Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Smart-tv Samsung UE55F6400 of UE55F6740? Verschillen?

Pagina: 1
Acties:

• Sonaya
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11-2023
Hi :) ,

Ik ben op zoek naar een voor mij betaalbare smart-tv van Samsung. Ik zie bijv. de

1) UE55F6400 en de
2) UE55F6740

De verschillen zijn mij niet duidelijk, ben niet zo bekend met al die specificaties van tegenwoordig en hoor en lees overal wat anders.

1) pricewatch: Samsung UE55F6400 Zwart

2) pricewatch: Samsung UE55F6740 Zwart

Nr. 1 is 100 hertz en 200 geoptimaliseerd / Local dimming: nee
Nr. 2 is ook 100 hertz en 600 geoptimaliseerd / Local dimming: ja

Etc. etc. Het zegt me allemaal niets.

Kan iemand mij de specs en verschillen uitleggen in Jip en Janneke-taal? Ben als de dood een verkeerde aankoop te doen!

Het liefst heb ik natuurlijk een 7000 of 8000 serie maar helaas ver boven mijn budget (de 6000 serie eigenlijk ook al, maar is toch de minimale serie die ik hebben wil).

Hij moet wifi hebben en een NL-model zijn.

Misschien een ander model aan te raden rond dezelfde prijs (1200-1300)? Ik vind de prijsverschillen overigens wel erg groot. Nr, 1) kost bijna overal ca. 1350 en bij Qplaza 1180 (wellicht geen NL-model?).
Nr. 2) bijna overal ca. 1800 en bij Apollo (en wat anderen) vanaf 1320, etc.

Was net in een winkel voor advies, maar van al dat geratel weet ik ook niet wat ik wel en niet moet geloven. En wat is waarheid en wat is een verkooppraatje.... :? .

Grtz Sonaya ;)

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:12
ik hoor een plasma advies aankomen:D bijvoorbeeld: pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver

[ Voor 67% gewijzigd door Snowhite0901 op 08-01-2014 08:29 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat zou qua beeldkwaliteit inderdaad de beste keuze zijn in dit formaat en deze prijsklasse. :+
Maar de topic-starter zoekt blijkbaar gericht naar een smart-tv van Samsung.

Persoonlijk vind ik het hele smart-gebeuren zwaar over-rated en zou het geen dealmaker of -breaker moeten zijn bij de aanschaf van een tv. Het platform staat nog in de kinderschoenen en de support is gebrekkig. Voor smart-toepassingen kun je beter andere devices gebruiken.
Een tv heeft als basis toepassing tv kijken dus vind ik zelf de beeldkwaliteit het allerbelangrijkste. Vandaar dat mijn voorkeur dus ook bij plasma ligt. :)

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:12
Sonaya schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:41:

Misschien een ander model aan te raden rond dezelfde prijs (1200-1300)?
vandaar mijn advies.De verschillen tussen die samsungs weet ik ook niet precies.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 10:16
Voor zo ver ik het heb begrepen werkt het ongeveer zo. De 100 hertz is het aantal hertz wat het paneel hardware matig kan, de geoptimaliseerde hertz wordt er door de tv zelf bij berekend.

Dus bij 200 hertz geoptimaliseerd berekend de tv een extra beeld frame tussen de werkelijke beeld frames in.
De 600 hertz tv berekend dus 6(?) extra beelden tussen de werkelijke frames in. Het idee hierachter is dat de beeld soepeler loopt, al is niet iedereen het erover eens dat het beeld echt beter wordt want het menselijk ook gaat maar tot 75 hertz dacht ik.

Local dimming heeft invloed op de zwartwaardes op het scherm. Aangezien het beeld bij de meeste LED tv's vanaf de zijkant worden verlicht kan de zwarte kleur grijzig overkomen. Met local dimming is zwart dus zwarter :)

Maar zoals de mensen hierboven zeggen, ik zou ook voor een plasma gaan :D
Misschien is de PS60F5500 wat voor je?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
ArisB schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:24:
Voor zo ver ik het heb begrepen werkt het ongeveer zo. De 100 hertz is het aantal hertz wat het paneel hardware matig kan, de geoptimaliseerde hertz wordt er door de tv zelf bij berekend.

Dus bij 200 hertz geoptimaliseerd berekend de tv een extra beeld frame tussen de werkelijke beeld frames in.
De 600 hertz tv berekend dus 6(?) extra beelden tussen de werkelijke frames in.
Ongeveer, maar niet helemaal correct.

De 100Hz staat inderdaad voor de beeldfrequentie van het paneel. Echter zal een LCD televisie met 100Hz of 200Hz ook altijd beeldinterpolatie (extra beelden berekenen tussen bestaande beelden) moeten uitvoeren om 100Hz of 200Hz tot zijn recht te laten komen. Zonder beeldinterpolatie, zal het paneel op een lagere frequentie werken, afhankelijk van de bron.

De "Geoptimaliseerde Hertz" heeft niet altijd betrekking tot daadwerkelijk Hertz. Per fabrikant is het afhankelijk waar deze optimalisatie voor staat en hoe zij tot dit cijfer zijn gekomen. Zo neemt Samsung local dimming mee in het cijfer voor Clear Motion Rate wat Samsung's optimalisatiebenaming is. Ook optimalisaties zoals backlight blinking, backlight scanning, dynamisch contrast en ruisreductie kunnen worden meegenomen in dit cijfer.

Philips legt het wel leuk uit. Alhoewel het allemaal wel leuker klinkt dan dat is het, maar daar heet het dan ook marketing voor.

Het idee hierachter is dat de beeld soepeler loopt, al is niet iedereen het erover eens dat het beeld echt beter wordt want het menselijk ook gaat maar tot 75 hertz dacht ik.
De beeldfrequentie heeft bij LCD niet te maken met flikkering van het paneel zoals bij CRT en plasma, maar is er voornamelijk om motion blur tegen te gaan. 100Hz en 200Hz voegen dus wel degelijk iets toe bij LCD.
Het zorgt echter wel voor het soap opera-effect wanneer het te agressief wordt ingezet. Dat is ook een van de redenen dat filmliefhebbers graag naar plasma kijken. Daar treed geen motion blur toe wanneer de frame rate van de film laag is en er hoeft dan ook geen beeldinterpolatie toegepast te worden. Het kan bij een groot aantal modellen wel om het beeld minder "jerky" te maken, maar nodig is het niet.

