• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb er maar even een apart topic van gemaakt en het niet in het "Ik wil een dSLR / ILC" gepost, omdat ik probeer te achterhalen of mijn gedachtegang juist is of niet. Ik wist niet of dat topic de juiste plaats is hiervoor...

Er is bij ons een kleine op komst, dus een goede reden om op zoek te gaan naar een nieuwe camera. Maar dit blijkt nog lastiger te zijn dan gedacht.

Allereerst dachten wij aan een systeemcamera, met name omdat deze wat eenvoudiger te bedienen zijn terwijl ze toch de sensorgrootte hebben van een dSLR.

Wij houden van een wat kleinere scherptediepte en ook zullen we de camera veelal binnen gebruiken, dus een wat groter diafragma (minimaal f/2.8) lijkt welkom in dit geval. Ook willen we graag wat kunnen zoomen (3 à 4x zal voldoen in ons geval). Als die kleine straks aan het spelen is, lijkt het ons leuk als we van een afstandje toch een leuke foto kunnen maken zonder hem/haar te verstoren.

In eerste instantie willen we het liefst één lens die bovenstaande eigenschappen heeft. Als deze lens toevallig ook mooi landschappen kan fotograferen (op vakantie) dan is dat mooi meegenomen.

Toen ik gericht naar de systeemcamera's ging kijken, viel het me op dat ze helemaal niet zoveel compacter zijn dan een dSLR. Ook de keuze in lenzen is vele malen kleiner dan bij een dSLR. En als klap op de vuurpijl lijkt het voordeel van een groot diafragma deels teniet te worden gedaan door de (meestal) hogere cropfactor van systeemcamera's.
Kloppen deze redenaties of zit ik er helemaal naast?

Als dit klopt, dan kan ik waarschijnlijk beter op zoek gaan naar een eenvoudige dSLR.

Ik heb al zitten kijken naar lenzen, en de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (EUR 420,00) lijkt een goede kandidaat. Of bijvoorbeeld de Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD (EUR 850,00) maar deze is al een stuk duurder. Waarschijnlijk doordat het maximale diafragma gelijk blijft over het gehele zoombereik.

Het liefst beperk ik de kosten zoveel mogelijk. Maar ik koop liever goed materiaal dat een tijdje mee kan, dan dat ik over 2 jaar weer wat nieuws moet kopen omdat we enthousiaster worden over fotografie. Laten we zeggen dat ik niet meer wil uitgeven dan EUR 1.500,- voor body + lens. Minder kan natuurlijk altijd! ;)

Merken body's vind ik lastig. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van Canon, maar sta open voor alternatieven.

Is het zo dat ik in mijn geval beter een dSLR kan kiezen, of let ik misschien veel teveel op details die er weinig toe doen?

[ Voor 32% gewijzigd door priens op 07-01-2014 15:26 . Reden: per ongeluk te vroeg gepost ]

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:30
Video is ook belangrijk?

Instagram

• priens
Ja, we willen er ook mee kunnen filmen, maar de beeldkwaliteit is minder van belang.

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07-2025
priens schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:56:
Toen ik gericht naar de systeemcamera's ging kijken, viel het me op dat ze helemaal niet zoveel compacter zijn dan een dSLR. Ook de keuze in lenzen is vele malen kleiner dan bij een dSLR. En als klap op de vuurpijl lijkt het voordeel van een groot diafragma deels teniet te worden gedaan door de (meestal) hogere cropfactor van systeemcamera's.
Kloppen deze redenaties of zit ik er helemaal naast?
Deze klopt niet helemaal, een APS-C systeem camera is een stuk compacter dan een DSLR(Crop). Voorbeeld: NEX6 met een 18-200 zoom zal net iets minder lang zijn dan een Nikon 5100 18-55 kitlens, ga je naar de 18-55 of zelfs de 16-50 kijken, dan is het verschil enorm, ook qua gewicht. De keuzes uit lenzen is inderdaad beperkter maar misschien genoeg voor jouw wensen, dit zal je moeten uitzoeken, ik weet dat Samsung met een 16-50 f2/f2.8 komt.
En als klap op de vuurpijl is het nadeel wat betreft diafragma gelijk ten opzichte van een DSLR(Crop), tenzij je FullFrame DSLR bedoelt, wat me erg stug lijkt doordat de verschillen van afmetingen volgens jouw nihil zijn.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Het punt is dat als je gaat voor kleine scherptediepte, je automatisch grotere lenzen krijgt.
Bedenk je wel dat die 24-70 geen groothoek heeft op een aps-c camera? Deze lens is gemaakt voor fullframe camera waarop hij ongeveer hetzelfde beeld geeft als een 15-45 f/1.8 op een aps-c camera.

