Miner advies

Pagina: 1
Acties:

• Plofkop1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-02-2014
Beste allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn systeem gaan minen 24/7. Voor dagelijks gebruik heb ik al een andere pc, dus hij hoeft niks anders te doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is rond de 700,- maar mag ook goedkoper.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen hardware of kast om mee te nemen, alleen eventueel een oude harde schijf. Beeldscherm, toetsenbord en muis is niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit heb ik samengesteld. Er mist alleen nog een moederbord omdat ik niet zo goed weet wat voor een ik hiervoor moet kiezen. Hopelijk heeft iemand hier goed onderbouwd advies voor!

Om de volgende redenen heb ik voor deze componenten gekozen, heel kort gemotiveerd. De cpu lijkt me geschikt en zuinig, de 7950 kaarten schijnen onder de meest rendabele kaarten te vallen, een ssd is zuinig en voldoende ruimte denk ik, kast goedkoop en ook nog een beetje leuk (wellicht niet handig vanwege ledfan?), voeding voldoende watt en gold, geheugen 4gb ruim voldoende.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620T Tray€ 41,83€ 41,83
2Club3D Radeon HD 7950 '13Series€ 216,59€ 433,18
1Sharkoon VS3-S Green Fan€ 23,38€ 23,38
1Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Essentials€ 34,99€ 34,99
1Seasonic S12G 650W€ 88,40€ 88,40
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 37,98€ 37,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,76

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen merkvoorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Dient zo min mogelijk stroom te gebruiken voor een dergelijk systeem.

Ga je overklokken?
Overclocken of 'downclocken' afhankelijk van of de prestaties hiervan verbeteren.

Bij voorbaat alvast dank voor het meedenken! Als ik fouten heb gemaakt, informatie moet toevoegen of iets anders dan hoor ik het graag :)

Edit: Ik kwam voor de berekening van wat voor voeding ik nodig heb trouwens uit op 322 watt via deze calculator http://extreme.outervision.com/PSUEngine Dit leek me echter zeer laag en niet correct?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Een T versie van een CPU is in dit geval niet heel nuttig. De T versies hebben een lager TDP, maar dit is wat anders dan stroomverbruik. Dit is namelijk de maximale geproduceerde hitte onder volle belasting. Een manier om dit te doen is door de processor een beetje te begrenzen. Maar tijdens het GPU minen zal hij zo goed als idle zijn en dan is er bijna geen verschil met een normale versie.

Qua moederbord hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Neem er wel 1 met genoeg PCI-E sloten voor de videokaarten. pricewatch: ASRock B75 Pro3-M bijvoorbeeld (je 2e PCI-E slot zal niet op volle snelheid werken, maar met minen is dat geen probleem).

Je zou eventueel ook nog voor een Haswell setup kunnen gaan: pricewatch: ASRock B85M en een pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed

322W is misschien wat aan de lage kant, maar niet helemaal onrealistisch. De CPU verbruikt (zeker idle) bijna niks en 2x een HD7950 ongeveer 280W http://www.guru3d.com/art...eon_hd_7950_review,8.html de rest van de 322W kun je toeschrijven aan randapparatuur. Theoretisch is een voeding van 350W dus genoeg. Echter moet je wel rekening houden met een paar andere variabelen: Een voeding is het meest efficiënt tussen de 30% en 70% (grofweg) de efficiëntie zal minder worden als je hierboven of hieronder gaat zitten. Bij hoge belasting maakt een voeding meer lawaai (moet meer koelen). Het maximale vermogen dat een voeding kan leveren gaat naar verloop van tijd wat naar beneden. En als laatste het aantal PEG connectoren.

Kortom, ik zou niet voor een 350W model gaan, maar eerder voor een ~550W model. Hiermee wordt de voeding voor ongeveer 50% belast wat een mooi compromis oplevert qua geluidsproductie en efficiëntie. Als ik een voedingstest bij de buren bekijk dan komen de pricewatch: Cooler Master VS V550S en de pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 550W goed uit de bus qua efficiëntie bij een belasting van ~300W.

Een HD7959 heeft 2x 6 pins PEG nodig, je voeding heeft er al 2, bij de videokaarten is ook een verloopje meegeleverd als het goed is.

Qua behuizing zou ik niet zo kijken naar wat je mooi vindt, maar vooral of er een beetje airflow mogelijk is voor 2 videokaarten.

Qua videokaarten is een pricewatch: XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition nog wat goedkoper. Voor een relatief kleine meerprijs heb je een pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation (reken dit door om te zien hoe lang het duurt voordat je dit terug hebt verdient).

Als laatste is een 32GB SSD leuk, maar ik weet niet wat je als besturingssysteem wilt gaan gebruiken, maar een linux distro draait ook prima vanaf een USB stick. Een Windows licentie is zijn geld niet waard voor deze toepassing.

Ik neem aan dat je dit artikel al hebt gelezen? reviews: Litecoin: reken je rijk

• Plofkop1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-02-2014
Jaap, heel erg bedankt voor je reactie. Hier heb ik heel veel aan.

De processor kan ik dus ook prima een normale nemen ipv een T uitvoerig (gewoon een van de goedkoopste nemen dus).

Kwa voeding heb ik zelf eerst ook naar die CM gekeken, maar vanwege de aansluitingen dacht ik dat het niet handig was.

Deze 7970 is inderdaad ook een goede optie!

Met linux heb ik weinig ervaring, daar moet ik me even op inlezen en hoe dat werkt met booten vanaf een usb stick. Dan denk ik dat ik er ook achter kom hoe groot die moet zijn etc.

Dat artikel heb ik inderdaad gelezen :)

Nogmaals dank voor je reactie!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:45
Welke munt ga je minen?

• vqm
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-04 13:03

vqm

Misschien een stomme vraag, maar is op dit tijdstip minen nog wel winstgevend? ik zag dat de bitcoin mining difficulty verdubbeld is in de laatste maand en de bitcoin price weer wat gezakt (vanaf de piek gezien).

Is het niet beter om gelijk zo'n machine proberen te bemachtigen
http://cointerra.com/prod...d-asic-miner-april-batch/

of van butterfly labs bijv.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bitcoin minen met videokaarten is inderdaad niet meer winstgevend maar er zijn nog zo veel andere coins.

Hier kan je precies uitrekenen hoeveel je per dag gaat verdienen.

http://www.coinwarz.com/cryptocurrency

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 09-01-2014 17:41 ]

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 14:08
Hier kan je zien welke coin het meest voordeligst is om te minen:
http://coinchoose.com/litecoin.php

Uiteraard met GPU's kan je alleen nog coins minen met scrypt-algoritme.

Als je een asic-machine wil aanschaffen adviseer ik https://www.blackarrowsoftware.com.
UK-reseller is https://shop.logicethos.com/

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-04 19:10
Mooie apparaten, zouden zich nu binnen een mum van tijd terugverdienen, maar levertijd april 2014. Tegen die tijd is de difficulty al weer zoveel omhoog gegaan dat het nog maar de vraag is of je het ding terugverdient. Ze lijken allemaal veel mooier dan dat ze werkelijk zijn.
Pagina: 1