Welke APU voor HTCP

Pagina: 1
Acties:

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 20:22
Ik wil graag mijn huidige CPU in mijn HTPC vervangen. ik merk dat deze de laatste tijd moeite heeft met HD video's.

Asus E35M1-I Deluxe
CPU Type DualCore AMD E-350, 1600 MHz (16 x 100)
Interne grafische kaart type AMD Radeon HD 6310 (Wrestler)

Dit gebakken bordje verbruik max 18watt.

Ik heb voor mij zelf een top 3 apu's samengesteld. Ik wil graag full HD video's kunnen afspelen, zowel van originele Blue Ray, youtube en streaming dienst netflix app w8.

1: Core i3 4130T, Intel® HD Graphics 4400 max 35 watt
2: AMD A10-6700 CPU, Richland, AMD Radeon HD8670D interne Grafische Chip. max 65 watt
3: Core i3-4330, Intel® HD Graphics 4600 max 54 watt

De onderstaande website heeft een HTPC systeem gebouwd met een i3 4130T. Over de prestatie van de cpu hoef ik niet te twijfelen echter twijfel ik wel aan de presentatie van de 4400 GPU. Bij AMD is dit het omgekeerde verhaal. Een A10 6700 ligt met de cpu prestatie iets onder de i3 maar presteert beter met een 8670D gpu. Echter wel met 65 max.

http://mymediaexperience.com/htpc-builds/value-htpc/

Het lief ga ik voor de i3 met 35 watt max, echter ben ik bang dat ik na 1 jaar de GPU de huidige video content niet meer verwerkt krijgt. Graag jullie ervaring en advies.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet hoor, maar volgens mij kan de aller-aller-aller simpelste grafische chip HD afspelen.

(zelfs een smartphone heeft geen enkele moeite HD af te spelen)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

Ik zou gewoon een A4-5300 pakken. Meer grafisch geweld heb je echt niet nodig.

• devinjanssen
Thomg schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:06:
Ik zou gewoon een A4-5300 pakken. Meer grafisch geweld heb je echt niet nodig.
Als ik dan naar het wattage kijk, presteert de Intel® HD Graphics 4400 vergelijkbaar met de Radeon HD 7480D van de A4-5300? Of spreken men dan van een andere niveau.

[ Voor 6% gewijzigd door devinjanssen op 07-01-2014 21:14 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

Hmmm, de 7480D zal iets zwakker zijn dan de 4400.

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Gewoon voor de A10 van AMD gaan , Veel bang for buck en als je een keer iets zwaardere toepassingen zoals een game etc wil draaien dan is dat geen probleem

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

A10 is leuk als je inderdaad een beetje gaat gamen, echter zie ik dat nergens genoemd?

Voor iets meer dan 50 euro heb je echter de :
pricewatch: AMD A6-6400K Boxed

Meer dan genoeg vermogen voor al je video/htpc needs, en nog een stuk kracht over ook, voor het prijsverschil tov een A4 (die ook gewoon HD content afspeelt natuurlijk) zou dat stukje extra vermogen misschien gevoelsmatig wat zekerheid geven ;)

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Het is gewoon een beetje de vraag waar je het meeste waarde aan hecht en wat je gaat doen met je htpc. Als dat echt alleen maar filmpjes opstarten is, dan zou ik voor een A4 gaan, meer heb je echt niet nodig.

Ik denk dat een intel pentium wel leuk voor jouw behoeftes is. Heeft een minder igpu, maar ruim voldoende voor hd video's en een heel wat krachtigere processor dan de AMD's. Het verbruik is daarbij ook erg laag en moederbordjes zijn vrij goedkoop.

Je moet ook naar de toekomst kijken, als je over een paar jaar misschien 4k video af wilt spelen is een pentium waarschijnlijk niet genoeg.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
Een A6 is prima. A4 kan ook al, maar kan geen BluRay 3D aan. Een i3 geeft je heel veel rekenkracht, maar ga je totaal niet gebruiken voor de taken die je wilt afhandelen en is daarmee behoorlijk ongeschikt. Een A10 heeft enorme grafische kracht, en zoveel heb je in de verste verte niet nodig als je er niet ook mee gaat gamen.

iRacing Profiel

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:37

two

pricewatch: AMD A6-6400K Boxed

Dat verschil ga je toch wel écht merken. Voor dat kleine prijsverschil moet je het doen. En een betere IGP

