Sonaya schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:01:
Bedankt allemaal

.
Gisteren was ik bij BCC. Daar stonden 2 (andere) types van Samsung, de ene 200 hertz en de ander 600 hertz (450 euro duurder!). De verkoper zei "zie je, die 600 hertz is veel scherper...veel mooier beeld" bladiebla. Ik zag, als leek zijnde, het verschil niet zo goed en het zegt eigenlijk geen bal, want het ligt er ook maar aan hoe de tv's in de winkel zijn afgesteld, de lichtval etc. Maar goed, ik begrijp nu zo ongeveer wat gewone hertz en geoptimaliseerde hertz is, "geoptimaliseerd" interpreteer ik als "wat de tv er van maakt met een uiteindelijk (beter) resultaat".
Als ex-verkoper van BCC; niet luisteren naar die mooie verkooppraatjes. De meeste verkopers weten het verschil niet eens tussen "geoptimaliseerde Hertz" en paneelfrequentie en dat kan zorgen voor veel misverstanden en nutteloze verkooppraatjes. Uiteindelijk zijn die zogenaamd "600Hz" en "200Hz" beiden 100Hz en zit het mogelijke verschil van scherpte niet daar maar in de software (randverbetering).
Naast dat is de winkel sowieso niet de plek om televisies te vergelijken. Net wat je zegt zijn er veel factoren waardoor een televisie in de winkel nooit tot zijn recht kan komen. Mede ook door de winkelmodus waarin instellingen veelal op de maximale stand staan. Zo wordt het beeld zeer onnatuurlijk maar zorgt het er wel voor dat het schreeuwt om aandacht.
Jullie verkiezen een plasma tv boven een smart. Dit heeft me weer zeer aan het twijfelen gebracht

. Wat ik zo in de wandelgangen heb gehoord is dat internet via/op je tv een leuke bijkomstigheid is, dat kan ik me inderdaad voorstellen (hoef ik bijv. niet steeds naar boven naar de pc te lopen

