De naar al eerder was verwezen hierboven 2 DVB-C topics zijn een prima uitgangspunt om je te informeren.
Heel kort door de bocht gesteld kan hetgeen je wilt niet. CI+ is niet op je PC werkend te krijgen, maar daarmee is DVB-C niet onmogelijk geworden (ik neem ten minste aan dat het om DVB-C gaat, maar ook DVB-T en DVB-S zijn prima mogelijk).
Er zijn grofweg 2 mogelijkheden:
- CI-module (meestal een AlphaCrypt Classic) in combinatie met een DVB-C tuner + CI-slot (zoals een TechniSat CableStar HD2). Dit kan op PCI of op USB.
- AnySee in combinatie met Oscam
Ik gebruik zelf voor een Ziggo-aansluiting de eerste optie, wat op zich goed werkt onder Windows-omgeving. Werkt zeer stabiel, maar heeft als nadeel dat het onder Linux met TVHeadend niet wil gaan werken. Met MediaPortal, ArgusTV en XBMC samen werkt het prima in ieder geval.
De AnySee zou dat wel moeten doen, maar voor wat ik heb begrepen werkt deze zichzelf weer niet altijd bij, en moet je dus van tijd tot tijd (1x per maand heb ik begrepen) je smartcard in je anysee omwisselen met een andere smartcard in bijvoorbeeld je TV of decoder, zodat alles netjes up-to-date is.
Wat de slimste aanpak voor jouw doeleinde is durf ik dan ook niet zomaar te zeggen. De oplossing met CI (AlphaCrypt) is meestal wel weer iets duurder. Een AlphaCrypt Classic kost je al gauw een euro'tje of 80, en daar komt dan nog een tuner en smartcard bij. Alles bij elkaar bij je al snel 150 tot 200,- verder dan.
Indien je gebruik maakt van UPC heb je (ook weer voor zover ik begrepen heb, aangezien ik zelf geen UPC heb) geen decoding nodig voor het basis-pakket, en worden deze door UPC unencrypted aangeboden. Daar volstaat dus een enkel DVB-C tuner (tenzij je meer wilt hebben dan het basis-pakket, dan zul je wel weer moeten decoden. Of dat bij UPC mogelijk is weet ik niet. Voorheen ging het in ieder geval niet).
iRacing Profiel