• Sonaya
Bedankt allemaal :) .

Gisteren was ik bij BCC. Daar stonden 2 (andere) types van Samsung, de ene 200 hertz en de ander 600 hertz (450 euro duurder!). De verkoper zei "zie je, die 600 hertz is veel scherper...veel mooier beeld" bladiebla. Ik zag, als leek zijnde, het verschil niet zo goed en het zegt eigenlijk geen bal, want het ligt er ook maar aan hoe de tv's in de winkel zijn afgesteld, de lichtval etc. Maar goed, ik begrijp nu zo ongeveer wat gewone hertz en geoptimaliseerde hertz is, "geoptimaliseerd" interpreteer ik als "wat de tv er van maakt met een uiteindelijk (beter) resultaat".

Jullie verkiezen een plasma tv boven een smart. Dit heeft me weer zeer aan het twijfelen gebracht :? . Wat ik zo in de wandelgangen heb gehoord is dat internet via/op je tv een leuke bijkomstigheid is, dat kan ik me inderdaad voorstellen (hoef ik bijv. niet steeds naar boven naar de pc te lopen ;) ). Ook qua updates van de tv, lijkt het me makkelijk. Heb nu bijv. een Philips plasma en ik HAD de Horizonbox van upc (die ik er weer uit heb geknikkerd wegens één en al ellende, maar dat terzijde). Bekend probleem is dat bepaalde Philips tv's niet goed communiceren met Horizon. Horizon voert steeds updates uit en de tv van Philips is al jaren niet meer geupdate en dat brengt miscommunicatie teweeg. Als een tv dus geregeld geupdate kan worden middels smart/internet, lijkt dit probleem als voorbeeld, mij verholpen. Nou weet ik niet hoe het met codecs mbt het afspelen van avi’s betreft, maw of die ook middels updates van Samsung geupdate kunnen worden? Als dat zo is, is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.
Wat er verder handig aan een smart tv met internet is, vooral toekomstig gezien, is mij niet bekend. Dus ik kan ook niet de keuze maken of het voor mij beter is een smart tv te nemen of een gewone plasma.

Wat ik dus belangrijk vind aan een nieuwe tv:
  • Een grotere dan ik nu (47 inch) heb, ik wil minimaal naar 55 inch
  • Mooi beeld uiteraard
  • Een “met de tijd mee geupdate tv”, vooral mbt codecs (maar weet dus niet of dit wel tot de updates van Samsung behoord)
  • Geen spijt van de aankoop na bijv 1 of 2 jaar, aangezien ik een tijd voor een nieuwe tv heb moeten sparen. Ben bang als ik voor een plasma ga, ik over een tijdje mijn haren uit m’n kop kan treken, omdat blijkt dat ik tòch beter een smart had kunnen nemen!
  • Ik kijk vaak films die ik op usb heb gezet en in mijn gare dvd-spelertje (dat vaak gezeik mbt codecs geeft, speelt dan dus niet af) plug om hem te kunnen kijken. Het zou me geweldig en makkelijk lijken als ik die usb direct in de tv kan pluggen.
  • Even snel en makkelijk op internet via de tv lijkt me ook handig zoals ik al aangaf, maar ik weet helemaal niet in hoeverre je kan internetten via de tv, zelfde als op de pc? Of bij lange na niet?
Ik noem overigens steeds Samsung, omdat dit merk mij meerdere malen is geadviseerd, vooral qua updates etc. Ik weet helemaal niet of dit een juist advies is hoor.

Waarom adviseren jullie eigenlijk plasma en geen lcd/led? Die verschillen vind ik ook moeilijk te achterhalen, ondanks googelen. Vroeger heb ik dus gekozen voor plasma ipv lcd, omdat men het over de kijkafstand had. Ik zit ca. 4 meter van de tv vandaan en toen werd mij plasma geadviseerd (waarom weet ik niet meer). Iemand zegt dat smart nog in de kinderschoenen staat, maar het lijkt me dat dat steeds beter gaat worden, ook al is het bijv. pas over 2 jaar? En als het dan allemaal goed werkt en ik schaf nu een plasma aan, heb ik weer spijt van het laten schieten van de smart, snap je? “O…had ik maar….”…

Ik vind de keuze zó moeilijk als leek zijnde en als ik nu een tv koop zal het jaren duren voor ik weer een andere kan kopen, vandaar…. Over een paar jaar spijt hebben is dan dikke pech voor mij.

