Garantiegeval harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Mijn harde schijf is na 3 jaar kapotgegaan. Het betreft een western digital uit de enterprise serie met 5 jaar carry-in garantie (zo staat dat ook op de webshop van de verkoper vermeldt) voor indertijd €200. Onder deze garantie ook geclaimt bij de verkoper en rma gestuurd. De verkoper heeft de rma geaccepteerd en bevestigd dat de schijf kapot is. De serie van de harde schijf wordt niet meer geproduceerd en de verkoper biedt een alternatief aan.

Tot zover de inleiding :). Mijn vraag komt voort uit de reactie van de verkoper, omdat het alternatief uit de western digital NAS serie komt. Naast dat dit uit een "lagere" serie komt, geeft deze serie -belangrijker- maar 3 jaar garantie en staat niet op de compatibility lijst van de fabrikant van mijn nas (qnap).

Nu vraag ik mij af of "in mijn recht" sta om alsnog een alternatief uit de western digital enterprise serie terug te vragen. Is dat redelijk? Is het gebruikelijk dat ik zou moeten bijbetalen, bijvoorbeeld omdat deze harde schijf al iets meer dan 3 jaar is gebruikt en ik nu een nieuwe/vervanging wil?

Mijn redenering dat ik een harde schijf met 5 jaar carry-in garantie hebt gekocht, en daarom vergelijkbare harde schijf uit dezelfde serie terug mag vragen, geheel onder garantie.

Jullie mening?

Mijn ervaring is dat harde schijven of direct doa of precies na 3 jaar kapotgaan. Beetje suggestief natuurlijk, maar daarom kies ik wel vaak voor de duurdere serie met 5 jaar garantie, met name wanneer ik deze in een raidconfig ga plaatsen.

No amount of key presses will shut off the Random Bug Generator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Ik zou m'n handen juist dichtknijpen met dit alternatief. Doorgaans krijg je een refurbished model, welke ik m'n vertrouwelijke data niet meer echt zou toevertrouwen. Daarnaast krijg je weer 3 jaar garantie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Move OT->SF (Shopping Forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 07:19
Je zou inderdaad recht hebben op een schijf uit dezelfde serie, als die nog leverbaar is (soms krijg je dan inderdaad een refurbished model). Als die niet meer leverbaar is, zou je een schijf moeten krijgen met vergelijkbare specificaties en kwaliteit. Volgens mij mag je niet verwachten dat je opnieuw 5 jaar garantie krijgt (als je inderdaad gelijk hebt en al jouw schijven gaan na 3 jaar kapot, zou je dus je leven lang gratis harde schijven ontvangen, niet echt logisch...)

Ik zou met de winkel overleggen dat de door hun voorgestelde harde schijf niet compatible is met jouw NAS, en een schijf voorstellen die dat wel is (die ook door hun leverbaar is). Een compleet nieuwe schijf kan je volgens mij niet eisen, ze mogen je een refurbished model geven.

[ Voor 6% gewijzigd door timmie78 op 08-01-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 10:50
Je garantie loopt vanaf de eerste aanschafdatum als je een vervangende schijf krijgt zonder bijbetaling. Wellicht dat je na deze garantieperiode nog aanspraak kan maken op garantie door direct contact op te nemen met de fabrikant maar dit is dan puur coulance.

Als ik jou was zal ik even contact opnemen met de winkel, je situatie uitleggen en vragen voor een andere HDD die wel compatible is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Dank voor jullie reacties. Ik ga met de winkel overleggen om een harde schijf die wel compatible wordt geacht. Dat vind ik zelf het belangrijkste.
timmie78 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:32:
Volgens mij mag je niet verwachten dat je opnieuw 5 jaar garantie krijgt (als je inderdaad gelijk hebt en al jouw schijven gaan na 3 jaar kapot, zou je dus je leven lang gratis harde schijven ontvangen, niet echt logisch...)
Dat klinkt inderdaad wel logisch :)

[ Voor 56% gewijzigd door BHR op 08-01-2014 21:08 ]

No amount of key presses will shut off the Random Bug Generator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
In Nederland hebben we niet 'echt' garantie maar recht op een deugdelijk product. De garantietermijnen die winkels vermelden zijn vaak - al-dan-niet altijd - de termijnen van de fabrieksgarantie. Daar heb je als consument, in Nederland, vrij weinig mee te maken.

Stel; je koopt een HDD waar twee jaar garantie op zit. Het product gaat na 23 maanden kapot en je krijgt direct een swap voor een ander exemplaar. Gaat dit product binnen zes maanden defect was dit óók een ondeudgelijk product en heb je recht op een oplossing, of nu de 'garantie' van je aankoop is verlopen of niet.
Binnen zes maanden een defect wordt namelijk - door de wet - gezien als een ondeugdelijk product kortom er wordt er vanuit gegaan dat je product al bij levering defect is, en komt dus overeen met een product wat ongerepareerd retour is gekomen.

Je fabrieksgarantie gaat niet iedere keer opnieuw in. Er zullen nog meer bepalingen zijn waar ik niet direct op kom maar ik denk dat Floppus daar, eventueel, nog wat duidelijkheid over kan geven.

[ Voor 13% gewijzigd door SacreBleu op 10-01-2014 21:51 ]

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

timmie78 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:32:
Je zou inderdaad recht hebben op een schijf uit dezelfde serie, als die nog leverbaar is (soms krijg je dan inderdaad een refurbished model). Als die niet meer leverbaar is, zou je een schijf moeten krijgen met vergelijkbare specificaties en kwaliteit. Volgens mij mag je niet verwachten dat je opnieuw 5 jaar garantie krijgt (als je inderdaad gelijk hebt en al jouw schijven gaan na 3 jaar kapot, zou je dus je leven lang gratis harde schijven ontvangen, niet echt logisch...)
Klopt! Als de winkel je geen vergelijkbaar product kan leveren, mag je alsnog de "originele" overeenkomst met de winkel beëindigen en naar rato het aankoopbedrag terug eisen! Vaak wordt hiervoor is economische levensduur (=5 jaar - gebruikte tijd) gebruikt. Economische levensduur betekend niet de functionele levensduur (FYI)!

Stel, je harde schijf heb je twee jaar in gebruik gehad en kostte 100 euro, dan mag je 60 euro opeisen.

Maar of je het zover wilt laten komen, weet ik niet! Ik zou eerst de winkel een redelijk termijn geven om het voor je op te lossen. Ze hebben je al een andere schijf aangeboden, dus de bereidwilligheid is er wel.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Welke disk had je precies? Je kunt ook de webshop verzoeken om de disk via WD te RMA'en, dan heb je binnen een week een vervangende gereviseerde schijf die hetzelfde of beter is dan wat je hebt ingestuurd.

Als je eerst een WD RE3 of RE4 had zou ik geen RED accepteren, dan ga je van 7200RPM naar 5400RPM.
Pagina: 1