Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een h60 geinstallerd op mijn a10-5800k.
ik verwachtte dat hij een stuk stiller zou zijn vergeleken met de stock koeler, helaas is dat niet zo.
ik weet dat hij een stuk stiller zou moeten zijn, helaas heb ik hier totaal geen verstand van...

ik hbe op andere forums gelezen dat dit een veel voorkomend probleem is, maar nergens echt hoe je het kan fixen. ik heb geprobeerd op de pomp te tikken om de lucht eruit te halen, de radiator in verschillende manieren plaatsen, maar op elke manier klnikt het net als een windtunnel...

heeft iemand hier mischien een idee?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Over wat voor geluid hebben we het hier? Is het de pomp die abnormaal veel lawaai maakt of draait de fan op 100% ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13

TommieW

Numa numa.

Is het niet gewoon het geluid van de fan(s)?
Ik heb een h80i welke met de fans op 100% ook een pokkeherrie maakt.
Ik weet niet of de H60 Corslink heeft, maar je kan proberen met de bijbehorende software de fan wat zachter te zetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Ik geloof ook dat de H60 een tussenstukje met daarin een weerstand meegeleverd kreeg. Hiermee kan je ook de fan langzamer laten draaien als je dat niet via de bios, fancontroller of software matig kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:11
Daarnaast is de koeler wat betreft koelprestaties overkill en voor stilte had je beter iets anders kunnen kopen.
http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie
http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie
Mocht je de fan niet langzamer kunnen laten draaien kun je hem natuurlijk altijd nog vervangen door een stiller exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Alleen de 'i' versies werken met Link.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De h60 is, net als de meeste CLWCs, een herrieba die niet ook niet echt lekker koelt voor zijn prijs en herrie.

Stillere fans dus, of dat (on)ding verkopen en er een goede luchtkoeler erop knopen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze kunnen kopen voor een erg lage prijs, daarom nam ik deze ook maar.

het geluid lijkt grotendeels uit de pomp te komen, maar de meegeleverde fan draait ook onnodig hard.
volgens mij heeft de corsair h60 geen software.
en hoe werken die weerstanden waar analogworm het over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

weerstandje tussen fan en aansluiting op mobo/molex zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb je mischien een goede link waar ik deze kan kopen?

de pomp gebruikt een 3pin en de fan een 4pin, weet niet of dit ook nog nuttig is...

ik heb ook nog een molex naar 2x 4 pin liggen, ik zal eens kijken of dit iets uitvoert

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

pricewatch: Zalman ZM-RC100

Al werken die dingen denk ik niet met een pwm fan.

Je kan ook een regelbare kopen: pricewatch: Zalman Fan Mate 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Heb meer dan genoeg ervaring met die apparaten H50,55,60,70,80,100I.
Als je evt met de geluidsrecorder van je telefoon het kan op nemen en kan laten horen kan ik je waarsch wel vertellen wat normaal is en wat niet.
Had zelf een G5 die toch na een jaar meer geluid begon te produceren dan wenselijk en heb deze gewoon Rma gestuurd naar corsair.
Nieuwe terug gekregen en was weer helemaal happy.
(en ja die was gewoon 2x stiller)
Dus voor dat je met weerstandjes etc in de weer gaat.
En als je pc idle draaid heb je wel een minuut of 5 voor de boel gevaarlijk heet word zonder fan.
(zo lang het water maar rond gepompt word)
Je kan dus ook even kijken of het de pomp of fan is die het geluid produceerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Nessuno op 07-01-2014 20:57 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
domme ik.... de molex naar 2x 4pin was male, net als de fans...

vaszaitsev, ik ga morgen die zalman fan mate 2 bestellen, mischien werkt dat.

nessumo, hoe kan ik die geluiden op dit forum zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDragon2002
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 13:39
ik heb ook een H60 en die maakte in het begin ook een pokkeherrie. Ik was erg teleurgesteld. Naar wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat er een paar batches zijn geweest met een probleem met de pomp. Deze kan, als dit aan de hand is, door defecte lagertjes vast lopen en je processor niet meer koelen. Met deze informatie de H60 ook ge-RMA'd en daar netjes een nieuwe voor terug gekregen.
De nieuwe is nagenoeg geluidloos, tijdens een 4uur durende CPU Mark run hoor je nog steeds alleen maar een zacht gezoem van de ventilatoren die wat sneller draaien.

