power phases" dus meer DC-DC converters en daardoor een stabielere voedingsspanning voor CPU cores. In de praktijk zal je weinig verschil merken tussen meer of minder "Power phases" tenzij je heavy into overclocken bent.

En of een moederbord een bepaalde CPU ondersteunt die informatie vind je bij de fabrikant, het aantal "Power phases" doet er dan niet toe. Want 4 "Power phases" die elk 10 Ampere kunnen leveren kunnen samen meer stroom leveren (en dus een CPU met een hogere TDP ondersteunen) dan 6 "Power phases" die elk maar 5 Ampere kunnen leveren. :o

[ Voor 31% gewijzigd door peterpv op 09-01-2014 15:57 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Als ik tpb102718 moet geloven is een i7 compleet nutteloos. Ten eerste heeft een i7 geen 'multi threading', dat is hyperthreading en is wat anders. Moet specifiek worden ondersteund door het programma en op dit moment zijn dat er maar heel weinig. Het zou met niet verbazen als Nocore er totaal geen baat bij heeft. Daarnaast kan het draaien op een erg goedkoop systeem blijkbaar, dus heb je er vrij weinig aan.

Verder is zoveel geheugen ook niet nodig voor zover ik weet, ik kan me niet voorstellen dat er meer dan 8GB nodig is. Als laatste is de voeding uit dat voorstel ook van veel mindere kwaliteit, terwijl het nou juist belangrijk is dat de computer betrouwbaar is. Persoonlijk vind ik het niet al te geslaagd..

• dylanvana
Oké, helder, ik dacht dat het te maken had met het aantal cores omdat in AMD topics vaak wordt gezegd dat de FX octocores niet helemaal geschikt zijn voor moederborden met 4+2 power phase.

• dylanvana
Beroemdheid schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:55:
Als ik tpb102718 moet geloven is een i7 compleet nutteloos. Ten eerste heeft een i7 geen 'multi threading', dat is hyperthreading en is wat anders. Moet specifiek worden ondersteund door het programma en op dit moment zijn dat er maar heel weinig. Het zou met niet verbazen als Nocore er totaal geen baat bij heeft. Daarnaast kan het draaien op een erg goedkoop systeem blijkbaar, dus heb je er vrij weinig aan.

Verder is zoveel geheugen ook niet nodig voor zover ik weet, ik kan me niet voorstellen dat er meer dan 8GB nodig is. Als laatste is de voeding uit dat voorstel ook van veel mindere kwaliteit, terwijl het nou juist belangrijk is dat de computer betrouwbaar is. Persoonlijk vind ik het niet al te geslaagd..
Multi threading, Hyper threading, dat was een typo _/-\o_

De voeding is helemaal niet van mindere kwaliteit :) Ik zie geen reden waarom deze voeding niet betrouwbaar is. Het heeft overigens ook een gold certificering.

16GB ram en een i7 is puur om te kijken naar de toekomst en het feit dat de topic starter een budget van 1500 beschikbaar stelt en mijn build van circa 600 euro daar prima in past.

Edit: je kunt ook een systeem samenstellen dat 150 euro goedkoper is maar als ik naar het budget kijk, het feit dat zijn/haar huidige computer al 4 jaar oud is lijkt het me niet verkeerd om een computer samen te stellen die ook 5 jaar mee kan.

Ik heb het gevoel dat de topic starter bang is om voor 400 euro een systeem te kopen met het idee dat het nog steeds niet je-van-het is waardoor hij over een (korte) tijd weer aan het zoeken is naar iets nieuws. Dat is volkomen logisch gezien zijn kennis.

Ooit gedacht dat hij namens zijn bedrijf ook kosten moet maken? Hij koopt dit zakelijk en niet particulier. Vandaar dat het misschien zelfs beter is om meer uit te geven 8)

[ Voor 22% gewijzigd door dylanvana op 09-01-2014 16:07 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Helemaal niet, het is een Bronze certificering. En de voeding zal niet direct ontploffen, maar als ik The Mask moet geloven maakt FSP meestal niet geweldige voedingen. En over certificaten: sommige MS-Tech voedingen hebben ook een certificaat, maar die zou ik alsnog nooit in mijn systeem gooien.