Grtz Sonaya

• S1NN3D
  • Niet online
Sonaya schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:01:
Gisteren was ik bij BCC. Daar stonden 2 (andere) types van Samsung, de ene 200 hertz en de ander 600 hertz (450 euro duurder!). De verkoper zei "zie je, die 600 hertz is veel scherper...veel mooier beeld" bladiebla. Ik zag, als leek zijnde, het verschil niet zo goed en het zegt eigenlijk geen bal, want het ligt er ook maar aan hoe de tv's in de winkel zijn afgesteld, de lichtval etc. Maar goed, ik begrijp nu zo ongeveer wat gewone hertz en geoptimaliseerde hertz is, "geoptimaliseerd" interpreteer ik als "wat de tv er van maakt met een uiteindelijk (beter) resultaat".
De tv probeert er inderdaad een "beter" resultaat mee te halen. Wat je nog kan laten meewegen is dat al deze "beeldverbeteraars" input lag opleveren. Wanneer je gaat gamen moet je via de game-mode al deze "verbeteraars" uitschakelen wat weer een hoop motion blurring zal opleveren.
Jullie verkiezen een plasma tv boven een smart. Dit heeft me weer zeer aan het twijfelen gebracht :? .
Nee hoor, behoorlijk wat Tweakers verkiezen een plasma boven een lcd. Ook een plasma tv kan smart-mogelijkheden aan boord hebben.
Wat ik zo in de wandelgangen heb gehoord is dat internet via/op je tv een leuke bijkomstigheid is, dat kan ik me inderdaad voorstellen (hoef ik bijv. niet steeds naar boven naar de pc te lopen ;) ). Ook qua updates van de tv, lijkt het me makkelijk. Heb nu bijv. een Philips plasma en ik HAD de Horizonbox van upc (die ik er weer uit heb geknikkerd wegens één en al ellende, maar dat terzijde). Bekend probleem is dat bepaalde Philips tv's niet goed communiceren met Horizon. Horizon voert steeds updates uit en de tv van Philips is al jaren niet meer geupdate en dat brengt miscommunicatie teweeg. Als een tv dus geregeld geupdate kan worden middels smart/internet, lijkt dit probleem als voorbeeld, mij verholpen. Nou weet ik niet hoe het met codecs mbt het afspelen van avi’s betreft, maw of die ook middels updates van Samsung geupdate kunnen worden? Als dat zo is, is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.
Persoonlijk vind ik het smart-gebeuren zwaar over-rated en ik zou je adviseren om je er niet te veel blind op te staren. Het is echt niet zaligmakend.
Wat ik dus belangrijk vind aan een nieuwe tv:
• Ik kijk vaak films die ik op usb heb gezet en in mijn gare dvd-spelertje (dat vaak gezeik mbt codecs geeft, speelt dan dus niet af) plug om hem te kunnen kijken. Het zou me geweldig en makkelijk lijken als ik die usb direct in de tv kan pluggen.
• Even snel en makkelijk op internet via de tv lijkt me ook handig zoals ik al aangaf, maar ik weet helemaal niet in hoeverre je kan internetten via de tv, zelfde als op de pc? Of bij lange na niet?
Ook met het afspelen van je bestanden op je smart-tv kan het voorkomen dat niet alles afgespeeld wordt omdat niet alle codecs ondersteund worden. Het werken met een mediaspeler werkt echt véél beter. En nee, qua internetten zul je nog niet misschien dezelfde ervaring hebben met een tv als met een pc.
Ik noem overigens steeds Samsung, omdat dit merk mij meerdere malen is geadviseerd, vooral qua updates etc. Ik weet helemaal niet of dit een juist advies is hoor.
Volgens mij is Samsung (net als de overige fabrikanten) echt niet zo geweldig qua updates van oudere modellen. Men verkoopt natuurlijk liever nieuwe exemplaren.
Waarom adviseren jullie eigenlijk plasma en geen lcd/led? Die verschillen vind ik ook moeilijk te achterhalen, ondanks googelen. Vroeger heb ik dus gekozen voor plasma ipv lcd, omdat men het over de kijkafstand had. Ik zit ca. 4 meter van de tv vandaan en toen werd mij plasma geadviseerd (waarom weet ik niet meer). Iemand zegt dat smart nog in de kinderschoenen staat, maar het lijkt me dat dat steeds beter gaat worden, ook al is het bijv. pas over 2 jaar? En als het dan allemaal goed werkt en ik schaf nu een plasma aan, heb ik weer spijt van het laten schieten van de smart, snap je? “O…had ik maar….”…
Nogmaals, mensen hebben een voorkeur voor plasma vanwege de betere beeldkwaliteit. En ook een plasma kan smart-functies aan boord hebben. Zelf heb ik thuis 2 plasma's met smartfuncties aan boord; prachtig beeld en de smart-functies worden nooit gebruikt.

• Dimens
Sonaya schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:01:
Bedankt allemaal :) .

Als ex-verkoper van BCC; niet luisteren naar die mooie verkooppraatjes. De meeste verkopers weten het verschil niet eens tussen "geoptimaliseerde Hertz" en paneelfrequentie en dat kan zorgen voor veel misverstanden en nutteloze verkooppraatjes. Uiteindelijk zijn die zogenaamd "600Hz" en "200Hz" beiden 100Hz en zit het mogelijke verschil van scherpte niet daar maar in de software (randverbetering).

Naast dat is de winkel sowieso niet de plek om televisies te vergelijken. Net wat je zegt zijn er veel factoren waardoor een televisie in de winkel nooit tot zijn recht kan komen. Mede ook door de winkelmodus waarin instellingen veelal op de maximale stand staan. Zo wordt het beeld zeer onnatuurlijk maar zorgt het er wel voor dat het schreeuwt om aandacht.
Jullie verkiezen een plasma tv boven een smart. Dit heeft me weer zeer aan het twijfelen gebracht :? . Wat ik zo in de wandelgangen heb gehoord is dat internet via/op je tv een leuke bijkomstigheid is, dat kan ik me inderdaad voorstellen (hoef ik bijv. niet steeds naar boven naar de pc te lopen ;) ). Ook qua updates van de tv, lijkt het me makkelijk. Heb nu bijv. een Philips plasma en ik HAD de Horizonbox van upc (die ik er weer uit heb geknikkerd wegens één en al ellende, maar dat terzijde). Bekend probleem is dat bepaalde Philips tv's niet goed communiceren met Horizon. Horizon voert steeds updates uit en de tv van Philips is al jaren niet meer geupdate en dat brengt miscommunicatie teweeg. Als een tv dus geregeld geupdate kan worden middels smart/internet, lijkt dit probleem als voorbeeld, mij verholpen. Nou weet ik niet hoe het met codecs mbt het afspelen van avi’s betreft, maw of die ook middels updates van Samsung geupdate kunnen worden? Als dat zo is, is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.
Wat er verder handig aan een smart tv met internet is, vooral toekomstig gezien, is mij niet bekend. Dus ik kan ook niet de keuze maken of het voor mij beter is een smart tv te nemen of een gewone plasma.
Smart TV is niet verbonden aan de techniek. Op dit moment is vrijwel iedere televisie op de markt "Smart". De mogelijkheden verschillen echter per merk en ook weer per model. Dit kan verschillen tussen streamen tussen apparaten binnen het netwerk tot het installeren van applicaties en het bedienen van de televisie met spraak of handgebaren.

Smart TV lijkt heel interessant, maar na een aantal jaren is het nog verre van functioneel. Smart TV heeft nog veel gebreken en zolang fabrikanten hun eigen platform leveren, zal dat ook wel zo blijven. De komende televisies zijn interessanter, maar het wordt pas werkelijk interessant als het zich richting Android of Apple TV gaat begeven o.i.d.

