Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:11
Wijze heren des Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe TV en een nieuwe versterker. Ik ben nieuw met de koppeling hiertussen.

Dit betreft de volgende hardware:

Televisie: LG 42LA6208 Zwart
Reciever: Onkyo TX-NR515

Deze 2 apparaten zijn verbonden tussen (LG) HDMI 1 ARC <--> (Onkyo) HDMI Out Main

Het probleem:

De LG ondersteund in HDMI 1 ARC
De Onkyo ondersteund volgens de handleiding HDMI ARC op de Main Out HDMI ingang

Op de televisie staat ingesteld dat het geluid via 'optisch / HDMI ARC' gaat.

Audio Return Channel (ARC) function enables an HDMI capable TV to send the audio stream to the HDMI OUT MAIN of the AV receiver.
• This function can be used when:
– Your TV is ARC capable, and
– The TV/CD input selector is selected, and
– “HDMI Control(RIHD)” is set to “On”and
– “Audio Return Channel” is set to “Auto”

Op de Onkyo staat de Monitor OUT op 'MAIN' (Waar ook de HDMI naar TV HDMI 1 ARC inzit)

Wanneer ik de TV op input HDMI 1 wil zetten om de settings van de Onkyo te bekijken, dan geeft de TV aan dat er geen signaal is. Ook de Audio doet het niet via 'optisch / HDMI ARC', terwijl de Onkyo op TV?CD staat.

Ik heb beeld gekregen van de Onkyo wanneer ik TV HDMI 2 aansluit op Onkyo HDMI OUT MAIN, echter werkt hierbij de HDMI ARC niet. HDMI 1 ARC ziet de reciever niet.

Ik zit nu al 3 uur te hannesen maar ik ben nu echt ten einde raad. Ik heb verschillende internet pagina's geprobeerd, verschillende kabel settings, verschillende kabels tussen de apparaten.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Heeft iemand wat tips voor mij? Of leest iemand iets wat ik direct al verkeerd doe? Waarom krijg ik geen signaal tussen de TV en de Onkyo via HDMI OUT MAIN en TV HDMI 1 ARC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is Audio Return Channel, niet Video Return Channel. Hoe dient je Onkyo een overlay op de bron te doen?

Op het moment dat je ARC gebruikt zie je geen Onkyo menu's op je scherm. Switch je op de Onkyo van bron, dan zul je wel wat zien.

Is je tv tuner overigens het echte bronmateriaal? Mocht je een digitale tv ontvanger hebben, sluit die dan via je receiver op de tv aan en zet pasthrough aan voor die poort.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 07-01-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
Maar... Op de Onkyo is het een Monitor OUT en op de TV is het HDMI IN met ARC ondersteuning zodat geluid welke normaal over de TV speakers gaat, wordt gestuurd naar de Onkyo om af te spelen.

Er zitten ook nog andere HDMI input poorten op de Onkyo. Het beeld daarvan wordt toch doorgestuurd aan Monitor Out (welke in de TV zit) en het geluid lokaal op de Onkyo afgespeeld. Hoe moet ik die dan in beeld krijgen?

Ook al schakel ik me beeld niet in op HDMI 1, het geluid zou wel via HDMI 1 naar de Onkyo Monitor OUT MAIN (Met ARC ondersteuning) worden gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Zoals het nu bij jou aangesloten is:
Als je als inputbron op de onkyo tv audio (of iets vergelijkbaars, ik heb een denon) selecteert geeft de onkyo het geluid weer afkomstig van de tv. De onkyo doet dan niks met het beeld wat op de tv te zien is.

Als je als inputbron op de onkyo iets anders selecteert (bijvoorbeeld een apparaat op een hdmi poort) geeft je onkyo het geluid weer en stuurt het beeld door naar je tv.

Wil je dus instellingen e.d. kunnen zien dan zul je dat op een andere bron moeten doen dan tv audio/arc (of via de onkyo app)

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 07-01-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
Ok, fine. Maar waar is me geluid dan? Dat komt er ook niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Heb je wel geluid van andere bronnen? Anders even wat foto's van instellingsschermen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
Ik heb wel geluid via DLNA en FM als je dat bedoeld.

Ik snap nog steeds niet helemaal wat ik ermee moet als er geen beeld overheen gaat. Als ik bijvoorbeeld mijn laptop op me TV wil hebben, dan moet ik deze toch op een input zetten van de Onkyo en dan geluid via de Onkyo krijgen en beeld op de TV? Ik kan toch moeilijk 2 HDMI kabels in mijn laptop prikken? Anders zou er toch geen Monitor OUT op zitten?

Sowieso is de Onkyo een A/V reciever. Dit zou moeten werken..

Wanneer ik trouwens TV HDMI 2 op Onkyo HMDI5 aansluit dan krijg ik het beeld van de onkyo, maar kan ik natuurlijk geen geluid van de TV-tuner in me TV naar de Onkyo toe sturen..

1-1 - Monitor uitgang - http://tinypic.com/r/zu2oie/5
1-2 - HDMI ingang - http://tinypic.com/r/2h64sh4/5
7-2 - HDMI - http://tinypic.com/r/bg235w/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Audio retour staat aan, dat is ARC. Maar dat heeft verder helemaal niets te maken met wat je wil volgens mij.