Het punt is ook dat het budget niet op hoeft. Met een minder krachtig systeem kan je ook gewoon uit de voeten, dan kan die €1000 mooi bespaard worden. Als het echt op moest, dan kon je er wel een octo core Xeon ingooien met 32GB RAM en een 1TB SSD. Dat is toch een absurd systeem voor een administratieve PC? Mijns inziens is jouw build daarmee vergelijkbaar, zij het een stuk normaler natuurlijk.

Als het budget op moest, dan had er denk ik ook wel een minimum gestaan. Met een systeem dat ik eerder postte kan hij jaren vooruit, zeker als hij voor de i5 variant kiest.

[ Voor 11% gewijzigd door Beroemdheid op 09-01-2014 16:09 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk naast een nieuwe pc direct naar backup mogelijkheden voor data behoud. Denk hierbij aan een externe schijf of een NAS.

• dylanvana
Beroemdheid schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:07:
Helemaal niet, het is een Bronze certificering. En de voeding zal niet direct ontploffen, maar als ik The Mask moet geloven maakt FSP meestal niet geweldige voedingen. En over certificaten: sommige MS-Tech voedingen hebben ook een certificaat, maar die zou ik alsnog nooit in mijn systeem gooien.

Het punt is ook dat het budget niet op hoeft. Met een minder krachtig systeem kan je ook gewoon uit de voeten, dan kan die €1000 mooi bespaard worden. Als het echt op moest, dan kon je er wel een octo core Xeon ingooien met 32GB RAM en een 1TB SSD. Dat is toch een absurd systeem voor een administratieve PC? Mijns inziens is jouw build daarmee vergelijkbaar, zij het een stuk normaler natuurlijk.
My bad, bronze certificering is ook prima.

Je kunt MS-Tech niet vergelijken met be quiet. 8)7 be quiet maakt geen rommel hoor en voor een computer die weinig stroom verbruikt zal de belasting op de voeding ook een stuk minder zijn waardoor onderdelen langer meegaan.

Als de topic starter graag een octocore erin wilt dan kan dat gewoon O-) Of dat nodig is, dat is een tweede. De 1TB SSD is zo gek nog niet als het budget op moet is dit zeker een goede investering _/-\o_

Ik krijg soms een beetje het gevoel dat sommige mensen anderen een i7 niet gunnen omdat ze zelf op een i5 zitten. Onderbuik gevoel, meer niet :9

• Beroemdheid
  • Niet online
Nee, maar Be Quiet is meestal (niet elke serie van hen) ook niet Seasonic. Als je een betrouwbare voeding nodig hebt, dan kom je standaard uit bij een Gold voeding van Seasonic of een goede serie van andere merken, maar in dit geval niet BQ.

De vraag is ook of zoveel opslagruimte nodig is, als je alleen programma's moet installeren op de computer en de data ergens anders is opgeslagen is dat ook geldverspilling.

Ik gun iedere professionele video editer/iemand die rendert hun i7, voor heel veel anderen is het weggegooid geld. Zelf heb ik trouwens niet eens een i5, vrij nutteloos voor de games die ik speel :) 'Nocore hyper-threading' leverde trouwens helemaal geen hits op op Google.

[ Voor 5% gewijzigd door Beroemdheid op 09-01-2014 16:19 ]

• peterpv
Ik gun ook iedereen een i7 of een Xeon maar dan vind ik zelf dat je daar een goed verhaal bij nodig hebt WAAROM dat een i7 of een Xeon moet zijn. Heel veel mensen realiseren zich niet dat zo'n krachtige CPU weggeooid geld is als je er geen goede reden bij hebt. Mijn dagelijkse klusjes doe ik op diverse Core2Duo machines met een SSD, dat is snel zat ! Alleen voor mijn werk (CAD software om Chips te ontwerpen) gebruik ik een Xeon E5-2609 :D en dan moet ik nog wachten op simulatie resultaten :O

Het gaat hier om een PC voor een bedrijf en moet daarom betrouwbaar zijn. Ik zou eerder een goedkope kant en klare Dell/HP of zoiets aanbevelen met daarbij een "zelfde werkdag omwissel" garantie of iets dergelijks en daarbij een goede on-site backup oplossing (een externe harddisk van 100 Euro + imaging software als Acronis TrueImage oid.) zodat je weer snel aan de slag kunt als er wat gebeurt.

