Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik kijk hier voor mij naar een plattegrond van de zolder van ons huis. Nu wil ik hiervan de vloeroppervlakte berekenen voor een parketvloer.

Nu zou ik op eerste gezicht zeggen dat de vloer een afmeting heeft van 31,7m2 (berekening: 5910x5375).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qt2xcAYl.jpg (klik voor groter)

Volgensmij is die zolder echter gewoon vierkant, net als het huis. Zie deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ngI5Ly9l.jpg

Hier valt nog een klein stukje vloer weg links en rechts, wat er afgetimmerd is, maar dat gaan wij weghalen.

Oftewel, wie heeft er verstand van bouwtekeningen? Op de tekening staat een 1500-lijn, waar de kamer lijkt op te houden, maar is dat ook echt waar de kamer ophoudt? Of is dat gewoon de lijn waar de hoogte van de kamer minder dan 1,5m wordt ofzo?

Wie weet er meer? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:16
1,5m is de laagste hoogte waarvoor je "het oppervlak" mag rekenen als je een huis aanbiedt ter verkoop/verhuur e.d. Dus niet echt relevant voor je parket.

[ Voor 14% gewijzigd door OnTracK op 07-01-2014 20:43 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Als je die wandjes bij het schuine dak weghaalt dan kom je op die 10.550*5.700
Dan kom je op iets meer dan 60m2
Min een paar vierkante meter voor het trapgat. En plus een beetje voor het niet altijd goed uitkomen van parket aan de randjes, en je hebt 60m2 parket nodig.

Zoek op je bouwtekening ook maar eens op "Doorsnede B:B"
Dan kun je zien hoe breed je kamer nu is, met de wandjes onder het schuine dak.

[ Voor 19% gewijzigd door RocketKoen op 07-01-2014 20:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:55

Reinier

\o/

geerttttt schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:41:
Hier valt nog een klein stukje vloer weg links en rechts, wat er afgetimmerd is, maar dat gaan wij weghalen.
Afhankelijk van de toegepaste constructie kan het zijn dat je die aftimmering niet mag weghalen! Bij mij zit er een knaloranje stikker op met de melding dat de aftimmering deel van de dakconstructie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Reinier schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:47:
[...]

Afhankelijk van de toegepaste constructie kan het zijn dat je die aftimmering niet mag weghalen! Bij mij zit er een knaloranje stikker op met de melding dat de aftimmering deel van de dakconstructie is.
Het kan inderdaad heel goed dat die wanden het gewicht van het dak dragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:30
Misschien gewoon even opmeten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 22:36
10550x5375 = 56,7m² waar nog het trapgat, ontluchting, toe- en afvoer van af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.i-kook.nl/sites/default/files/rolmaat.jpg

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
geerttttt schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:41:
Ik kijk hier voor mij naar een plattegrond van de zolder van ons huis. Nu wil ik hiervan de vloeroppervlakte berekenen voor een parketvloer.

Nu zou ik op eerste gezicht zeggen dat de vloer een afmeting heeft van 31,7m2 (berekening: 5910x5375).

[afbeelding] (klik voor groter)

Volgensmij is die zolder echter gewoon vierkant, net als het huis. Zie deze foto:

[afbeelding]

Oftewel, wie heeft er verstand van bouwtekeningen? Op de tekening staat een 1500-lijn, waar de kamer lijkt op te houden, maar is dat ook echt waar de kamer ophoudt? Of is dat gewoon de lijn waar de hoogte van de kamer minder dan 1,5m wordt ofzo?

Wie weet er meer? :)
Dat stukje links en recht zou ik niet wegahalen als ik jou was. Dat is namelijk je dragende knieschot waar je dakplaat op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
1500+ lijn wordt op tekening aangegeven tbv de gebruiksoppervlakte. Dit is nodig voor de vergunning. Met doorsnede B-B zou je de afstand tussen de (waarschijnlijk) dragende knieschotten kunnen meten en dit keer 5375. Tekening moet dan wel op schaal zijn, bv. 1:100.

Is de zoldervloer van beton? De 10550 zegt zo niet zoveel dit kan net zo goed de buitenwerkse maat zijn.

Meten is Weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Om een groot filosoof maar te quoten:
Meten is weten

Of was dat nu een timmerman?

Als je één plaat van dat afgetimmerde los trekt kan je waarschijnlijk wel zien of t dragend is, ik gok van wel.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 07-01-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou de schuinte van het dak kunnen uitrekenen en dan kunnen bepalen waar het knieschot zit. Dan weet je precies de lengte van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, bedankt allemaal. Dat maakt me een stuk wijzer!

Maar nu meerderen het noemen, die zij wandjes hebben dus een andere functie naast dat ze wat leidingen verbergen en het wat rechter maken. Hoe kom ik daar achter of dat bij mij ook zo is? En zo ja, kan ik dan niet een deel open maken, zodat ik daar een schuifwandje kan plaatsen voor opslag?

Mijn originele doel was namelijk om in ieder geval op van beide kanten een schuifwand te maken zodat ik het kan gebruiken als opbergruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pos2007 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:02:
1500+ lijn wordt op tekening aangegeven tbv de gebruiksoppervlakte. Dit is nodig voor de vergunning. Met doorsnede B-B zou je de afstand tussen de (waarschijnlijk) dragende knieschotten kunnen meten en dit keer 5375. Tekening moet dan wel op schaal zijn, bv. 1:100.

Is de zoldervloer van beton? De 10550 zegt zo niet zoveel dit kan net zo goed de buitenwerkse maat zijn.

