Kantoor wordt platgebeld door buitenlandse nummers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
We worden sinds vandaag continue gebeld door buitenlandse nummers, waarvan de meeste bekend staan als scams. Nummers uit Kenia, Hong Kong, voormalig Joegoslavie, satelliet telefoon nummers en niet bestaande nummers. Er is in geen enkel geval opgenomen.

We hebben contact gehad met onze telecom provider, deze zegt dat er geen storing is, maar schijnt dus ook niet dit soort nummers te kunnen blokkeren. Gezien we zaken doen met het buitenland is het tegenhouden van alle buitenlandse nummers geen optie.

Heeft iemand ooit zoiets eerder meegemaakt of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53

Releases

Ja maar!

Hebben jullie een VOIP server in eigen beheer of iets dergelijks? Wellicht dat jullie desbetreffende nummers dan kunnen blacklisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou opnemen en ze helemaal gek maken onder het mom van ik begrijp het niet.
zeegen dat ik het doe maar niet doen etc .. rare antwoorden geven

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 07-01-2014 17:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
Het lijkt te gaan om een scam waarbij degene die opneemt opdraait voor de kosten. Deze bedragen dan 5 euro per minuut. Dus opnemen en gek maken is geen optie :D .

De VOIP provider zegt dat het waarschijnlijk gaat om iemand die ook via VOIP belt en elke keer een ander/vals nummer meegeeft. Het betreft elke keer een ander nummer en zelfs een ander land, dus blacklisten wordt niet eenvoudig.

Nu is er niemand meer op kantoor, morgen even kijken of ze het al hebben opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rawit schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:28:
Het lijkt te gaan om een scam waarbij degene die opneemt opdraait voor de kosten. Deze bedragen dan 5 euro per minuut. Dus opnemen en gek maken is geen optie :D .
Hoe moet zo'n scam werken dan volgens jou?

Bij binnenkomende gesprekken gaat alleen de teller lopen als je een 'collect call' accepteert, anders toch niet? Zou een mooi businessmodel zijn, als je geld zou kunnen verdienen door in het wilde weg mensen te bellen.

Gewoon aannemen en in de wacht zetten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 14:28
Als je opneemt, schakelen ze je door, zodat je je toch zelf voor de kosten opdraait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
SafariFlow schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:39:
Als je opneemt, schakelen ze je door, zodat je je toch zelf voor de kosten opdraait ;)
Klinkt 2good2beTrue, anders zou dit toch massaal op henk en ingrid worden toegepast?
Is volgens mij namelijk nog legaal ook.

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 09-01-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je doorschakeld blijft voor de andere partij het gesprek zoals het was. Dus als hij gebeld werd kost hem dat niets. Wat wel veel gebeurd is dat bedrijven met telefooncentrales gehacked worden. Als ze je vanuit die centrale kunnen doorverbinden (bijvoorbeeld doordat je standaardcodes gebruikt) dan draai je zelf op voor de kosten omdat je dan zelf de partij bent die doorverbind. Henk en Ingrid hebben over het algemeen geen telefooncentrale en zijn niet interessant ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
Na een aantal dagen niet opnemen krijgen we gelukkig geen vage telefoontjes meer.

Het ging inderdaad op Premium Rate nummers. De provider had bij andere klanten hetzelfde probleem. Een persoon wordt dan doorgeschakeld of ze zeggen dat je een nummer moet draaien voor een opt-out wat in beide gevallen rond de 5 euro per minuut kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 23:08
Gelukkig is het opgelost. Toch grappig om te lezen dat veel mensen blijkbaar denken te geloven dat het echt geld kost als je opneemt. Als je zelf nummers gaat bellen kan het natuurlijk, maar alleen het opnemen van zo'n buitenlands nummer? Nah zie ik het gevaar niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Racemol schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:38:
Gelukkig is het opgelost. Toch grappig om te lezen dat veel mensen blijkbaar denken te geloven dat het echt geld kost als je opneemt. Als je zelf nummers gaat bellen kan het natuurlijk, maar alleen het opnemen van zo'n buitenlands nummer? Nah zie ik het gevaar niet van in.
De telefonie markt is behoorlijk ontransparant, ik vind de angst wel terecht. Wie weet was het een collect call alternatief.
Ik heb een keer gehad dat ik via m'n smartphone naar een website ging en voor de gein aangaf dat ik wat wilde kopen (terwijl dat niet echt wilde). Ik was echt niet van plan m'n gegevens achter te laten. Toen kreeg ik wel ineens een SMSje dat er getracht was geld via m'n telefoonrekening af te schrijven.. En nee, ik had niks geen gegevens achter gelaten. Tsja..

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De truc is volgens mij ook vaak dat ze hopen dat je nieuwsgierig wordt naar wie je gebeld heeft, en vervolgens jijzelf dat vage (en heel dure) nummer gaat terugbellen.

Kans is groter dat je dat ook daadwerkelijk doet als je toevallig familie en/of (zakelijke) kennissen in het buitenland hebt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Iva_Bigone schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:54:
De truc is volgens mij ook vaak dat ze hopen dat je nieuwsgierig wordt naar wie je gebeld heeft, en vervolgens jijzelf dat vage (en heel dure) nummer gaat terugbellen.

Kans is groter dat je dat ook daadwerkelijk doet als je toevallig familie en/of (zakelijke) kennissen in het buitenland hebt zitten...
Precies. Betalen voor het opnemen kan echt niet. Enige situatie is op je eigen mobiele telefoon als je roamt in het buitenland. Met een vaste lijn nooit.

Uitzondering is wanneer je expliciet een collect call accepteert, en dat kan niet bij premium nummers geloof ik.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1