Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Even een situatieschets: laatst heb ik voor een klein bedrag een bedrijfsevent gefotografeerd van een oud-collega van mijn vader. Ik heb daar redelijk wat foto's gemaakt: de locatie zelf, (veel) mensen die bijvoorbeeld workshops gaven, bezoekers van het event, etc.

Zojuist ontving ik een e-mail van de accommodatie waar dat event gehouden is, met de vraag of zij enkele foto's "rechtenvrij mogen ontvangen en plaatsen" omdat ze die foto's "graag willen gebruiken voor hun uitingen".

Specifieke omschrijving "gebruik"
Ik vraag me een beetje af hoe ik op deze vraag zou moeten reageren. Ik wil de foto's in ieder geval niet gratis of slechts met naamsvermelding doorsturen. Hun vraagstelling is niet al te concreet, dus datgene wat ik van de accommodatie zou willen weten, is in ieder geval:

- Wat bedoelen ze met "gebruiken voor hun uitingen"? Voor promotiemateriaal? Op internet (eigen website, social media, banners op andere sites)? Op drukwerk (flyers, posters, advertenties in bladen)? Iets anders?
- Welke afbeeldingen (precieze aantal) willen ze gebruiken?
- Voor welke periode willen ze de afbeeldingen gebruiken?
- Wordt er winst gemaakt specifiek door het gebruik van die afbeeldingen (met andere woorden: worden ze "doorverkocht")?

Mis ik nog iets in bovenstaand lijstje? Of is het verstandiger om een algemene licentie te verkopen waarin niet staat gespecificeerd op welke manier de foto's worden gebruikt?

Portret- en auteursrecht
Daarnaast de volgende vraag: wat zouden jullie doen als vervolgens het verzoek komt of ze een foto mogen gebruiken waarin één of meerdere personen het onderwerp van de foto zijn? Ik heb namelijk geen idee hoe de mensen heten die ik op de foto heb gezet, ik vraag me af of de organisatie van het event iedere gast nog bij naam weet te herkennen, en heb hier van tevoren niets over afgesproken met de organisatie.

Ik heb de foto's in opdracht geschoten van de organisatie van het event en verwacht dat zij het alleen maar leuk vinden ik die foto's nu eventueel door kan verkopen. Volgens de algemene voorwaarden van de FotografenFederatie (die gebruik ik altijd) hoef ik die toestemming geloof ik niet te vragen. Die toestemming vraag ik uiteraard wel :)

Richtprijzen
Daar is nu nog niet zo veel zinnigs over te zeggen, aangezien ik totaal geen idee heb van wat ze met die foto's willen doen. Ik weet van het bestaan van de FotografenFederatie-richtprijzen (nu FotoAnoniem), maar vind die prijzen voor alles behalve megabedrijven onrealistisch hoog. Hoe komen jullie op je licentiekosten?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Zoals ik het lees verwachten ze dat ze het gratis kunnen krijgen. Dit wilt ntrlk niet zeggen dat ze er niet voor zouden willen betalen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ze kunnen toch ook enkele fotos van je gebruiken zonder dat jij afziet van alle rechten? Al dan niet tegen een vergoeding. Voor mij zijn dat twee losse dingen. Ik zou niet zo snel alle rechten afstaan en indien wel, dan wel voor geld, tenzij de fotos niet zo bijzonder zijn.

De organisatie van de accomodatie is een commerciele instelling neem ik aan. Die kunnen wel wat betalen, niet de hoofdprijs natuurlijk, gewoon een hele kleine vergoeding. De fotos zullen tenslotte niet het belangrijkste zijn op hun site of flyers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

PageFault schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:43:
[...]
Ik zou niet zo snel alle rechten afstaan en indien wel, dan wel voor geld, tenzij de fotos niet zo bijzonder zijn.
[...]
Mijn kijk op het verhaal;
Wat nu een volledig oninteressante foto lijkt, kan over een paar jaar bakken met geld waard zijn. Je weet niet wie er allemaal op de foto staan.
Dus alle rechten zou ik dus niet (snel) doen. Er geld voor vragen (versus bijv alleen naam/bronvermelding) is afhankelijk van wat zij er mee willen gaan doen (en dat dan ook schriftelijk afbakenen).
Als ze een klein aantal foto's willen (<=5), dan ben ik minder snel geneigd om daar geld voor te vragen, dan wanneer ze er tientallen willen. In dat laatste geval hadden ze zelf een fotograaf in moeten huren.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Je kunt ook overwegen ze gratis te geven maar dan met jouw naam op de foto als watermerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
Je kunt ze ook gratis weggeven zonder watermerk, maar zonder af te zien van de rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:55
Rechtenvrij is natuurlijk iets anders als je rechten afdragen. De laatste keer dat mij werd gevraagd om rechtenvrije foto's heb ik aangegeven dat rechtenvrij een beetje een vaag begrip is. Dat heb ik dus in overleg gedefinieerd als volledige gebruiksrechten voor onbepaalde tijd enkel voor de betrokken partij.
In effect betekent dat dus dat ze die foto's in hun fotobank kunnen zetten en zich er geen zorgen hoeven maken over het gebruik, zij het print of web.. Maar dat ze niet zomaar de foto's aan derden mogen verspreiden. (lijkt voor de hand liggend maar vertel het er toch nog maar even bij).

