Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:20

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nu heb ik dus een R4 ( goh ) icm 5 fans.
Dit waren er eerst 4, maar ik heb er gewoon 1 van de processorkoeler afgehaald ( NH-D14 ), de processor is meer dan snel genoeg stock, 1 is zat.

Dit zijn dus 3x 120MM ( Noctua ) en 2x 140MM ( Fractal ) fans.

Zo zijn de formaten van de mounting plekken.
Achter 120/140MM
Voor 120/140MM
Sidepanel 120/140MM
Top 140MM
Onder 140MM

Op dit moment zitten er twee voor, een achter en een top.

Nu wil ik graag de videokaarten beter koelen, het valt me op dat bij een open case de temperatuur van de eerste kaart daalt naar 72c van 79/80, dit duidt duidelijk op een airflow tekort ( zeker aangezien fan speed
70->100% gaat ).

Ik was dus van plan om een fan op de sidepanel te plaatsen, zo simpel is dat echter niet. De side panel heeft namelijk geen stoffilter. De onderkant weer wel.

Ik overweeg om de andere fan van de NH-D14 ook ergens anders in de kast te huisvesten, geheugen is nu RMA en je kan nu toch echt niet gamen met 4GB -> processor idle.

Idëeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49
Als je niet al teveel HDD's gebruikt kun je, mocht je dit nog niet gedaan hebben, de bovenste harddisk cage weghalen. Zodoende blaast de bovenste van de fans aan de voorkant ongehinderd op de GPU. Als je dat combineert met een goede focus flow fan (Noctua NF-F12 of een Silverstone Air Penetrator) dan moet dat toch al redelijk wat koeling richting je GPU krijgen.

Verder ben ik zelf niet zo fan (no pun intended) van fans in de zijkant, aangezien ze de algehele airflow in de kast (kunnen) verstoren. Dit zijnde de airflow van intake voor/onder naar output achter/boven. Ik zou dan eerder onderin een 120 of 140mm fan bijplaatsen als intake. Een 140mm kan soms lastig zijn, afhankelijk van hoe lang de voeding is. Deze fan verstoort de airflow niet/minder en blaast tevens koude lucht richting de GPU('s).

Mocht je alsnog een fan in de zijkant overwegen, dan kan je altijd kijken voor een losse stoffilter. Silverstone heeft bijvoorbeeld hun FF141B filter die maar een paar euro kost.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Er zitten geen HDD cages / ODD cages in, allemaal eruitgehaald. Kast oogt dus ook vrij kaal aan de rechterkant. Zit alleen maar een SSD achter het moederbord ( top idee Fractal! ).
Er is op dit moment dus al een "vrije" airflow.

Zelf heb ik dus 2x NF-A15, 2x Fractal case fans ( die meegeleverd werden ) en de fans op de NH-D14 ( die er nu dus niet meer opzitten ).

Als ik de kast opentrek na een uurtje minen komt er echt een walm van warme lucht uit waar je u tegen zegt, niet echt gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:35

two

Thomg schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:24:
Er zitten geen HDD cages / ODD cages in, allemaal eruitgehaald. Kast oogt dus ook vrij kaal aan de rechterkant. Zit alleen maar een SSD achter het moederbord ( top idee Fractal! ).
Er is op dit moment dus al een "vrije" airflow.

Zelf heb ik dus 2x NF-A15, 2x Fractal case fans ( die meegeleverd werden ) en de fans op de NH-D14 ( die er nu dus niet meer opzitten ).

Als ik de kast opentrek na een uurtje minen komt er echt een walm van warme lucht uit waar je u tegen zegt, niet echt gezond.
Outtake op de zijkant? Die zuigt dan alle warme lucht van je GPU weg toch?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
mimang schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:26:
[...]

Outtake op de zijkant? Die zuigt dan alle warme lucht van je GPU weg toch?
Ik legde de fan net even op de kaarten ( outtake ), letterlijk, kast kwartslag gedraait met kaarten die omhoog wijzen. Temperatuur nam meteen toe van 74 naar 76c, zegt wel wat over wat het in een paar uur gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een idee, (of het een goed idee is, is weer wat anders) een airduct vanaf de voorkant van je kast en aan beide zijden een fan. http://www.performance-pc...=36_172&products_id=37596 en dan de éne fan direct op/tegen de kaarten richten.
Daarnaast misschien zoiets pricewatch: Nexus Wave Air voor aan de buitenkant.
Of deze: http://www.frozencpu.com/...l=g43c241s629&id=aeRHVXeV (als er nog aan te komen is)
Anders misschien waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Thomg schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:48:
Nu heb ik dus een R4 ( goh ) icm 5 fans.
Dit waren er eerst 4, maar ik heb er gewoon 1 van de processorkoeler afgehaald ( NH-D14 ), de processor is meer dan snel genoeg stock, 1 is zat.

Dit zijn dus 3x 120MM ( Noctua ) en 2x 140MM ( Fractal ) fans.

Zo zijn de formaten van de mounting plekken.
Achter 120/140MM
Voor 120/140MM
Sidepanel 120/140MM
Top 140MM
Onder 140MM

Op dit moment zitten er twee voor, een achter en een top.

Nu wil ik graag de videokaarten beter koelen, het valt me op dat bij een open case de temperatuur van de eerste kaart daalt naar 72c van 79/80, dit duidt duidelijk op een airflow tekort ( zeker aangezien fan speed
70->100% gaat ).

Ik was dus van plan om een fan op de sidepanel te plaatsen, zo simpel is dat echter niet. De side panel heeft namelijk geen stoffilter. De onderkant weer wel.

Ik overweeg om de andere fan van de NH-D14 ook ergens anders in de kast te huisvesten, geheugen is nu RMA en je kan nu toch echt niet gamen met 4GB -> processor idle.

Idëeen?
maar ben je wel blij met je kast? Hoezo ga je niet voor een wat openere kast?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1