Een van de grootste nadelen van dit moment, is de slechte support van Smart TV. Je ziet nu al dat een aantal oudere modellen bijvoorbeeld geen support krijgen voor de applicatie Netflix wat een van de weinig werkelijk interessante applicaties is. Stel je voor dat je nu investeert in een televisie puur gebaseerd op SmartTV, dan kun je erop zitten wachten dat een bepaalde dienst die over twee jaar uitkomt, niet meer ondersteund zal worden.

Voor een apparaat zoals een telefoon of tablet niet een erg groot probleem, maar voor een televisie toch een ander verhaal. Een televisie is geen apparaat wat je ieder twee jaar vervangt. Althans, dat is niet het idee achter een televisie.

Daarom ben ik voorstander van een extern apparaat zoals een Apple TV, een Android-stick of zoiets als een Raspberry PI. Dit zijn relatief goedkope apparaten die je aan de televisie kunt aansluiten en waarmee je iedere televisie "Smart" kan maken. Deze apparaten hebben doorgaans ook een betere support en mocht de support verlopen, zit je niet met een televisie die je moet vervangen maar is een nieuw extern apparaat voldoende. Deze hebben doorgaans ook een betere support voor codecs, waar het bij televisie altijd nog maar de vraag is of het wel gaat afspelen.
[/list]
Dit werkt bij lange na niet zo goed als op een PC. Zelfs de dure modellen met de beste processoren aan boord, daar kun je niet vlot mee internetten. Een leuke feature om te laten zien aan de familie, maar verder ook eigenlijk niet.
Lees eens Verwijderd in "\[3D LED TV] Samsung 2012 Modellen: ES6**, ES7000 en ES8000" door. Dan zul je begrijpen waarom SmartTV nog niet klaar is.
Waarom adviseren jullie eigenlijk plasma en geen lcd/led? Die verschillen vind ik ook moeilijk te achterhalen, ondanks googelen. Vroeger heb ik dus gekozen voor plasma ipv lcd, omdat men het over de kijkafstand had. Ik zit ca. 4 meter van de tv vandaan en toen werd mij plasma geadviseerd (waarom weet ik niet meer).
De beeldkwaliteit van plasma is nog altijd superieur aan dat van LCD. Helaas wordt het uitgefaseerd door fabrikanten omdat er weinig vraag naar plasma is door het slechte imago. Naar mijn inziens, en dat van vele andere "Videofielen" hier op FOK! en elders, zeer onterecht. Gelukkig staat OLED voor de deur en kunnen we naar schatting over zo'n 3 jaar de eerste betaalbare OLED televisies kopen in de winkels. Tegen de tijd dat jouw televisie dan verouderd is en aan vervanging toe is, zullen de OLED televisies verkocht worden voor de prijs van de huidige LCD televisies.
Iemand zegt dat smart nog in de kinderschoenen staat, maar het lijkt me dat dat steeds beter gaat worden, ook al is het bijv. pas over 2 jaar? En als het dan allemaal goed werkt en ik schaf nu een plasma aan, heb ik weer spijt van het laten schieten van de smart, snap je?
Over twee jaar heb je weer andere platformen en andere mogelijkheden die je niet op de huidige televisies zult hebben. Maar ook de huidige plasma televisies zoals de eerder genoemde Panasonic ST60 serie heeft SmartTV. De twee belangrijkste apps zijn op deze televisie ook beschikbaar, namelijk Netflix en Youtube. De rest is niet interessant.
Ik vind de keuze zó moeilijk als leek zijnde en als ik nu een tv koop zal het jaren duren voor ik weer een andere kan kopen, vandaar…. Over een paar jaar spijt hebben is dan dikke pech voor mij.

Grtz Sonaya
Met de ST60 van Panasonic doe je een zeer goede koop. Qua beeldkwaliteit ga je momenteel niets beters vinden voor die prijs en uiteindelijk voldoet deze televisie ook aan jouw wensen, voor zover de wensen überhaupt mogelijk zijn.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Kijk je niet stuk op Smart TV opties. Het werkt meestal traag, werkt voor geen meter met de normale afstandsbediening (dus speciaal toetsenbordje er bij a 100 euro..), etc, etc

Smart voor mij betekent een usb poort om power te leveren naar m'n Chromecast.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 10:16
Ik heb zelf de PS50C7700 van Samsung wat een model is uit 2010 en ik ben er nog steeds heel erg blij mee :)

In het begin heb ik 2 updates gehad ofzo maar verder niet meer. Hij speelt wel nog steeds alles wat ik download af (X264 en AVI). Zowel via usb als DLNA.
Hij heeft ook internet erop, maar dat heb ik tot nu toe nog nooit gebruikt. Je moet alles met de afstandsbediening typen zoals SMS zonder T9, dat werkt gewoon niet.

Met de prijzen die je geeft in de OP kom je dan op de pricewatch: Samsung PS60F5500 Zwart wat ook een smart-tv is, als je perse Samsung wilt tenminste.

Echter lees ik zoveel positieve berichten over de Panasonic serie dat dat wel een hele mooie TV moet zijn :) .
Dan valt inderdaad de ST60 binnen budget, maar daar kan ik zelf verder weinig over zeggen.

• Michelleh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-01-2024
Hi! Ik zit in dezelfde situatie als de OP : van plan om naar een grotere tv te upgraden, het liefst 55 inch. Mijn vriend en ik zaten aan de Samsung 6400 te denken: redelijk qua prijs en krijgt ook goede reviews, zover ik die kan vinden. We hoeven ook niet per se een smart tv. Rond de 1000-1200 euro zou fijn zijn.

Plasma is bij ons redelijk snel afgevallen omdat het meer energie kost en omdat onze tv dichtbij het raam zal staan. Ik lees overal dat plasma daarin veel weerspiegelt. Klopt dit in jullie ervaring of valt het wel mee?

Daarnaast vroeg ik me af, jullie comments lezende, of het wel verstandig is voor een nieuwe plasma tv te gaan terwijl deze methode uitgefaseerd gaat worden. Ook bij de Panasonic pagina staat te lezen dat zij er waarschijnlijk mee gaan stoppen. Daar moet toch een reden voor zijn?