). Ook qua updates van de tv, lijkt het me makkelijk. Heb nu bijv. een Philips plasma en ik HAD de Horizonbox van upc (die ik er weer uit heb geknikkerd wegens één en al ellende, maar dat terzijde). Bekend probleem is dat bepaalde Philips tv's niet goed communiceren met Horizon. Horizon voert steeds updates uit en de tv van Philips is al jaren niet meer geupdate en dat brengt miscommunicatie teweeg. Als een tv dus geregeld geupdate kan worden middels smart/internet, lijkt dit probleem als voorbeeld, mij verholpen. Nou weet ik niet hoe het met codecs mbt het afspelen van avi’s betreft, maw of die ook middels updates van Samsung geupdate kunnen worden? Als dat zo is, is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.
Wat er verder handig aan een smart tv met internet is, vooral toekomstig gezien, is mij niet bekend. Dus ik kan ook niet de keuze maken of het voor mij beter is een smart tv te nemen of een gewone plasma.
Smart TV is niet verbonden aan de techniek. Op dit moment is vrijwel iedere televisie op de markt "Smart". De mogelijkheden verschillen echter per merk en ook weer per model. Dit kan verschillen tussen streamen tussen apparaten binnen het netwerk tot het installeren van applicaties en het bedienen van de televisie met spraak of handgebaren.
Smart TV lijkt heel interessant, maar na een aantal jaren is het nog verre van functioneel. Smart TV heeft nog veel gebreken en zolang fabrikanten hun eigen platform leveren, zal dat ook wel zo blijven. De komende televisies zijn interessanter, maar het wordt pas werkelijk interessant als het zich richting Android of Apple TV gaat begeven o.i.d.
Een van de grootste nadelen van dit moment, is de slechte support van Smart TV. Je ziet nu al dat een aantal oudere modellen bijvoorbeeld geen support krijgen voor de applicatie Netflix wat een van de weinig werkelijk interessante applicaties is. Stel je voor dat je nu investeert in een televisie puur gebaseerd op SmartTV, dan kun je erop zitten wachten dat een bepaalde dienst die over twee jaar uitkomt, niet meer ondersteund zal worden.
Voor een apparaat zoals een telefoon of tablet niet een erg groot probleem, maar voor een televisie toch een ander verhaal. Een televisie is geen apparaat wat je ieder twee jaar vervangt. Althans, dat is niet het idee achter een televisie.
Daarom ben ik voorstander van een extern apparaat zoals een Apple TV, een Android-stick of zoiets als een Raspberry PI. Dit zijn relatief goedkope apparaten die je aan de televisie kunt aansluiten en waarmee je iedere televisie "Smart" kan maken. Deze apparaten hebben doorgaans ook een betere support en mocht de support verlopen, zit je niet met een televisie die je moet vervangen maar is een nieuw extern apparaat voldoende. Deze hebben doorgaans ook een betere support voor codecs, waar het bij televisie altijd nog maar de vraag is of het wel gaat afspelen.
• Even snel en makkelijk op internet via de tv lijkt me ook handig zoals ik al aangaf, maar ik weet helemaal niet in hoeverre je kan internetten via de tv, zelfde als op de pc? Of bij lange na niet?
[/list]
Dit werkt bij lange na niet zo goed als op een PC. Zelfs de dure modellen met de beste processoren aan boord, daar kun je niet vlot mee internetten. Een leuke feature om te laten zien aan de familie, maar verder ook eigenlijk niet.
Ik noem overigens steeds Samsung, omdat dit merk mij meerdere malen is geadviseerd, vooral qua updates etc. Ik weet helemaal niet of dit een juist advies is hoor.
Lees eens
Verwijderd in "\[3D LED TV] Samsung 2012 Modellen: ES6**, ES7000 en ES8000" door. Dan zul je begrijpen waarom SmartTV nog niet klaar is.
Waarom adviseren jullie eigenlijk plasma en geen lcd/led? Die verschillen vind ik ook moeilijk te achterhalen, ondanks googelen. Vroeger heb ik dus gekozen voor plasma ipv lcd, omdat men het over de kijkafstand had. Ik zit ca. 4 meter van de tv vandaan en toen werd mij plasma geadviseerd (waarom weet ik niet meer).
De beeldkwaliteit van plasma is nog altijd superieur aan dat van LCD. Helaas wordt het uitgefaseerd door fabrikanten omdat er weinig vraag naar plasma is door het slechte imago. Naar mijn inziens, en dat van vele andere "Videofielen" hier op FOK! en elders, zeer onterecht. Gelukkig staat OLED voor de deur en kunnen we naar schatting over zo'n 3 jaar de eerste betaalbare OLED televisies kopen in de winkels. Tegen de tijd dat jouw televisie dan verouderd is en aan vervanging toe is, zullen de OLED televisies verkocht worden voor de prijs van de huidige LCD televisies.
Iemand zegt dat smart nog in de kinderschoenen staat, maar het lijkt me dat dat steeds beter gaat worden, ook al is het bijv. pas over 2 jaar? En als het dan allemaal goed werkt en ik schaf nu een plasma aan, heb ik weer spijt van het laten schieten van de smart, snap je?
Over twee jaar heb je weer andere platformen en andere mogelijkheden die je niet op de huidige televisies zult hebben. Maar ook de huidige plasma televisies zoals de eerder genoemde Panasonic ST60 serie heeft SmartTV. De twee belangrijkste apps zijn op deze televisie ook beschikbaar, namelijk Netflix en Youtube. De rest is niet interessant.
Ik vind de keuze zó moeilijk als leek zijnde en als ik nu een tv koop zal het jaren duren voor ik weer een andere kan kopen, vandaar…. Over een paar jaar spijt hebben is dan dikke pech voor mij.
Grtz Sonaya
Met de ST60 van Panasonic doe je een zeer goede koop. Qua beeldkwaliteit ga je momenteel niets beters vinden voor die prijs en uiteindelijk voldoet deze televisie ook aan jouw wensen, voor zover de wensen überhaupt mogelijk zijn.