Maar tussen de PC-zelfbouwers hier (wat ik zelf ook ben) ben ik natuurlijk een roepende in de woestijn ;)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Beroemdheid schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:18:
Nee, maar Be Quiet is meestal (niet elke serie van hen) ook niet Seasonic. Als je een betrouwbare voeding nodig hebt, dan kom je standaard uit bij een Gold voeding van Seasonic of een goede serie van andere merken, maar in dit geval niet BQ.
Be Quiet is niks mis ik heb al 4 jaar Pure Power L7 300W in mijn server draaien 24/7 doet het nog perfect geen lawaai af toe keer stof weg halen. En ik nog nooit een RMA meegemaakt van be quiet.

Si vis pacem, para bellum

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

Be Quiet is niks mis mee inderdaad.

Verder overschat TS het budget. Voor een administratie-PC is het basissysteem uit de laatste BBG al voldoende. €1500 is zwaar overkill. Eventueel zet je er een wat grotere SSD in als je dat denkt nodig te hebben. Het nut van twee SSDs zie ik totaal niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 09-01-2014 17:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• peterpv
@Beroemdheid en 42dpi:
Om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de betrouwbaarheid van PC Voedingen zul je toch eerst statistisch relevante gegevens moeten hebben. Dat jouw ervaringen met een bepaald merk wel of niet goed zijn zegt over het algemeen weinig. Van vrijwel elk product zijn er mindere exemplaren te vinden evenals probleemloos werkende exemplaren. Er kan altijd iets defect raken, een goede garantie zonder gezeur vind ik op dat moment veeeeel belangrijker.

Verwijderd

Eerder gesuggereerde configuraties komen behoorlijk overeen met wat ik zou doen maar ik zou gezien het beschikbare budget er toch voor kiezen op zijn minst een mirror RAID te configureren. (op alle schijven) De extra redundancy m.b.t. o.a. je data lijkt me dat eigenlijk meer dan waard.
Dit vervangt natuurlijk niet de reguliere backup.
Compizfox schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:03:
Be Quiet is niks mis mee inderdaad.

Verder overschat TS het budget. Voor een administratie-PC is het basissysteem uit de laatste BBG al voldoende. €1500 is zwaar overkill. Eventueel zet je er een wat grotere SSD in als je dat denkt nodig te hebben. Het nut van twee SSDs zie ik totaal niet.
Als die administratiesoftwaredatabase (scrabble!) op die SSD komt te staan (wat me het geval lijkt anders heb je amper een snelheidswinst aan je SSD buiten je OS) lijkt me het nut van een SSD in een mirror raid configuratie amper te betwisten.
Vooral als er een budget beschikbaar is van 1500 euro, het systeem zelf nog niet de helft hoeft te kosten en SSD's toch wel de neiging hebben om nog een keertje naar de eeuwige jachtvelden te gaan. Ook ben je dan bij een dode SSD niet direct uit de lucht.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2014 17:25 ]

• Beroemdheid
  • Niet online
Ik heb het nog maar gevraagd in het Voedingen-topic, dus kijk vooral hier: Beroemdheid in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29". Daarnaast heeft de Seasonic 5 jaar garantie en de Be Quiet! 3 jaar, dus ik zou het wel weten.
peterpv schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:07:
@Beroemdheid en 42dpi:
Om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de betrouwbaarheid van PC Voedingen zul je toch eerst statistisch relevante gegevens moeten hebben. Dat jouw ervaringen met een bepaald merk wel of niet goed zijn zegt over het algemeen weinig. Van vrijwel elk product zijn er mindere exemplaren te vinden evenals probleemloos werkende exemplaren. Er kan altijd iets defect raken, een goede garantie zonder gezeur vind ik op dat moment veeeeel belangrijker.
Maar je kan wel van te voren een inschatting maken over hoe lang een voeding het zal volhouden. Natuurlijk kan je altijd pech hebben dat je van een goede voeding toevallig een slechte versie krijgt. Maar om MS-Tech er maar weer bij te halen, wie kiest zo'n voeding nou?