Ik zeg RMA'en, een nieuwe ontvangen en genieten. Doe ik na 2 jaar ook nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 13:28

kakashi

respect my authoritah

Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:00:
domme ik.... de molex naar 2x 4pin was male, net als de fans...

vaszaitsev, ik ga morgen die zalman fan mate 2 bestellen, mischien werkt dat.

nessumo, hoe kan ik die geluiden op dit forum zetten?
upload het geluid naar een externe service, zoals http://vocaroo.com/?upload en plaats de link hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheDragon2002 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:03:
ik heb ook een H60 en die maakte in het begin ook een pokkeherrie. Ik was erg teleurgesteld. Naar wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat er een paar batches zijn geweest met een probleem met de pomp. Deze kan, als dit aan de hand is, door defecte lagertjes vast lopen en je processor niet meer koelen. Met deze informatie de H60 ook ge-RMA'd en daar netjes een nieuwe voor terug gekregen.
De nieuwe is nagenoeg geluidloos, tijdens een 4uur durende CPU Mark run hoor je nog steeds alleen maar een zacht gezoem van de ventilatoren die wat sneller draaien.

Ik zeg RMA'en, een nieuwe ontvangen en genieten. Doe ik na 2 jaar ook nog steeds
ik zal eens contact opnemen met de site, er zitten 60 maanden garantie op, leek me wat overdreven maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
upload het geluid naar een externe service, zoals http://vocaroo.com/?upload en plaats de link hier
zal ik morgen doen, ik moet nu naar bed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Ben het trouwens wel eens dat je de pomp slechts zachtjes mag horen brommen. Als de pomp harde geluiden maakt lijkt me ook niet in orde.

(die weerstandjes waren dan ook voor de fans bedoeld, niet de pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het geluid opnemen gaat niet zo makkelijk, krijg het niet van telefoon naar pc, ik heb deze link van youtube, bij mij klinkt het hetzelfde.

YouTube: Corsair H60 - The noise

in deze video is het de oude versie, ik heb de 2013 editie, geluid is verder wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zou zeggen schaf een Noctua NH-U14S aan. Houd je CPU net zo koel met de Fan op hslve snelheid.

Heb zelf de U14S in Push/Pull en die komt nooit boven de 750 RPM uit, en lijft daardoor fluister stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de meegeleverde fan van corsair veranderd voor een bitfenix spectre, deze kwam meegelevrd met de pricewatch: BitFenix Shadow

dit heeft al een hoop geholpen

ik heb de pomp nu andersom in mijn systeem gezet, nu staat het corsair logo ondersteboven..
ik heb geen idee waarom maar ook dit heeft geholpen.

