Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02-2024
hee!

ik heb thuis een Gigabit router staan die via een hele lange (30 meter) kabel naar mijn kamer loopt en daar uit komt op een switch(ook gigabit), deze switch is verbonden aan mijn pc en smart tv.
nu wil ik een NAS aanschaffen maar blijkt de kabel tussen mijn router en switch niet helemaal lekker te zijn, deze bereikt namelijk maximaal 100mbps.

de NAS zal worden aangesloten op de switch waar ook de Pc aan hangt, is deze verbinding dan wel gigabit of word al het verkeer eerst doorgestuurd naar de router (over de 100mbps lijn) en zal ik dus een hele nieuwe kabel aan moeten leggen?

Alvast dank voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
NAS naar PC zal gewoon Gb zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
Bedankt voor het snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als deze in hetzelfde subnet zit heb je Gb.
Ander subnet dan moet die eerst naar de router. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Behalve dan dat de TS waarschijnlijk een consumentenswitch heeft wat een L2 unmanaged switch zal zijn, waardoor een ander subnet uberhaupt niet mogelijk is.

Dus ja, je hebt gewoon 1Gb/s van je NAS naar je pc.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:42
Maakt verder voor je verhaal weinig uit, maar waarom denk je dat de kabel niet goed is, dat je 100 Mbps hebt? Kan het niet gewoon een netwerkkaart zijn, die geen Gbit ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Kijk ook voor de zekerheid de kabel na of deze wel een echte volwaardige Gb kabel is. Een niet volwaardige kabel kan de lage snelheden misschien ook verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou lange kabel 30 meter. die is 99% zeker zelf geknepen

en ik durf te wedden dat die niet via de tia 586a/b is geknepen
Zo nee moet je even 2 nieuwe stekkerjes knijpen, zo ja moet je even kijken naar de kabel zelf maar daar komen we dan wel op terug
Afbeeldingslocatie: http://networking.layer-x.com/pic/fig017.gif

Dus ts vertel eens in welke volgorde zitten je draadjes in de stekker

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 08-01-2014 13:09 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
dragon4ce schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:49:
Behalve dan dat de TS waarschijnlijk een consumentenswitch heeft wat een L2 unmanaged switch zal zijn, waardoor een ander subnet uberhaupt niet mogelijk is.

Dus ja, je hebt gewoon 1Gb/s van je NAS naar je pc.
Als je dan toch gaat verbeteren, doe het dan wel goed :P TS geeft aan een gigabit router te hebben.Ik acht het niet waarschijnlijk, maar het zou kunnen dat daar meerdere interfaces / subnetten op zijn gedefinieerd ;)

Maar inderdaad, binnen een subnet (en 99,9% van alle consumenten heeft maar één subnet. De mensen die er meer hebben zijn zich daar terdege van bewust :P ) gaat het verkeer rechtstreeks en niet via de router.

En eens met fish, waarschijnlijk is de kabel verkeerd geknepen (of stuk...) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dragon4ce schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:49:
Wat een onzin. Die switch is juist compleet blind voor subnetting (L3), júist omdat het een unmanaged L2-switch is, dus gaat 't (qua switch) júist prima werken.

De devices kunnen prima in een ander subnet zitten. De L2-switch stuurt het gewoon naar de default gateway (router), aangezien de NAS/PC die als destination MAC-adres op zal geven. En vervolgens komt 't vanaf de router weer terug naar de L2-switch, maar dan nu met destination-MAC-adres de andere device in 't andere subnet: die L2-switch doesn't care at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De switch stuurt niets naar een default gateway. Hij weet niets over een gateway. Een gateway werkt op IP nivo (dus layer 3). Een L2 blijft op L2. Dus op MAC nivo.

Dus als PC met subnet 1.1.1.1 iets naar 2.2.2.3 wilt sturen, dan weet hij niet hoe hij dat moet doen. Dan stuurt de PC de pakketjes naar de gateway (omdat hij de route niet weet). Maar dat is al L3. Dat is voorbij de switch (L2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:53:
De switch stuurt niets naar een default gateway. Hij weet niets over een gateway. Een gateway werkt op IP nivo (dus layer 3). Een L2 blijft op L2. Dus op MAC nivo.

Dus als PC met subnet 1.1.1.1 iets naar 2.2.2.3 wilt sturen, dan weet hij niet hoe hij dat moet doen. Dan stuurt de PC de pakketjes naar de gateway (omdat hij de route niet weet). Maar dat is al L3. Dat is voorbij de switch (L2).
De PC heeft als destination MAC-adres de gateway ingesteld. En dat pakketje wordt door de switch toch écht naar de gateway gestuurd ;) Zonder switch komt 't natuurlijk sowieso nergens :) Lees ook vooral de deelzin "aangezien de NAS/PC die als destination MAC-adres op zal geven".

