Stille videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zoek een nieuwe mid of high range videokaart voor in mijn stille desktop om weer vloeiend 3D games te kunnen spelen op 1900x1200 (Anno 2070, Assassins Creed 4 etc.). Gamen doe ik niet dagelijks, soms zelfs enkele weken niet, maar toch wel met enige regelmaat.

Belangrijkste eis is dat de kaart in 2D modus absoluut stil moet zijn, omdat ik deze desktop tegelijkertijd ook veel voor pro-audio bewerking gebruik. Mijn huidige videokaart, MSI Geforce NX8800 GT Zilent 512 MB (standaard met Zalman VF1000 alu koeler) is behoorlijk stil in 2D (< 25 dBA), maar dat zou zelfs nog wel minder mogen (passief?). In 3D vind ik het niet erg als hij iets meer lawaai maakt, maar ook dan is stil nog steeds plezierig.

Huidig systeem bestaat uit o.a.: Asus P5K, Intel Core 2 Quad Q9550, 4 GB RAM, MSI NX8800GT Zilent 512 in een Antec Sonata Plus 550, Win7 x64.

Budget: tot ca. 200,-
Chipset: lichte voorkeur voor Radeon.
OC eisen: nee.

Ik heb mijn oog laten vallen op de passief gekoelde Powercolor Radeon HD7850 SCS3 1BG.
pricewatch: Powercolor Radeon HD7850 1GB SCS3

Wat vinden jullie van deze keuze, en wat voor stille alternatieven zijn er nog meer aan te bevelen? Is het de moeite waard om bijvoorbeeld een kaart met 'gewone' koeler te kopen, en deze te vervangen door een Zalman of andere stille vga koeler?

(Het viel mij overigens op dat Zalman zelf ook videokaarten maakt met hun eigen koelers erop, maar ik kan deze helaas niet terugvinden in de pricewatch.)

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Absoluut stil hoeft niet per se te betekenen dat ie passief moet zijn. Ik heb een GTX670 Phantom van Gainward en die hoor ik ook niet als ik niet aan het gamen ben. Als ze tijdens gamen wel geluid/herrie mogen maken neem je voor jezelf een grote beperking weg, aangezien er niet zo veel passieve kaarten zijn en de kaart die je aanhaalt bijvoorbeeld een stuk lagere kloksnelheid bereikt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou bijv. pricewatch: Gigabyte GV-R927XOC-2GD nemen: goede koeler die erg stil is, en dan in Afterburner een fanprofiel maken waarbij de koeler pas vanaf hogere temps harder gaat draaien, dus dat hij bij idle misschien maar op 15% draait, maar wel 40 graden wordt, en dat de koeling pas echt bezig gaat vanaf 60 graden.

People as things, that’s where it starts.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Sluit ik mij bij aan.
Je noemt trouwens de specs van de rest van je PC niet, op het moment dat daar dingen inzitten die niet passief zijn is het al helemaal onzin om voor een passieve kaart te gaan.
Doe je wel, my bad :)
Maargoed, die processor wordt ongetwijfeld niet passief gekoeld, de voeding niet en in je case zullen ook nog wel een fan of twee hangen, dus die <25dB haal je toch niet en ik denk niet dat bovenstaande Gigabyte boven de rest van de fans uitkomt.

[ Voor 41% gewijzigd door NinjaTuna op 07-01-2014 23:04 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Bij keuze voor AMD en een budget tot 200 euro kom je inderdaad uit op een R9 270X.
Verreweg de stilste 270X is volgens TechPowerUp de MSI R9 270X Gaming: 25 dBa idle en 27 dBa onder load.
Zie http://www.techpowerup.co...SI/R9_270X_Gaming/23.html

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 14:26
De MSI 270x twin frozr is muis stil af en toe kijk ik zelfs in me kast of de fans wel draaien :D

const { signature } = await fetchProfile()

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
NinjaTuna schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:00:
...
Maargoed, die processor wordt ongetwijfeld niet passief gekoeld, de voeding niet en in je case zullen ook nog wel een fan of twee hangen, dus die <25dB haal je toch niet en ik denk niet dat bovenstaande Gigabyte boven de rest van de fans uitkomt.
True, niet alles is passief gekoeld, en totaal <25 dBA ga ik inderdaad niet halen, maar elke verbetering draagt bij! Cpu koeler is een Nexus PHT 7750 (niet te horen), en in de kast zit een Antec TriCool 120mm; als je de grafische kaart meetelt is de vga koeler de minst stille van de drie, en de cpu koeler de stilste. De tricool ga ik vervangen door de stillere Scythe glidemaster met vergelijkbare airflow. De kast in zijn algemeen dempt erg goed.
VasZaitsev schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:56:
Ik zou bijv. pricewatch: Gigabyte GV-R927XOC-2GD nemen: goede koeler die erg stil is, en dan in Afterburner een fanprofiel maken waarbij de koeler pas vanaf hogere temps harder gaat draaien, dus dat hij bij idle misschien maar op 15% draait, maar wel 40 graden wordt, en dat de koeling pas echt bezig gaat vanaf 60 graden.
Klinkt interessant, maar de kaart is helaas te groot voor mijn kast. Een variant met de Windforce 2x zou mogelijk wel passen.
Daaaaf schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:29:
Bij keuze voor AMD en een budget tot 200 euro kom je inderdaad uit op een R9 270X.
Verreweg de stilste 270X is volgens TechPowerUp de MSI R9 270X Gaming: 25 dBa idle en 27 dBa onder load.
Zie http://www.techpowerup.co...SI/R9_270X_Gaming/23.html
Na het lezen van de diverse reviews vind ik dit zeker een goede kandidaat! De lengte kan echter een probleem zijn in mijn kast. Uit de reviews wordt ik niet helemaal wijs wat de precieze lengte is (25,5 cm, 26 cm?), en die paar millimeter gaat het verschil uitmaken; is iemand die deze kaart heeft bereid om voor mij de lengte op te meten vanaf de binnenkant van de connectorplaat/bracket tot het langst uitstekende deel van de koeler? Dan ben ik die persoon eeuwig dankbaar!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
En de winnaar is geworden: de pricewatch: MSI R9 270 2GB GAMING.
De R9 270X lijkt slecht leverbaar op dit moment, maar met de gewone R9 270 wordt al meer dan voldaan aan mijn eisen, en de prestaties liggen niet eens zo heel ver uit elkaar voor zover ik kan opmaken uit de reviews.

In mijn huidige kast gaat deze waarschijnlijk net niet passen, maar ik heb besloten om de totale geluidsproductie van mijn systeem nog verder te reduceren door mijn kast en cpu koeler een upgrade te geven:
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition.

Al met al een leuke upgrade en geluidsreductie hoop ik!
Pagina: 1