WD Green 2x2TB of 4TB HDD

Pagina: 1
Acties:

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2025
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een NAS (DS213j) aangeschaft. Nu loop ik een beetje stuk op welke harde schijven ik er het beste in kan stoppen. Ik twijfel nog al tussen 2 x 2TB in RAID 0 (de data is niet super belangrijk, gewoon series, muziek etc) of een enkele schijf van 4TB.

Ik neig zelf naar de 4TB vanwege de volgende redenen:
- minder energie verbruik
- minder geluidsproductie
- minder kwetsbaar dan een RAID 0 array
- een bay over voor eventuele uitbreiding in de toekomst

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd gezien heb, of redenen waarom ik toch beter voor een 2x2TB set up kan gaan?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
zolang je geen behoefte hebt aan snelle storage (en dat blijkt al omdat je voor WD Green disks kiest, die prima zijn voor media-content) kan je imho het beste voor 1x4TB kiezen om de al door jezelf aangedragen redenen. Raid0 is alleen nuttig voor performance, maar daar stopt het dan ook wel bij.

iRacing Profiel

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2025
kroegtijger schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:30:
zolang je geen behoefte hebt aan snelle storage (en dat blijkt al omdat je voor WD Green disks kiest, die prima zijn voor media-content) kan je imho het beste voor 1x4TB kiezen om de al door jezelf aangedragen redenen. Raid0 is alleen nuttig voor performance, maar daar stopt het dan ook wel bij.
Nah ik moet er gewoon media vanaf kunnen streamen voornamelijk. Verder wilde ik het gewoon nog even checken bij de wat meer ervaren NAS gebruikers.

Bedankt voor je reactie!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
RAID0 in een NAS heeft geen zin en brengt zelfs onnodige risicos met zich mee ivm veiligheid van de data (1 disk kapot, alle data weg). De schrijfsnelheid van de HDDs is groter dan de doorvoersnelheid van de NAS via het netwerk.
Ik zou voor een 1x4TB disk gaan en als dat te weinig is (over een tijdje) plaats je er nog een disk bij en gaat voor JBOD.

Natuurlijk wel even aan een goede backup denken als de data belangrijk voor je is. :)

• kroegtijger
Jolke schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:11:
RAID0 in een NAS heeft geen zin en brengt zelfs onnodige risicos met zich mee ivm veiligheid van de data (1 disk kapot, alle data weg). De schrijfsnelheid van de HDDs is groter dan de doorvoersnelheid van de NAS via het netwerk.
Deels mee eens inderdaad, maar is wel heel erg afhankelijk van welke NAS het betreft, en welke taken je deze toebedeeld. Met 2x 1GB verbinding kan je wel tegen de limieten van je HDD's aanlopen, maar ook als je de NAS zelf taken laat afhandelen (denk aan par-repairs, unrar etc) kunnen een load op je disks leggen die 100% betreft. Het is dus niet per definitie nutteloos, maar in de meeste situaties schiet je er inderdaad niet veel mee op.
Ik zou voor een 1x4TB disk gaan en als dat te weinig is (over een tijdje) plaats je er nog een disk bij en gaat voor JBOD.

Natuurlijk wel even aan een goede backup denken als de data belangrijk voor je is. :)
JBOD zou ik niet adviseren. Ik zou dan eerder kiezen voor 2 losse disks, die volledig stand-alone opereren. Vervolgens kan je via symlinks alles in 1 grote share onderbrengen zodat het via 1 locatie benaderbaar is (bijvoorbeeld dus een folder "Media" als share, waarin een subfolder "Speelfilms" is opgenomen, en een symlink "TV Series" die verwijst naar een share op de andere disk waar je de TV Series hebt onder gebracht)

iRacing Profiel

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
kroegtijger schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:52:

[...]

JBOD zou ik niet adviseren. Ik zou dan eerder kiezen voor 2 losse disks, die volledig stand-alone opereren. Vervolgens kan je via symlinks alles in 1 grote share onderbrengen zodat het via 1 locatie benaderbaar is (bijvoorbeeld dus een folder "Media" als share, waarin een subfolder "Speelfilms" is opgenomen, en een symlink "TV Series" die verwijst naar een share op de andere disk waar je de TV Series hebt onder gebracht)
Ah, ok... wist niet dat dat kon? Dacht dat je altijd een soort van RAID opstelling nodig had. Nog beter dan :)

• kroegtijger
Jolke schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:37:
[...]

Ah, ok... wist niet dat dat kon? Dacht dat je altijd een soort van RAID opstelling nodig had. Nog beter dan :)
Symlinks zijn ideaal hiervoor. Je moet er alleen wel even rekening mee houden dat je de user op alle2 de locaties (dus daar waar de symlink aanbiedt en daar waar de link naartoe verwijst) de rechten geeft om erbij te mogen. Het makkelijkst werkt het dus als je daarvoor een group aanmaakt en op group-niveau de rechten realiseert voor alle2 de locaties.

iRacing Profiel

Pagina: 1