Ben benieuwd naar jullie reacties. alvast bedankt!

• S1NN3D
  • Niet online
Meerverbruik qua energie: valt best mee, is slechts tientjeswerk op jaarbasis.
Spiegeling: valt ook reuze mee, zelf de plasma bij 3 grote ramen staan en prima naar te kijken.
Productiestop: helaas overleeft niet altijd de beste techniek, is in het verleden wel vaker gebeurt.

Als je een tv wil kopen heb je nu nog een kans op een goede plasma. OLED is nog onbetaalbaar en lcd heeft niet de kwaliteit in huis. Ik zou het wel weten. :+

• Sonaya
D vd V en alle anderen: bedankt voor jullie advies!! _/-\o_

Reactie op Dimens:
Smart TV lijkt heel interessant, maar na een aantal jaren is het nog verre van functioneel. Smart TV heeft nog veel gebreken en zolang fabrikanten hun eigen platform leveren, zal dat ook wel zo blijven. De komende televisies zijn interessanter, maar het wordt pas werkelijk interessant als het zich richting Android of Apple TV gaat begeven o.i.d.
Dan beter nu een stuk goedkopere plasma (> toch?) en over misschien een jaar of 5 een smart-tv kopen…
….. Een televisie is geen apparaat wat je ieder twee jaar vervangt. Althans, dat is niet het idee achter een televisie.
In mijn geval niet nee, financieel gezien...
Daarom ben ik voorstander van een extern apparaat zoals een Apple TV, een Android-stick of zoiets als een Raspberry PI. Dit zijn relatief goedkope apparaten die je aan de televisie kunt aansluiten en waarmee je iedere televisie "Smart" kan maken. Deze apparaten hebben doorgaans ook een betere support en mocht de support verlopen, zit je niet met een televisie die je moet vervangen maar is een nieuw extern apparaat voldoende. Deze hebben doorgaans ook een betere support voor codecs, waar het bij televisie altijd nog maar de vraag is of het wel gaat afspelen.
Goeie tip. Ik heb nu een goedkoop dvdspelertje en 2 mediaplayers van Lacie. Die van Lacie zijn niet te updaten qua o.a. codecs…waardeloos.
Dit werkt bij lange na niet zo goed als op een PC. Zelfs de dure modellen met de beste processoren aan boord, daar kun je niet vlot mee internetten. Een leuke feature om te laten zien aan de familie, maar verder ook eigenlijk niet.
Dan weet ik al hoe het bij mij zal gaan; na 5 minuten trek ik de haren uit mn kop van ergernis…
Lees eens Verwijderd in "\[3D LED TV] Samsung 2012 Modellen: ES6**, ES7000 en ES8000" door. Dan zul je begrijpen waarom SmartTV nog niet klaar is.
Ga ik zeker doen.
De beeldkwaliteit van plasma is nog altijd superieur aan dat van LCD. Helaas wordt het uitgefaseerd door fabrikanten omdat er weinig vraag naar plasma is door het slechte imago. Naar mijn inziens, en dat van vele andere "Videofielen" hier op FOK! en elders, zeer onterecht. Gelukkig staat OLED voor de deur en kunnen we naar schatting over zo'n 3 jaar de eerste betaalbare OLED televisies kopen in de winkels. Tegen de tijd dat jouw televisie dan verouderd is en aan vervanging toe is, zullen de OLED televisies verkocht worden voor de prijs van de huidige LCD televisies.
Gisteren was ik in MediaMarkt en zag daar natuurlijk ontzettend veel tv’s. Af en toe zag ik er 1 tussen met een “flauw”, kleurloos beeld zeg maar. Dat bleek dan een plasma te zijn. Dus dat zag ik niet bij maar 1 tv maar bij meerdere. Dan verbaas ik me dus dat jullie plasma aanraden vanwege het beste, mooiste beeld? Begrijp ik niet. Of waren mijn ogen op dat moment zo gewend aan de heldere led-beelden dat die plasma’s gewoon zo leken??
Over twee jaar heb je weer andere platformen en andere mogelijkheden die je niet op de huidige televisies zult hebben. Maar ook de huidige plasma televisies zoals de eerder genoemde Panasonic ST60 serie heeft SmartTV. De twee belangrijkste apps zijn op deze televisie ook beschikbaar, namelijk Netflix en Youtube. De rest is niet interessant.

Met de ST60 van Panasonic doe je een zeer goede koop. Qua beeldkwaliteit ga je momenteel niets beters vinden voor die prijs en uiteindelijk voldoet deze televisie ook aan jouw wensen, voor zover de wensen überhaupt mogelijk zijn.
Je bedoelt denk ik de door mij eerder genoemde ET60 (i.p.v. ST60)? Maar je bedoelt in ieder geval een smart-tv toch? Dus je bedoelt dat de Panasonic een goede keus voor smart is? Verkies je Panasonic dan boven de Samsung? Sorry, begrijp dit stukje niet helemaal.

Bedankt voor de adviezen!! _/-\o_ Op de reacties van de overigen (bedankt!!) kom ik later terug…beddtijd en weer vroeg op! :O :z

Grtz Sonaya

• Sonaya
Michelleh schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:07:
Hi! Ik zit in dezelfde situatie als de OP : van plan om naar een grotere tv te upgraden, het liefst 55 inch. Mijn vriend en ik zaten aan de Samsung 6400 te denken: redelijk qua prijs en krijgt ook goede reviews, zover ik die kan vinden. We hoeven ook niet per se een smart tv. Rond de 1000-1200 euro zou fijn zijn.

Plasma is bij ons redelijk snel afgevallen omdat het meer energie kost en omdat onze tv dichtbij het raam zal staan. Ik lees overal dat plasma daarin veel weerspiegelt. Klopt dit in jullie ervaring of valt het wel mee?

Daarnaast vroeg ik me af, jullie comments lezende, of het wel verstandig is voor een nieuwe plasma tv te gaan terwijl deze methode uitgefaseerd gaat worden. Ook bij de Panasonic pagina staat te lezen dat zij er waarschijnlijk mee gaan stoppen. Daar moet toch een reden voor zijn?

