NTSC/PAL beeldbuis of electronica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Ik heb 2 oude Commodore 1701 monitoren.

1= uit rookhok, smerig, maar wel 230volt PAL

2=mint condition, maar wel uit Canada, 110Volt 60HZ NTSC

Nu wil ik van 2 1 maken door de print van 1 over te zetten in 2.
Kan dat, of zit het NTSC gebeuren ook in de beeldbuis zelf ?

De buis uit monitor 1 heeft n.l. een kras in het glas :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou het niet zo maar riskeren. Het kan zijn dat het hoogspanningsgedeelte van monitor 2 compleet anders is dan dat van monitor 1 (HV lijnoscillator synchroniseert volgens mij gelijk met het net), dus dan loop je het risico dat je een beeldbuis met veel vuurwerk de vernieling in helpt, of jezelf een lelijke opdonder verkoopt van de hoogspanningscircuits.

Ik gok dat alleen de buizen nog wel eens identiek zouden kunnen zijn (daarvoor zou je het typenummer van de buis moeten zoeken), dus als je genoeg verstand hebt van de binnenkant van een TV/monitor, is de buis overzetten misschien een beter idee.

En anders, op zoek gaan naar een NTSC Commodore 64. Heeft ook wel wat ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
OK, ik moet dus gaan kijken of de twee buizen het zelfde type nummer hebben.
Zo ja, dan is het uitwisselbaar (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dan is de kans wel groter dat het allemaal past én daarna ook nog veilig wil draaien.

Maar dan moet je nog altijd genoeg verstand hebben van het (compleet opnieuw!) afstellen van een CRT om er zinnig beeld op te krijgen. Vooral met een kleurenbuis kost dat nogal wat hoofdbrekens en véél achtergrondkennis en service manuals...

Kortom, geen klus voor een beginner die voor de eerste keer een CRT scherm open schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Heeft het hele PAL/NTSC niet te maken met het elektriciteitsnet? In Europa hebben we altijd een 50Hz verfrissingssnelheid gehad op de oude apparatuur, omdat ook ons elektriciteitsnet op 50H zat, waar ze in Amerika bij beiden altijd 60Hz hadden. Volgens mij is altijd ook de verfrissingssnelheid aangepast aan het net. Ik weet niet wat er gebeurt als je een systeem dat op een 60Hz net hoort ineens 50Hz zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Amanoo schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:54:
Heeft het hele PAL/NTSC niet te maken met het elektriciteitsnet? In Europa hebben we altijd een 50Hz verfrissingssnelheid gehad op de oude apparatuur, omdat ook ons elektriciteitsnet op 50H zat, waar ze in Amerika bij beiden altijd 60Hz hadden. Volgens mij is altijd ook de verfrissingssnelheid aangepast aan het net. Ik weet niet wat er gebeurt als je een systeem dat op een 60Hz net hoort ineens 50Hz zet.
Als je de hele monitor op 230V/50Hz aan zou sluiten, dan doet ie heel even heel hard 'poef', en daarna helemaal niets meer.

Met een transformator naar 110V kun je nog een heel eind komen, ligt er even aan waar je hem aan wil vastknopen. Een originele C64 zal alleen braaf PAL of NTSC uitsturen, daar zal je NTSC monitor op 50Hz dus weinig raad mee weten. Een videokaart die NTSC op 50i kan uitsturen zou nog wel eens een goed beeld op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
Een CRT werkt zo:
Op de binnenkant van de beeldbuis zijn sub-pixels aangebracht in fosfor. Een elektronenkanon schiet daar elektronen op af en een paar elektromagneten buigen de elektronen af zodat ze de juiste sub-pixel raken.
De sub-pixel die wordt geraakt licht heel even op.

PAL en NTSC hebben niet dezelfde resolutie, dus de beeldbuis en elektronica zijn niet uitwisselbaar.

Daarnaast zul je al flink aan het tweaken moeten om de monitor uit Canada uberhaubt werkend te krijgen. CRT's worden namelijk afgesteld op het magnetisch veld van de aarde. Dit heeft namelijk invloed op de baan van de elektronen. Dat veld is niet overal op aarde gelijk, dus als je de monitor in een heel ander deel van de wereld gaat gebruiken moet bij opnieuw afgesteld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 06-01-2014 23:07 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RocketKoen schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:05:
Een CRT werkt zo:
Op de binnenkant van de beeldbuis zijn sub-pixels aangebracht in fosfor. Een elektronenkanon schiet daar elektronen op af en een paar elektromagneten buigen de elektronen af zodat ze de juiste sub-pixel raken.
Niet helemaal waar, het fosformasker heeft wel een beperkte resolutie, maar die is voor een PAL CRT áltijd te groot en voor een NTSC scherm in feite kleiner. NTSC draait meer in underscan, terwijl PAL eerder in overscan wordt afgesteld. Daarom is het ook niet zo slim om beeld op de randen van een scherm te zetten, goed kans dat 90% van de TV-kijkers het niet eens kan zien ;)

Zaken als teletekst, ondertitels of programma-informatie worden ook in dat niet-zichtbare gedeelte gecodeerd.

