Eerste zelfbouw game / HTPC (ITX formfactor)

Pagina: 1
Acties:

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:04

oscar82

De ondertitel

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil snel kunnen browsen, HD films kijken en nieuwste generatie games (Battlefield 4, Assassins Creed 4, GTA 5 als die ooit voor de pc komt?) gaan spelen.
Dit systeem moet mijn Asrock Vision 3d vervangen, die ik nu voor hetzelfde doeleinde probeer te gebruiken. Dit systeem zo'n twee jaar geleden aangeschaft vanwege kleine afmetingen en omdat ik het toen handig vond om een alles-in-een oplossing te hebben, zonder zelfbouw. Na een jaar uitgebreid met een SSD om sneller te booten en browsen. Huidige generatie games draaien echter niet meer lekker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn streven is om rond de 1000 euro uit te komen. Meer mag ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
TV (Samsung, HD, 32")
HDMI kabeltje naar de TV
SSD (Samsung 840, 256 GB)
Invoer: Draadloos keyboard (Enermax) en XBOX controller voor windows
Software: Windows 7

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een i5 processor of gelijkwaardig AMD alternatief in combinatie met een top videokaart om de nieuwste games te kunnen spelen. Ik ga niet overklokken en ook geen video's bewerken. Een i7 of een i5K-model leek mij overkill.
Een grote harde schijf om mijn huidige 3 externe schijven te vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik wil Windows draaien, vanwege de compatibiliteit met games.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een kast met kleine vormfactor (geschikt voor een ITX moederbord) is een keiharde eis, want het moet in de boekenkast naast de TV passen. Beschikbare afmetingen:
Hoogte: 26cm
Diepte: tot 60 cm, hoe korter des te beter.
Breedte: 24 cm
Daarom ben ik voorlopig uitgegaan van de Silverstone Sugo kast. Hiervoor heb ik ook de Cooler Master HAF Stacker overwogen. Beide kasten zou ik dan een kwartslag gedraaid neerzetten, waardoor de oorspronkelijke diepte bij mij in de breedte komt te staan.
Een alternatieve kast mag dus heel breed zijn (tot 60 cm), als die dan maar niet dieper is dan 24 cm.
Kleur van de kast liefst zwart.
Geluidsniveau van het systeem wil ik graag zo laag mogelijk, want staat in de huiskamer. Maar het hoeft ook weer niet muisstil.

Vragen aan jullie:
Zijn alle onderdelen in mijn onderstaande systeem compatibel met elkaar?
Past het fysiek allemaal in de Silverstone Sugo kast? Ik kon nergens vinden hoe hoog de processorkoeler mag zijn in deze Sugo kast. Misschien weet een van jullie dat.
Is er een onderdeel in dit systeem dat heel erg overkill is, of kan ik het geheel nog sneller maken met een alternatief component?

Ik denk nu aan het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI Z87I Gaming AC€ 152,50€ 152,50
1MSI GeForce GTX 760 Gaming ITX€ 233,20€ 233,20
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 134,-€ 134,-
1Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart€ 38,50€ 38,50
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 22,20€ 22,20
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1Samsung SN-208BB Zwart€ 17,88€ 17,88
1Silverstone SST-ST45SF (450W)€ 74,64€ 74,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,36

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 08-01-2014 13:30 . Reden: Info over huidige systeem toegevoegd ]

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-04 07:53

GHE

Leuk systeem heb je al bij elkaar uitgezocht! Hier mijn 2 centen:

Op de site van Silverstone staat "Ample space for CPU cooling (82mm in height)". De gekozen koeler (92 mm) gaat dus niet passen. De pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B is dan een betere keuze. Verder zou alles in de kast moeten passen.

De gekozen voeding is de beste SFX voeding, prima keuze dus. Genoeg aansluitingen voor de videokaart ook. Heb geen reviews kunnen vinden waarin deze kaart met andere alternatieven werd vergeleken, maar het lijkt me een prima optie. Misschien iets minder qua prijs/prestatie dan een 270X, maar die worden ook warmer en dat heb je liever niet in zo'n kleine kast in een boekenkast.

