Advies NAS €700/800

Pagina: 1
Acties:

• brend5
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10-2023
Beste medetweakers,

Ik ben opzoek naar een NAS systeem, nou had ik eerst zelf een systeem samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,89€ 49,89
1ASRock B85M Pro4€ 56,80€ 56,80
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 95,95€ 383,80
1Cooler Master Force 500€ 31,50€ 31,50
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 126,-€ 126,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 686,39

Maar na een beetje nadenken dacht ik dat het voor mij eigenlijk beter uitkwam als ik de NAS in de Fractal Design Node 304 case te bouwen. Aangezien deze case toch eigenlijk net te groot is voor de woonkamer. Ik weet alleen dan niet zo goed welk moederboord ik dan moet kiezen. Daarnaast zou ik graag Dual Ethernet willen en ikw eet niet goed of hier ITX borden voor zijn of dat dit geregeld moet via een PCI-e kaart.

Daarnaast ben ik er ook nog niet helemaal uit over welke HDD ik wil gaan gebruiken. Ik vind zelf de prijzen van 4TB schijven nog iets te duur, daarom kies ik voor 3TB schijven. De extra ruimte die dit inneemt maakt me niet zoveel uit aangezien ik niet denk dat ik heel snel over de 18TB heen zal gaan als ik alle 6 schijven zal gebruiken. Ik heb gelezen dat de WD Red schijven speciaal gemaakt zijn voor NAS systemen, maar wat voegt dit toe ten opzichte van de goedkopere Seagate Barracuda schijven.?

#ProductPrijsSubtotaal
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 95,95€ 383,80
4WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 107,85€ 431,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,20

De prijs voor deze NAS is ergens tussen de 700 en 800 euro incl. harde schijven. Daarnaast beschik ik nu over een Desktop met een i5 2500 en deze ben ik van plan binnen nu en 1,5 jaar te vervangen is het van toegevoegde waarde om de build zo te bouwen dat ik deze CPU in me NAS kan stoppen wanneer ik een andere Desktop koop of heeft dit geen toegevoegde waarde?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 12:00
Het lijkt me nuttig om eerst even vast te gaan stellen waar je de storage voor wilt gaan gebruiken. De ene NAS is immers de andere niet. Als het gaat om pure trage storage zoals bijvoorbeeld voor media-content prima is, dan kun je met de door je bedachte build prima af en zou je zelfs behoorlijk kunnen besparen in geheugen. Een raid-omgeving is daarvoor niet nodig, en daarmee zijn applicaties die veel van het geheugen vragen (zoals FreeNAS bijvoorbeeld) dus ook niet nodig. Ook je disks hoeven dan bij lange na niet zo snel te zijn en je zou zelfs met 5400RPM disks af kunnen.

Wil je de boel configureren voor snelle storage, voor bijvoorbeeld het maken van een storage voor 2 of meer ESX-hosts via iSCSI, dan praat je over een heel andere situatie, en is een Raid-config juist wel gewenst voor zowel performance als betrouwbaarheid. Overigens zou ik dan nog steeds niet voor een FreeNAS-build kiezen, maar eerder investeren in een goede raid-controller die dit voor je realiseert. In dat geval zijn de WD Red disks weer heel interessant. (hou er wel rekening mee dat je dan effectief minder disk-space zal overhouden bij een Raid5 of Raid10 set natuurlijk). Voor Stand-alone gebruik zou ik de WD Red disks links laten liggen.

Uiteraard is er ook een middle-of-the-road oplossing mogelijk waarbij je niet voor maximale performance kiest, maar ook niet voor de meest trage optie. In dat geval zou ik kiezen voor de Barracuda-disks in Raid5 of voor stand-alone.

Wat betreft de CPU is het helemaal afhankelijk van hoe je de software wilt gaan inrichten om daar echt iets nuttigs over te roepen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de nodige kant-en-klare producten die de diensten voor je kan afhandelen, maar daarvoor zijn wat meer specs nodig om hier een advies in te kunnen geven.

iRacing Profiel

• brend5
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik denk de NAS vooral te gebruiken voor Storage van Films,Series,Foto's en andere data, daarnaast voor Back-up van de PC's bij mij thuis. Daarnaast moet de NAS benaderbaar zijn vanaf school,werk en andere locaties.

Ik heb ook gekeken naar de kant en klare producten zoals die van Synology, dit zijn natuurlijk hele leuke apparaten met een mooi OS maar de uitbreid mogelijkheden missen. €200+ voor een apparaat waar 2 schijven in kunnen vind ik teveel. Nou heb ik gelezen dat het mogelijk is om Diskstation Manager op een HP Microserver te zetten, dit spreekt me op zich wel aan maar is de Microserver aan te raden of kan ik hier beter vandaan blijven? Alleen dan kunnen er maar 4 Schijven in, dus dan zou ik wel voor 4TB moeten gaan om op hetzelfde maximale aantal geheugen te komen.