De subpixels op een CRT zijn ook veel kleiner dan de 'werkelijke' pixels, het is niet zoals een LCD. Daarom kun je het beeldformaat van een CRT ook bijna traploos verstellen en meerdere resoluties voorschotelen.

Ja, je zal die buis zeker opnieuw moeten afstellen (al denk ik dat dat nogal mee gaat vallen sinds Canada grotendeels op dezelfde breedtegraad ligt als Nederland). De verandering van het aardmagnetisch veld heeft trouwens bijna geen invloed op je beeld, de afbuigmagneten in de buis zijn namelijk echt ordes van grootte sterker. Dat veld is de afgelopen eeuw ook flink verdraaid, dan zou iedereen op de wereld nu met kromme beelden op TV zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zat er geen pal/ntsc schakelaar op dat ding ?

mm nee zo te zien niet

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 06-01-2014 23:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mijn CRT geeft overigens wel een beetje scheef beeld. Maar misschien helpt het niet dat die gewoon überhaupt niet meer nieuw is, er kan van alles wel verslijten (of misschien dat ik er een keer per ongeluk met een tonfa een deuk insloeg :+ ).

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 06-01-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Dus ik kan beter maar ALLES overzetten naar de behuizing uit Canada als ik het zo lees.

Power is overigens geen probleem, ik heb een 230>110 volt omvormer en die 50/60 hertz zal geen probleem zijn lijkt mij.

Leuke discussie dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
@Fish, nee helaas. De video input is een seperate chroma luma signaal.
Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen.
Heb je hier ook een NTSC/PAL versie van of is dat compatible met elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wacht even monitor uit rookhok met een kras.

Ik ken dat, dat heb ik eerder gehad. ik had een tv van de buurman opgehaald want het beeld was zo slecht,
kom ik thuis, zit er een dikke kras op de beeldbuis van mijn riem

Die buurman rookte __VEEL___ ....

Nou voel je hem misschien al aankomen. die kras was geen kras. maar de rook aanslag die weg gekrabt was. een liter glassex later was de "kras" weg (teer ook) en "deed" de tv het weer :D

Hij had al een andere gekocht 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 06-01-2014 23:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:11
Meestal wordt bij een schakelende voeding op 110V een verdubbeling bereikt door 2 condensators in serie (enkel gelijkgericht) op te laden, en bij 220V 2 condensatoren parralel dubbel te gelijkrichten, de gelijkrichting en condensator zijn dan dus anders aangesloten. Check dus van die ntsc ff de voeding. CRT en lijntrafo kunnen zowel 50 als 60 Hz aan, maar videoverwerking is anders, dit kan bijvoorbeeld door een jumper of verschillende waarde van kristallen geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet alleen dat maar pal is gewoon geen ntsc dus als werkt de monitor op 220 dan is je beeld nog steeds but

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@fish: precies, tenzij je de juiste jumper/kristallen vindt (zoek de verschillen!) ;)

note: die 110V combi op 220V geeft natuurlijk een leuke rookpluim (of alleen een kapotte zekering), vaak is dit eenvoudig aan te passen door (ver)plaatsen van 1 draadbrug en enkele diodes (print is hetzelfde, bestuking is anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kweenie, dat die shit komt wel een beetje uit de tijd dat pal en ntsc vaak echt verschillende dingen waren. zelfs de c64.

oh het ding heeft een y/c aansluiting .... mm geen last van color burst enzo .. wie weet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
http://console5.com/wiki/Commodore_1701

schema + service manual, helaas niks over PAL/220V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als ik dat schema zo zie moet je 't vrij makkelijk om kunnen bouwen door T01 (linksonder in het schema) weg te laten. Het lijkt er haast op dat de monitor een 230V-ontwerp is die ze dmv T01 geschikt maken voor het 110V-net. Verder zie ik geen AC-lijntjes van de PSU naar de rest van de electronica lopen; de lichtnetfrequentie zou dus geen invloed op de rest moeten hebben. In andere woorden: als ik het goed lees kan je je Canadese unit veilig via een 230V->110V-trafo aan het Nederlandse lichtnet hangen.

