Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van de Logitech Z906 set. Hierbij zitten geen digitale kabels zoals de toslink en alleen de analoge standaard aansluitingen.

Ik ben momenteel aan het kijken naar een upgrade van mijn pc. Hierbij zal ook een nieuw moederbord zitten. Met deze pc is het geluid voornamelijk in gebruik door games en muziek. Hier en daar wat series kijken, maar dat is alleen een aflevering af en toe.

Nu zijn er dus een paar dingen waar ik geen duidelijke antwoorden op kan vinden.
- Welke aansluiting is het beste te gebruiken? De analoge kabels die erbij zaten (6-channel direct input), coax of toslink?
- Is het het geld waard om een moederbord te kopen met een betere geluidskaart wanneer je de set aansluit via toslink?

Mijn plan was namelijk om de Asus Maximus VI HERO aan te schaffen en dan aan te sluiten via de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-07 18:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je voor on-board audio gaat neem dan een moederbord met een optische uitgang. Dat is hetzelfde signaal als coax spdif maar zonder de elektrische link met de computer.

Een goede losse geluidskaart is analoog aangesloten waarschijnlijk beter.

[ Voor 53% gewijzigd door mr.paaJ op 07-01-2014 10:24 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
De HERO heeft een optische uitgang en de chip die gebruikt wordt zou beter zijn dan alle realtek chips. Vandaar mijn keuze voor dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21
Door de speakers digitaal aan te sluiten heeft de soundkaart al een stuk minder impact, en het digitale deel van de onboard soundcards is over het algemeen gewoon goed, in het analoge deel merk je dat veel meer en dat deel omzeil je nu juist :)

Dan kun je dus net zo goed naar de 100 euro goedkopere pricewatch: ASRock H87M Pro4 :) (mits je er niet teveel insteekkaarten in wilt stoppen :) )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
Ja vandaar de vraag of de toslink van zo'n goedkoop moederbord beter is dan de analoge aansluiting van de hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens dit topic is de chip die Asus gebruikt ook gewoon een Realtek:
http://www.tomshardware.c...-1150-core-supremefx.html

Met Toslink maakt het 0,0 uit al zou het wel een geweldige geluidskaart zijn. Lekker geld besparen op het moederbord zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
Ok, dat is inderdaad erg goed om te weten. Ik was er trouwens ergens al bang voor dat het stiekem toch een Realtek zou zijn :(

Het nieuwe bord zal sowieso SLI ondersteunen, dus goedkoopste keuze is meer rond de 90 pond. Dat scheelt toch weer 60 pond in verhouding met de hero van 150 pond.

Gewoon lekker SLI bordje kopen en met toslink van een paar pond aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

volgens deze review: http://www.bit-tech.net/h...-maximus-vi-hero-review/1 is het gewoon een RTL898 chip. Die vind je ook op veel goedkopere bordjes, dus ik zou niet teveel geld uitgeven aan een bord dat hardwarematig weinig toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:12:
volgens deze review: http://www.bit-tech.net/h...-maximus-vi-hero-review/1 is het gewoon een RTL898 chip. Die vind je ook op veel goedkopere bordjes, dus ik zou niet teveel geld uitgeven aan een bord dat hardwarematig weinig toevoegt.
Voor analoog is dat boeiend, voor digitaal niet. Digitaal is digitaal. (1 of 0)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
Dan ga ik waarschijnlijk voor de MSI Z87M Gaming om in het zwart/rood thema te blijven en bespaar ik toch 50 pond.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DennusB schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:13:
[...]

Voor analoog is dat boeiend, voor digitaal niet. Digitaal is digitaal. (1 of 0)
Daarom, veel geld uitgeven aan een bord met verder dezelfde chip als een p een goedkoper bord is zinloos.
Pagina: 1