nog 1 ding,

http://raiqed.imgur.com/all/

ik heb hier 2 foto's gezet die ik heb genomen van CPUID HWMONITOR,
bij cpu package staat dat de maximum temperatuur 73 graden celsius is, is dit normaal?
op 1 foto is de max temp 83 raden, dit was met de stock cooler, met de h60 is die nu 73
terwijl bij cpu de temperatuur rond 25 graden is... welke moet ik aanhouden?
ook in de bios meestal rond 25 graden.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:02
De H60 heb ik een tijd geleden ook gekocht, het geluid en de "prestaties" maakte me zeker niet blij. Daarom maar verkocht. Een luchtkoeler van 35 euro doet meer als de h60..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Die in dat filmpje ratelt een beetje.
En dat het weg is als je hem op zn kop monteert is ook raar...
Zou dus lucht geweest kunnen zijn.
Daarbij zijn de meegeleverde fans nou niet echt geweldig.
zou em nog eens los halen en opnieuw monteren.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:52:
ik heb hier 2 foto's gezet die ik heb genomen van CPUID HWMONITOR,
bij cpu package staat dat de maximum temperatuur 73 graden celsius is, is dit normaal?
op 1 foto is de max temp 83 raden, dit was met de stock cooler, met de h60 is die nu 73
terwijl bij cpu de temperatuur rond 25 graden is... welke moet ik aanhouden?
ook in de bios meestal rond 25 graden.
Het wordt al met al best een dure oplossing zo, ik zou zelf allang geprobeerd hebben om RMA te sturen en voor een alternatief te gaan, je kunt de A10 prima op lucht koelen zonder een bak herrie. Plak er een Gelid Tranquillo of een Hyper 212S op en je bent voor 25 euro klaar.

Temp readings zijn bij AMD altijd een beetje lastig en kloppen niet altijd, maar je moet kijken naar de package inderdaad. 83 graden is te hoog, 73 graden is te hoog voor deze proc. Ik mag aannemen dat dit na een stresstest is geweest? Als je dit al na boot krijgt, is er iets grondig mis.

Vergeet niet dat een A10 op 74 graden gaat 'throttlen' (terugklokken) en dat wil je koste wat kost voorkomen. Als je nu al 73 graden aan tikt, begin even van voren af aan want er gaat ergens iets mis en de kans is groot dat dat dus al aan de hand is.

[ Voor 17% gewijzigd door Vayra op 09-01-2014 14:48 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vayra schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:35:
[...]

Temp readings zijn bij AMD altijd een beetje lastig en kloppen niet altijd, maar je moet kijken naar de package inderdaad. 83 graden is best hoog, 73 graden is acceptabel maar ook aan de hoge kant. Ik mag aannemen dat dit na een stresstest is geweest? Want als het idle of kort na booten op deze temp komt, dan zou ik aanraden om de koeler nog eens opnieuw te monteren.
heb hem opnieuw geinstalleerd,m opnieuw geeft HWmonitor dezelfde getallen.
op idle en tijdens een stress test blijft dit ook hetzelfde.

maar als ik het met speedfan doe tijdens een stresstest is de hoogste temperatuur 54 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Lees de temps ook eens uit met Aida64. Die geeft je alle sensoren netjes op een rijtje, grote kans dat daar een accurate reading tussen zit. Dit lijkt een beetje alle kanten op te gaan, en speedfan is per definitie onbetrouwbaar.

Coretemp is ook een goeie voor AMD procs, dacht ik. Realtemp dan weer niet. Het beste kun je twee of drie van die appjes open hebben, dan is makkelijker te destilleren welke temp reading je moet aanhouden en welke het meest accuraat is.

Je moet toch wel idle temps van max rond de 35 graden hebben, en stressed zo tegen de 65 graden max. Dan zit je safe. Dit is een overklokbare cpu, zou wel te gek zijn als je daar niet eens ruimte voor hebt op stock snelheden...

Dit is ook nog wel een interessant draadje denk ik:
http://www.overclock.net/...-temp-range-for-a10-5800k

[ Voor 61% gewijzigd door Vayra op 09-01-2014 15:03 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://imgur.com/kdphfjB

na ongeveer 17 minuten was de hoogste temperatuur 52 graden.
met aida64 stability test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Dit ziet er gewoon goed uit... die reading lijkt wel accuraat te zijn want je CPU load blijft netjes op 100% (dus geen throttling). Nou is Aida64 niet de meest extreme test, maar hij voldoet zeker als stresstest voor normaal gebruik.

Je kan ook nog even Prime95 blend draaien, just to be sure. Blijft ie op deze temps na een minuut of 15, dan zit je gewoon goed lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met prime95 gaat hij ook nooit boven de 55 graden.
bedankt iedereen!
Pagina: 1