660ti sli en ampère op de voeding

Pagina: 1
Acties:

• shck.wav
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-01 15:05
Dag alemaal,

Na een keer Borderlands te hebben gespeeld bij een oude vriend op zijn pc, heb ik geconcludeerd dat mijn systeem niet presteert zoals hij zou moeten presteren.
Hij heeft precies hetzelfde systeem, maar met een ander merk mobo en zonder tweede MSI 660ti PE.
Hij draait het spel met alles voluit, ook de PhysX en vrijwel geen happeringen. Hij gebruikt daarvoor adaptive
v-sync, maar dat gebruik ik ook.

Ik heb met behulp van Afterburner het vermogen van mijn videokaarten in de gaten gehouden en het volgende viel mij op:
Met twee kaarten komen beide kaarten niet boven de 37% vermogen (per kaart, dus 74% vermogen totaal), maar met één kaart wordt er tot wel 87% vermogen gebruikt. Het spel loopt ook soepeler, geen enkele keer 'tearing' gezien!

Ik heb contact opgenomen met deze vriend en dit besproken. De conclusie is dat het waarschijnlijk aan mijn voeding zal liggen. Deze levert te weinig wattage voor twee GPU en een overclockte CPU (3570k @4,2ghz), en/of er is te weinig ampère op de rail.

Ik heb een Cooler Master Silent Pro M2 720W, dat 32A levert op een enkele 12V rail. Ik heb ooit geleerd dat je voor de CPU 8A moet rekenen en de handleiding van MSI geeft aan dat de GPU 24A nodig heeft. Dat is samen 32A en de reden dat ik een jaar terug toen de voeding heb aangeschaft.
(Volgens mij klopt de berekening/benadering niet, maar het voorkomt dat je ooit in de problemen zou kunnen komen.... Tot nu :P)

Maar ik twijfel of er daadwerkelijk meer ampère nodig is voor de tweede GPU. Ik heb op google geen berekening gevonden met een goede onderbouwing voor het berekenen van de benodigde wattage EN (!) ampère van de PSU.

Weet één van jullie een berekening hiervoor of ervaring met het bouwen van computers met meerdere videokaarten die een oplossing weet voor dit probleem?

Bij voorbaat dank voor jullie tijd!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:50
Volgens mij levert die voeding tot 58A op de enkele 12v lijn

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Mijn cooler master B700 levert 55A op de 12V lijn, dus dan lijkt het me niet logisch dat jouw 720W voeding 58% levert vergeleken met de mijne

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Nog makkelijker zonder te rekenen, het ligt niet aan de voeding.
Als de voeding echt het probleem zou zijn zou het systeem crashen of uitvallen, niet alleen slechter presteren.
Ik denk dat je een driver/software probleem hebt.

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Wat zijn trouwens de temperaturen van je kaarten en je cpu? Met wat heb je dit gemeten? Hoeveel ram heb je? Hoeveel fps krijg je als je FurMark draait?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• shck.wav
Dat zijn snelle reacties. :)

Ik vergis me inderdaad in de A op de R(ails), dat is idd 58A. Ik denk dat ik getallen door mekaar aan het halen ben! :(

schlumpie>
De temperaturen van beide kaarten komt niet boven de 70 graden uit volgens Afterburner. En de CPU niet boven de 56 graden volgens Core Temp. Ik heb een geluidsisolerende kast, wat de graden flink wat omhoog duwt. ;)
Ik zal snel FurMark draaien en de fps laten meten.
Mijn systeem heeft 16GB Ram.

mitsumark>
Wellicht is het inderdaad een driver probleem. Of een probleem met het mobo, een Gigabyte Z77X-D3H (rev. 1.0)... :S

Ik ga iig zsm een driversweep doen, regiser opschonen en opnieuw drivers erop zetten! :)

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:50
Of misschien ook eens een andere game proberen?

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Volgens mij lijkt het probleem zich niet aan je voeding of je kaarten te liggen maar aan hoe het spel (Borderlands 2 toch?) met SLI werkt, op internet staan veel posts van mensen die problemen hebben met het onderpresteren van het spel gebruik makend van SLI. Misschien is er een fix voor maar ik zou het inderdaad ook proberen met andere programma's / games of je daar ook last van hebt.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
bij crossfire (amd) bestaat er profielen voor Xfire configuraties
natuurlijk ik weet niet of dat voor Sli (nvidia) bestaat mss even kijken
als ik vroeger zonder profiel Xfire draaide werkte het voor geen meter vandaar

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Je gebruikt vsync, dat is je probleem.
Verder werkt SLI niet fantastisch in BL.

• shck.wav
Dag allemaal,

Bedankt voor alle reacties.
Ik het probleem kunnen oplossen met een driversweep en een frisse installatie van de drivers. Nu pakken de kaarten een 86% en 70% vermogen en gaat daarbij ook het gebruik van beide kaarten flink omhoog!

Om toch terug te komen op jullie reacties:
!mark> Het probleem deed zich ook voor bij andere games, maar merkte ik er niets van in die games (60+ fps).
Nvidia666> Het is ook mogelijk voor Nvidia om profielen aan te maken per game.
Pagina: 1