Ok, misschien is "sturen" beetje een verkeerde term, aangezien de PC/NAS natuurlijk besluit het naar de gateway te zenden, maar uiteindelijk is het toch echt de switch die het vanaf de PC naar de gateway stuurt/switcht i.p.v. naar de NAS (of andersom), ondanks dat dit het resultaat is van de keuze van de PC ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 08-01-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Het topic wordt na de openingspost weer eens gevuld met technische details... :) nice, me like

Maareh... is TS nog ergens te bekennen? Hoe staat het ervoor? Updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dit is gewoon weer een "post and run away" topique geworden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
fish schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 09:16:
Dit is gewoon weer een "post and run away" topique geworden
Oh, heet dat zo... goed, weer wat geleerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee niet echt maar zo noem ik ze wel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
sorry daar ben ik weer, Ik kom inderdaad niet vaak op Tweakers.
Het gaat inderdaad om een unmanaged switch en de kabel is niet zelf geknepen, in ieder geval niet door mij. hij is door mn vader een aantal jaar geleden uit de kast getrokken. Mijn netwerkkaart is sowieso 1gb. ik verdenk de kabel omdat als ik mijn pc naar de router verplaats en daar een korte kabel trek ik gewoon 1gb heb en op mijn kamer (met de 30 meter kabel er tussen) zit ik op 100Mb.

overigens veranderd de snelheid, de ene keer heb ik 1gb en vervolgens weer 100mb, dit lijkt mij een probleem van de kabel die ergens knelt o.i.d.

[ Voor 14% gewijzigd door sammie27 op 13-01-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Voor zover ik weet zit er geen beperking aan 30 meter UTP kabel. Je kan even checken of ergens in kink in de kabel zit. Ook de plugjes even controleren of daar iets los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sammie27 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:41:
sorry daar ben ik weer, Ik kom inderdaad niet vaak op Tweakers.
Het gaat inderdaad om een unmanaged switch en de kabel is niet zelf geknepen, in ieder geval niet door mij. hij is door mn vader een aantal jaar geleden uit de kast getrokken. Mijn netwerkkaart is sowieso 1gb. ik verdenk de kabel omdat als ik mijn pc naar de router verplaats en daar een korte kabel trek ik gewoon 1gb heb en op mijn kamer (met de 30 meter kabel er tussen) zit ik op 100Mb.

overigens veranderd de snelheid, de ene keer heb ik 1gb en vervolgens weer 100mb, dit lijkt mij een probleem van de kabel die ergens knelt o.i.d.
Verdorie reargeer dan op mijn vraag en noem de volgorde van de kleuren eens op.
een kabel in de knel tussen een deur oid is ook niet bevorderlijk ja.

En duut het zeker weer drie dagen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
de kabel kan sowieso gigabit aan, omdat ik soms een gb verbinding heb dus lijkt het me overbodig de kleuren te checken. ik ga er vanuit dat er een knik zit o.i.d. omdat ik dus af en toe wel en af en toe geen gb verbinding heb! maar aangezien mijn NAS toch op gb gaat werken dankzij de switch heeft het voor mij geen prio om die kabel na te gaan lopen want het verkeer naar de router mag gewoon 100mb zijn, ik zit toch met een ziggo 60mbits verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Echt ergerlijk, wij proberen je te helpen met een probleem stoppen daar tijd in. Ik moet iets 2 keer vragen en je zegt gewoon nee doe ik niet. 2minuutjes werk ..

Ga maar lekker met klapperende verbinding werken. ik hoop dat je er flink last van krijgt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
dat zie je dan niet helemaal goed denk ik, ik heb nergens aangegeven dat ik last heb van de verbinding ik wilde alleen weten of mijn verbinding tussen NAS en TV gigabit zou zijn en die vraag is meteen beantwoord ( dat is ook de reden dat ik daarna niet meer heb gekeken naar mijn forum post) Ik heb zelf al kunnen constateren dat de kabel brak is of dat er een knik in zit dus die ga ik gewoon een keer nalopen of vervangen. dat was dus niet mijn probleem, toch bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Zaten we er toch naast, Fish... dacht ook te helpen, maar nu ik de openingspost lees met de eerste reactie daarop is het ook wel de eerste (enige) vraag die TS stelt. En ben ik zelfs degene die uitweek over de 30m kabel... :o

Lijkt me een kwestie van snel dit topic sluiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
haha daar heb je gelijk in Jolke, bedankt voor de moeite en de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
fish schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:19:
Echt ergerlijk, wij proberen je te helpen met een probleem stoppen daar tijd in. Ik moet iets 2 keer vragen en je zegt gewoon nee doe ik niet. 2minuutjes werk ..

Ga maar lekker met klapperende verbinding werken. ik hoop dat je er flink last van krijgt
U mad bro? TS geeft aan soms wel Gbit te halen over de 30m kabel, dus verkeerd geknepen is dan niet aan de orde. Wel mogelijk is dat de kabel slecht contact maakt ergens en dat daardoor soms de snelheid terugvalt naar 100 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
precies wat ik ook dacht, de kabel loopt door veel bochten e.d. dus vandaar dat ik ook tot die conclusie gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Haribo112 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:35:
[...]