• dylanvana
Volgens mij ging het erom of be quiet slechte voedingen zijn. Dat antwoord is dus nee.

De Seasonic is duurder terwijl de be quiet voeding prima volstaat. Op het forum hier zijn genoeg positieve reacties te vinden over be quiet voedingen.

• Beroemdheid
  • Niet online
Nee, dat hebt ik nooit gezegd en dat komt ook verder niet voor in de discussie. Het ging erom welke voeding betrouwbaarder is en dat is dus de Seasonic.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

peterpv schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:07:
@Beroemdheid en 42dpi:
Ja het zo relativeren is dat alles kapot kan of je nou een Zalman/coolmaster in zet van paar honderd euro of MS-tech/sweex van paart tientjes failure is bij allemaal aanwezig.

Vaak is het wel in de prijs afgezet tegen de Wattage te zien welke kwaliteit onderdelen bevat en wat niet.

Een 800Watt voeding voor 30,- euro of 100,- euro maakt verschil, dan kan je er donder opzeggen dat de 30,- groter kans heeft om ajuus te zeggen.

Sowieso geen naamloze of grijze voedingen gebruiken dat zijn 99% de el-cheapo parts en zonder certificering is ook niet aan te raden als je kwaliteit wil.

Kwaliteits merken zijn:

Antec
Zalman
Silverstone
Be Quiet
Cooler Master
Corsair
NZXT
OCZ
Rosewill
Seasonic
Thermaltake
XFX

Merken die je moet negeren zijn:
Deze merken zullen amper ze zelf produceren, kopen ze gewoon in bij een producent die ze voor pinda's maakt en slappen hun eigen sticker er op.

MS-tech
Sweex
Chieftec
Eminent
LC-power
Konig
Trust

En let op wat je nodigt denkt te hebben met een marge voor upgraden een huis tuin en keuken pc heeft geen 1200watt voeding nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 09-01-2014 19:14 ]

Si vis pacem, para bellum

• dylanvana
Beroemdheid schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:55:

• Beroemdheid
  • Niet online
Klopt, hij is van mindere kwaliteit. Zegt toch niets over het feit dat hij slecht is? De Seasonic is gewoon een stuk beter.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15

makje

Professioneel prutser

Voor eens standaard klein bedrijf zou ik normaal gesporken toch gewoon voor een HP en Dell computer gaan. Ik zie ook meer HP apparatuur in de topicstart staan. Daarnaast zal een windows licentie nodig zijn en ik begrijp dat topicstarter ook office wil, ik neem dat Microsoft Office bedoeld wordt wat ofwel een office licentie nodig heeft of een Office365 subscriptie. Mijn voorkeur is een gewone licentie want als je internet eruit ligt kun je anders zo weinig.

Wat ik in dit hele verhaal echter bovenal mis is diegene die de computer in gaat richten, backup van Nocore op de neiuwe computer zetten enzovoorts. Het klinkt mij namelijk alsof de topicstarter er niet (heel) veel verstand van heeft. Die internetbackup komt niet uit de lucht vallen neem ik aan, is er misschien iemand die het systeembeheer bij hem doet? Is het anders een idee om zo iemand te zoeken?

Diegene kan dan ook advies geven over de computer, misschien zelfs wel leveren. Of dat dan een HP is of zelfbouw, diegene zorgt dat het werkt en blijft werken (of heeft daar maar voor te zorgen), dat is veel belangrijker voor de topicstarter dan Tweakers die iets roepen over voeding X of Y met belachelijke vermogens, hoe goed bedoeld ook.

9800x3d

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

makje schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:41:
Voor eens standaard klein bedrijf zou ik normaal gesporken toch gewoon voor een HP en Dell computer gaan. Ik zie ook meer HP apparatuur in de topicstart staan.
Heb je daar ook een onderbouwing voor?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• tpb102718
Om nog even een duit in het zakje te doen;

Nocore gebruikt gewoon erg weinig. Het bewerkt wel een database (SQL/Mysql) maar die staat op een eigen server, en de snelheid van het programma is veel meer afhankelijk van de snelheid van het netwerk (of de internetverbinding bij de cloudoplossing) dan de specs van de PC. Hier in ons bedrijf kunnen we de systeemeisen ook niet vinden, maar het draaide al op een hele oude bak.
TS zegt dat het programma steeds groter wordt, maar deze database staat op hun eigen server, dus het werkstation word in de toekomst niet meer belast dan de "oude"pc nu.

