Advies m.b.t. het vervangen/upgraden SSD

Pagina: 1
Acties:

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44
Beste,

Graag wil ik advies m.b.t. het al dan wel/niet aanschaffen van een nieuwe SSD.

Op het moment heb ik het volgende:
Processor: i7-2600 CPU @ 3.40 GHz
RAM: 8 GB
SSD: Adata SSD S511 60 GB
Videokaart: NVIDIA GeForce GTx 560 4 GB
Harde Schijf: wdc wd10eavs-00d7b0 1 TB
Besturingssysteem: Windows 7 Professional, 64bit
Doel: Gamen.

Op het moment staat op mijn SSD alleen Windows met de daarbij behorende programma's. Nu is deze bijna vol, er is nog 5 Gigabyte vrij. Op mijn harde schijf staat de rest, zoals geïnstalleerde games, geïnstalleerde programma's, foto's, films, muziek enz.

Nu wil ik graag upgraden omdat.

1. Ik denk dat ik in de toekomst geheugen tekort ga komen. Dit is op niets gebaseerd, anders dan dat ik nu dus nog maar 5 Gigabyte over heb?!

2. Mijn games sneller wil laten draaien.

Vraag aan diegene die dit lezen is:

Heeft het überhaupt zin om een upgrade uit te voeren gezien de bovengenoemde redenen. Wat zou daarnaast het beste zijn? Om de nieuwe SSD erbij te plaatsen waar ik dan vervolgens de programma's en dergelijke op installeer, daarnaast mijn bestaande SSD houd voor Windows en mijn harde schijf als opslag/back-up. Of de bestaande SSD simpelweg te vervangen door de nieuwe?
Gezien de lovende kritieken is mijn oog gevallen op de volgende SSD(s).

Samsung 840 pro 256 GB

Samsung 840 EVO 250 GB

Nu krijg ik zelf niet uitgevogeld wat het verschil tussen de 2 verschillende versies anders dan de IOPS. (lees en schrijf snelheden zijn hetzelfde) Dus hopelijk kan iemand mij óók daar advies over geven? Misschien is het verschil, voor mij, helemaal niet merkbaar, dan kan ik mooi wat geld in m'n zak houden. :)

Ik hoop jullie hiermee voldoende informatie te hebben gegeven zodat jullie mij advies kunnen geven, sowieso in ieder geval bedankt voor jullie moeite! _/-\o_

Bob

Why so serious?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou de oude ssd verkopen en er een grotere ssd voor in de plaats zetten.
Misschien kan je voor de oude ssd nog een paar tientjes vragen.

De samsung evo is ok. De pro is te duur.
Als je toch het geld hebt, overweeg dan de Crucial M500 480GB voor 240 euro. Unbeatable.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Precies zoals reepje zegt zou ik ook zeggen (behalve dan het verkoop de oude SSD gedeelte)

En over snelheidsverschil...

Het snel draaien van games, dat is de taak van je videokaart, niet de SSD.
Heb je het over laadtijden, dan zijn de verschillen niet merkbaar vaak.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 06-01-2014 18:12 ]

• Bobbreede
@ Reepje, dankje voor de snelle reactie! Nu maak je de keuze weer wat lastiger, want... Waarom dan voor die kiezen i.p.v. de Samsung? 8)7

@Swordlord, ik zie dat je je reactie hebt veranderd, waarom zou ik de SSD dan beter niet kunnen verkopen? Als eventuele back-up bewaren?

Beide bedankt!

Why so serious?

• Reepje
  • Niet online
Ik zou voor de Cucial kiezen vanwege de prijs. Met 480 GB heb je gewoon de ruimte. Verder blijkt het een goede SSD te zijn. Kijk op de blog van cipher en je zal zien dat dit zijn eerste keuze is. CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide
Je kan een tussenoplossing kiezen in de vorm van 250 GB, maar je hebt al gezien dat je oude SSD te klein werd...zelfde geldt voor je nieuwe aankoop in de toekomst.
In mijn ogen heb je niets meer aan je oude ssd. Je zou hem kunnen inzetten als extra drive, of cache voor een hdd maar ik hou het liever zo simpel als mogelijk, en dat is 1 snelle drive waar gewoon alles opstaat waar je mee bezig bent.