Als jij je laptop op hdmi poort x van de onkyo aansluit en middels de afstandbediening hdmi poort x voor de onkyo als bron selecteert verschijnt als het goed is beeld op de tv en geluid op de onkyo. ARC zou hier alleen nuttig zijn als je de laptop op de tv aansluit en tóch het geluid op je onkyo wil hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 08-01-2014 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack V
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 11:22

Jack V

Snappie?

TECHcrime schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:26:

– “HDMI Control(RIHD)” is set to “On”and
– “Audio Return Channel” is set to “Auto”
HDMI Control (RIHD), is dat een fancy name voor CEC? Misschien een idee (als je dat al niet gedaan hebt) om de instellingen voor CEC op je TV en Receiver eens te controleren. Misschien staat ie uit op een van je apparaten. (oh wacht had je foto's nog niet gezien). Ik heb een Philips TV en Marantz receiver. Moest diep in de instellingen van mn TV duiken voordat ik ARC foutloos had werken. Ik moest de input die mijn bron gaf (de cam-module en tv kaart dus) van multichannel geluid op stereo zetten om het werkend te krijgen. :? Voor ik dat door had... :| Ik heb dus TV uitzendingen gewoon in stereo.
Het kan zijn dat jou CEC instellingen op je TV door ze op automatisch te zetten conflicteren met je receiver. Probeer eens wat te sleutelen aan de instellingen, misschien dat t helpt.

Dat je geen beeld heb is echter wel verdacht... Bovendien is CEC een krakkemikkige standaard. Werkt niet zo soepel tussen verschillende merken helaas. :/
Volgens mij heb je de aansluitingen i.i.g. gewoon goed.

Als niets helpt dan gewoon een optische kabel trekken, suboptimaal natuurlijk maar je weet i.i.g. dat t werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Jack V op 08-01-2014 02:03 ]

Iedereen is lief, ik leef in een wereld van bloemetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik bovenstaande posts lees, heb ik het gevoel dat je iets verkeerd doet dan wel niet de juiste gedachtegang volgt.

Je hebt een HDMI kabel gelegd tussen de tv (ingang met ARC) en receiver (uitgang). Dit is prima. Ik ga er van uit dat je ook de juiste instellingen hebt gedaan.

Maar dan komen de bronnen en daarmee bedoel ik niet FM of DLNA. Sluit je blu-ray speler / gameconsole / mediaspeler / UPC- of Ziggo-decoder / laptop / etc. aan op een HDMI ingang van je receiver. Zet er hier één van aan en als je de juiste bron selecteert zou je beeld moeten hebben op de tv en geluid via je receiver.

Wanneer je er voor zou kiezen om de genoemde apparatuur aan te sluiten op een HDMI ingang van je tv (niet die met ARC natuurlijk want deze is al bezet) dan zou je via de bron "tv-audio" of iets dergelijks beeld moeten hebben op je tv en ook geluid via je receiver dankzij ARC.

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon alle bronnen op de receiver aansluiten, dan heb je ARC niet eens nodig en heb je dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
ARC = audio return channel, het stelt je in staat audio te sturen ondanks dat het eigenlijk een 'ontvangst' of 'OUT" signaal is.

Stel dat je het volgende hebt:
- 1x TV
- 1x tuner digitale TV
- 1x reciever.

Wanneer je de TV en reciever verbind via de ARC, en de tuner aansluit op de TV, dan kan de tv via ARC het geluid doorsturen naar de reciever om zo toch het geluid bij je speakers te krijgen, ondanks dat het signaal aangesloten is op de TV en niet de reciever.

Wanneer je de tv en reciever verbind via de arc HDMI, en de tuner aansluit op de reciever, dan heeft ARC in principe geen nut. Het geluid is immers al bij de reciever, dus hoeft niet terug gestuurd te worden van de tv naar de reciever.

Je manier van aansluiten van apparaten, bepaald dus welke instellingen je nodig hebt.

Wat denk ik het makkelijkste is (net als hierboven gezegd) is om dus alles op de reciever aan te sluiten. Dan kies je met de bediening van je reciever welke bron je wilt gebruiken (tuner, mediaspeler, blu-ray speler, console...) en vervolgens gebruik je de bediening van de gekozen bron.
Je tv stel je in op HDMI x (waar het reciever signaal binnenkomt) en verder kom je nooit meer aan je tv bediening behalve de aan/uit knop.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 08-01-2014 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-01 16:23
Ik zit met bijna een identieke opstelling (ook onkyo en lg).
Ook ik ondervind problemen met geluid via arc. Enkel werkt het bij mij soms wel en soms niet. Ik heb een sterk vermoeden dat dit komt door het type hdmi. Ik ga dit weekend om een high speed hdmi kabel. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvonk1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-08 22:15
Ik heb het net opgelost door smartlink in lg aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinkjb
  • Laatst online: 07-09 14:29
Ik denk dat je iets moet toevoegen aan je tv, ik heb zelf Philips en kan daar in het HOME menu een apparaat toevoegen, daar staat mijn Avreceiver ook Onkyo toegevoegd...met bij behorend hdmi kanaal, dus in mijn geval HDMI1 (arc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom op GoT - maar ik vermoed dat het probleem 15 maanden na dato wel opgelost zal zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1