Wharfedale Diamond 10.1 Boekplankspeakers bagger...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:57

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Recent heb ik m'n receiver vervangen en daarbij een center speaker en subwoofer aangeschaft. Ik heb nog oude speakers staan, maar wil deze op den duur ook gaan upgraden.

Nu is er veel te lezen over de goedkopere Boston Acoustics A25 of A26 en de Wharfedale Diamond 10.1. Daarom ben ik gaan luisteren in een audiozaak en het geluid viel me zo ontzettend tegen, terwijl de reviews zo lovend waren.

Nu ben ik een beetje huiverig geworden voor wat men in de reviews zet, wat is nou eigenlijk de waarde van dit soort reviews van mensen die blij zijn met hun spul terwijl het bagger klinkt.

De Kef Q200 die ik daarnaast heb beluisterd was daarentegen wel erg mooi qua klank. Lekker vol. Wat is me vervolgens af vroeg is de waarde van uberhaubt een luistersessie als de opstelling zonder subwoofer beluisterd worden en thuis met....

Ben benieuwd naar de reacties :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

mr_petit

opperprutser

Of de ene luidspreker goed klinkt en de andere niet, is net zoiets zeggen dat je geel een mooiere kleur vind voor een auto dan rood. Of dat sperziebonen vies zijn en bloemkool lekker is.
Als jij nog nooit bloemkool hebt gehad is dat geen nuttige info.

En iets kan in de winkel anders klinken dan thuis.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Reviews zijn altijd met een korrel zou te nemen. Van professionele sites sowieso omdat er gewoon veel marketing mee speelt en het haast niet objectief te noemen is. Gebruikersreviews kunnen dan beter zijn maar het is lastig om een product af te kraken/bekritiseren waar je geld voor betaald hebt. Ik heb de A25 gekocht omdat ik voor dat geld wel de gok wilde nemen om te horen wat het is. Ook puur omdat men zo lyrisch is en sommigen speakers van duizenden euro's weg schijnen te doen. Ik was zeker onder de indruk maar het is zeker niet zo dat ik mijn speakers in de woonkamer er voor weg doe. Tests lezen is leuk om een beeld te krijgen en te zien wat de één en de ander vindt, maar voor de echte keuze zijn het toch je eigen oren die het moeten doen.

De A25 is behoorlijk gehypt en is voor de prijs zeker geen slechte speaker. Maar goed, wat kan en mag je verwachten voor 75 euro de stuk. Die Q200 is weer vier keer zo duur en valt in een andere prijsklasse. En dan heb je dus nog het punt van persoonlijke smaak wat er goed voor kan zorgen dat een goedkopere speaker beter kan klinken. Prijs/kwaliteit is in dit gebied zo lastig vast te leggen. Er zijn geen benchmarks zoals een CPU of GPU dat in de PC-wereld wel heeft.

Luistersessies in winkels zijn puur voor de vorm en om een beeld te krijgen van het geluid. Thuis zal het altijd anders klinken. Niet alleen als je er een subwoofer bij voegt maar vooral door de akoestiek. Plaatsing van speakers en aankleding van de ruimte doen zo veel meer dan men denkt. Dat kan een speaker helemaal breken, maar aan de andere kant ook maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Het prijsverschil kan natuurlijk wel heea verklaren maar ik had echt niet zo'n groot verschil verwacht. Het leek bij de 10.1 speakers alsof de treble vol open stond. Ik kan me vinden in persoonlijke voorkeuren in warm, veel bass, wollig, helder, etc.

Maar dit was echt niet om aan te horen en een behoorlijke teleurstelling aangezien door veel te lezen ik er eigenlijk wel uit was en had mezelf al met een Wharfedale center, fronts en sub thuis zien komen. Heb nu een Kef center en een Klipsch Sub-10 gekocht. De Q200 of misschien toch Q100 speakers komen later nog, denk ik :P

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

BoltYes schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:35:
Het prijsverschil kan natuurlijk wel heea verklaren maar ik had echt niet zo'n groot verschil verwacht. Het leek bij de 10.1 speakers alsof de treble vol open stond. Ik kan me vinden in persoonlijke voorkeuren in warm, veel bass, wollig, helder, etc.

Maar dit was echt niet om aan te horen en een behoorlijke teleurstelling aangezien door veel te lezen ik er eigenlijk wel uit was en had mezelf al met een Wharfedale center, fronts en sub thuis zien komen. Heb nu een Kef center en een Klipsch Sub-10 gekocht. De Q200 of misschien toch Q100 speakers komen later nog, denk ik :P
Welke speakers moeten er vervangen worden dan (merk,type).
Reviews ed is altijd moeilijk het zijn jouw oren en de een vind dit mooi klinken en de andere dat.
Het beste is een luistersessie en dan kun jezelf een gedegen eigen mening vormen en als het een goede winkel is zal men rustig een sub uit willen zetten als jij dat wil.
Kwa groot verschil had je niet verwacht van een speaker van 75 euro en eentje van 300 euro kan ik alleen zeggen gelukkig maar anders had die speaker van 300 euro nooit zn bestaans-recht gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Read op 06-01-2014 21:20 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

Had ik destijds ook met de Wharfdales en Dalis die toch wel als goed bekend staan. Tijdens mijn eerste luistersessies vond ik de Quad L22 (?) al een stuk beter en ben uiteindelijk met Monitor Audio GS10 naar buiten gelopen, per stuk al wat ik eigenlijk voor een hele set in gedachten had :)

Heb je de A25/A26 al geprobeerd? Die hebben juist wel dat wat warmere vollere wat veel goedkope speakers missen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.paaJ op 06-01-2014 21:28 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Tsja wat is een vol geluid? Daar is ook niet iedereen het over eens.Veel middentonen? Midbas hump bij 100hz? Uitgebalanceerd?