Ben benieuwd naar jullie reacties. alvast bedankt!
M.b.t. een aantal vragen van Michelleh sluit ik me hierbij aan ;)

• Dimens
Sonaya schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 00:30:
Gisteren was ik in MediaMarkt en zag daar natuurlijk ontzettend veel tv’s. Af en toe zag ik er 1 tussen met een “flauw”, kleurloos beeld zeg maar. Dat bleek dan een plasma te zijn. Dus dat zag ik niet bij maar 1 tv maar bij meerdere. Dan verbaas ik me dus dat jullie plasma aanraden vanwege het beste, mooiste beeld? Begrijp ik niet. Of waren mijn ogen op dat moment zo gewend aan de heldere led-beelden dat die plasma’s gewoon zo leken??
Winkels zijn absoluut niet de plaatst om televisies te vergelijken. Je bent absoluut niet de enige die plasma in winkels er afgrijselijk uit vindt zien, dat vind ik zelf ook.

Niet dat ik LCD in winkels er wel goed uit vind zien, maar LCD presteert in winkels veel beter.
Plasma is namelijk veel gevoeliger voor omgevingslicht dan dat LCD dat is. De grote hoeveelheid TL-verlichting in winkels zoals de Media Markt zorgen ervoor dat plasma er grauw uit gaat zien, gaan flikkeren door interferentie met de frequentie van de verlichting en door het felle beeld van de LCD's die ernaast staan, ziet een plasma er al helemaal somber uit.

Dit is mede een factor waardoor de verkoop van plasma slechter verloop. Echter is het verhaal geheel omgekeerd wanneer je een LCD en een plasma in een huiskamersituatie, en dan met name 's avonds als het donker is, naast elkaar zet. Hier is dan ook genoeg over te vinden op het internet. Zoek maar eens op "Why do plasma TV's look bad in stores" en overal krijg je hetzelfde antwoord.

Ik denk dat elke plasma-bezitter wel kan bevestigen dat er wel eens een compliment is gegeven over de goede beeldkwaliteit van de televisie.
Je bedoelt denk ik de door mij eerder genoemde ET60 (i.p.v. ST60)? Maar je bedoelt in ieder geval een smart-tv toch? Dus je bedoelt dat de Panasonic een goede keus voor smart is? Verkies je Panasonic dan boven de Samsung? Sorry, begrijp dit stukje niet helemaal.
Nee, echt de ST60. Qua prijs/kwaliteit een zeer goede televisie. Daar kan de ET60, of F6400, absoluut niet tegenop.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik zou nogmaals willen aangeven dat je de "smart" gedachte los moet laten. Het werkt gewoonweg maar matig en over een paar jaar is het dermate verouderd dat je er nog minder mee kan.

Een tv is om naar te kijken dus leg de focus op de beeldkwaliteit. En ondanks dat het in de winkel het tegendeel lijkt te zijn, ben je dan echt aan het juiste adres met een plasma. Ik heb onlangs mijn tweede plasma gekocht om de productiestop voor te zijn en er voor te zorgen dat ik de komende jaren vooruit kan. Ik moet er niet aan denken om weer naar een lcd te moeten kijken.

• Sonaya
Hi Dimens, D vd V en anderen natuurlijk ;) ,

Dat plasma er zo grauw uit ziet in winkels is me nu duidelijk, bedankt. Ook al kan ik me nog steeds niet voorstellen dat een plasma er in de woonkamer qua beeld beter uit ziet dan een led. De beelden van led zijn in de winkels zo mooi helder en scherp….moeilijk voor te stellen.
Sonaya:
Dimens:

Nee, echt de ST60. Qua prijs/kwaliteit een zeer goede televisie. Daar kan de ET60, of F6400, absoluut niet tegenop.
Dimens, welke bedoel je dan? Ik heb gegoogeld op ST60 maar krijg zoveel verschillende types te zien?
Bedoel je die van de link die Snowhite0901 eerder heeft vermeld?: pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver

Ook een aardig prijskaartje 8)7 en dus tòch ook een smarttv, maar dan plasma.
Michelluh:
Hier zou ik ook nog graag antwoord op willen hebben… :?

Na al jullie reacties gelezen te hebben dacht ik: “Weet je wat, ik zet een smarttv uit mijn hoofd en ik kijk over een paar jaar wel wat de ontwikkelingen tegen die tijd zijn. Zijn de ontwikkelingen sterk verbeterd, kan ik alsnog een smarttv kopen (als mijn financiele situatie dat op dat moment toelaat, zoals het er nu uitziet niet maar you never know…). Ik koop nu wel een goedkopere (maar wel goede prijs/kwaliteit) gewone plasma minimaal 55inch en dan zien we wel verder. Het resterende bedrag dat ik nu dan bespaar kan ik tegen die tijd bijleggen voor een andere tv"

Mijn nieuwe vraag is dus: welke plasma, minimaal 55 inch, zonder smart zouden jullie adviseren? Merk/type? Hij mag niet te duur zijn, anders kan ik het kopen van een smart/andere tv over enkele jaren écht wel vergeten :/ .

Laten we zeggen, een goede plasma, minimaal 55 inch dus, van ca. 600-700 euro?

Grtz Sonaya

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03

sjaool

Every life should have 9 cats

Plasma is zo'n beetje uitontwikkeld daarom stopt Panasonic met de verdere ontwikkeling en productie. Komt bij dat ze volgens mij alle aandacht op OLED willen richten.

Plasma is qua contrast en gradaties hierin gewoon veel beter dan LCD. LCD loopt Veel sneller dicht in donkere partijen waar je dus ook geen details meer in kunt waarnemen. Gezichten, huidskleur en de scherpte zijn op een plasma veel natuurlijker en prettiger om naar te kijken. LCD is wat dat betreft veel kunstmatiger en onnatuurlijker.

Wat Smart betreft, dat is op mijn F5500 Samsung op de slaapkamer prima in orde. Die is dualcore en dat merk je. Plex draait daar als een zonnetje. Mocht je een tv zonder Smart kopen dan zou ik er een htpc met XBMC aan vastknopen. Dan kun je echt nog heel lang verder. :)

[ Voor 4% gewijzigd door sjaool op 13-01-2014 22:09 ]

"When you grow up your heart dies"

• S1NN3D
  • Niet online
Ik blijf me verbazen over het feit dat je blijft nadenken over de keuze smart of plasma. Smartfunctionaliteit zit in bijna elke beetje fatsoenlijke tv tegenwoordig wel ingebouwd. Alleen de budgetmodellen zijn doorgaans nog zonder smart-functies. Wat in dit topic is proberen uit te leggen is dat de smart-functies doorgaans niet zo geweldig zijn. Of het nu een plasma of lcd tv is maak daarin niets uit.