Dus beperk je tot lenzen die gemaakt zijn voor aps-c camera's, omdat deze een doorgaans bruikbaarder bereik hebben (hoeft natuurlijk niet als je geen groothoek wil gebruiken).
Die 17-70 f/2.8-4.0 is een mooie lens, maar heeft natuurlijk geen f/2.8 aan het lange eind wat mooier is voor portretten.
Ik zou kiezen voor een dslr van Nikon of Canon (waarbij de nieuwe Canons AF tijdens video kunnen bieden) die 17-70 en een losse 50mm f/1.8 lens voor mooie portretten.
De bediening is op een dslr niet wezenlijk moeilijker dan met een systeemcamera. Het is echt niet zo dat systeemcamera's voor leken worden gemaakt en dslr's voor gevorderden. Je moet eerder denken in klassen. Hoe hoger de klasse, hoe meer knopjes en minder automatische (scene) standen. Dit is ongeacht systeemcamera of dslr. Overigens spreek ik (i.t.t. de pricewatch) liever van spiegelloze systeemcamera's en dslr's. Een dslr is namelijk ook een systeemcamera (body, met losse lenzen, flitsers, enz.) maar dan met spiegel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 14:55
Bedenk je wel dat die 24-70 geen groothoek heeft op een aps-c camera? Deze lens is gemaakt voor fullframe camera waarop hij ongeveer hetzelfde beeld geeft als een 15-45 f/1.8 op een aps-c camera.
Hier snap ik echt geen drol van wat je nu zegt, even het diafragma achterwege gelaten.

Je zegt dat een 24-70mm op een APS-C hetzelfde is als een 15-45mm op een APS-C... :? :?

En al bedoel je te zeggen dat de 24-70mm op fullframe een ander bereik heeft, vind ik het alsnog flink verwarrend hoe je het zegt. Wat mij betreft is het veel duidelijker als je zegt dat de 24-70mm op APS-C gelijk is aan 36-105mm op fullframe. Dus dat je eigenlijk geen wijd hebt met 24-70mm op APS-C.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 07-01-2014 23:11 ]

The devil is in the details.

• Universal Creations
Wel beetje begrijpend lezen. Mijn woordje "waarop" verwees naar fullframe camera.
Om aan te geven dat als je het beeld wil hebben van een 24-70 op de camera waarvoor die gemaakt is, dan heb je een 15-45 op aps-c nodig.

Er zijn namelijk veel mensen die denken dat een Fullframe lens namelijk op een aps-c camera nog steeds hetzelfde beeld geeft als fullframe. Vandaar.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:30
Met kinderen zou ik niet voor een te grote camera gaan anders (is mijn ervaring) ga je deze thuis laten. The best camera is the camera you have with you.

Compact camera ga je inleveren op shallow DOF met bijvoorbeeld een RX100.

Systeem camera kijk naar de Sony NEX, Panasonic m43 of Fuji X. Ik laat Olympus buiten beschouwing omdat je aangeeft te willen filmen en de video modus slecht is bij Olympus als je in de EU zit.

Belangrijke criteria voor het fotograferen van kinderen binnenshuis zijn:
  • AF - Panasonic (m43) wint hier met zowel snelheid als accuracy
  • Lichtsterke lenzen - Panasonic (m43) wint het hier ook met een ruime keuze aan lichtsterke zooms en primes.
  • Hoge ISO - Fuji is hier de winnaar met de minste ruis op hogere ISO.
Mogelijke combinaties voor budget van €1500:

Panasonic GM1 - Kitlens 24 - 64mm F3.5 - F5.6 + 25mm F1.4
€1200
+ Klein formaat
+ Stille electronic shutter
+ Touchscreen
- Lens wisselen
- Geen stabilisatie met prime lens (lastig met videos)
- Geen 60 fps 1080p video modus
- Geen EVF

Fuji X-E2 - Kitlens 27 - 83mm F2.8 - F4
€1300
+ EVF
+ Lichtsterkere zoomlens
+ Stabilisatie
- Groter formaat
- Geen volledig manuele video controls

Heb je misschien nog voorbeelden van foto's die je wilt evenaren?