U mad bro? TS geeft aan soms wel Gbit te halen over de 30m kabel, dus verkeerd geknepen is dan niet aan de orde. Wel mogelijk is dat de kabel slecht contact maakt ergens en dat daardoor soms de snelheid terugvalt naar 100 mbit.
Nee hoor niet mad, eenvoudig weg aan het uitsluiten. Als de stekkers verkeerd zijn geknepen hoeft niet de hele kabel opnieuw door het huis getrokken te worden. en volstaan 2 stekkertjes en het komt ten goede van de stabiliteit van de verbinding. Hij klappert immers niet voor niets.
Jolke schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:33:
Zaten we er toch naast, Fish... dacht ook te helpen, maar nu ik de openingspost lees met de eerste reactie daarop is het ook wel de eerste (enige) vraag die TS stelt. En ben ik zelfs degene die uitweek over de 30m kabel... :o

Lijkt me een kwestie van snel dit topic sluiten :+
Kan zijn. maar bevorderlijk voor je dataverkeer kan het niet zijn.
Ik begrijp niet dat je daar dan langer over gaat discusieren dan tijd neemt om even te kijken

Maar ja hij heeft er niet om gevraagd dus .. laat em maar

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 14-01-2014 14:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-08 13:14
Kan inderdaad door verkeerde aansluiting zijn en sporadische interferentie kan voor haperingen zorgen.
Ik snap wel dat dit de OP zijn probleem niet is maar de oplossing is dan toch aangereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
ik zal vanavond even kijken hoe de stekkers geknepen zijn, al was het niet mijn oorspronkelijke probleem kan het geen kwaad dit te controleren. het is overigens niet zo dat de verbinding weg valt of dat er constant geswitched word tussen 100mb en 1gb. zodra ik mijn pc opstart maakt de netwerkkaart een keuze en blijft dat ook zo dus ik heb geen last van haperingen/traag netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hadden we het niet over de kabel tussen je router en je switch ?

Waar jij het nu over hebt is een kabel in je pc, en als die 100mbit is kun je nooit gbit met je nas lullen
maar goed daar geld kwa analyse hetzelfde verhaal

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 14-01-2014 16:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

...

Edit: nevermind, verkeerd gelezen.

[ Voor 89% gewijzigd door Orion84 op 14-01-2014 17:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

fish schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:06:
[...]

Verdorie reargeer dan op mijn vraag en noem de volgorde van de kleuren eens op.
een kabel in de knel tussen een deur oid is ook niet bevorderlijk ja.
Ga jij ff dimmen zeg.
De TS stelt een vraag over de rest van zijn netwerk, niet dat hij een probleem met een kabel heeft en daar graag een oplossing voor wil.
Sterker nog, zijn vraag was al beantwoord, de kous was voor de TS af.
fish schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:19:

De enige die ergerlijk doet ben jij, omdat je perse technisch wil doen terwijl de TS daar helemaal niet op zit te wachten en het ook niet als hinderlijk ervaart.

Volgens mij ben je op 30-12 nog uitgebreid gewaarschuwd voor je hinderlijke postgedrag ..

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ach ja, ik weet het ik moet me niet zo gauw ergeren. mischien is het m'n periode .....

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maar gaat TS nu z'n bekabeling nog eens grondig onderzoeken of blijft 't hier hangen op een wellus/nietus discussie?

@TS: Ook al knijp je de RJ45 stekers nóg zo netjes (En gebruik je de juiste stekers voor harde/zachte kernen), als je met "el-cheapo" CCA/CCC CAT5E bekabeling aan het werken bent dan is de garantie op een 100% werkende Gigabit verbinding "0".

30Mtr. Zou normaliter zelfs met goedkope rommel (CCC/CCA) Gigabit Ethernet moeten kunnen leveren maar..... Begin er beter niet aan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
Ik heb (naar mijn idee) een goede oplossing gevonden, via mijn werk kan ik heel goedkoop hoogwaardige Cat6 kabels regelen.

Ik ga het hele huis voorzien van deze kabels zodat er nergens meer een bottleneck in de bekabeling kan zitten, dit lijkt mij verstandiger dan alle kabels gaan controleren e.d. aangezien ik de cat6 kabels goedkoop kan regelen. nu ligt er vooral cat5e en ook niet van de beste kwaliteit.

Als de kabels binnen zijn en aangesloten zal ik nog even laten weten of het goed draait!

bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Succes. En laat maar weten of dit jou probleem heeft opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammie27
dit weekend de kabels gelegd, een paar keer mijn netwerkkaart op de pc uit/aan gezet en iedere keer 1gb verbinding! alles werkt stabiel dus tijd om te sparen voor de NAS.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

d:)b Kijk dat is aanpakken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Goed opgepakt TS, en netjes gemeld hier :)
Pagina: 1