Als ik het hele draadje hier zo lees heeft dit bedrijf gewoon een nieuwe pc nodig waar ze, met name, weer vertrouwen in hebben. En als ik de inzet/reacties van de TS lees, staat die nog een eind af van zelf een pc configureren.

Mijn advies zou dan ook zijn: Kies een systeem uit de BBG, of koop een systeem bij een zaak waar ze ook onderhoud doen, en m jaarlijks komen schoonmaken. De suggesties van peterpv, zoek een leverancier met zelfde dag omwisselgarantie lijkt me gouden advies voor een bedrijf wat afhankelijk is van het systeem, maar niet alle kennis in huis heeft.

Wellicht is ook de suggestie om de huidige pc te laten schoonmaken en voorzien van een SSD zo gek nog niet, maar we weten natuurlijk niet wat er nu staat te draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door tpb102718 op 09-01-2014 23:27 . Reden: typefouten, altijd typefouten ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15

makje

Professioneel prutser

Compizfox schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:14:
[...]
Heb je daar ook een onderbouwing voor?
Simpel, het is gewoon goed spul en het werkt. Dat is wat belangrijk is als je afhankelijk bent van de computer. Zelfbouw is leuk en kun je betere specs mee krijgen of iets goedkoper, maar heb je meer kans op pech, net niet lekker samenwerkende spullen, garantie op onderdelen is lastiger etcetera.
Kan natuurlijk wel, maar zorg er dan wel voor dat je iemand bij de hand hebt die je dan helpt, een systeembeheerder bijvoorbeeld. Dat is dus wat ik sowieso aanraad voor elk bedrijf.
Er zijn zat systeembeheerders voor het MKB, daarbij is standaardspul zoals HP of Dell makkelijker over te nemen door verschillende systeembeheerders zodat je niet afhankelijk bent van 1 bedrijfje.

Als ik een klein beetje bot mag zijn, ook al is dat niet mijn bedoeling, je vraag geeft aan dat je niet professioneel met computerbeheer bezig bent. Dat geeft niets en mag je misschien ook niet verwachten in dit subforum.

9800x3d

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
peterpv schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:41:
IAlleen voor mijn werk (CAD software om Chips te ontwerpen) gebruik ik een Xeon E5-2609 :D en dan moet ik nog wachten op simulatie resultaten :O
Compleet offtopic maar één E5-2609 is langzamer dan een I7 of vergelijkbare Xeon. ;)

• tpb102718
Zo zonde dat de TS niet meer reageert. Kennelijk is advies krijgen en er op reageren moeilijker dan een account aanmaken en het advies vragen. 8)7 Hopelijk runt ie zijn bedrijf wat professioneler (no offence trouwens)

• dylanvana
tpb102718 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 01:39:
Zo zonde dat de TS niet meer reageert. Kennelijk is advies krijgen en er op reageren moeilijker dan een account aanmaken en het advies vragen. 8)7 Hopelijk runt ie zijn bedrijf wat professioneler (no offence trouwens)
Mee eens :(

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
makje schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:41:
Voor eens standaard klein bedrijf zou ik normaal gesporken toch gewoon voor een HP en Dell computer gaan.
Precies. Ik zou zakelijk nooit voor zelfbouw gaan. Zelfbouw is leuk voor Tweakers en gamers. Voor zakelijke gebruikers is er maar één ding belangrijk: Continuiteit.

Continuiteit bereik je o.a. met NBD. Zonder NBD neem je als (klein) bedrijf enorme onnodige risico's.

Conclusie: Dell, HP of Lenovo.

Zelfs Toshiba heeft tegenwoordig NBD. Onlangs nog een ultrabook geleverd met 4 jaar NBD voor slechts 89 euro. Asus heeft inmiddels op een select aantal modellen ook de optie NBD.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 12-01-2014 02:00 ]

Pagina: 1