Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 08:03
Beste Mede-Tweakers,

Via deze weg hoop ik wat aankoopadvies in te kunnen winnen over de aanschaf van een Spiegelreflexcamera die voornamelijk gebruikt gaat worden voor food fotografie. De camera is voor mijn vriendin, zij studeert Food Design & Innovation aan de HAS en is opzoek naar een spiegelreflexcamera voor het vak fotografie.
Op dit moment gebruikt ze mijn 60D, maar is nu opzoek naar een eigen camera.
Omdat ze ondertussen gewend is aan de lay-out van de Canon gaat haar voorkeur uit naar een Canon.
Een Nikon is eventueel ook een optie, voor deze twee merken heeft de HAS namelijk lenzen die de studenten kunnen lenen.

Na enig zoekwerk zijn we uitgekomen op de volgende drie kandidaten (we hebben ons zelf tot de Canons beperkt):
- Canon 100D;
- Canon 600D;
- Canon 700D.

Onze bevindingen:
Grotendeels zijn de camera's vergelijkbaar.
De 700D maakt 5 fps, waar de 100D er 4fps maakt en de 600D 3,7 fps.
Qua gewicht is de 100D een stuk lichter dan de overige twee, namelijk meer dan 150 gram. Lijkt natuurlijk weinig, maar wanneer je de camera lange tijd in de hand houdt kan dit wel enig verschil uitmaken.
Ook de body van de 100D is een stuk compacter dan die van de overige twee kandidaten.

We zijn bij een aantal fotospeciaalzaken langs geweest en iedere verkoper kwam met een andere "winnaar" aan. Ook op internet zijn er zeer verschillende meningen over de camera's. Vandaar ook dat ik de wijze raad van mijn mede-tweakers zoek.

Ik hoop dat jullie mij/ons verder op weg kunnen helpen (zodat ik mijn eigen camera eindelijk weer zelf kan gebruiken :9 ).

Heel erg bedankt alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
bij food fotografie, (ik neem aan dat dat in een studio gebeurt) zijn de verschillen die je noemt geen enkel belang:

fps & gewicht doen er dan niet toe. Ze zal 99% vanaf statief schieten.

kleurechtheid en eventueel daarbij de mogelijkheden voor RAW zijn van groter belang.

ik denk dat je ook veel informatie uit het topic "aankoop advies schilderij fotografie" kunt halen.

[ Voor 42% gewijzigd door nachtnet op 08-01-2014 11:03 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19
Ik meende dat de Sony Alpha hier meer geschikt voor was, maar dat is al een jaar of 3 geleden geweest.

Ik vraag me ook af in hoeverre voor dit vak fotografie van belang is: is "Food Design & Innovation" de hoofdmoot, en fotografie een bijvak, of is het fotografie die de hoofdmoot voert in het curriculum?
Als het een bijvak is, zou ik een tweedehands Canon kopen. Een 400d met een 35mm pancake, en dan een beter statief kopen...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Enigszins gewicht is bij een dSLR vaak juist fijn. Ze komt van een 60D, 600/700D is qua gewicht dan sowieso al lichter. Ik zou daarom niet voor de 100D kiezen.

Verschillen in beeldkwaliteit tussen de 600 en 700 is vrij minimaal, dan zit het enkel in de verdere features, denk aan STM voor video. Indien je dat niet interessant vindt, kies voor de 600D, spaar geld uit, en gebruik dat eventueel voor een leuke tas, of andere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Er wordt deels in een studio gefotografeerd, maar men dient ook bij bedrijven langs te gaan, waarbij er uit de losse pols gefotografeerd dient te worden. De 60D is bij langdurig gebruik eigenlijk te zwaar voor haar, zeker met wat zwaardere lenzen erop.
Voor de studie is, afhankelijk van de te kiezen richting, fotografie wel belangrijk. Van ieder product dat ontworpen en gemaakt wordt dient foto's gemaakt te worden. Vandaar ook dat ze toch opzoek is naar een nieuwe degelijke camera.

Wat betreft statief en lenzen heb ik die liggen voor mijn 60D, vandaar dat een Canon meegenomen is, dan kan ze namelijk mijn lenzen gebruiken (scheelt weer een berg geld :p).
In de winkel heeft ze alle drie de camera's in de hand gehouden en qua in de hand liggen vond ze ze allemaal even prettig, waarbij ze verbaasd was over het lichte gewicht van de 100D (of dit positief was wist ze zelf eigenlijk niet).

