Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:00

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben op dit moment als software ontwikkelaar werkzaam bij een softwarehuis dat zich richt op het automatiseren van bedrijfsprocessen in diverse branches. Aangezien ik ontevreden ben over het carrière perspectief en bijhorende salarisontwikkeling ben ik me aan 't oriënteren op de arbeidsmarkt om te kijken of er bedrijven/branches zijn die meer perspectief kunnen bieden. Ik ben naar aanleiding daarvan benaderd door een partij die bemiddeld in de industriële automatisering en high tech, tevens voor de functie van software ontwikkelaar (.NET platform) binnen die branche.

Ik ben daardoor wel enigszins verrast, maar het lijkt me zeker een interessante optie vanwege een aantal aannames dat in de industriële sector en de HT:
- je zonder de techniek te hoeven verlaten redelijk ver kan doorgroeien.
- er een redelijk tekort is aan ontwikkelaars.
- uitdagend is qua werkzaamheden als software ontwikkelaar.
Mijn vraag is natuurlijk, kloppen deze aannames?

Twijfels heb ik natuurlijk ook, ik mis een achtergrond in de pure techniek zoals WTB of EL, ik kan op dit moment niet inschatten of dat me dat gaat belemmeren of niet. Het bemiddelingsbureau is overtuigd van niet, maar daar ga ik vanzelfsprekend niet op af.

Qua carrière doel ben ik vooral op zoek naar mogelijkheden om op technisch vlak door te blijven groeien, waarbij die groei zich tevens uit in de arbeidsvoorwaarden. Dat laatste is binnen mijn huidige branche meestal een belangrijke reden om ZZP'er te worden, wat een pad is wat ik, voorlopig althans, niet op wil.

Wat meer achtergrond informatie: ik ben midden dertig en inmiddels 8 jaar werkzaam in de ICT met 5 jaar ervaring als software ontwikkelaar, naast mijn werk ben ik bezig met een master in software engineering.

Is er iemand in de IA/HT die wat meer inzicht kan geven in deze markt?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben ook werkzaam in deze branche. Wij doen technische software ontwikkeling, van embedded, PLC's tot .NET.
defiant schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 00:12:
Ik ben daardoor wel enigszins verrast, maar het lijkt me zeker een interessante optie vanwege een aantal aannames dat in de industriële sector en de HT:
- je zonder de techniek te hoeven verlaten redelijk ver kan doorgroeien.
Wat noem jij redelijk ver? Ik ben ook vooral met techniek bezig, en je kunt bij ons redelijk doorgroeien. Als je echter echt bij de top verdieners wil horen zul je toch richting (project)management of (business)consultancy moeten gaan.
- er een redelijk tekort is aan ontwikkelaars.
Klopt, wij zoeken nog erg veel goede ontwikkelaars, maar die zijn erg lastig te vinden.
- uitdagend is qua werkzaamheden als software ontwikkelaar.
Ik vind van wel in ieder geval, maar het is natuurlijk erg afhankelijk van waar je interesses liggen. Ook hier hebben we opdrachten die leuker en minder leuk zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
vorige post

Ik zie net dat TS zelf in een ander topic heeft geschreven dat salarissen oplopend tot 5000 per maand niet gek zijn voor een software ontwikkelaar (bijvoorbeeld bij Achmea).

Wat is daar mis mee?

Veel meer dan dat ga je ergens anders (in loondienst) ook niet verdienen als techneut denk ik.. dan kom je in salarissen terecht die normaal gesproken weggelegd zijn voor advocaten, artsen, managers, etc.

Daarnaast is er overal een tekort aan (goede) ontwikkelaars volgens mij :)

[ Voor 128% gewijzigd door Lethalis op 08-01-2014 09:09 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:00

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Woy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:30:
Wat noem jij redelijk ver? Ik ben ook vooral met techniek bezig, en je kunt bij ons redelijk doorgroeien. Als je echter echt bij de top verdieners wil horen zul je toch richting (project)management of (business)consultancy moeten gaan.
Dat is denk ik, uitzonderingen daargelaten, overal wel zo jammer genoeg. Ik bedoel eigenlijk meer dat je meer kanten uit kunt met de technische kennis en je qua kennis en ervaring opbouw niet snel een plafond aanloopt (hoewel je als software ontwikkelaar nooit uitgeleerd raakt), aangezien techniek tevens het klantdomein is.
Klopt, wij zoeken nog erg veel goede ontwikkelaars, maar die zijn erg lastig te vinden.
Na een paar weken actief rondkijken zonder nog een keuze te maken is dat een algemeen beeld in veel sectoren naar mijn indruk.
Lethalis schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:31:
Ik zie net dat TS zelf in een ander topic heeft geschreven dat salarissen oplopend tot 5000 per maand niet gek zijn voor een software ontwikkelaar (bijvoorbeeld bij Achmea).

Wat is daar mis mee?
Weinig, als ze vacatures hadden had ik zeker gesolliciteerd :) Achmea is op dit moment echter aan 't reorganiseren omdat Nederlanders massaal hun verzekeringen dumpen n.a.v. de crisis.

De aanleiding van mijn vragen is dat ik poog een stukje carrière planning te doen om te zien waar ik over 5/10/15 jaar zou kunnen komen te staan. Als ik om me mee heen kijk dan zit er toch altijd een zeker houdbaarheid aan een uitvoerende functie in loondienst qua doorgroei. Techneuten in de IT die hands-on bezig willen blijven worden bijvoorbeeld vaak ZZP'er.

De industriële automatisering/techniek lijkt me juist meer te kunnen bieden, zoals bijvoorbeeld onderzoek/r&d, wat je toch veel minder ziet in binnen de reguliere kantoorautomatisering. Daarbij moet ik opmerken dat mijn kennis en inzicht in de IT arbeidsmarkt beperkt is, ondanks dat ik het actief probeer te volgen. Ik vind het hierdoor erg lastig om een gefundeerde keuze te maken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De vraag is uiteindelijk ook hoe jouw werk / prive balans er uit hoort te zien.

Het scenario van iemand in loondienst ziet er vaak een stuk gezonder uit dan dat van een ZZP-er is mijn ervaring. Een ervaren ontwikkelaar die bijvoorbeeld 4000 per maand verdient, maar wel gewoon om half 6 naar huis gaat om bij zijn gezin te zijn en in het weekend gewoon iets leuks gaat doen.. doet het misschien wel veel beter - over het geheel gezien - dan een ZZP-er die 10000 per maand verdient, maar ruim 60 uur per week met zijn werk bezig is en nauwelijks tijd heeft voor zijn gezin of zichzelf. Tel daar de stress bij op van het alsmaar opdrachten binnen zien te halen en het feit dat klanten niet altijd even netjes betalen.

Kortom, ik heb ergens de keuze gemaakt om ZZP-en te laten voor wat het is en te accepteren dat mijn inkomen op een gegeven moment een bepaald plafond bereikt. Maar ik weet wel dat ik in principe genoeg tijd overhou om ook andere dingen dan werk te doen in mijn leven.

Als ik dan zie dat een ervaren ontwikkelaar tussen de 4000 en 5000 bruto kan verdienen dan vind ik dat op zich geen slecht doel voor mezelf op de lange termijn.

Uiteraard ben je nooit uitgeleerd.. ik volg dan ook cursussen aan de Open Universiteit om mijn kennis steeds op een hoger peil te krijgen en voor de rest doe ik gewoon mijn werk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.