De keuze die je zou moeten maken is tussen lcd of plasma. Om een goede tv te kopen met het gestelde budget en te verwachten dat deze minimaal 55 inch is lijkt me niet reëel. Om een dergelijk formaat voor dat geld te doen, zul je toch echt concessies moeten doen op de beeldkwaliteit.

Persoonlijk vind ik de beelden dan de gemiddelde lcd in de winkel echt niet mooi. De toestellen staan in een winkelstand met om aandacht schreeuwende kleuren. Als je daar thuis naar zou moeten kijken, heb je binnen no-time knallende hoofdpijn. Niet om aan te zien. Maar het is wel het punt waarom veel mensen zo'n tv kopen; het lijkt in de winkel zo mooi.

Met jou budget kun je naar mijn mening het beste gaan voor de ST60 van Panasonic. Dit is met afstand de beste tv die je met jou budget kan kopen. Ik weet het, het is geen 55 inch maar je moet wel een beetje reëel zijn met wat je voor je budget kan kopen.

• Dimens
Sonaya schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:44:
Hi Dimens, D vd V en anderen natuurlijk ;) ,

Dat plasma er zo grauw uit ziet in winkels is me nu duidelijk, bedankt. Ook al kan ik me nog steeds niet voorstellen dat een plasma er in de woonkamer qua beeld beter uit ziet dan een led. De beelden van led zijn in de winkels zo mooi helder en scherp….moeilijk voor te stellen.
Waarom denk je dat plasma tegenwoordig niet meer verkoopt? Dit is een van de redenen dat men geen plasma meer wil hebben. LCD ziet er in winkels simpelweg aantrekkelijker uit dan plasma.

Maar uiteindelijk is de beeldkwaliteit van plasma nog altijd superieur aan dat van LCD. Geen wonder dat kenners ook nog altijd plasma verkiezen boven LCD. Daar is zeker wel een rede voor en zodra je plasma hebt gezien in een goede situatie, dan begrijp je ook waarom.
Dimens, welke bedoel je dan? Ik heb gegoogeld op ST60 maar krijg zoveel verschillende types te zien?
Bedoel je die van de link die Snowhite0901 eerder heeft vermeld?: pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver

Ook een aardig prijskaartje 8)7 en dus tòch ook een smarttv, maar dan plasma.
Die televisie ja, de ST60 van Panasonic. In dit geval de 55" variant.
Hier zou ik ook nog graag antwoord op willen hebben… :?
Voor jou maakt het werkelijk niets uit. De rede dat het uitgefaseerd wordt, is omdat het niet meer verkocht. zelf heb je al aangegeven waarom jij het niet zou kopen, en jij weet dat het aan de omgeving ligt. Laat staan dat een leek in de winkel staat en moet kiezen tussen LCD en plasma. Logisch dat hij dan voor LCD gaat, zeker als de verkoper dat duwtje even geeft want ja, die verkoopt ook veel liever LCD. Daar zit immers veel meer marge op en dus verdient een verkoper er ook meer aan.

Zo heb ik in mijn jongere jaren ook bijna geen plasma verkocht. Zeker 50% van wat ik in totaal heb verkocht, is Samsung geweest omdat ik met het verkopen van Samsung producten op jaarbasis wel zo'n € 500,- meer kon verdienen.
[/quote]

• Sonaya
D vd V:
Ik blijf me verbazen over het feit dat je blijft nadenken over de keuze smart of plasma.
Nee, ik schreef juist: “Mijn nieuwe vraag is dus: welke plasma, minimaal 55 inch, zonder smart zouden jullie adviseren?” ;)
De keuze die je zou moeten maken is tussen lcd of plasma. Om een goede tv te kopen met het gestelde budget en te verwachten dat deze minimaal 55 inch is lijkt me niet reëel. Om een dergelijk formaat voor dat geld te doen, zul je toch echt concessies moeten doen op de beeldkwaliteit.
Ik was in de veronderstelling dat er voor 600-70 euro wel een goede 55inch plasma te krijgen was, maar niet dus blijkbaar.
Dimens:
Geen wonder dat kenners ook nog altijd plasma verkiezen boven LCD. Daar is zeker wel een rede voor en zodra je plasma hebt gezien in een goede situatie, dan begrijp je ook waarom.
Ja, jammer dat ik geen nieuwe lcd/led en plasma naast elkaar in mijn woonkamer kan zetten om te vergelijken. Maar ik neem van jullie aan dat plasma echt beter is. 

Had een mailtje gestuurd naar een winkel bij mij in de stad (bekenden van mij met jarenlange ervaring en winkel staat goed bekend) en gevraagd naar de prijs bij hen van de ST60. Hun antwoord:

De Panasonic Plasma`s zijn uitlopend en worden niet meer gemaakt door Panasonic. Panasonic zelf heeft ze ook niet meer ze hebben alle voorraad aan 1 grossier verkocht en dat is de enige partij in Nederland die ze nog aan winkels verkoopt. Hierdoor zijn er geen aanbiedingen meer vanuit Panasonic voor deze tv`s omdat ze ze gewoon niet meer hebben.

De Panasonic Plasma techniek is beeldtechnisch gezien inderdaad de beste echter door de relatief grote kans op inbranden en retentie is het een techniek die door steeds minder bedrijven gebruikt wordt en nu is dus ook het laatste grote plasma merk gestopt met het maken van deze tv`s.

Tsja…wat moet ik dan weer van die laatste alinea denken?? Begrijp je hoe verwarrend veel info voor een leek kan zijn? 8)7 Maar ja, geen info verzamelen is ook geen optie he.