Meten is Weten!
De zoldervloer is inderdaad van beton.
Hoe bedoel je precies de doorsnede van B-B? Ik zie wel een lijn door de rechter zolder lopen met een B aan beide kanten, maar wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:58
geerttttt schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:08:
Maar nu meerderen het noemen, die zij wandjes hebben dus een andere functie naast dat ze wat leidingen verbergen en het wat rechter maken. Hoe kom ik daar achter of dat bij mij ook zo is? En zo ja, kan ik dan niet een deel open maken, zodat ik daar een schuifwandje kan plaatsen voor opslag?
Tjah, euh, openmaken misschien? Wij kunnen van de andere kant van de wereld niet zien wat er achter jouw knieschotten zit. Dus wil je echt weten wat er achter zit en wat je er mee kunt doen, dan zul je echt zelf op onderzoek moeten uitgaan. (of laten doen natuurlijk)

Hoe vierkant is het huis? En wat is de afstand van schot naar schot? Als die afstand 10550 mm is dan zou je er van uit kunnen gaan dat het bij de constructie hoort. Is de aardig wat kleiner, kan je er van uit gaan dat het geen onderdeel is van de constructie.

[ Voor 16% gewijzigd door Raling op 07-01-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
geerttttt schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:10:
[...]

De zoldervloer is inderdaad van beton.
Hoe bedoel je precies de doorsnede van B-B? Ik zie wel een lijn door de rechter zolder lopen met een B aan beide kanten, maar wat is dat?
Dat betekent dat er een aanzicht op je bouwtekening staat waarin je zolder over de gestippelde lijn, gekenmerkt door de b's, doorgesneden is en je kijkt hier in de richting van de pijlen die bij de b's staan tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Raling schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:15:
[...]

Tjah, euh, openmaken misschien? Wij kunnen van de andere kant van de wereld niet zien wat er achter jouw knieschotten zit. Dus wil je echt weten wat er achter zit en wat je er mee kunt doen, dan zul je echt zelf op onderzoek moeten uitgaan. (of laten doen natuurlijk)

Hoe vierkant is het huis? En wat is de afstand van schot naar schot? Als die afstand 10550 mm is dan zou je er van uit kunnen gaan dat het bij de constructie hoort. Is de aardig wat kleiner, kan je er van uit gaan dat het geen onderdeel is van de constructie.
Ah, ik zie aan onderstaande foto wat jullie bedoelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/knieschot_3_sporenkap_hogeschool_utrecht_www_hu_nl.jpg
Oftewel, achter die (gips?)plaatjes zitten dus allemaal verticale balken die de dakbalken stevig maken. Dus die voorste platen kunnen er wel af, maar die balken moeten blijven zitten tenzij ik wil dat het dak instort?

Ik dacht in eerst instantie dat die witte platen zelf dan een stuk dikker waren en zelf de dakbalken zouden dragen.. ;)

In dat geval kan ik natuurlijk gewoon zo'n plaat demonteren en proberen. Stel er zitten van die balken achter dan is dat nog niet zo'n ramp, dan kan ik nog steeds wel de ruimte erachter gebruiken als opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:58
De kans is groot dat het er zo uitziet als op de foto, maar het kan ook zo zijn dat het geen dragende constructie is.

Tjah, zoveel ruimte is er zo te zien niet achter. De ruimte vanaf de 1500 lijn tot het knieschot is praktisch onbruikbaar, ik zou daar een kastenwand langs maken of van die schuine wand opbergbakken.

Edit: hmm, ik ging van de laatste foto uit. Op jouw eerste foto lijkt er toch nog best wel wat ruimte achter te zitten. Dus het zou weleens kunnen lonen om er een opening in te maken. Aan de andere kant: als er ruimte is, waarom hebben ze er tijdens de bouw geen deurtje in gemaakt? Misschien is er wel een reden voor...

[ Voor 33% gewijzigd door Raling op 07-01-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tommert38 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:58:
10550x5375 = 56,7m² waar nog het trapgat, ontluchting, toe- en afvoer van af moet.
Je vermenigvuldigt hier de breedte van de vloer met de breedte van het plafond. Daar schiet je niet zoveel mee op.
Ernemmer schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:05:
Je zou de schuinte van het dak kunnen uitrekenen en dan kunnen bepalen waar het knieschot zit. Dan weet je precies de lengte van de vloer.
Moet je nog steeds de hoogte van het knieschot meten

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Laatst online: 07-09 22:36
RocketKoen schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:02:
[...]

Je vermenigvuldigt hier de breedte van de vloer met de breedte van het plafond. Daar schiet je niet zoveel mee op.
[...]
De 5375 die ik gebruik is de netto breedte tussen de binnenmuren, jij meet van woningscheidende spouw t/m (ongeveer) de spouwmuurisolatie van de buitenwand. Daar komt geen parketvloer te liggen.

Ook zet men geen afmetingen van het plafond in een plattegrond, maar van een doorsnede op 150 hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Heb je een groot formaat tekening of alleen een A4/A3 papier met een plattegrond. Bij een groot formaat tekening staat er waarschijnlijk ook een doorsnede tekening op en bv. details van de goot?

Achter het knieschot zou ook nog een muurplaat kunnen liggen waarop de prefab dakplaat? draagt naar de nok toe. Die afstand lijkt echter vrij groot maar dit kan ook vertekend lijken door de groot hoek foto. Dan zou het knieschot niet dragend kunnen zijn.
Pagina: 1