Voor filmen wilt ze de camera niet gebruiken, waardoor de features omtrent filmen inderdaad niet van belang zijn voor haar. Wel zal ze de camera in haar vrije tijd ook gebruiken om hobbyfoto's te maken.

@nachtnet: doel je op Camera voor fotograferen schilderijen? Hier wordt namelijk ook geen echt eenduidig antwoord gegeven, waarbij ook op veel andere aspecten wordt ingegaan. Vandaar dat ik een eigen topic aan heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Eigenlijk is elke body is goed genoeg. Ze hebben allemaal dezelfde sensor. Ik zou kijken naar een goede macro lens, als je die nog niet hebt. Vergeet niet aan kunstmatig belichting te denken.

[ Voor 15% gewijzigd door madass op 08-01-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Foodfotografie als in borden van bovenaf fotograferen? Zorg dan voor een camera met klapschermpje, dan hoef je zelf niet helemaal boven de tafel te gaan hangen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gajus26
Hier is wel goed te zien wat zoal gedaan wordt. Het is vooral de iets creatievere kant, dus niet zo zeer recht van boven foto's maken, maar het juist iets "spannender" maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

gajus26 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:44:
Hier is wel goed te zien wat zoal gedaan wordt. Het is vooral de iets creatievere kant, dus niet zo zeer recht van boven foto's maken, maar het juist iets "spannender" maken.
Dat zul je dus weinig op locatie doen. Dat "eten" staat in een studio. (Vaak is het niet eens eetbaar, maar puur voor de foto's). Dan komt het meer op belichting/lens aan dan op welke body je gebruikt.

Dit soort filmpjes ken je vast wel.

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 08-01-2014 13:03 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorrend_varken
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:25
Als site met voorbeelden is http://foodgawker.com/ denk ik ook wel interessant, meeste foto's zijn daar wel van echt eten (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
gajus26 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:17:
Er wordt deels in een studio gefotografeerd, maar men dient ook bij bedrijven langs te gaan, waarbij er uit de losse pols gefotografeerd dient te worden. De 60D is bij langdurig gebruik eigenlijk te zwaar voor haar, zeker met wat zwaardere lenzen erop.
Voor de studie is, afhankelijk van de te kiezen richting, fotografie wel belangrijk. Van ieder product dat ontworpen en gemaakt wordt dient foto's gemaakt te worden. Vandaar ook dat ze toch opzoek is naar een nieuwe degelijke camera.

[...]
Ik zou toch altijd een statief mee nemen en niet zomaar uit de hand gaan schieten, zeker met dit soort dingen denk je vaak een mooie foto te hebben en blijkt er toch een dingetje net niet helemaal goed te zitten op het product. Dan is het fijn om je handen vrij te hebben en makkelijk een foto te kunnen maken vanuit precies de zelfde hoek.

Daarnaast is de zoeker van crop camera's vrij klein en wordt het lastig te zien waar je precies focust, zeker met een kleine scherpte-diepte. Je kunt het vaak beter zien vanaf het schermpje en dan is zo'n statief wel fijn, 1 keer focussen en klaar.

Verder maakt de body dan niet zo veel uit, tuurlijk een zwaardere camera is stabieler maar de sensor van de camera's is nagenoeg identiek en zal je het aan de foto's niet zien.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
700d heeft een scherm wat je kunt bewegen dus dat kan zeker handig zijn. 100d is ontzettend klein en licht (vergeleken met andere DSLR's) maar heeft dus niet dat bewegende scherm. Volgens Snapsort is hij iets beter maar dat verschil zal je denk ik niet merken.

De 100d is wel de beste consumenten DSLR van 2013 volgens DPreview
http://www.dpreview.com/a...slr-camera-roundup-2013/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ajhaverkamp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:01:
[...]

Dat zul je dus weinig op locatie doen. Dat "eten" staat in een studio. (Vaak is het niet eens eetbaar, maar puur voor de foto's). Dan komt het meer op belichting/lens aan dan op welke body je gebruikt.

Dit soort filmpjes ken je vast wel.
Dat filmpje laat juist zien dat het in dit geval wel echt eten is, hoogstens op een wat andere manier bereid / geplaatst om het op de foto beter uit te laten komen.

Het laat inderdaad wel goed zien dat er veel meer bij komt kijken dan de juiste camera :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Rustiek is hip tegenwoordig. Kleine imperfecties kan je gewoon laten staan. Smittenkitchen heeft bijvoorbeeld prachtige foto's zonder op elke kruimel te letten.
Pagina: 1