Signature

• devinjanssen
Duidelijk, zeker voor het on zekere ga ik toch voor een A8.
Hier bestaat de 6500 en de 6500T van. Maar voor 20 watt minder lever je wel wat kracht in.

pricewatch: AMD A8-6500 Boxed
3,5 Ghz
HD8570D GPU 800MHz
65W TDP

pricewatch: AMD A8-6500T Boxed
2.1 Ghz
HD8550D GPU 720MHz
45W TDP

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:37

two

devinjanssen schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:25:
Duidelijk, zeker voor het on zekere ga ik toch voor een A8.
Hier bestaat de 6500 en de 6500T van. Maar voor 20 watt minder lever je wel wat kracht in.

pricewatch: AMD A8-6500 Boxed
3,5 Ghz
HD8570D GPU 800MHz
65W TDP

pricewatch: AMD A8-6500T Boxed
2.1 Ghz
HD8550D GPU 720MHz
45W TDP
Neem dan wel de 5600k, die heb ik hier ook draaien, daar kan je echt alles mee doen wat je wilt van een HTPC

Signature

• devinjanssen
mimang schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:26:
[...]

Neem dan wel de 5600k, die heb ik hier ook draaien, daar kan je echt alles mee doen wat je wilt van een HTPC
De A8-6500 volgt deze juist op. Echter wil ik geen K versie want deze stookt 100 watt. Ik heb de HTPC vaak aanstaan deze is tevens een nask.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
mimang schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:26:
[...]

inderdaad, de 5600k is wat sneller tegen een lagere prijs: http://www.cpu-world.com/benchmarks/AMD/A8-5600K.html , wees verder niet bang voor een hoge TDP, dat is namelijk het maximum verbruik. hoewel deze processor dus een TDP heeft van 100 watt is dat eigenlijk alleen te behalen met een overclock. Doe je dit niet dan doet hij zijn werk even zuinig als de andere processors.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
De E-350 zou geen moeite moeten hebben met het afspelen van Full HD content. Die gebruik ik hier zelf ook in mijn HTPC.... Welke software gebruik je en heeft deze software DXVA aanstaan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02 19:58
Dat laatste vraag ik mij dus ook af. Ik draai XBMC op Windows 8 en dat werkt fantastisch op een E-350. Heb je, in het geval van XBMC, wel ingesteld dat de refreshrate moet worden aangepast aan de film? Ik kan tijdens het afspelen zelfs downloaden op dat ding namelijk, geen enkel probleem!

• devinjanssen
Hmm vreemd, ik gebruik windows 7, maar wil overstappen naar 8 wegens de netflix app.
Verder heb ik XBMC er ook op draaien, echter gebruik ik dit niet meer zoveel.Momenteel voornamelijk netflix HD, youtube HD, RTL XL en uitzending gemist. Youtube HD 720 en 1080 heeft hij moeite mee, het beeld loopt niet vloeit. Netflix HD is ook kantjeboord bij taak beheer zit hij tegen de 95 a 100% cpu belasting aan.
Verder gebruik ik de nieuwste AMD software 13.12. DXVA heb ik nooit op gelet. maar dit heeft geen zin voor youtube en browser streams toch?

Ik gebruik de browser Chrome.

Hardware versnelling in VLC,XBMC en Silverlight staat en stond al aan.

[ Voor 8% gewijzigd door devinjanssen op 08-01-2014 09:10 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:44:
De E-350 zou geen moeite moeten hebben met het afspelen van Full HD content. Die gebruik ik hier zelf ook in mijn HTPC.... Welke software gebruik je en heeft deze software DXVA aanstaan?
en
JanRispens schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:48:
Dat laatste vraag ik mij dus ook af. Ik draai XBMC op Windows 8 en dat werkt fantastisch op een E-350. Heb je, in het geval van XBMC, wel ingesteld dat de refreshrate moet worden aangepast aan de film? Ik kan tijdens het afspelen zelfs downloaden op dat ding namelijk, geen enkel probleem!
eindelijk worden er wat mensen wakker.
(zie ook mijn eerste post).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
Een E350 kan het normaal gesproken ook prima aan hoor, daar niet van. Maar dat neemt niet weg dat ik de upgrade-wens wel begrijp natuurlijk. Ik zou zelf eigenlijk dan ook eerst een clean install (bij voorkeur met OpenElec) doen, en als dat niet of niet voldoende helpt dan toch maar upgraden. De E350 is relatief gedateerd, maar neemt niet weg dat FullHD geen issue ervoor mag zijn.