Maar goed, als een goede plasma sowieso rond € 1350 kost en er zit sowieso internet op zoals de ST60, dan heb ik dus tóch een smart-tv! Waarom vind ik dan geen goede plasma 55inch zonder smart, als dat toch afgeraden wordt. Nu denk ik eindelijk "laat die smart maar zitten" en kom ik tóch weer terecht bij smart met een mega prijs. Begrijpen jullie wat ik bedoel? :?

Grtz Sonaya

• Dimens
Sonaya schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:57:
Nee, ik schreef juist: “Mijn nieuwe vraag is dus: welke plasma, minimaal 55 inch, zonder smart zouden jullie adviseren?” ;)

Ik was in de veronderstelling dat er voor 600-70 euro wel een goede 55inch plasma te krijgen was, maar niet dus blijkbaar.

[...]

Maar goed, als een goede plasma sowieso rond € 1350 kost en er zit sowieso internet op zoals de ST60, dan heb ik dus tóch een smart-tv! Waarom vind ik dan geen goede plasma 55inch zonder smart, als dat toch afgeraden wordt. Nu denk ik eindelijk "laat die smart maar zitten" en kom ik tóch weer terecht bij smart met een mega prijs. Begrijpen jullie wat ik bedoel? :?
Zoals eerder gezegd is vrijwel iedere televisie die je vandaag de dag koopt Smart. Wat D vd V en ik, en wellicht de rest, proberen te zeggen is dat Smart TV niet de bepalende factoor moet zijn voor het kopen van een televisie en je er vooral niet teveel van moet verwachten.

Televisies zonder SmartTV vind je simpelweg bijna niet meer. De enige televisies zonder ook maar een SmartTV functie zijn televisies die op ieder punt eigenlijk slecht presteren. Een goede televisie zonder Smart TV kun je dus al niet meer kopen.

De Panasonic ST60 is een Smart TV, ja. Maar het is niet Smart TV waar je voor betaalt maar het geheel van de televisie. Smart TV is daar maar een onderdeel van, net zoals dat 3D dat is. Maar de uiteindelijke beeldkwaliteit van de televisie is zeer goed en daar komt dat prijskaartje dan ook voornamelijk vandaan.

Goedkopere modellen zijn er wel. LG heeft een aantal no nonsens plasma televisies tegen een relatief lage prijs. Echter lever je dan wel in op de beeldkwaliteit, wat zonde is als je het geld wel te besteden hebt.

Pricewatch
Had een mailtje gestuurd naar een winkel bij mij in de stad (bekenden van mij met jarenlange ervaring en winkel staat goed bekend) en gevraagd naar de prijs bij hen van de ST60. Hun antwoord:

De Panasonic Plasma`s zijn uitlopend en worden niet meer gemaakt door Panasonic. Panasonic zelf heeft ze ook niet meer ze hebben alle voorraad aan 1 grossier verkocht en dat is de enige partij in Nederland die ze nog aan winkels verkoopt. Hierdoor zijn er geen aanbiedingen meer vanuit Panasonic voor deze tv`s omdat ze ze gewoon niet meer hebben.

De Panasonic Plasma techniek is beeldtechnisch gezien inderdaad de beste echter door de relatief grote kans op inbranden en retentie is het een techniek die door steeds minder bedrijven gebruikt wordt en nu is dus ook het laatste grote plasma merk gestopt met het maken van deze tv`s.
Inbranding en retentie is nooit de rede geweest voor Panasonic om te stoppen met plasma. Sterker nog, Panasonic en Samsung hebben dit zelfs erg goed onder controle gekregen. De kans op inbranding is erg klein geworden en retentie is ook erg goed onderdrukt. Natuurlijk, de kans blijft er altijd, maar zo heeft iedere techniek nadelen.

Als inbranding de rede was geweest dat men zou stoppen met het produceren van plasma, is de keuze voor OLED ook niet terecht geweest aangezien de kans op inbranding bij OLED ook aanwezig is.

In de praktijk merk je er weinig van. Bij normaal gebruik blijft de uniformiteit van het scherm goed en wordt het alleen door gebruik "erger". In tegenstelling tot LCD, waar de uniformiteit van het scherm per definitie niet gelijk is door backlight bleeding. Iets wat verkopers vrijwel altijd zullen verzwijgen. Want ja, "LED televisies geven een perfect beeld." en daar kunnen dit soort nadelen niet bij.
Tsja…wat moet ik dan weer van die laatste alinea denken?? Begrijp je hoe verwarrend veel info voor een leek kan zijn? 8)7 Maar ja, geen info verzamelen is ook geen optie he.
Je zou eens de topics moeten doorlezen waar D vd V en ik in hebben gereageerd. Daar zijn heel wat tevreden plasma bezitters van gekomen.

Je zou trouwens de eerste zijn die niet tevreden is met zijn plasma die ik een plasma heb aangeraden.

• Sonaya
Zoals eerder gezegd is vrijwel iedere televisie die je vandaag de dag koopt Smart. Wat D vd V en ik, en wellicht de rest, proberen te zeggen is dat Smart TV niet de bepalende factoor moet zijn voor het kopen van een televisie en je er vooral niet teveel van moet verwachten.

De Panasonic ST60 is een Smart TV, ja. Maar het is niet Smart TV waar je voor betaalt maar het geheel van de televisie. Smart TV is daar maar een onderdeel van, net zoals dat 3D dat is. Maar de uiteindelijke beeldkwaliteit van de televisie is zeer goed en daar komt dat prijskaartje dan ook voornamelijk vandaan.
Snap ‘m ;)
Goedkopere modellen zijn er wel. LG heeft een aantal no nonsens plasma televisies tegen een relatief lage prijs. Echter lever je dan wel in op de beeldkwaliteit, wat zonde is als je het geld wel te besteden hebt.
Ok. Beter 1350 uitgeven dan 800 voor ”troep” en later spijt hebben.
Je zou eens de topics moeten doorlezen waar D vd V en ik in hebben gereageerd. Daar zijn heel wat tevreden plasma bezitters van gekomen.

Je zou trouwens de eerste zijn die niet tevreden is met zijn plasma die ik een plasma heb aangeraden.
Ga ik doen.

Bedankt weer!!! _/-\o_ Zal me later vast wel weer een vraag te binnen schieten, maar dan meld ik me wel weer .

Grtz Sonaya
Pagina: 1