Hoe je de prijs ervoor berekend. Ik doe dat meestal aan de hand van wat ik zou vragen als ik die foto's specifiek voor hun zou maken.

Mbt portretrecht van de betrokkenen is wat lastiger. Je Wilt niet dat iemand ineens op een billboard verschijnt zonder een model release form.
Je kan dus beter foto's uitzoeken waar men wat 'anoniemer' op staat.
In het geval van een publieke ruimte kan dat ook gewoon. Omdat je kan beargumenteren dat het 'model' niet het hoofd onderwerp is.

Plus in de AV van fotografen federatie wordt die verantwoordelijkheid afgeschoven op diegene die de foto's gebruikt. Maar volgens een kennis van mij met juridische achtergrond wordt er door een rechter geacht dat de fotograaf kennis van zaken heeft en dat de verantwoordelijkheid van portretrecht niet zomaar afgeschoven kan worden.

Al met al, ik weet niet hoe profi je bezig bent. Maar gezien het feit dat ze zelf over rechten beginnen denk ik niet dat ze het gratis verwachten. Informeer eerst even naar het beoogde gebruik (er zit een significant verschil tussen 'fotoalbums' van een avond en commerciële toepassingen,zoals flyers,en frontpages) en hoeveelheid van de foto's. Misschien hebben ze zelfs al een paar op het oog. Het zullen er denk ik slecht 4/5 zijn. Maak vandaaruit een mooi prijsje. (stel iets voor boven wat je zou wille hebben zodat er ruimte voor speling is, soms heb je het geluk dat ze er direct mee akkoord gaan 8) )

mbt communicatie vind ik het altijd fijn om gewoon even te bellen. Klanten waarderen dat ook enorm en je hebt alles gelijk duidelijk. (laat alle afspraken wel even per mail bevestigen). Alvorens ik zo'n gesprek aanga maak ik een lijstje met wat ik wil weten en vragen en bereid ik mij voor op evt tegen vragen. Naarmate je je voorbereiding beter wordt en je het vaker doet gaat het steeds soepeler.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 08-01-2014 11:27 . Reden: info,toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BlaTieBla schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:03:
[...]

Wat nu een volledig oninteressante foto lijkt, kan over een paar jaar bakken met geld waard zijn. Je weet niet wie er allemaal op de foto staan.
Interssant overigens dat die fotograaf geen 'kleine jongen' is, maar een erg bekende persfotograaf en recordhouder van de meeste TIME-covers:
En ook deze foto eigenlijk een erg mooie rembrandtesque foto is, die een bepaald moment registreert dat idd typisch is voor de 'persoon' van Clinton en het charisma dat hij op vrouwen uitoefent... en een mooie kleurcompositie met al die zwarte pakken en het licht op het gezicht van 'that woman' en als warmste punt die felrode lippen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 09:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

analogworm schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:16:
Rechtenvrij is natuurlijk iets anders als je rechten afdragen. De laatste keer dat mij werd gevraagd om rechtenvrije foto's heb ik aangegeven dat rechtenvrij een beetje een vaag begrip is. Dat heb ik dus in overleg gedefinieerd als volledige gebruiksrechten voor onbepaalde tijd enkel voor de betrokken partij.
In effect betekent dat dus dat ze die foto's in hun fotobank kunnen zetten en zich er geen zorgen hoeven maken over het gebruik, zij het print of web.. Maar dat ze niet zomaar de foto's aan derden mogen verspreiden. (lijkt voor de hand liggend maar vertel het er toch nog maar even bij).
Dit ja.

Zo heb ik dat ook ingericht voor een vrijwilligersorganisatie waar ik voor fotografeer. Die wilden ook een overeenkomst dat van elke foto die ik beschikbaar stel, ik mijn rechten zou overdragen. Dat leek me wat overdreven (al was het alleen maar omdat ik ook foto's inlever die niet direct voor een concrete opdracht geschoten zijn en ik ook zelf elders wil publiceren). Dus uiteindelijk aangepast naar een onbeperkte gebruikslicentie met de mogelijkheid om in overleg foto's ook door te zetten naar derden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1