• Bobbreede
@Reepje, dankjewel voor je duidelijk uitleg en ook bedankt voor de site waar je me naartoe hebt verwezen. Zo heb je me wel weten te overtuigen. :)

Er is wel één andere vraag uit voort gekomen waar ik helaas niet zelf (duidelijk) een antwoord op heb weten te vinden.

Er is namelijk een verschil qua schrijfsnelheid tussen het 240 GB model en dat van 480 GB (150 MB/s). Lezen daarentegen is gelijk. Nu lijkt het mij, in mijn situatie (gamen), dat leessnelheid belangrijker is dan schrijfsnelheid. Klopt dit en zoja, is die 150 MB/s echt zo'n groot verschil is?

En als bonusvraag: waarvoor is de schrijfsnelheid van belang? Het enige wat ik kan beredeneren en vinden is wanneer je bestanden wilt overschrijven naar die specifieke schijf (geldt dit dan ook voor het installeren van programma's?) en bij zware programma's die tijdens het draaien veel geheugen gebruiken (bijv. Photoshop).

[ Voor 22% gewijzigd door Bobbreede op 06-01-2014 22:10 ]

Why so serious?

• Reepje
  • Niet online
Een ssd is vooral snel vanwege zijn lage access time,
het beste zie je dit terug in de 4k read/write (dus niet in de seg read en write waar jij en de rest van de consumenten naar kijken). Om precies te zijn, de seq write is de minst belangrijk kenmerk van een ssd.
De huidige ssd's zijn erg snel gezien de benchmarks, maar als je zo een bloedsnelle nieuwe ssd naast een oud model zet, zelfs dan merk je nauwelijks verschil.

Waar je dus eigenlijk op uit komt bij het kiezen van een ssd is: betrouwbaarheid en voldoende ruimte.

De zeer hoge seq lees en write snelheid is alleen te merken als je grote files van de ene naar de andere ssd gaat kopiëren.
Wel belangrijk is de random read van kleine bestanden, want dat maakt de ssd snel. Maar dat is een getal van 30-80 MB/s, en dat spreekt niet zo tot de verbeelding. Vandaar dat er weinigen naar kijken, terwijl het toch het belangrijkste is.

• Bobbreede
Heerlijk je reactie. _/-\o_ Ik heb er inderdaad de ballen verstand van. 8)7 N.a.v. je reactie heb ik de 4k snelheden ook gevonden, deze worden uitgedrukt in IOPS toch? Daarin zit een verschil van 8.000 bij de lees- en 20.000 bij de schrijfsnelheid, is dit dan een groot verschil? (zo groot dat ik alleen daarom voor de 480 GB versie moet gaan i.p.v. de 240 GB?)

Het is pure belangstelling en ik vond je reactie echt heerlijk, mocht er smakelijk om lachen. Je legt het ook duidelijk uit voor mij, eigenlijk vind ik het best interessant en gelukkig begin ik er ook iets meer van te begrijpen.

Why so serious?

• Reepje
  • Niet online
Volgens mijn duidelijke uitleg 8) zou je dat moeten merken, maar de specs zijn zo hoog dat je het wellicht niet merkt.
Je zou dan 2 identieke computers moeten hebben, de ene met een 240 Gb exemplaar en de andere met een 480 GB exemplaar en dan kijken hoe ze reageren.
Ik kan alleen zeggen dat de 240-250 GB exemplaren snel zijn, en ik geen verschil merk tussen de Samsung en de Crucial, en ook niet met de 120 GB exemplaren die veel minder iops scoren.
En de 480 GB, tja die heb ik nog niet in mijn handen gehad O-) Die is pas sinds kort zo goedkoop geworden dat die in the picture komt.

• Bobbreede
Dan is de keuze gemaakt, bedankt! _/-\o_

Het wordt dus geen Samsung maar een Crucial, dit dus om hun hogere betrouwbaarheid (blog van CiPHER) en ook door jouw uitgebreide advies.

Als het verschil zo niet merkbaar is dan slaap ik nog één nacht over de grootte en dan ga ik 'm morgen bestellen.

Bedankt! d:)b

Why so serious?

Pagina: 1