• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Hallo

Voor een laptop hier is nieuw ram besteld. Er zat 1x 2GB in wat nu 2x 4GB is geworden. De laptop gaat nu gewoon aan. Bios herkent gewoon dat er 8 GB in zit, maar als ik de bestaande windows ga booten loopt hij vast, of krijg ik diverse bsod''s.

Lijkt dit op een compatibility issue? Ik zou denken van niet aangezien het bios hem wel gewoon ziet.

Als ik het in mijn eigen laptop erbij doe (heb nog 2 slots vrij) boot hij wel gewoon.
Is het ram dan per definitie goed, of kan het zijn dat eventueel kapot geheugen nog niet aangesproken is (wat bij die andere laptop wel gebeurt omdat dat het enige ram is.

Ik zit nu te denken om een memtest te gaan doen (dat wordt dan wel vannacht denk ik), maar dat moet dan met mijn normale ram erbij (die zijn niet verwijderbaar).
Is het doable om in een nacht tijd dan de volle 16gb te testen?

Ik kwam op internet al tips tegen om timings enzo in te stellen, maar dit lijkt niet mogelijk in het bios.

Het gaat namelijk om een HP probook 6550b en deze crucial 8 gb kit:
pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF1339J

Heb ik nou iets ontzettend over het hoofd gezien? Of moet ik de memtest afwachten?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet alle laptops kunnen zomaar overweg met low voltage ddr3L

Kijk eerst eens naar de specs van je HP en het type geheugen dat daarin zat.

• timberleek
oei, dan zat ik daar mogelijk fout.

Ik dacht juist dat low voltage geen probleem was, maar dat sommige laptops "high voltage" ddr niet goed konden runnen (low power spul enzo).

Zal het nog even nakijken op het oude ramplankje en anders terugsturen en andere kopen

• timberleek
Ik zit trouwens op de azerty site te kijken.
Dit geheugen staat helemaal niet aangeschreven als DDR3L, maar als gewoon DDR3.

Jammer genoeg is de eigenaar van de laptop er nu niet, kan het nu dus niet controleren.

Ik lees op internet dat 1.35v ram ook compatible zou zijn met 1.5v. Dan zou dat geen probleem zijn. Dan is het misschien puur een timing issue ofzo

Ik blijf het wel raar vinden dat bios alles gewoon herkent en niet moeilijk doet en pas bij windows laden loopt hij vast/krijgt hij een bsod

[ Voor 65% gewijzigd door timberleek op 08-01-2014 12:15 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Jij gaat ervan uit dat elk geheugen op elk moederbord moet kunnen draaien. Dat is dus gewoon niet het geval.
Als ik op je link kijk en dan bij de specs van het geheugen, staat daar 1,35 volt, misschien heb je dan toch ander geheugen als je hebt gelinkt?
Het kan zijn dat je een instelling moet veranderen, maar de ene bios is de andere niet. Zeker laptops hebben meestal een nogal magere bios. En merk computers zijn al helemaal erg als het aankomt op beperkte biossen.
De slimste zet is om in ieder geval geheugen met dezelfde specs als de oude te plaatsen, en zelfs dan is het nog niet gegarandeerd dat het werkt.

• timberleek
Ok ik kon de laptop weer bekijken.

Op het plankje staat als typenummer: SPS:598856-002
Daarop kan ik dit vinden:

Memory
Memory clock speed 1333 MHz
Internal memory 2048 MB
Internal memory type DDR3
Memory layout -
Memory form factor 204-pin SO-DIMM
CAS latency -
ECC -
Energy management
Memory voltage Unspecified

Wat ik had gehaald was:
http://azerty.nl/8-5888-443326/crucial-geheugen-8-gb-so.html
DDR3 SDRAM
Geheugensnelheid 1333 MHz ( PC3-10600 )
Latentie CL9
Niet-ECC Niet-gebufferd
Moduleconfiguratie 1024 x 64
Ingangsspanning netvoeding 1.35 V

Maar met 1.5v geheugen zou het (mogelijk) beter gaan? dus deze kingston zou een betere keuze zijn?
http://azerty.nl/8-5888-4...n-valueram-geheugen-.html
dezelfde specs als de Crucial hierboven, maar dan 1.5v.

Of weten jullie een betere optie? Het moet 8GB ram worden

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Het geheugen dat standaard meegeleverd is met je notebook, is dit te verwijderen of zitten deze er vast in?