iRacing Profiel

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:30
devinjanssen schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:58:
Hmm vreemd, ik gebruik windows 7, maar wil overstappen naar 8 wegens de netflix app.
Verder heb ik XBMC er ook op draaien, echter gebruik ik dit niet meer zoveel.Momenteel voornamelijk netflix HD, youtube HD, RTL XL en uitzending gemist. Youtube HD 720 en 1080 heeft hij moeite mee, het beeld loopt niet vloeit. Netflix HD is ook kantjeboord bij taak beheer zit hij tegen de 95 a 100% cpu belasting aan.
Verder gebruik ik de nieuwste AMD software 13.12. DXVA heb ik nooit op gelet. maar dit heeft geen zin voor youtube en browser streams toch?

Ik gebruik de browser Chrome.

Hardware versnelling in VLC,XBMC en Silverlight staat en stond al aan.
Ik wil niet flamen maar Adobe Flash...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier idd ook problemen met Youtube HD, werkt volgens mij alleen in IE en niet in andere browsers. Wel eens rondgespeeld met verschillende AMD drivers en flash versies maar het lijkt niet door de GPU opgepakt te worden.
Is Netflix niet Silverlight, dat zou moeten werken toch?

• devinjanssen
Ik ervaar het voornamelijk bij Youtube HD. Netflix en Silverlight draait hij op 70 a 80% cpu belasting.
Ik ga youtube eens proberen in IE. Verder heb ik al geprobeerd om Adobe Flash instellingen te vinden om zo misschien hardware versnelling aan te zetten. Maar geen idee of dit kan.

Zo te zien staat hardware versnelling standaard aan in flash, dus daar houdt het op. Flash vraagt meer dan silverlight

[ Voor 17% gewijzigd door devinjanssen op 08-01-2014 12:11 ]

• wagenveld
  • Niet online
Voor de gein eens even de AMD drivers bijgewerkt, laatste flash erop en firefox nighlty en he presto! Youtube in 1080p met ~25% CPU belasting (op een E350 dus).
Nou werkt dit overigens niet in touch mode, alleen op de desktop. Heeft iets te maken met het terugvallen naar HTML5 player in de app mode.

• devinjanssen
wagenveld schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:08:
Voor de gein eens even de AMD drivers bijgewerkt, laatste flash erop en firefox nighlty en he presto! Youtube in 1080p met ~25% CPU belasting (op een E350 dus).
Nou werkt dit overigens niet in touch mode, alleen op de desktop. Heeft iets te maken met het terugvallen naar HTML5 player in de app mode.
Amd driver 13.12 neem ik aan?
Flash ga ik ook eens proberen en firefox ga ik ook eens proberen. Wat bedoel je met nighlty en presto?
Is dan een bepaald Firefox type?

Bedoel je touchscreen van windows 8?

• wagenveld
  • Niet online
13.12 ja. Ik zat nog op 13.4 volgens mij.
Nightly volgens mij niet nodig, had ik alleen geprobeerd omdat die inderdaad W8 touch screen modus heeft. Jij zit op W7 dus kan ook prima even beta proberen:
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/beta/

Presto ;) http://www.oxforddictiona...nition/english/hey-presto

• devinjanssen
wagenveld schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:43:
13.12 ja. Ik zat nog op 13.4 volgens mij.
Nightly volgens mij niet nodig, had ik alleen geprobeerd omdat die inderdaad W8 touch screen modus heeft. Jij zit op W7 dus kan ook prima.
Wat een verschil Firefox in combinatie met flash van 95 / 100 % cpu belasting naar gemiddeld 20%.

Met silverlight en firefox 85 a 95 % cpu belasting. Het zelfde als in chrome. Is hier ook geen truuk voor ?

[ Voor 12% gewijzigd door devinjanssen op 09-01-2014 17:26 ]

• devinjanssen
Ik heb inmiddels Windows 8.1 geïnstalleerd. Een superhd film met de netflix app vraagt vele male minder cpu kracht dan voor heen via de browser. Dus ook daar een flikke prestatie winds. Ik hou de upgrade in gedachten maar stel hem nu even uit.
Pagina: 1