Omdat reviews zo lyrisch waren over de Boston A25/A26 heb ik ze ook beluisterd. Persoonlijk vond ik het niets bijzonders, te vlak en te weinig detail qua hoge tonen. Smaken verschillen of misschien ben ik te verpest al met redelijke vloerstaanders. Groot geluid is eigenlijk altijd een vloerstaander, van kleine boekenplankluidsprekers kan je eigenlijk niet teveel verwachten.

Sowiezo zijn mensen eigenlijk altijd blij met hun aankoop qua speakers, dus gebruikersreviews zeggen vaak weinig. Zelfde geld voor "professionele" reviews, is vaak ook meer marketing. Enige waar ik vooral naar kijk zijn de componenten en de kwaliteit van drivers/crossover, bouw afwerking e.d en naar de gemeten frecuency response. Dan kan je eigenlijk zien of een speaker je zou moeten liggen of niet (veel middentonen? veel treble etc. etc.)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

mr.paaJ schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:25:
Heb je de A25/A26 al geprobeerd? Die hebben juist wel dat wat warmere vollere wat veel goedkope speakers missen.
Effe TS lezen hij had die A 25 geluisterd en die vielen hem zo tegen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik weet aan de hand van de TS niet wat er precies beluisterd is en de topic titel wijst specifiek op de Wharfedale. Ook in latere posts komt alleen de Wharfedale terug.

[ Voor 18% gewijzigd door mr.paaJ op 06-01-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Wat let je om voor een luistersessie je eigen receiver mee te nemen? :)
In een winkel pluggen ze het spul ook zo voor je om, dus als dat met je eigen amp moet vinden ze dat meestal ook niet erg.
Tenzij je naar een grotere zaak als Correct gaat, maar die krijgen zoveel publike dat als ze daar aan zouden beginnen, het einde zoek is :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Read schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:04:
[...]

Welke speakers moeten er vervangen worden dan (merk,type).
Reviews ed is altijd moeilijk het zijn jouw oren en de een vind dit mooi klinken en de andere dat.
Het beste is een luistersessie en dan kun jezelf een gedegen eigen mening vormen en als het een goede winkel is zal men rustig een sub uit willen zetten als jij dat wil.
Kwa groot verschil had je niet verwacht van een speaker van 75 euro en eentje van 300 euro kan ik alleen zeggen gelukkig maar anders had die speaker van 300 euro nooit zn bestaans-recht gehad.
Wharfedale Modus One monitoren. Destijds erg goed, nog steeds een mooi geluid, alleen hebben ze door kinderhandjes wat te voortduren gehad. Ingedrukte tweaters etc. 8)7

Vind geluid best belangrijk, dus wil voor m'n gevoel niet teveel concessies doen. Bewust gewacht tot mn kinderen wat ouder zijn, zodat een nieuwe investering minder te lijden zal hebben. Je kan je dus wel voorstellen dat ik al jaren aan t kijken ben ;) Dan zijn die €75 speakers gewoon niet mijn ding. Het is wel duidelijk dat reviews inderdaad maar een beperkt beeld geven en een aboo op de consumentenbond meer waard is...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Consumentenbond? Die meten het stroomverbuik van de speaker en de compleetheid van de handleiding om tot een score te komen. Dan ga ik toch liever voor wat (gebruikers) reviews :)

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 06-01-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:30

Zalmanman

So long,

Misschien sla ik de plank volledig mis in dit topic, als dat zo is, mijn excuses.
Als ik naar de prijs van de Warfedale lijken deze jongens daar ook best bij in de buurt te komen - qua prijs. Zelf heb ik ze ook en ik moet zeggen dat ik het geluid, voor de prijs, prima vind.
Kijk, het is geen Genelec of high-end Dynaudio, maar het is ook zeker niet slecht. Overigens heb ik de versie zonder subwoofer.

Een (volgens mij wel bevooroordeelde, maar oké) review staat hier.
(Heeft iemand overigens ervaringen met de betrouwbaarheid van die jongens? Sowieso ben ik me ervan bewust dat reviews weinig zeggen, daar het ook uitmaakt in welke omgeving de boxen staan.)

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zalmanman schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:28:
Misschien sla ik de plank volledig mis in dit topic, als dat zo is, mijn excuses.
Als ik naar de prijs van de Warfedale lijken deze jongens daar ook best bij in de buurt te komen - qua prijs. Zelf heb ik ze ook en ik moet zeggen dat ik het geluid, voor de prijs, prima vind.
In deze range zijn er nog wel meer speakers waar je behoorlijk wat waar voor je geld krijgt. Je moet er wel rekening mee houden dat bedragen onder de 100 euro per stuk echt peanuts zijn in deze wereld. Ik moet zelf nog een keer naar de Argon 6350 gaan luisteren, schijnt ook een leuke speaker te zijn en dat voor 69 euro per stuk...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Koop gewoonweg nooit speakers op basis van specs, reviews of advies van anderen. Elk merk/type klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon mooi vindt klinken, is voor de andere persoon helemaal niets. Ga naar een hifi-winkel en neem cd's mee die je goed kent en ga binnen je prijsklasse diverse speakers beluisteren, vergelijken en wegstrepen. Dan vind je vanzelf de speaker die bij je past. En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat het bij je thuis anders kan klinken dan in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
@D vd V; ben bang dat dat wel het beste uitgangspunt is. Blij dat ik niet de enige ben daarin :)

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1