Waarom heb je zo'n duur moederbord gekozen? Overclocken doe je toch niet. Daarom zou je ook toekunnen met een B85 of H87 chipset (Z87 is voor overclocken, de anderen niet). Enige reden die ik zou kunnen verzinnen is de wifi, maar als je wilt gamen wil je toch liever bedraad internet hebben. Dat scheelt behoorlijk in de kosten voor het moederbord: pricewatch: MSI H81I zie andere post beneden voor betere keus

Mocht je toch liever wifi willen hebben, dan kun je altijd nog een usb wifi stick kopen of iets dergelijks. Dan ben je met 20 euro klaar: pricewatch: TP-Link TL-WN8200ND

Verder heb je met gamen geen 16GB geheugen nodig, 8GB is meer dan voldoende. Zeker in verhouding met de rest van je systeem.

Als laatste zou ik toch echt een SSD aanraden. Bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB. Hierdoor zal je computer snel opstarten, evenals de programma's en laadtijden van spellen worden verkort.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 05:00
Hij neemt een 840 256GB mee uit z'n vorige PC, staat alleen niet in z'n prijslijstje.
Verder niks aan toe te voegen :)

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
Ik heb een tijdje terug zelf ook een mini itx game/media pc gebouwd.

Zelfde processor maar ik zal ook een veel goedkoper moederbord kiezen. Post boven mij is een leuk bord.
Zelf voor een asus bord gegaan omdat deze 6 sata poorten had die ik allemaal gebruik.

16gb waarom ? 8gb is stukken goedkoper en ruim voldoende
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Die reepjes heb ik zelf ook en zijn niet hoger dan het slot waar ze in gaan. Wel zo makkelijk in een systeem waar de ruimte beperkt is

Zelfde geld voor de voeding. Ik zou persoonlijk een modulaire voeding kiezen. Zit je ook niet met kabels te klooien

[ Voor 20% gewijzigd door Barbapapa852 op 09-01-2014 00:26 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Modulaire voeding is vaak nadelig omdat het aansluiten van kabels extra ruimte in beslag neemt, wat de voeding langer maakt.

Ik zou nog even kijken naar een andere gpu, bijvoorbeeld deze pricewatch: Asus GTX760-DC2OC-2GD5 , je kast support videokaarten tot een lengte van 250mm, daar zou ik gewoon gebruik van maken aangezien twee ventilatoren altijd beter koelen dan 1.

• GHE

GHE

Je hebt gelijk mercapto, helemaal overheen gekeken.

Op het moederbord moet ik trouwens terug komen, je kan beter deze nemen: pricewatch: ASRock B85M-ITX
Deze heeft wel UEFI, snellere SATA-aansluitingen en meer audio uitgangen.

Verder denk ik niet dat een DVD-speler gaat passen als ik deze blog zie: http://www.overclock.net/...ne-sg05-lite-sff-build/30 Al gebruiken ze hier volgens mij wel een normale voeding, maar het blijft de vraag of er ruimte voor is. Zeker als je ook een HDD erin wilt hebben.
Oplossing: vervangen door een extern exemplaar ;)

[ Voor 38% gewijzigd door GHE op 09-01-2014 13:00 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:04

oscar82

De ondertitel

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties. De door jullie voorgestelde mobo en GPU zijn prima alternatieven. De prijs voor het totale systeem is nu 140 euro lager. En ik mis geen features, omdat ik toch niet ga overklokken.

Na alle wijzigingen ziet mijn verlanglijst er zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 212,55€ 212,55
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 134,-€ 134,-
1Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart€ 38,50€ 38,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,99€ 30,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,90€ 19,90
1Silverstone SST-ST45SF (450W)€ 74,64€ 74,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 804,43

GHE: Interessant om die foto's te zien op overclock.net van iemand die een ATX voeding plaats in de witte uitvoering van de Silverstone kast. Aan zo'n grote voeding ga ik me niet wagen in deze kast.

Op de site van silverstone zelf raden ze aan om een SFX voeding te gebruiken. Hier past dan nog een slot loading slim dvd speler bij. Dit blijkt ook uit een plaatje dat ze erbij zetten. Of er dan OOK nog een harde schijf (3,5") inpast, is niet te zien op de foto.

Volgens de fabrikant is het volgende mogelijk als Drive Bay:
External 12.7mm slim optical drive x 1
Internal 3.5” x 1 , 2.5”x1
Iemand hier ervaringen mee? Passen deze componenten alle drie tegelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 09-01-2014 15:37 ]

• GHE

GHE

Als je deze review leest zit er een interne bay in, waar je de harde schijf (en ssd) in kunt plaatsen. Dat moet dus wel lukken.

http://www.anandtech.com/...miniitx-standard-bearer/2
Pagina: 1