Audiosysteem voor NAS, radio, CD, tv, ...

Pagina: 1
Acties:

• lensy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-01 19:35
Hallo,

Ik ben voor mijn ouders op zoek naar een audiosysteem die muziek van een NAS kan afspelen, FM (of internet) radio en CD's. Het zou ook moeten kunnen verbinden met een platenspeler. Verder hebben ze recent een smart TV aangeschaft, dus zou deze er ook mee kunnen verbinden zou dat ideaal zijn.

Het huidige systeem dat ze nu hebben is een oude hifi keten, met boxen in 3 verschillende kamers. Dit principe willen ze behouden, dus een centrale controller is noodzakelijk met verschillende boxen. Controllen met iPad of andere mobiele toestellen is mooi, maar ze zijn niet zo technisch aangelegd dus dit is niet noodzakelijk ;)

Verder heeft het ook een grote display nodig, iets dat een programma als iTunes gebruikt om de muziek op de NAS overzichtelijk weer te geven lijkt mij het beste.

Sonos ziet er interessant uit, maar die lijkt mij niet alles aan te bieden dat ik zoek. Heeft iemand voorstellen waar ik kan zoeken voor bepaalde modellen of soorten? Moet ik eerder richting HTPC denken? Het budget is niet al te groot, ik denk dat dit iets van 500€ is.

Alvast bedankt!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 18:11
Logitech Squezebox (duet) icm ipad app.

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-01 17:46
Een A/V receiver met DLNA/Airplay en wellicht 2 extra zones (of wordt er in elke ruimte dezelfde bron afgespeeld?) en een tablet voor de app van de receiver en nas.

[ Voor 20% gewijzigd door panomi op 08-01-2014 08:49 ]

• lensy
Zo een A/V receiver trekt mij dan nog het meeste aan. Ik zoek echter wel nog een display + controller om de inhoud van de NAS te kunnen controleren, in welke richting kan ik hiervoor kijken? Alles besturen met een app vind ik super, maar een vaste plaats om alle muziek te besturen is ook noodzakelijk voor mijn ouders.

In elke ruimte zou dezelfde bron gebruikt worden ja, dus 1 receiver is in orde. Of wat bedoel je met zones?

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-01 17:46
Met zones bedoel ik dat je bv de woonkamer / keuken / kantoor een andere bron kan laten afspelen. Bv in de woonkamer je cd speler maar tegelijkertijd in de keuken via airplay een muziekje.

Stel je hebt het volgende. Een Synology Nas met het pakket Media Server erop. Dit maakt het mogelijk om via DLNA toegang te krijgen tot je muziek via een DLNA enabled network A/V receiver (bv Yamaha). De app van de receiver biedt de mogelijkheid om de NAS te benaderen om vervolgens je muziek bibliotheek te tonen.
Met bv een goedkope Android tablet en de apps heb je denk ik voldoende.

Het beheer (nieuwe muziek) van je bibliotheek doe je via een pc.

Of wellicht een andere optie is om op je huidige versterker een Raspberry Pi te koppelen waarop XBMC staat. Deze laat je vervolgens de muziek share op je NAS inlezen. Bedienen van XBMC gaat ook via een app.
Kosten zijn rond de € 60 max.

[ Voor 18% gewijzigd door panomi op 08-01-2014 14:00 ]

• lensy
Ok super, dat klinkt als een mooi scenario :) Misschien is gewoon een goedkope tablet geen slecht idee.

Hartelijk bedankt voor de hulp!
Pagina: 1