Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 15:39
Beste mede tweakers,

Na uren zelf rondgesnuffelt te hebben op internet kom ik er niet meer uit met onderstaand probleem.

Sinds één week heb ik een pc gekocht met onderstaande(geralateerde) specs:

Moederbord:
Asus M5A99X EVO R2.
Geheugen
GeIL GEL38GB1866C9DC 8 GB DDR3-1866

Nu kijk ik in de bios en draait dit setje op 1600Mhz.

Volgens de leveranier van het geheugen (GeIL) zou deze op 1866 moteen kunnen draaien met onderstaande settings:

CAS Latency (CL)
9
RAS-to-CAS-Delay (tRCD)
10
RAS-Precharge-Time (tRP)
9
Row-Active-Time (tRAS)
28

Ook op de asus site staat dat het moederbord 1866Mhz moet kunnen draaien, geen probleem dacht ik.

Nu kijk ik in CPU-Z en Everest in het SPD menu(Ongeveer hetzelfde) en zou het geheugen moeten kunnen draaien met 1.5Volt.

Echter met het instellen van 9-10-9-28 in de bios en hem manueel op 1866 te hebben gezet draait hij nog altijd op 1600Mhz.

Op de site van GeIL staat dat deze set moet draaien met 1.65 Volt.

Kunnen jullie aangeven of ik ergens een settings gemist heb in het BIOS? of moet ik het voltage aanpassen naar 1.65Volt en zou dit moeten werken?

Mocht ik relevante informatie vergeten zijn, vermeldt het even dan zet ik dit erbij.

Groet,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 20:26
D.O.C.P. al geprobeerd in de Bios?

Ai Overclock Tuner [Auto]
Allows you to select the CPU overclocking options to achieve the desired CPU internal
frequency. Select any of these preset overclocking configuration options:
[Auto]
Loads the optimal settings for the system.
[Manual]
Allows you to individually set overclocking parameters.
[D.O.C.P.]
CPU Bus, CPU ratio and memory parameters will be auto optimized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
ga ik vanavond even proberen, bedankt alvast. ik zal de resultaten hier neer zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Wat voor CPU heb je? niet elke processor kan zomaar 1866 MHZ gebruiken.
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar is iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
reallyyy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:04:
Wat voor CPU heb je? niet elke processor kan zomaar 1866 MHZ gebruiken.
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar is iets om naar te kijken.
Dit is de AMD Fx-8320.

Bron Alternate:
Geheugen controller (CPU)
Standaarden
DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600, DDR3-1800, DDR3-1866

[ Voor 16% gewijzigd door Nickvandelaar op 08-01-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, de 8150 heeft iig een beperking mbt geheugensnelheid. Ik dacht ook 1866 MHz te kunnen draaien, maar helaas, als ik 2 banken ipv 4 had gebruikt, en minder totaal RAM, had 't wel gelukt. Nu kan ik 'm niet hoger dan 1600 MHz krijgen, anders boot m'n systeem niet (of schakelt automatisch terug naar 1333 MHz). Ga dus even na of je 8320 bekende beperkingen heeft mbt z'n geheugencontroller.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
Hero of Time schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:18:
Ah, de 8150 heeft iig een beperking mbt geheugensnelheid. Ik dacht ook 1866 MHz te kunnen draaien, maar helaas, als ik 2 banken ipv 4 had gebruikt, en minder totaal RAM, had 't wel gelukt. Nu kan ik 'm niet hoger dan 1600 MHz krijgen, anders boot m'n systeem niet (of schakelt automatisch terug naar 1333 MHz). Ga dus even na of je 8320 bekende beperkingen heeft mbt z'n geheugencontroller.
Als ik kijk op alternate, waar ik de cpu gekocht heb : AMD FX-8320("Vishera", boxed), dan staat hier niet bij dat het een black edition is.

Vervolgens kijk ik op het AMD processor overzicht en zie ik alleen de black edition, is er iemand die kan bevestigen dat de FX-8320 Vishera ook de black edition is, die te vinden is op de amd site?

Vooral omdat mijn CPU aangeeft dat hij op 4x 2Mb cache loopt, terwijl AMD en Alternate aangeeft dat hij op 8x1mb zou lopen.

Zie site, lijkt op mijn processor:
[url]http://http://www.scan.co.uk/products/amd-fx-8320-black-edition-vishera-8-core-s-am3plus-35ghz-16mb-total-cache-125w-retail[/url]

Processor AMD:
http://shop.amd.com/us/Al...sor/FD8320FRHKBOX#Details

Net alternate gebeld met de vraag of er verschil kan zitten in een FX8320 cpu.

Volgens de site van Alternate is het namelijk 8x1Mb, zoals bevestigd op de AMD site.

Aangegeven dat mijn CPU op 4x2Mb draait, maar om dit te verifieren zou de CPU opgestuurd moeten worden ter controle (Support Alternate gaf dit aan). Dit behoort niet tot mijn opties, aangezien mevrouw van de technische dienst aangeeft dat er maar een soort FX-8320 is, en dus ook hetzelfde zou zijn als de 8320 Black edition. Ze had geen verklaring waarom hij op 4x2 zou draaien en verbond me door met Support om dat het verschil in geleverd en specs aan te laten passen.

niet echt tevreden gevoel met het gesprek.. :(

[ Voor 39% gewijzigd door Nickvandelaar op 08-01-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nickvandelaar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:26:
[...]