Of die monitor ook overweg kan met het signaal van een Europese C64 is een tweede, iig composietsignaal is echt wel verschillend tussen de twee en van het chipje wat dat decodeert kan ik alleen een Japanse datasheet vinden; ik weet dus niet of 'ie compatible is met PAL. Ik zou persoonlijk gewoon proberen wat er gebeurt als je je C64 eraanhangt: als je rollend of zwartwit-beeld krijgt weet je dat je monitor geen Europese signalen snapt :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sprite_tm schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:51:
Als ik dat schema zo zie moet je 't vrij makkelijk om kunnen bouwen door T01 (linksonder in het schema) weg te laten. Het lijkt er haast op dat de monitor een 230V-ontwerp is die ze dmv T01 geschikt maken voor het 110V-net. Verder zie ik geen AC-lijntjes van de PSU naar de rest van de electronica lopen; de lichtnetfrequentie zou dus geen invloed op de rest moeten hebben. In andere woorden: als ik het goed lees kan je je Canadese unit veilig via een 230V->110V-trafo aan het Nederlandse lichtnet hangen.
..
er staat ook letterlijk 120v 50HZ/60Hz in het schema

Die trafo ik heb het iedee dat ie er alleen inzit voor de galvanische scheiding. de voedingspanning na de gelijkrichter is 130-110 volt. lijkt me wel passen bij een gelijkrichting op 110 vac

maar ic 301 heeft een typisch ntsc frequentie ingebouwde oscilator lijkt het wel

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 07-01-2014 10:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IC301 is ook alleen maar bedoeld voor het demoduleren van kleursignaal. Als je de monitor een zwart-wit ("PAL") beeld zou voeren, dan geef ik het best een kans dat het nog goed gaat. Kleursignaal geef ik nog even geen garanties over :+

En een monochroom PAL beeld kun je zonder problemen uit een DVD-speler trekken met component uitgang, dan heb je alleen maar de 'groene' (luma) aansluiting nodig.

Misschien heb je trouwens meer aan de hele service manual:

http://www.bombjack.org/c...314004-001_(1984_Oct).pdf

:Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 07-01-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Stoney3K schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:38:
IC301 is ook alleen maar bedoeld voor het demoduleren van kleursignaal. Als je de monitor een zwart-wit ("PAL") beeld zou voeren, dan geef ik het best een kans dat het nog goed gaat. Kleursignaal geef ik nog even geen garanties over :+

En een monochroom PAL beeld kun je zonder problemen uit een DVD-speler trekken met component uitgang, dan heb je alleen maar de 'groene' (luma) aansluiting nodig.

Misschien heb je trouwens meer aan de hele service manual:

http://www.bombjack.org/c...314004-001_(1984_Oct).pdf

:Y)
is gewoon y/c en geen component imho

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

fish schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:02:
[...]

is gewoon y/c en geen component imho
Klopt, maar een Y/C ("S-video") kabel moet je weer modificeren om alleen de luma te willen hebben.

Als je een component bron hebt is het simpel genoeg met een tulpje van groen uit, naar luma in, en je kan je monochroombeeld gaan testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de achterkant heeft een y/c ingang he
en c64 een y/c uitgang

ook composiet, je kan alle kanten uit

Afbeeldingslocatie: http://ilesj.files.wordpress.com/2012/03/c64-av-pinout.png?w=450&h=171

Afbeeldingslocatie: http://www.richardlagendijk.nl/foto/cip/monitor_1701_04.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door Fish op 07-01-2014 19:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Sprite_tm schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:51:
Als ik dat schema zo zie moet je 't vrij makkelijk om kunnen bouwen door T01 (linksonder in het schema) weg te laten. Het lijkt er haast op dat de monitor een 230V-ontwerp is die ze dmv T01 geschikt maken voor het 110V-net.
Volgens mij zijn die caps achter de gelijkrichter 200V (gelijkgerichte spanning 137V), en dus 110VAC input. Je kan T01 zowiezo niet weglaten aangezien er geen galvanische scheiding is van je massa, je kan hem natuurlijk wel vervangen door een 230->110V trafo.
Ik vermoed dat je alle 3.58MHz kristallen en filters moet vervangen door 4.43MHz (T201 en Y301) Aangezien er geen PAL/NTSC varianten en vermeldingen zijn bij die 2 videochips.
Pagina: 1