Instagram

• priens
Aha, dat had ik eerder wel gezien maar bij de selectie van een lens dus over het hoofd gezien. Dus aangezien de aps-c camera's meestal een cropfactor hebben van ongeveer 1,6 zou de 17-70 lens overeenkomen met 27-112 als die daadwerkelijk voor een aps-c zou zijn. En inderdaad, dit geldt dan natuurlijk ook voor het diafragma. De f/2.8 waar ik naar op zoek ben, zou in dit geval overeen komen met f/4.5.

In dat geval is het misschien inderdaad beter om een goede primelens te nemen met f/1.8 of beter en dan de eis voor zoom te laten vallen voor binnen. Op die manier kunnen binnen mooie foto's gemaakt worden, ook zonder flits. En dan misschien de eerder genoemde 17-70 toch erbij voor buiten en als zoom nodig is.

Maar ik ben inderdaad ook bang dat we de camera gaan thuislaten als het een heel gesjouw wordt om hem (+ lenzen en flitser) mee te nemen. Zeker omdat wij tot nu toe alleen compactcamera's gewend zijn. Dus wellicht dat een (spiegelloze) systeemcamera dan toch een betere keuze kon zijn, mits we een geschikte lens kunnen vinden.

Die Samsung lens die eraan komt met z'n 16-50 f/2-2.8 lijkt inderdaad een hele mooie te zijn. Eerlijk gezegd heb ik de Samsung camera's nooit overwogen, maar ik lees nu dat hun camera's en lenzen toch van behoorlijke kwaliteit zijn. De lens wordt op de CES gepresenteerd, dus prijzen zullen dan ook wel bekend worden en hopelijk laten reviews dan ook niet te lang op zich wachten...

Hoe zou de Samsung lens zich verhouden tot de Panasonic of Fuji lenzen die jij aangeeft, Furfoot?

Zelf vind ik zulke foto's erg mooi, maar dit is natuurlijk maar een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6037/6368303979_17db2cee1e_z.jpg
Maar deze foto is gemaakt met een Sigma 30mm f/1.4.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat betreft de cropfactor zou ik wel opletten, toevallig heb ik daar wat naar rondgekeken maar er zijn er nog best veel met een hogere crop dan 1.6. Die Panasonic vond ik al tegenstrijdige specificaties van, beetje apart (1.6 vs 2.1)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Dat soort foto's zijn met een MFT camera (bv een panasonic GX7, of een Olympus E-M1) prima te maken met bv een pana 20mm f/1.7, een pana 14mm f/2.5 of een oly 12mm f/2

Portret-lens? Oly 45mm f/1.8 is een koopje. Oly 75mm f/1.8 is heel fraai.

Allemaal uitstekende kwaliteit en aanzienlijk kleiner en lichter dan een vergelijkbare dSLR.

• Universal Creations
Verwijderd schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:17:
Dat soort foto's zijn met een MFT camera (bv een panasonic GX7, of een Olympus E-M1) prima te maken met bv een pana 20mm f/1.7, een pana 14mm f/2.5 of een oly 12mm f/2
Als die foto's gemaakt zijn met een 30/1.4 op aps-c, dan is dat echt totaal anders qua beeldhoek en DoF dan met de lenzen die jij noemt op m4/3.
Portret-lens? Oly 45mm f/1.8 is een koopje. Oly 75mm f/1.8 is heel fraai.

Allemaal uitstekende kwaliteit en aanzienlijk kleiner en lichter dan een vergelijkbare dSLR.
Er zijn niet echt 1 op 1 vergelijkbare lenzen op dslr. Welke had jij dan in gedachte?

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:16:
Wat betreft de cropfactor zou ik wel opletten, toevallig heb ik daar wat naar rondgekeken maar er zijn er nog best veel met een hogere crop dan 1.6. Die Panasonic vond ik al tegenstrijdige specificaties van, beetje apart (1.6 vs 2.1)
Canon APS-C heeft een crop van 1.6
Pentax/Nikon/Sony/Samsung APS-C hebben een crop van 1.5
Olympus en Panasonic m4/3 hebben een crop van 2 (afgerond naar boven)
Nikon 1 heeft een crop van 2.7
Pentax Q heeft een nog grotere cropfactor afhankelijk van het model (het nieuwe model Q7 heeft een andere cropfactor)
Pagina: 1