Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus N56 serie of Asus N550 serie?

Pagina: 1
Acties:

• hgoor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 15:40
Beste mede-Tweakers ik zoek jullie mening/advies over het volgende:

In het kader van "BYOD" wil ik graag een laptop aanschaffen die ik dus zakelijk én privé zal gebruiken.

Budget: ca 1000-1100 euro.

Gebruik:
Als project manager zal ik zakelijk vooral de MS Office Suite gebruiken in combi met Visio, Project en zaken als Winscp, Putty, en de gebruikelijk browsers. Kortom: niks spannends.

Privé zal het gebruik zelfde zijn, met af en toe een game er bij COD4, BF(3) e.d..

Batterij duur is niet doorslaggevend: de laptop hangt op kantoor vooral aan de stroom en bij klantbezoek meestal ook.

Aangezien ik altijd per (lease)auto reis, is gewicht ook niet doorslaggevend.

Op basis van de december laptop best buy guide en wat forum onderwerpen kwam ik uit op het merk Asus.

Hun design lijkt wel wat op de Macbook-lijn en spreekt me erg aan (scherm resolutie/verlicht toetsenbord etc.).

In de december BBG is gekozen voor de 17" uitvoering terwijl ik een 15" zoek. Dan kom je uit bij de N56.

Het model/uitvoering wat ik zoek: Asus N56VB-S4062H (prijs: > 893) is echter her en der uitverkocht (lange levertijd).

Als vervanging viel mijn oog op de Asus N550JV-CN270H (prijs > 960).

Maar ik zit een beetje in dubio.

De N550 serie heeft een al de nieuwe Haswell cpu, touchscreen en een betere GPU, maar is hij ook echt beter?

Het prijsverschil is niet heel groot.

De N56 heeft volgens mij de optie om de DVD te vervangen met een drive-bay, dus zou ik makkelijk een SSD én de HD die er bij zat kunnen gebruiken...

Wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen?

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Waarom de pricewatch: Asus N56VB-S4062H en niet de pricewatch: Asus N56VB-S4061H ?

De N550 die jij aanhaalt heeft als het goed is geen touchscreen.

Voordelen N56: flink goedkoper, betere koeling
Voordelen N550: Nieuwere processor (niet zo significant veel sneller), iets snellere GPU (Maar zelfde chip als die van de N56, dus die zou je eventueel als het echt nodig zou zijn kunnen overclocken)

Ik zeg dus, neem gewoon de N56. De N550 is het prijsverschil niet waard.

• hgoor
Allereerst dank voor je reactie...
Omdat de S4062H 8gb ram heeft ipv 6 en ik denk dat dit wat meer toekomstgericht is: more ram = better.
De N550 die jij aanhaalt heeft als het goed is geen touchscreen.
Volgens mij wel (als ik de specs moet geloven :? Zie ook de specs bij pricewatch. En deze demo:

YouTube N550JV demo

Overigens is het touchscreen bij mij geen doorslaggevende feature. Stond laatst in een winkel te klooien met een Windows 8 laptop met touchscreen en ik denk dat ik het in de praktijk weinig zal gebruiken.

Dus als hij zonder touch is, is dat ook prima...

[EDIT]Zo te zien is deze uitvoering dus idd zonder touchscreen... Maar dus geen issue voor mij..
Voordelen N56: flink goedkoper, betere koeling
Als je de 6gb versie neemt is het verschil uiteraard groter, maar verschil tussen de 8gb N56 en de 8GB N550 is dus niet erg groot. Anderzijds heb je dan wel 750gb vs 500gb..

Dat van de koeling heb ik idd al vaker gehoord, maar in deze review staan daadwerkelijk FLIR beelden en dan zie je dat het dus absoluut meevalt: Asus N550JV-CN270H evanraalte review
Voordelen N550: Nieuwere processor (niet zo significant veel sneller), iets snellere GPU (Maar zelfde chip als die van de N56, dus die zou je eventueel als het echt nodig zou zijn kunnen overclocken)

Ik zeg dus, neem gewoon de N56. De N550 is het prijsverschil niet waard.
Je noemt in elk geval een aantal zaken die ik idd ook al een beetje in het achterhoofd had (warmte, wellicht geringe snelheidsverwinst etc..)

Overigens ben ik van plan om de dvd te verwijderen en daar de 500gb HDD in te zetten en als opstartschijf een SSD te gaan gebruiken...

Maar goed: ik hoor wat zegt en ik ben er zeker nog niet over uit, maar ik neig toch een beetje naar de N550, ook na het lezen van de reviews....

Maar zoals gezegd: dank voor je input _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door hgoor op 09-01-2014 10:55 . Reden: Toevoeging na wat uitgezocht te hebben ]

• lucash
Als je zelf nog een 4gb latje erin plaatst kom je op €825. Nog steeds flink goedkoper. Maar dit is een advies. Als jij €125 overhebt voor een minimaal betere laptop dan hou ik je niet tegen haha.

• hgoor
lucash schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 11:22:
Als je zelf nog een 4gb latje erin plaatst kom je op €825. Nog steeds flink goedkoper. Maar dit is een advies. Als jij €125 overhebt voor een minimaal betere laptop dan hou ik je niet tegen haha.
Tja het is net als met auto's: rij je liever in het oude model of de nieuwe? Met name als er alleen maar sprake is van een 'face-lift"... Lastig...

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 21:30
Ik heb zelf ook de n550, wilde eerst de n56 nemen.

De koeling van de n550 is zeer goed te noemen MITS je gebruikt maakt van notebookfancontrol.
Temperatuur komt zelden boven de 80 graden.

De n550 heeft wel een naar throttle probleem, ik heb me laten vertellen dat het door de GPU komt en dat hij ipv de GPU de cpu terug clockt.
Ook simpel te verhelpen met ThrottleStop, kun je zo instellen dat hij opstart met windows en je verder niks hoeft aan te klikken.

Sinds ik bovengenoemde programma's gebruik is het echt een ideale laptop. Ik vind hem ook mooier dan de n56.

Dus mocht je het geen probleem vinden om software te gebruiken om fatsoenlijk zware taken met je laptop uit te voeren: kies de n550.
Ik heb de 750M chip ook nog is overgeclockt nadat ik notebookfancontrol ben gaan gebruiken, want de koeling in dit ding is gewoon subliem.

Installeer het programma maar is op een asus n56, ga dezelfde taken draaien en kijk het verschil in temperatuur :)

• lucash
hgoor schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:05:
[...]

Tja het is net als met auto's: rij je liever in het oude model of de nieuwe? Met name als er alleen maar sprake is van een 'face-lift"... Lastig...
Nou.. Als ik 15% meer moest betalen voor de auto met een nieuwere motor die 6% krachtiger is, maar waarvan ik die extra krachten maar 0,01% van de tijd misschien gebruik, dan wist ik het wel haha. Kon ik voor het overige geld lekker op vakantie (in het geval van de auto :P).
Pagina: 1