Als ik kijk op alternate, waar ik de cpu gekocht heb : AMD FX-8320("Vishera", boxed), dan staat hier niet bij dat het een black edition is.

Vervolgens kijk ik op het AMD processor overzicht en zie ik alleen de black edition, is er iemand die kan bevestigen dat de FX-8320 Vishera ook de black edition is, die te vinden is op de amd site?
De CPU is alleen in black edition vziw. Mijn FX-8150 is iig black edition, maar er is gewoon een ontwerpbeperking in de geheugencontroller. Het kan maar tot een bepaalde hoeveelheid RAM op 2 vd 4 kanalen op 1866 MHz verwerken. Kom je er overheen, dan moet je de snelheid terugschroeven, 1600 MHz in mijn geval.
Vooral omdat mijn CPU aangeeft dat hij op 4x 2Mb cache loopt, terwijl AMD en Alternate aangeeft dat hij op 8x1mb zou lopen.

Zie site, lijkt op mijn processor:
[url]http://http://www.scan.co.uk/products/amd-fx-8320-black-edition-vishera-8-core-s-am3plus-35ghz-16mb-total-cache-125w-retail[/url]

Processor AMD:
http://shop.amd.com/us/Al...sor/FD8320FRHKBOX#Details
Klein verschil. AMD geeft aan dat er 4 modules met elk 2 cores zijn, met dus totaal 8 MB cache. Die cache wordt gedeeld door de cores in de modules. Alternate e.a. geven het totaal weer, alsof elke core z'n eigen 1 MB heeft, maar dat is niet zo. CPU0 van een module kan 1,5 MB in gebruik hebben en CPU1 512KB. Die verhouding fluctueert afhankelijk van het werk wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
Hero of Time schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:20:
[...]

De CPU is alleen in black edition vziw. Mijn FX-8150 is iig black edition, maar er is gewoon een ontwerpbeperking in de geheugencontroller. Het kan maar tot een bepaalde hoeveelheid RAM op 2 vd 4 kanalen op 1866 MHz verwerken. Kom je er overheen, dan moet je de snelheid terugschroeven, 1600 MHz in mijn geval.
om terug te komen op het probleem, lijkt de memory controller in orde, zie onderstaande specs van de AMD site:
Type of Memory Supported Up to DDR3 18661
Memory Bandwidth Up to 21 GB/s dual channel memory bandwidth

Vanavond het eerder opgenoemde mogelijke oplossing eens bekijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nickvandelaar op 08-01-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Heeft die mobo van jou xmp profiles? Ik heb hier een as rock mobo, met een fx 8350 met 8 gig geheugen, 1866 mhz maar wel van crucial. Heb je de bios al geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Nickvandelaar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:27:
[...]

om terug te komen op het probleem, lijkt de memory controller in orde, zie onderstaande specs van de AMD site:

Ligt eraan hoe je het leest. Er staat in mijn ogen nergens duidelijk, dat de CPU 4x DDR strips op 1866 kan aansturen. Er staat alleen dat er CPU maximaal 1866 MHZ aankan, mogen het 2 strips of 4 strips zijn is niet duidelijk. Memory bandwith lijkt me in dit geval niet intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nickvandelaar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:27:
[...]

Goh, dat zegt http://www.cpu-world.com/...-FX-Series%20FX-8150.html ook over mijn 8150! Het zegt ook dat de Maximum Operating Temperature 61°C is, terwijl m'n computer bij 90°C pas uitviel van oververhitting. Het zegt dus geen zak. Als ik 2 banken eruit trek, kan ik ook prima op 1866 MHz draaien.

Nog wat informatie: http://www.tomshardware.c...-run-1866mhz-1333mhz.html
Heb je Google al verder geraadpleegd? Je bent namelijk niet de eerste die hier tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
Gister avond geprobeerd met het D.O.C.P, echter helaas zonder resultaat. Ik krijg hem niet hoger dan 1600.

Verder zijn er op het Moederbord maar 2 strips geinstalleerd, wellicht is het, met uitzicht op de toekomst niet intressant om het geheugen op 1866 te laten draaien. Want als je gaat uitbreiden mag je weer terug naar 1600mhz.

Google is geraadpleed om de CAS/RAS in mijn geval 9-10-9-28 settings neer te zetten waar dit zou moeten.

Verder is google geraadpleegd voor het probleem wat ik hier ook aangeef, maar ik heb nog niets gevonden wat bij mij de oplossing is.

Vanavond zal ik de bios een update geven, wellicht geeft dit de doorslag.

Wat ik wel opvallend vind is dat wanneer ik in everest kijk, krijg ik om 1866 in te stellen nog een aantal extra gegevens door.

48-150-2-7-14-7-7 (RC-RFC-CR-RRD-WR-WTR-RTP), ik ben echter niet in staat om de waarde RFC in te stellen op 150, de keuze bestaat uit 120 ( als ik me niet vergis) en 160.
Pagina: 1