• timberleek
Die is te verwijderen. is gewoon een ddr3 plankje

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:26
2GB Hewlett Packard PC3-10666 DDR3-1333 204-pin SDRAM SODIMM
◦Equivalent OEM part number: 575479-001, 577605-001, 577779-001, 587831-001, 598856-001, 598856-002, AT912AA, AT912ET, AZ549AA, VH640AA, WL784AV, WL785AV, KTH-X3B/2G.
◦This module may be manufactured by Micron, Samsung, Infineon, Hynix or Gigaram. This module is in stock and can ship today.
◦Specifications:
Size - 2GB
Pins - 204 pins
ECC - no
Registered - no
Form Factor - SODIMM
3LC - CNF

Zoek daar eerst maar eens op. Dan weet je de juiste specs en kan je naar gelijkwaardige modules van 4 gb zoeken. Je leverancier van je spullen moet jouw het juiste geheugen kunnen aanbevelen op basis van de OEM nummers.

ps. Waarom niet gewoon een zelfde 2gb module bijplaatsen? Is 4gb niet genoeg?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• timberleek
Nee er moet een of ander programma gedraaid worden die minimaal 6GB ram vereist (Vraag me niet waarom).

Op het eerste nummer kom ik oa deze tegen:
http://www.ramcity.com.au.../2xCNF#tab_specifications

Die heeft het over Cl9, 1.5v en 16-chip 128M x8 (dan is het toch dual rank, 8 banken?)

Dan zou ik denken dat de kingston zou moeten passen.
ook cl9, 1.5v en "Dual rank, acht banken"

edit:
oh wacht, ik zie dat azerty ook een aantal oem nummers heeft.

edit2:
Het was allemaal niet zo spannend. Ze hebben ook gewoon de systeemspecifieke sectie.
En daar kom ik deze tegen:
http://azerty.nl/8-1933-247782/kingston-geheugen-4-gb-s.html
Met in de "ontworpen voor" sectie de probook 65XX (het gaat om een 6550b).

Dat lijkt me de veilige oplossing :)

[ Voor 22% gewijzigd door timberleek op 14-01-2014 11:28 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Overigens ondersteund je notebook maximaal 8Gb Ram. Althans dat is wat door HP wordt aangegeven, dit hoeft niet meteen te betekenen dat meer dan 8Gb niet gaat werken.
timberleek schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:20:
Nee er moet een of ander programma gedraaid worden die minimaal 6GB ram vereist (Vraag me niet waarom).

Op het eerste nummer kom ik oa deze tegen:
http://www.ramcity.com.au.../2xCNF#tab_specifications

Die heeft het over Cl9, 1.5v en 16-chip 128M x8 (dan is het toch dual rank, 8 banken?)

Dan zou ik denken dat de kingston zou moeten passen.
ook cl9, 1.5v en "Dual rank, acht banken"

edit:
oh wacht, ik zie dat azerty ook een aantal oem nummers heeft.

edit2:
Het was allemaal niet zo spannend. Ze hebben ook gewoon de systeemspecifieke sectie.
En daar kom ik deze tegen:
http://azerty.nl/8-1933-247782/kingston-geheugen-4-gb-s.html
Met in de "ontworpen voor" sectie de probook 65XX (het gaat om een 6550b).

Dat lijkt me de veilige oplossing :)
Zoals Joenino aangeeft, zoek de OEM nummers op net zolang je SO-DIMMs tegenkomt die leverbaar zijn en niet hoeven geïmporteerd te worden ;).

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Waarom koop je niet gewoon 2x Hp spare part 641369-002?

gewoon terug te vinden in de service guide pagina 41

http://h20628.www2.hp.com...ct/emr_na-c03471180-1.pdf

Verwijderd

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met dezelfde laptop.

Volgens HP moeten de twee geheugenmodules identiek in snelheid zijn (1333 Mhz), maar tot mijn grote verbazing is de module onder het toetsenbord 1600 Mhz en degene aan de onderkant 1333 Mhz met ieder verschillende timings en van andere fabrikanten, wat HP dus zelf afraad ... dus tot zo ver RTFM.

Ik heb nu net 2 losse modules gehaald van 4GB met deze snelheden en dezelfde timings, deze worden wel herkend en in de bios is gewoon te zien dat er 8GB in zit echter als ik memtest draai wordt tot 4GB gescanned en daarna hangt hij en sluit de laptop zichzelf uit.

Het lijkt dus echt op een hardwarematige limiet van 4 GB.

Iemand een idee ?
Pagina: 1